Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

RNacoustics schreef:
hannesie schreef:
RNacoustics schreef:
Ik heb nu een echte 3D plaatje. Alles klinkt nu los van de luidsprekers. Een echte verklaring heb ik hier nier voor. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
Je wilt natuurlijk ook wel geloven dat de investering die je gedaan hebt, ook een resultaat geeft.
:mrgreen:
Weer zo'n typisch een hollandse uitspraak :shock:
Denk je nou echt. dat ik voor een extra investering van 150 euro wakker lig? Nee,
ik wil alleen mijn ervaring delen op deze forum.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

RNacoustics schreef:
. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
RNacoustics schreef:
Typisch een hollandse uitspraak :shock:
Denk je nou echt. dat ik van een extra investering van 150 euro wakker lig? Nee,
ik wil alleen mijn ervaring delen op deze forum.
Je vraagt of iemand het fenomeen kan verklaren.
Ik heb het over een investering, die is dan voor mij net zoveel in "tijd" en "ideeën" als "geld".

Voor mij is dan het fenomeen afgelopen donderdag bij een avond van de AVMN duidelijk geworden dat er een heleboel mensen zitten te luisteren naar de verschillen in kabels, en dan blijkt dat er in het laatste stuk er niet is geschakeld op de manier waarop men dat wel zegt.
Het blijkt dan dat er verschillen worden gehoord die er niet waren, en voor sommige mensen hilarisch en anderen ontnuchterend. :shock:

Dus ik bedoel, dit is geen aanval, laat het duidelijk zijn, maar een constatering dat je soms denkt te horen, en dat je dat soms met meerdere mensen moet doen om jezelf te beschermen of je wel zeker weet wat je hoort, en dan nog. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
RNacoustics schreef:
. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
RNacoustics schreef:
Typisch een hollandse uitspraak :shock:
Denk je nou echt. dat ik van een extra investering van 150 euro wakker lig? Nee,
ik wil alleen mijn ervaring delen op deze forum.
Je vraagt of iemand het fenomeen kan verklaren.
Ik heb het over een investering, die is dan voor mij net zoveel in "tijd" en "ideeën" als "geld".

Voor mij is dan het fenomeen afgelopen donderdag bij een avond van de AVMN duidelijk geworden dat er een heleboel mensen zitten te luisteren naar de verschillen in kabels, en dan blijkt dat er in het laatste stuk er niet is geschakeld op de manier waarop men dat wel zegt.
Het blijkt dan dat er verschillen worden gehoord die er niet waren, en voor sommige mensen hilarisch en anderen ontnuchterend. :shock:

Dus ik bedoel, dit is geen aanval, laat het duidelijk zijn, maar een constatering dat je soms denkt te horen, en dat je dat soms met meerdere mensen moet doen om jezelf te beschermen of je wel zeker weet wat je hoort, en dan nog. :mrgreen:
Ik kan er anders niet om lachen, stelletje prutsers. dat apparaat had er volledig tussenuit gemoeten maar daar wil men niet aan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Men wilde blijkbaar aantonen dat het goed is een apparaat te gebruiken, maar de manier van beoordelen van kabels met een apparaat wat al kraakt bij de eerste omschakeling, geeft aan dat het niet de juiste manier is.

Maar om dan even terug te komen op de situatie hier, het goed beoordelen van veranderingen is wel een best moeilijk geheel, en er zou iemand moeten zijn die het blind voor je schakelt, maar daar is hier al genoeg over op het forum over gezegd.

Maar zo gaan we alweer teveel off topic. :hide:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Nu, hier dan het resultaat van mijn afgebouwde DAC.

Het freeswerk is gedaan door forumgenoot Audiomaniacs, en ik moet zeggen dat Cees dat echt heel netjes gedaan heeft. Ook heeft hij ideeën aangedragen o.a. over het laseren van het frontglas wat er al evenmooi uitziet.
De knop is ingefreesd om mooi gelijk met het oppervlak van het front uit te komen. Het frontglas is 4 mm glas, aan de achterkant zwart gespoten en de tekst en omlijning zijn er laser in de verf gezet. Dat glas ligt 2 mm verzonken in de frontplaat. Ik kon geen aan/uit knop vinden die ik mooi genoeg vond dus die is, samen met een echte aan/uit knop naar de zijkant verhuisd. Ook zit daar de aan/uit knop van de hoofdtelefoonversterker die ik er bij ingebouwd heb.

Het is al met al best een flinke klus voor me geweest maar het resultaat is er naar. Alle krimpconnectoren heb ik gesoldeerd. Het belangrijkste is dat het gewoon eg goed klinkt en Peter moet wel met iets héél moois komen wil ik nog gaan upgraden :-)

Knuisje bedankt voor alle tijd die je in dit project hebt gestoken!
01 DAC Frontaal van voren 900.JPG
02 DAC van rechtsboven 900.JPG
03 DAC van linksonder 900.JPG
04 DAC Frontglas 900.JPG
05 DAC Knop close 2 900.JPG
06 DAC Power-Stand-by knoppen 900.JPG
07 DAC, Achterkant 900.JPG
08 DAC van boven, open 900.JPG
09 Samen met versterker 900.JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Dat is een mooie geworden :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door FR_Aad »

MOOI!!!

Nog 3 maanden, dan kunnen we stemmen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

bert003 schreef:
Nu, hier dan het resultaat van mijn afgebouwde DAC.

