vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Gerrit schreef:
De afscherming is op deze manier wel aangesloten (aan één kant) en kan z'n werk doen maar wordt niet gebruikt voor het signaal, dat gaat alleen door de rode en witte draad. Zoals Richard ook al aangaf wordt dit bij tulp kabels (RCA) ook vaak zo gedaan, de kant waar de afscherming is aangesloten is dan gemarkeerd.

Gerrit

Oke bedankt.
Het wezenloze is wel dat de brom weg is ,wie het snapt mag het zeggen .
Heb van alles in en uitgeschakeld om te kijken of dat invloed heeft maar :think:
Heb in ieder geval één kabel aangepast mocht de brom terugkomen dan weet ik of het verschil maakt bij die ene unit
richard schreef:
Om brom te verminderen wil het ook wel eens helpen om de polariteit van de netsnoeren te wisselen. Je kan eventueel met een multimeter het spanningsverschil (AC) tussen de componenten meten en de stekkers net zo lang wisselen tot deze spanning minimaal is. De interlinks hierbij natuurlijk niet aansluiten.

Maar zo'n DCN28 heeft toch een eurochassisdeel met randaarde, moet je die niet op een geaard wandcontactdoos aansluiten?
Hallo Richard.
eigenlijk wel maar die heb ik daar niet voor handen ,het is een jaren zeventig woning .
Geeft verder niets ik heb aardlekschakelaars .
Ik ga het ooit wel aanpassen en uitbreiden maar dat is toekomst.
bas focal m180 schreef:
Zó dat gaat de goede kant op.

Ik moet toegeven nu ik ze zo zie staan begin ik ze steeds mooier te vinden.
Bedank voor het compliment :)
jeroen_d schreef:
Het leukste van deze pagina blijft toch wel de beginpost met dat blije hoofd. :lol:
Ik ben ook heel blij :yeah:

Walt schreef:
En met op 2 de aanblik van die mooie AT midlaag units.

Groetjes Walter
Met die opmerking van Jeroen kun je nog wat kanten op maar deze lijkt mij lullig bedoeld :think:


In ieder geval voor de mensen die wel wel mooi vinden en geïnteresseerd zijn heb ik nog wat detail plaatjes gemaakt samen met het nieuwe meubel.
DSC02854.JPG
DSC02855.JPG
DSC02877.JPG
DSC02863.JPG
DSC02868.JPG
Bijlagen
DSC02860.JPG
DSC02862.JPG
DSC02865.JPG
DSC02876.JPG
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

Helemaal prachtig :rock: :rock: :rock:

Gerrit
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Uhhh.... ik bedoelde dit toch echt positief...???

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Uhhh.... ik bedoelde dit toch echt positief...???


Groetjes Walter
Excuses van mijn kant dan!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Geen probleem, met de aanblik van de woofers die in de zijkanten zitten verwerkt is ook niks mis trouwens! :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Geen probleem, met de aanblik van de woofers die in de zijkanten zitten verwerkt is ook niks mis trouwens! :mrgreen:

Groetjes Walter
Daar komt nog een frontje voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door alex k »

Wat een schitterende set heb je daar staan. :goeie: :goeie: :goeie:
Mooi hoe je al die verschillende materialen tot zo'n eenheid hebt weten te brengen.

Je audio meubel maakt het echt tot een geheel. Echt netjes hoe je de eindversterkers achter het speakerdoek hebt geplaatst. Ga je dit speakerdoek ook gebruiken om de woofers aan de zijkant aan het zicht te onttrekken?
Ik zou die vriend vragen, nog een 3e naamplaatje te maken, want dit audio meubel maakt het echt tot een geheel.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door piet1955 »

Rik, Super :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pappaleo »

Het is wel een hoop werk geweest, maar het resultaat mag er zijn. Prachtig :goedzo:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

alex k schreef:
Wat een schitterende set heb je daar staan. :goeie: :goeie: :goeie:
Mooi hoe je al die verschillende materialen tot zo'n eenheid hebt weten te brengen.

Je audio meubel maakt het echt tot een geheel. Echt netjes hoe je de eindversterkers achter het speakerdoek hebt geplaatst. Ga je dit speakerdoek ook gebruiken om de woofers aan de zijkant aan het zicht te onttrekken?
Ik zou die vriend vragen, nog een 3e naamplaatje te maken, want dit audio meubel maakt het echt tot een geheel.

