Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Leuk idee

Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!

twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..

als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
Draadje van enige jaren geleden naar boven gehaald:

viewtopic.php?f=3&t=2199

Het ontwerp van KF uit de jaren 1980 "de Pied Piper" is dan wel omstreden
toch heb ik jaren met plezier naar deze speakers (MK1 versie) geluisterd..

Er is al veel over deze speakers op diverse fora gezegd en geschreven...
Als oud gebruiker van de oer versie is nu tijd voor "vernieuwing"....

De Dockumer Pyp

Lees bovenstaand draadje maar eens door..

Kast afmetingen staan min of meer vast

Prijzen units:
Bas max 25 euro per stuk
Midden: max 35 euro per stuk (Liefst een 52 mm dome)
Tweeter: liefst een bandtweeter bv FOUNTEK NEOCD1.0 ook al stevig aan de prijs !! 42,50 euro
Filter ????


Woofers : 2 per kant Mission CP 168
volgens de simulaties moet dit werken !!!!

Bij de zoektocht naar een middentoner 52 mm dome kwam ik de
Dayton DC 50 F-8 tegen maar deze unit is sterk in prijs gestegen
meer dan het dubbele....

dus woofers en tweeter staan vast..
zoek nog een redelijk betaalbare dome middentoner....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Bij de zoektocht naar een middentoner 52 mm dome kwam ik de
Dayton DC 50 F-8 tegen maar deze unit is sterk in prijs gestegen
meer dan het dubbele....

dus woofers en tweeter staan vast..
zoek nog een redelijk betaalbare dome middentoner....
Hmmm niet veel keuze tegenwoordig ?
Wat is de reden dat er zo weinig keuze is in 52 mm dome middentoners ?
(moeilijk te filteren in een hoorbaar gevoelig gebied zo rond 700/ 1000 hz misschien)

Hebben jullie nog een voorstel ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Henkjan »

Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:
Dat wordt lastig in die pyp. De konusbeinvloeding vanuit de luchtkolom in de pijp zal minder zijn dan vanuit een gesloten box, maar het is toch gewenst om een van achter gesloten unit te gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door ray5150 »

Deze verdient wel alvast de prijs voor de meest originele naam ! :lol:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door avdboom »

Dayton mid dome?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

weidok schreef:
Hmmm niet veel keuze tegenwoordig ?
Wat is de reden dat er zo weinig keuze is in 52 mm dome middentoners ?
(moeilijk te filteren in een hoorbaar gevoelig gebied zo rond 700/ 1000 hz misschien)

Hebben jullie nog een voorstel ?
De (ca. 30,-) budget midrange dome van Dayton is nu duurder dan de RS52AN :think:

Maar niet getreurd, er is een bijna geheime klassieker a 48,60 en die is echt heel erg goed.
MD9550 1.jpg
Nova MD 9550 SPL-curve.JPG
Ik heb de Pied Pipers bij mijn buurman in Groningen destijds regelmatig gehoord. Helaas had hij er alternatieve 8" woofers in.
Het middengebied en de kracht en snelheid :-# vond ik wel de pluspunten. Door de dome mid klonk het allemaal heel groots en relaxed denk ik. Ik dacht altijd, man hoe kan dit zo lekker klinken als hij weer eens Reggae op 110dB de kamer in knalde.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door ds23man »

Dit is weer eens wat anders dan de Dockummer Planck! :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

weidok schreef:
Prijzen units:
Bas max 25 euro per stuk
Midden: max 35 euro per stuk (Liefst een 52 mm dome)
Tweeter: liefst een bandtweeter bv FOUNTEK NEOCD1.0 ook al stevig aan de prijs !! 42,50 euro
Filter ????


Woofers : 2 per kant Mission CP 168
volgens de simulaties moet dit werken !!!!
Ik denk dat de woofers + kastconstructie + de 5cm dome het meeste doen in dit ontwerp. Ik zou daarom eerder de dome midrange in het ontwerp houden dan een ribbon :-$
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door John P »

Als je een mid dome heb dan kun je de tweeter al vrij hoog scheiden, ik denk dat Wouter stiekem gelijk heeft.
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Agent327 »

Met een 5 cm breedbander kun je de tweeter net zo hoog inzetten als met een 5 cm dome en die kunnen wel wat lager dan die Nova...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Dan zou de aurasound ns2 een mooie zijn omdat deze net als de mission woofers een concave/holle dome heeft. Kost ook maar 20,- en zit in de zeergewaardeerde Pluto. Heb je budget voor een Foutek
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Agent327 »

