RC network

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

meanman64

RC network

Bericht door meanman64 »

Een vraagje voor de techneuten onder jullie ; Zal het volgende ook fungeren als eventuele bleeder weerstand.
Het gaat om het RC filter rechts op de tekening van het schema
Bijgevoegd live foto van het RC filter
Bijlagen
TNT PSU.jpg
TNT RC.JPG
Kappa7
Contacteer:

Re: RC network

Bericht door Kappa7 »

Nope de c zal de DC blokkeren die naar de 0 moet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je weet wat een bleeder is meanman en waar dit voor dient?
cool

Bericht door cool »

Die weerstand hoeft trouwens ook geen 17w te zijn lijkt mij....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Over welke spanning gaat 't hier eigenlijk :? Lijkt me dat er niks gevaalijks bij zit,waarom dan ontladen :o .
Is trouwens een nogal domme schakeling, de helft van de diodes kan weg.Hou je 1 brug over.
Anne
Bijlagen
Dglr.jpg
Dglr.jpg (23.01 KiB) 622 keer bekeken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat bedoel ik :-) bleeden is hier niet nodig, scheelt alweer!
meanman64

Bericht door meanman64 »

Het gaat niet om de schakeling van de voeding maar over het RC-circuit aan de rechterkant.
Ik zal ook even de reden van mijn vraag uitleggen.Ik ben een SMPS aan het testen op verschillende versterkers echter bij eentje hoor ik bij uitschakelen weliswaar een toon door te speakers langzaam weg ebben.Dit fenomeen is er niet als ik een gewone voeding gebruik bij dezelfde versterker.Voor mij is dit geen probleem maar het is ook niet netjes en ik vroeg me af of die RC filter dit kon oplossen.
Laatst gewijzigd door meanman64 op za 30 aug 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Over welke spanning gaat 't hier eigenlijk :? Lijkt me dat er niks gevaalijks bij zit,waarom dan ontladen :o .
Is trouwens een nogal domme schakeling, de helft van de diodes kan weg.Hou je 1 brug over.
Anne
Is het niet zo dat dan de negative en de positive belasting dan ongeveer gelijk moet zijn om deze zo te kunnen gebruiken?
Ik heb namelijk begrepen dat als de belasting niet ongeveer het zelfde is je dan beter voor het originele schema kan kiezen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Hier heb je het verhaal rond de schakeling http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps2_e.html
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me dat de oorzaak dan eerder in de SMPS gezocht moet worden ?
AatV

Bericht door AatV »

Denk dat de redenering achter de RC combinatie de volgende is:
Elco's hebben een bepaalde inductie. Bij hogere frequenties gaat de filterwerking dan achteruit.
De auteur schakelt een foliecondensator parallel, want deze heeft een beter hoogfrequentgedrag. Denk dat de auteur niet precies weet waar de R voor dient. Zal wel een poging zijn om de ESR van de Elco's ook bij hoge frequenties te benaderen.
Bij moderne elco's is het hoogfrequentbereik echter een stuk beter en de ESR een stuk lager, dus de RC schakeling heeft niet zoveel zin.
Je kan als je dat leuker vind altijd nog een foliecondensator parallel aan de elco's gebruiken. Waarde maakt eigenlijk niet uit.

Nog even iets over de 17 Watt! weerstanden.
Zie dat de voedingsspanning iets van een kleine 30Volt is. Bij een 1/2 Watt loopt er al 15A. :lol:

groet,
Aat
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat hele hoogfrequente gebeuren is een beetje vergezocht bij zulke voedingen.
Bij een SMPS is dat dan weer wel belangrijk, maar je kunt dan beter goede elco's gebruiken en evt andere condensatoren gewoon direct parallel zetten.

Waarom die weerstanden 17W zijn is ook weer een beetje vaag.
Dan loop je dus voor de mussen op het dak te stoken.
Beetje zonde als je het mij vraagt.
Aangezien er een condensator in serie staat, vraag ik me uberhaubt af of 17W wel nodig is.

