Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

wouter schreef:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=21

Die midrange heeft een mooie impedantieplot zonder narigheden of hoog viscose ferrofluit. Het lijkt op een fs van 720 ongeveer.

Lijkt me een Tweeter Midrange combi met de Hi-Vi DMB-A


Zeker vanwege die impedantie zou ik overwegen:

- Impedantie per LCR filteren.
- 2x fs als vroegste overname frequentie...

Dat is erg hoog voor een 5 cm dome :hide:

83,- :-s :-#

Lijkt me geen betere resultaten geven dan bijvoorbeeld een 1" tweeter combineren met de Nova 2" dome die ik poste. Of een scanspeak 5F :-)
Of andere 2" fullrange...
Denk dat ik voor de Nova ga ..
Iemand meetfiles van de Nova domemiddentoner ????
Op een duits forum staan ze wel maar dat alleen voor leden
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Lijkt me een top dome in dit concept! Zo'n dome heeft een klank waar je in een instapklasse wedstrijd niet zo maar op kunt komen met conusdrivers lijkt me.

http://www.diy-hifi-forum.eu/forum/show ... php?t=8003
nova 1.jpg

Ik heb nog wel een oude K+T met metingen, maar wat zoek je precies?

http://www.avtozvuk.com/az/2002/07/p74-76.htm
http://magnitola.net/content/10540-na-k ... ediny.html

(wel ff op vertalen drukken denk ik)

Ook als caraudio verkocht als Impact SM50
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Denk dat ik voor de Nova ga ..
Iemand meetfiles van de Nova domemiddentoner ????
Op een duits forum staan ze wel maar dat alleen voor leden

de Nova dome mid heeft een fs van 680 hz
de Hivi heeft een fs van 700 Hz

dus daar schiet ik niet veel mee op :oops:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Denk dat ik toch het idee van een dome middentoner laat varen..
Een kleine breedbander inzetten in het midden gebied is nu mijn doel
zit te denken aan de 3,5 " Vifa TC9FD-18-08 voor nog geen € 15,00 !!!

Iemand ervaring met dit breedbandertje :think: :think: :think:

omschrijving :

The TC/TG Series offers a high performance full range and mid-bass solution for TV products and other compact applications. The use of leading-edge technologies like a polymer chassis, NRSC (Tymphany patent) paper cone, and a copper pole piece cap, have made this full range driver appear on many industry insider lists as the best sounding solution in this market.
Specifications:
*Power handling: 50 watts RMS/100 watts max
*VCdia: 20 mm
*Le: 0.041 mH
*Impedance: 8 ohms
*Re: 3.2 ohms
*Frequency response: 110.7-15,000 Hz
*Fs: 110.7 Hz
*SPL: 85.8 dB 2.83V/1m
*Vas: 1.19 l.
*Qms: 2.11
*Qes: 1.10
*Qts: 0.72
*Xmax: 3 mm

Polymer chassis
Patented NRSC paper cone
20mm voice coil
Copper pole piece cap controls impedance
Frequency response extends past 15 kHz
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

In het laag probeer ik dan het filter simpel 6db en goedkoop te houden ..
blijft nog wat budget over voor een 19 mm dome tweeter de Seas 19TFF :sure: :sure: ongeveer € 27,--

of heeft iemand betere voorstellen ???
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Is het het plan om nog een aparte behuizing voor die middentoner te maken of laat je die open in de pijp?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

pappaleo schreef:
Is het het plan om nog een aparte behuizing voor die middentoner te maken of laat je die open in de pijp?
de middentoner komt in een "aparte" behuizing
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Chris_T »

weidok schreef:
Denk dat ik toch het idee van een dome middentoner laat varen..
Een kleine breedbander inzetten in het midden gebied is nu mijn doel
zit te denken aan de 3,5 " Vifa TC9FD-18-08 voor nog geen € 15,00 !!!

Iemand ervaring met dit breedbandertje :think: :think: :think:
Het is een hele tijd geleden dat ik ze beluisterd heb, maar wat ik ervan kan herinneren is dat ze heel smooth klinken.
Transparant met een rond karakter. Niet heel gedetailleerd dus, maar wel heel genietbaar.
Prachtige driver voor de prijs.