Ik denk dat de NS2 niet gevoelig genoeg is om in deze combinatie passief te filteren.
Bijlagen
NS2.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Ja en nee. Met een smalbandig bereik kun je met het filter een aantal dB's winnen door opslingering en bafflestep.
Met 2 6,5" woofers meekomen in het midlaag zou mogelijk moeten zijn, ware het niet dat deze Mission's in bepaalde ontwerpen samen 92 dB haalden.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Ja en nee. Met een smalbandig bereik kun je met het filter een aantal dB's winnen door opslingering en bafflestep.
Met 2 6,5" woofers meekomen in het midlaag zou mogelijk moeten zijn, ware het niet dat deze Mission's in bepaalde ontwerpen samen 92 dB haalden.
De eerste opzet was om de coax MISSION CP-10X te gebruiken
maar die heeft een SPL van 86 dB !!!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

Is dat te laag? Vergeet niet dat na inbouw en filtering dit hoger kan zijn. Gewoon even ontwerpen checken waar de units in zitten.
Wat is de gevoeligheid van je laagconstructie?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:
Weet je nog de reden waarom Jeroen niet voor een mid dome koos ??
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Nog een idee voor een 52 mm dome middentoner !!!

Hi-Vi TM 1A Combo dome middentoner en dome tweeter
iemand daar ervaring mee ?? Hm: 83 euro voor dome mid en tweeter :D

specs:
Single face plate tweeter / mid unit Tweeter Midrange

Midrange
General Data
Nominal Power Handling (Pnom)(W) 60
Max Power Handling (Pmax)(W) 120
Sensitivity (2.83v/1m)(dB) 92
Weight (M)(Kg) 0.75
Electrical Data
Nominal Impedance (Z)(Ω) 6
DC (Re)(Ω) 5.1
Voice Coil and Magnet Parameters
VC Diameter (mm) 50
VC Length (H)(mm) 3
VC Former CCAW
VC Frame Alumium
Magnet System Outside
Magnet Former Neodymium
Tweeter
General Data
Nominal Power Handling (Pnom)(W) 15
Max Power Handling (Pmax)(W) 30
Sensitivity (2.83v/1m)(dB) 90
Weight (M)(Kg) 0.0788
Electrical Data
Nominal Impedance (Z)(Ω) 6
DC (Re)(Ω) 5.1
Voice Coil and Magnet Parameters
VC Diameter (mm) 28
VC Length (H)(mm) 2
VC Former CCAW
VC Frame Aluminum
Magnet System Shielded
Magnet Former Neodymium
Bijlagen
tm1a.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door pappaleo »

Met deze combinatie heb ik geen ervaring. Wel met de HiVi K1. Dat is helemaal geen verkeerde tweeter voor die prijs. En heeft een behoorlijk rendement: 91 of 92 dB of daaromtrent.

Ziet er trouwens wel leuk uit dit, en past bouwtechnisch wel lekker in die pijp. Die mid is heeft een eigen aangebouwde behuizing, veronderstel ik?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Mis eigenlijk nog wat TS parameters !!
Heeft iemand meer informatie ?

Na wat speurwerk kwam ik de Fs van de middome tegen 700 Hz..
Dat is aan de hoge kant..

Heb al curve van de mid en tweet gevonden
die zou met spltrace in boxsim kunnen importeren
maar ik zit wat met de ontbrekende TS parameters..
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door hannesie »

Te gebruiken vanaf die 700Hz.
hivi.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door Walt »

T/S parameters heb je niks aan voor een gesloten mid dome en tweeter unit.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door weidok »

Walt schreef:
T/S parameters heb je niks aan voor een gesloten mid dome en tweeter unit.

Groetjes Walter
Leg uit ?
Mis toch teveel specificaties om deze combo in Boxsim te gebruiken :sure:

Hans: volgens mij is de fs van de domemid cht 700hz hoor :dank: :-k
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door hannesie »

weidok schreef:

Hans: volgens mij is de fs van de domemid echt 700hz hoor :dank: :-k
In die gegevens die ik hier neer zette geeft men 800 Hz aan (Fs) , maar ook de overname, op de laatste regel van het witte vlak, 800Hz > 9000 Hz. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Bericht door wouter »

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=21

Die midrange heeft een mooie impedantieplot zonder narigheden of hoog viscose ferrofluit. Het lijkt op een fs van 720 ongeveer.

Lijkt me een Tweeter Midrange combi met de Hi-Vi DMB-A


Zeker vanwege die impedantie zou ik overwegen:

- Impedantie per LCR filteren.
- 2x fs als vroegste overname frequentie...

Dat is erg hoog voor een 5 cm dome :hide:

83,- :-s :-#

Lijkt me geen betere resultaten geven dan bijvoorbeeld een 1" tweeter combineren met de Nova 2" dome die ik poste. Of een scanspeak 5F :-)
Of andere 2" fullrange...
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”