Bedankt Alex.
ik ga inderdaad het zilvergrijze speakerdoek ook gebruiken voor de woofers.
Nog even mentaal voorbereiden op het freeswerk :bakkie:
piet1955 schreef:
Rik, Super :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl:
pappaleo schreef:
Het is wel een hoop werk geweest, maar het resultaat mag er zijn. Prachtig :goedzo:
:dank: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

vandaag maar eens tijd nemen om wat metingen te doen.
Om te beginnen nearfield van de woofer .
20140824_115909.jpg
Nu mijn vraag ,is het normaal dat zo'n grote woofer zo snel afvalt ,of doe ik iets toch niet goed .
nearfield sub.jpg
audio tech.jpg
Al lijkt het wel op wat Audio technology opgeeft .
ik ga dat met de dsp aanpassen natuurlijk ik heb begrepen dat het boosten onder de resonantie frequentie weinig effect heeft?

Graag jullie mening

Ik meet in Arta 64k hanning 50%
Woofer zit in 88ltr gesloten en opgevuld met baf
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Heb je de AT woofer gesimuleerd in deze 88 liter gesloten kast? Zo ja, dan kun je dit eens met de meting vergelijken. Uit jouw meting lijkt het -6dB punt op 35Hz te zitten, niet zo slecht toch voor een gesloten kast?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Hij doet precies wat je zou mogen verwachten. Als je lager wilt komen met een grote woofer in een gesloten kast, moet je altijd dingen doen als rendement verlagen. Dat wil dan zeggen grotere massa of kleinere magneet. Wat je nu hebt is een prachtige impulsrespons, een relatief lage Q op de resonantiefrequentie, dus je kunt nu rustig gaan boosten. Wat je daarmee doet is nogal afhankelijk van hoe je luisterruimte reageert, dat zou ik eerst eens bekijken voordat je tot 20Hz gaat vlak trekken. Waarschijnlijk heb je veel minder boost nodig en vaak is een -3dB punt op 40Hz al heel mooi.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

Ik heb de gegevens even in de LT sheet gezet:
AT12LT.png
Ongeveer -6dB bij 40Hz klopt aardig met wat je meet. Ik weet niet hoe je een Linkwitz transform in de Groundsound software realiseert, maar ik zou als startpunt een transformatie naar 25Hz (=resonantie driver) met Q=0.5 proberen dat moet die driver makkelijk kunnen hebben. Afhankelijk van hoe de driver zich gedraagt kun je dan met de doelfrequentie en Q spelen en uitzoeken wat het beste werkt in je kamer.

Gerrit
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

bedankt voor de reacties O:)


Ik had hem even met win isd gesimuleerd en dat komt inderdaad aardig overeen.
win isd.jpg
Ik zal hem wat boosten een db of 6 van af 20hrtz ,of mag dat pas van af de resonatie frequentie :think:

en straks weer op zijn plek na de andere metingen eens kijken hoe hij zich gedraagd .
ik heb in ieder geval op de luisterplek een gigantische boost op een bepaalde frequentie .
met mijn hoofd een halve meter naar voren is het weg .

die moet er eerst maar eens uit
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Bank 50cm naar voren schuiven?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

het houd ergens op met de WAF :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Dat is wel heel erg nearfield....................
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

doe je je best om je speaker vlak te trekken ,meet je dit op je luisterplek .
:rofl:
luisterplek.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CarloPJB »

Hey buurman :rofl: lees het hele topic al mee maar zal toch eens reageren .

Hulde voor je prachtige werk , doorzettingsvermogen en afwerking-skill's :goedzo:



Zo te zien heb je met die dip (jes) nog wel even werk :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Ik hoop dat pappaleo dit grafiekje ook even ziet... :D

Als je meter opzij meet ziet het grafiekje er vast weer heel anders uit, dus recht trekken is ook relatief/positie gebonden.

Groetjes Walter
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door leonidas »

Hoi Rick,

Allereerst proficiat !! Dit ziet er beter dan best uit !!

Ben bij benadering op hetzelfde pad. Alleen gebruik ik een "los" systeem. De DBX drive rack.
Misschien heb je hier iets aan ;

Je laatste grafiek ziet er helemaal niet zo beroerd uit.
Wat ik doe is op drie posities (je moet ergens stoppen) om en op de luister positie meten.
Dan e.e.a. op het gemak bekijken.
Ik corrigeer bijna nooit dips die zich herhalen ; soms zit er een "brede"nul in de ruimte . Krijg je nooit goed.
Bijv. de dip in jouw grafiek bij 65 Hz ; zou zo'n 13 dB versterking gaan kosten dat is dan 20x het gemiddelde vermogen!!
Herhaalt deze dip zich niet , dan laat hem in eerste instantie ongemoeid !