De TC9 komt trouwens met een schuimpakking aan de voorkant, maar dat kun je er gewoon afwrijven.
Het enige nadeel is alleen de hoge Qts, klein achterkamertje zal moeilijk gaan.
Zie ook: http://www.tymphany.com/files/TC9FD18-0 ... 2-10-9.pdf
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Krijg je een beetje deze opzet: http://quint-audio.com/qaudio/files/bau ... _3-way.pdf

De witte variant is m.i. wel een stuk beter. Ik heb ze beide. Voor kleine kastjes heb ik her en der wel filters ontworpen voor 1 liter.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Krijg je een beetje deze opzet: http://quint-audio.com/qaudio/files/bau ... _3-way.pdf

De witte variant is m.i. wel een stuk beter. Ik heb ze beide. Voor kleine kastjes heb ik her en der wel filters ontworpen voor 1 liter.
Toch maar Mission middentoner toepassen ??
Zo ja welke ?
Of heb jij nog een leuk alternatief Wouter ?? :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Ik ben bang dat een kastje achter de middentoner je pijp teveel afsluit. Die Mission CP104, die ik gebruik is vrij diep:
Afbeelding
De diameter van de driver is 10cm !

Een heel ondiepe middentoner en dan afsluiten van achteren met een stuk licht gebogen multiplex, dat zou nog gaan.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Chris_T »

De middentoner hoeft ook niet in de pijp te zijn ;).
Met een MTW bezetting kun je het bovenste gedeelte van de kast voor de mid gebruiken.
Dan heb je gelijk ook alle ruimte om de backwave goed te tackelen.
Met de TC9 kan je dan eventueel ook een lekke kast maken om het opslingeren wat te dempen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
De middentoner hoeft ook niet in de pijp te zijn ;).
Met een MTW bezetting kun je het bovenste gedeelte van de kast voor de mid gebruiken.
Dan heb je gelijk ook alle ruimte om de backwave goed te tackelen.
Met de TC9 kan je dan eventueel ook een lekke kast maken om het opslingeren wat te dempen.
Ik had begrepen dat het een pijp werd waarvan de bovenkant open is zoals de Pied Piper. Vroeger had je meer modellen van dat type,Lambda had dat volgens mijn ook.
Probleem met een middenbehuizing is dat je de pijp dichtknijpt of afsluit.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Chris_T »

Maakt toch niet uit?
Zolang de behuizing voor de mid maar geen onderdeel van de lijn is.
Dit is wat ik ermee bedoelde:
MTW_TL_opties.png
Het ligt er natuurlijk ook aan wat Weidok voor ogen heeft.
In ieder geval zijn er genoeg opties.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Ik had eigenlijk begrepen dat het meer zoiets als dit werd.
DockumerPyp.png
DockumerPyp.png (735 Bytes) 1828 keer bekeken
Maar ik kan me vergissen natuurlijk. :hide:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door FR_Aad »

Dan lijkt het meer een Dockumer BIB :mrgreen:




BIB
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Ik zet er toch geen afmetingen bij? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door ds23man »

Met zo'n open bovenkant heb je wel het probleem dat de plantjes van moeders de vrouw in een zwart gat verwijnen! :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Met zo'n open bovenkant heb je wel het probleem dat de plantjes van moeders de vrouw in een zwart gat verwijnen! :mrgreen:
Perfect toch?! Maar daarvoor zat op de PP een afdekrooster, net zoals aan de voorzijde.

Ik dacht ook aan een piedpieper achtige lijn. Kan prima met een langwerpig midkastje die met 2 plankjes in een v vorm (van bovenaf gezien) achter de middentoner. En die TC of TG units slingeren echt niet op want je gaat ze nog (banddoorlaat) filteren.

Maar of die dingen nou een goede keuze zijn...
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Chris_T »

Daar gaat je WAF :lol:

Ik ben dan wel benieuwd naar de dimensionering van de Dockumer Pyp.
In een rechte lijn krijg ik de Mission CP168 alleen lekker met 190cm lengte, waarbij S0 = 2xSd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Chris_T schreef:
Daar gaat je WAF :lol:

Ik ben dan wel benieuwd naar de dimensionering van de Dockumer Pyp.
In een rechte lijn krijg ik de Mission CP168 alleen lekker met 190cm lengte, waarbij S0 = 2xSd.
afmetingen inwendig 20 cm breed, 27,5 cm diep en 118 cm hoog... PP MK1 1981 :think:
onderste woofer op 30 cm vanaf de vloer..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

weidok schreef:
wouter schreef:
Krijg je een beetje deze opzet: http://quint-audio.com/qaudio/files/bau ... _3-way.pdf