Ik zie alleen totaal geen link tussen de SMPS en deze voeding.
Dat zijn namelijk twee totaal andere dingen.
Bij een SMPS kun je overigens zeker niet altijd zomaar een bleeder weerstand aan de secundaire kant zetten.
Buiten het feit dat het ook best kan dat de elco's aan de primaire kant langzaam ontladen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Is het niet zo dat dan de negative en de positive belasting dan ongeveer gelijk moet zijn om deze zo te kunnen gebruiken?
Ik heb namelijk begrepen dat als de belasting niet ongeveer het zelfde is je dan beter voor het originele schema kan kiezen.
Wel nee, het zijn gewoon twee op zichzelfstaande dubbelfasige gelijkrichters die eenzelfde trafo delen.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Zie dat de voedingsspanning iets van een kleine 30Volt is. Bij een 1/2 Watt loopt er al 15A. :lol:
groet,Aat
Hoe bedoel u :?
Daar staat,voor zover het te lezen valt, 1R 17W ,is dan toch 1 ohm
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
Bij een SMPS kun je overigens zeker niet altijd zomaar een bleeder weerstand aan de secundaire kant zetten.
Buiten het feit dat het ook best kan dat de elco's aan de primaire kant langzaam ontladen.
De meeste schakelende voedingen moeten een minimale belasting zien,zit dan al in de voeding.
De schakelfrequentie zakt bij uitschakelen bij sommige voedingen in elkaar tot in het hoorbare gebied, pfuuiet... niks meer
Anne
meanman64

Bericht door meanman64 »