Het freeswerk is gedaan door forumgenoot Audiomaniacs, en ik moet zeggen dat Cees dat echt heel netjes gedaan heeft. Ook heeft hij ideeën aangedragen o.a. over het laseren van het frontglas wat er al evenmooi uitziet.
De knop is ingefreesd om mooi gelijk met het oppervlak van het front uit te komen. Het frontglas is 4 mm glas, aan de achterkant zwart gespoten en de tekst en omlijning zijn er laser in de verf gezet. Dat glas ligt 2 mm verzonken in de frontplaat. Ik kon geen aan/uit knop vinden die ik mooi genoeg vond dus die is, samen met een echte aan/uit knop naar de zijkant verhuisd. Ook zit daar de aan/uit knop van de hoofdtelefoonversterker die ik er bij ingebouwd heb.

Het is al met al best een flinke klus voor me geweest maar het resultaat is er naar. Alle krimpconnectoren heb ik gesoldeerd. Het belangrijkste is dat het gewoon eg goed klinkt en Peter moet wel met iets héél moois komen wil ik nog gaan upgraden :-)

Knuisje bedankt voor alle tijd die je in dit project hebt gestoken!
01 DAC Frontaal van voren 900.JPG
02 DAC van rechtsboven 900.JPG
03 DAC van linksonder 900.JPG
04 DAC Frontglas 900.JPG
05 DAC Knop close 2 900.JPG
06 DAC Power-Stand-by knoppen 900.JPG
07 DAC, Achterkant 900.JPG
08 DAC van boven, open 900.JPG
09 Samen met versterker 900.JPG

Wow! hele mooie creatie :goeie:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

FR_Aad schreef:
MOOI!!!

Nog 3 maanden, dan kunnen we stemmen. :mrgreen:
En dan niet alleen beoordelen op mooie kastjes :rofl:
Uiteindelijk gaat het om geluidsresultaat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Werkelijk prachtig afgewerkt ! =D> =D>
Past ook erg goed bij die Classé.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Motorfret »

Erg mooi!

Wil er nog steeds graag een hebben, maar ik vrees dat ik er niet genoeg kennis voor in huis heb.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Volgens mij kun je ook complete en opgebouwde modules bij Knuisje verkrijgen.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Motorfret schreef:
Erg mooi!

Wil er nog steeds graag een hebben, maar ik vrees dat ik er niet genoeg kennis voor in huis heb.
Als je de AFDAC gehoord hebt, ben je verkocht :yeah:
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Motorfret »

Ik heb m al meerdere malen mogen beluisteren :)
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Motorfret schreef:
Erg mooi!

Wil er nog steeds graag een hebben, maar ik vrees dat ik er niet genoeg kennis voor in huis heb.
Dat dacht ik ook, maar met hulp van hier is het me toch gelukt.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

RNacoustics schreef:
FR_Aad schreef:
MOOI!!!

Nog 3 maanden, dan kunnen we stemmen. :mrgreen:
En dan niet alleen beoordelen op mooie kastjes :rofl:
Uiteindelijk gaat het om geluidsresultaat.

Die van mij zal als alle andere klinken want het ontwerp is niet aangepast.
Ik heb alleen alle molex stekkers gesoldeerd i.p.v. gekrompen, er zijn vast mensen die daar verschil horen :-)
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

ray5150 schreef:
Werkelijk prachtig afgewerkt ! =D> =D>
Past ook erg goed bij die Classé.
Ja dat was het uitgangspunt :-) Ik had eerst gezocht naar een ouwe bijpassende tuner van Classé maar die waren toch te duur om leeg te halen voor de kast alleen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Ziet er strak uit, complimenten.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Van mij ook complimenten. Erg mooi gedaan, veel luister (en kijk) plezier.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Hoi Knuisje,

Heb jij het probleem met m'n controllerkaart al gevonden? :?:
Ik had je ook een PB gestuurd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Hoi Roland, zie PB.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Xeres »

Ik zie allemaal prachtige DAC's voorbij komen. Over de bouw ervan heb ik een vraag...

Is het handig/zinvol/nadelig etc. om de voeding van de AFDac-2 in een aparte behuizing te plaatsen en deze door middel van een multikabel aan de DAC in de andere behuizing te koppelen.

Waarom zou je kunnen vragen?...nou ik vind het mooi staan en voor mijn versterkers bouw ik de voeding meestal ook apart.

Raymond
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hsmeets »

De connector met enkele belangrijke spanningen voor de DAC zit fysiek ook heel dichtbij de chip zelf. Dat is niet zonder reden zo gedaan.

Je zou de trafo's en een soort eerste voorregeling/afvlakking in een aparte kast kunnen onderbrengen zodat je in de DAC kast geen 230v/50hz wisselstromen meer hebt maar de voedingsbron die de kritische spanning voor de DAC chip levert zou ik zo dicht bij de dac print zetten als mogelijk.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door satefan »

Wat is dit mooi geworden...ik word er stil van :-)

Nu wil ik er ook 1 :shock:
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Xeres »

hsmeets schreef:
De connector met enkele belangrijke spanningen voor de DAC zit fysiek ook heel dichtbij de chip zelf. Dat is niet zonder reden zo gedaan.

Je zou de trafo's en een soort eerste voorregeling/afvlakking in een aparte kast kunnen onderbrengen zodat je in de DAC kast geen 230v/50hz wisselstromen meer hebt maar de voedingsbron die de kritische spanning voor de DAC chip levert zou ik zo dicht bij de dac print zetten als mogelijk.
Top! bedankt, ik weet genoeg..

Raymond
Plaats reactie