De witte variant is m.i. wel een stuk beter. Ik heb ze beide. Voor kleine kastjes heb ik her en der wel filters ontworpen voor 1 liter.
Toch maar Mission middentoner toepassen ??
Zo ja welke ?
Of heb jij nog een leuk alternatief Wouter ?? :goedzo:

Ja, nog even zitten denken: setje Alpair CHR70a 35,- per stuk
Of de Seas H1600

Heb trouwens die witte vifa's eens vergeleken met de Scanspeak 10F, dat is optisch vrijwel gelijk gebouwd op het neodym magneetsysteem na. De vifa heeft minder coating en een plastic stofkap maar wel weer een geventileerde spider. En 25 vs 80 euro... Dan is die Vifa echt niet gek. Je kunt gewoon een V-vormig kastje achter de Vifa doen van bijv. 8 cm diep en dan 20 cm hoog. Zo'n V-vorm kun je dan achter de woofers ook plaatsen, om de lijndoorsnede constant te houden en de backwave wat te verstrooien.

weidok schreef:
Chris_T schreef:
Daar gaat je WAF :lol:

Ik ben dan wel benieuwd naar de dimensionering van de Dockumer Pyp.
In een rechte lijn krijg ik de Mission CP168 alleen lekker met 190cm lengte, waarbij S0 = 2xSd.
afmetingen inwendig 20 cm breed, 27,5 cm diep en 118 cm hoog... PP MK1 1981 :think:
onderste woofer op 30 cm vanaf de vloer..
Waren die afmetingen niet specifiek bedoeld voor de Sonics 8" woofers. Jij gebruikt 6,5" units met een lagere Q :hide:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Chris_T »

Even schaamteloos van internet geplukt, maar gaat het om deze Piper?:
Piedpiper_MK3.jpg
Er zwerven zoveel afbeeldingen rond dat het voor een leek als mij niet te bepalen is wat het origineel is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Bijna, de versie met de Sonics woofers was het origineel. Een trouwens ook de aanleiding voor het kastontwerp, die woofers vielen niet in een br of gesloten kast te stoppen. Dit is een soort openbaffle systeem en geen TL, althans dat werd beweerd. Ontworpen door Klaas Feenstra rond 1982 meen ik. Het waren 3 goede drivers die bij elkaar gezet werden en toen was dit het beste totaal concept.
een SLE60/120 eist een heel hoge akoestische impedantie om excessieve uitslingering te voorkomen
de open pijp was een noodgreep om geen behuizing van 300 ltr/driver nodig te hebben
de grafiek vertoont 2 pieken:
- op 62 Hz, de afstemfrequentie van de pijp
- op 32 hz, de Fs van de driver in die pijp
dat de SLE60/120 zo'n grote behuizing nodig had was te wijten aan de gemeten Qts van 0,7
Hier kan je eigenlijk blindelings aan toevoegen dat ook zijn VAS enorm moet zijn.
De Qts van de Mission CP168 is 0,4 en dit is een 6,5" woofer :hide:
The Pied Piper was gebaseerd op het principe van 1/4 lambda pijp, afgestemd op de eigenresonantie - frequentie (Frs) en amplitude (Q) - van de ingebouwde Sonics woofertjes.
De impedantiekarakteristiek toonde een piekje op 32 Hz (25 Ohm) en een tweede, nog geringer piekje op 62 Hz (ca. 20 Ohm). Het eerste piekje weerspiegelt de unit-resonantie; het tweede piekje de pijp-resonantie.
The Pied Piper is (was) een half-open pijp. (Alle gesloten luidsprekerkasten - en met name de zuilvormige - zijn gedekte pijpen en gedragen zich daar dan ook naar.)
Voor veel liefhebbers van the Pied Piper gaf niet de "rechtheid" van de weergave de doorslag, maar de "echtheid" - die verklaard kan worden uit het open systeem en de daardoor veroorzaakte vrijheid van in de behuizing gereflecteerde impulsen: een kwaliteit die ook de liefde voor TLS verklaart, bijvoorbeeld.
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=5611.225

Hier een mooi plaatje, uiteraard had er wel dempingsmateriaal in gemoeten :-$
piedpiper sonics.JPG
Edit: post van "spido"op 12:26:50 is fraai:
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=5611.285
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Zijn er hier nog vorderingen?
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”