Het rare is dat hij dit alleen bij die bepaalde versterker doet en verder bij geen enkele andere.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
De meeste schakelende voedingen moeten een minimale belasting zien,zit dan al in de voeding.
De schakelfrequentie zakt bij uitschakelen bij sommige voedingen in elkaar tot in het hoorbare gebied, pfuuiet... niks meer
Anne
Mij gaat het er om of ik dit fenomeen kan oplossen met deze schakeling en of het zomaar kan gebruikt worden met deze SMPS.Het is zo dat ik beta tester ben en elk probleem dat zich voor doet moet opgelost worden.Ik kan en mag jullie geen schema van de SMPS laten zien maar waarom alleen bij die versterker?Ligt het dan aan de amp of toch de SMPS.Ik heb er 4 andere versterker aan gehangen en daar doet het fenomeen zich niet bij voor.
Over hoe de schakeling opgebouwd zou moeten is hier niet aan de orde maar wel of ik deze veilig aan de uitgang van deze SMPS kan hangen.
Ik heb dit ook voorgelegd aan de ontwerper maar het is moeilijk zoeken als het zich maar voordoet bij die ene versterker.
Anne, wil je zeggen dat er nog SMPS merken zijn die dit hebben?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
Het is al een tijd geleden dat ik er nog aktief mee bezig was.Ik herinner me wel dat er voedingen waren die duidelijk "uitstierven".Geluid uit de voeding zelf niet de aangesloten versterker.
Vermoedelijk te maken hoe de belasting verloopt,of de versterker tot heel lage voedingsspanning nog stroom trekt of niet.
Anne
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef:
meanman64 schreef:
Het is al een tijd geleden dat ik er nog aktief mee bezig was.Ik herinner me wel dat er voedingen waren die duidelijk "uitstierven".Geluid uit de voeding zelf niet de aangesloten versterker.
Vermoedelijk te maken hoe de belasting verloopt,of de versterker tot heel lage voedingsspanning nog stroom trekt of niet.
Anne
Kan jij dit zien aan het schema van de versterker?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef:
Ah!buis schreef:
meanman64 schreef:
Anne
Waarschijnlijk niet.Een klasseA versterker blijft meestal werken en stroom trekken ook bij lage spanning.De IC versterkers ,zo goed als klasseB, doen op lage spanning niet veel meer.en de Dklasse schakeld vermoedelijk gewoon af onder een bepaalde min. spanning.
Is 't echt de versterker (LS) waar de piep uitkomt of de voeding ?
Wegens de ,vermoedelijk dikke, elco's bij de voeding moet 't de versterker zelf zijn als die piept onder een bepaalde spanning en dan niet stabiel is.
Anne
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef:
meanman64 schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Waarschijnlijk niet.Een klasseA versterker blijft meestal werken en stroom trekken ook bij lage spanning.De IC versterkers ,zo goed als klasseB, doen op lage spanning niet veel meer.en de Dklasse schakeld vermoedelijk gewoon af onder een bepaalde min. spanning.
Is 't echt de versterker (LS) waar de piep uitkomt of de voeding ?
Wegens de ,vermoedelijk dikke, elco's bij de voeding moet 't de versterker zelf zijn als die piept onder een bepaalde spanning en dan niet stabiel is.
Anne
Het geluid komt uit de versterker(LS) zie link schema amp
Ik persoonlijk denk dat C4-5 de boosdoeners zijn vraag me niet waarom
Bijlagen
VSSA CCS_asbuilt (2).pdf
(35.85 KiB) 140 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die versterker ziet er wel aardig uit (niet op z'n Vlaams :lol: ).Soort van kruising tussen LeMonstre en Fetzilla :o .
Door de diodes in de voeding naar het eerste deel vallen,bij uitschakelen, de fet's vermoedelijk zonder stroom voordat de voorversterker uitvalt.Niet bepaalt een rede om moeikijheden te verwachten.
Die aarding bij de ingang is wel een misser.Is in feite een verschilversterker met de andere ingang waar de twee 2200µ an de mssa liggen.Het ingangssignaal krijgt zo de storingen over de 100 ohm erbij opgeteld.
Verder een 10k die ,naar mijn idee, eerder 1k moet zijn,kan een tikfout wezen.
Om ui te testen de versterker op een labvoeding en spanning terugdraaien,zien of het stil blijft.
Anne
Bijlagen
JTK.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
Anne
dat is vandaag de dag echt maar ten dele waar.
er zijn legio schakelende voedingen die prima werken zonder enige vorm van belasting.
Ook zijn er genoeg die eerder direct netjes uitschakelen.
Sowieso hangen beiden er maar net vanaf hoe de schakeling is opgebouwd.
Je kunt zeker niet in zijn algemeen stellen dat het zo is bij smps voedingen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef:
Die versterker ziet er wel aardig uit (niet op z'n Vlaams :lol: ).Soort van kruising tussen LeMonstre en Fetzilla :o .
Door de diodes in de voeding naar het eerste deel vallen,bij uitschakelen, de fet's vermoedelijk zonder stroom voordat de voorversterker uitvalt.Niet bepaalt een rede om moeikijheden te verwachten.
Die aarding bij de ingang is wel een misser.Is in feite een verschilversterker met de andere ingang waar de twee 2200µ an de mssa liggen.Het ingangssignaal krijgt zo de storingen over de 100 ohm erbij opgeteld.
Verder een 10k die ,naar mijn idee, eerder 1k moet zijn,kan een tikfout wezen.
Om ui te testen de versterker op een labvoeding en spanning terugdraaien,zien of het stil blijft.
Anne
Anne,Wat jij aanhaald is een trimpot
meanman64

Bericht door meanman64 »

Een UPDATE:
Ondertussen heb ik de ontwerper van de amp module op de hoogte gebracht van het fenomeen.Hij ging dit zelf ook testen met zijn Hypex SMPS en raad eens wat; Er zijn ondertussen 2 versies uit van deze module de V1.2 en V1.3 bij de V1.2 versie had hij hetzelfde fenomeen bij de V1.3 was dit niet het geval en ik zelf heb versie V1.2 dus is het toch amp related
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”