Begin eerst met , de gemiddelde pieken , van 3/4 metingen te verlagen! Niet eens helemaal maar ongeveer de helft.

Doe dan weer een stel metingen (plakband op de vloer) en weer op je gemak vergelijken met de eerdere .
Kijk nu ook eens naar de dips.

Bij mij was na een dag of 3 alles heel aangenaam klinkend !

Mijn boodschap is dus doe het op je gemak ; neem je tijd , meet eens met een cm de afstand en de driehoeks afstand : via vloer en via plafond . Kijk waar er een opslingerring of uitdoving kan plaatsvinden etc.

Zelf gebruik ik nu 2 woofers ; eentje op 1/5 hoogte en eentje op 1/3 van het plafond. Dit werkt beter dan met een woofer voor mij.

Heb een paar pics toegevoegd van mijn huidige systeem ; zou willen dat het er zo uitzag als het jouwe !!.

Dit zijn alleen mijn ervaringen ; en ik hoop dat je iets aan mijn raad hebt.
Maar er zitten zoveel echte experts hier ; durf me er nauwelijks mee te bemoeien !

Gaat jou vast lukken ; en ik wens je veel succes en luister plezier !

mvgr. Leon.
Bijlagen
P1010781.JPG
P1010783.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
doe je je best om je speaker vlak te trekken ,meet je dit op je luisterplek .
:rofl:
luisterplek.jpg
Tja, die dip. Plafond is dus 2.60m hoog. Krijg je pas weg als je de woofer hoger zet, zodat die verticale resonantie minder wordt aangeslagen. Het is een van de redenen dat ik dipool ben gegaan voor het laag, ik kon het niet uitstaan als een basloopje telkens onderbroken werd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

CarloPJB schreef:
Hey buurman :rofl: lees het hele topic al mee maar zal toch eens reageren .

Hulde voor je prachtige werk , doorzettingsvermogen en afwerking-skill's :goedzo:



Zo te zien heb je met die dip (jes) nog wel even werk :wink:

Hallo Carlo.
De luidsprekers meten nagenoeg vlak dit is wat de ruimte er mee doet.
Geeft niet dat had ik ook wel verwacht ,zal in de meeste huiskamers niet anders zijn.
Bedankt voor het compliment uiteraard :goeie:

@Leonidas

Bedankt voor de adviezen, ga ik zeker een beetje mee expirimenteren :)
Helemaal goed ga ik het niet krijgen natuurlijk.
Maar ja het is ook een huiskamer en geen studio .
Voordeel van zo'n dsp is wel dat je de luidspreker wat makkelijker op de ruimte kan aanpassen .
Ik kan ook vier presets maken in de tonale balans ,dat is wel makkelijk als je zacht draaid en toch laag wilt hebben.
of een preset om film te kijken enz.
even met de afstand bediening en hop :D
Indrukwekkende luidsprekers heb je daar overigens :goedzo:
Heb je een aparte luisterruimte?
Walt schreef:
Ik hoop dat pappaleo dit grafiekje ook even ziet... :D
Walt schreef:
Ik hoop dat pappaleo dit grafiekje ook even ziet... :D



Als je meter opzij meet ziet het grafiekje er vast weer heel anders uit, dus recht trekken is ook relatief/positie gebonden.

Groetjes Walter

Klopt helemaal Walter .
En de luidspreker op de luisterplek aanpassen is ook geen optie ,dan klinkt het een meter naar links of rechts ook nergens meer naar.
jeroen_d schreef:
rikpost schreef:
doe je je best om je speaker vlak te trekken ,meet je dit op je luisterplek .

:rofl:
luisterplek.jpg
Tja, die dip. Plafond is dus 2.60m hoog. Krijg je pas weg als je de woofer hoger zet, zodat die verticale resonantie minder wordt aangeslagen. Het is een van de redenen dat ik dipool ben gegaan voor het laag, ik kon het niet uitstaan als een basloopje telkens onderbroken werd.

Dat is inderdaad de exacte hoogte van het plafond .
ik vind de pieken overigens meer storen dan de dalen door die grote bult net onder de 50hrtz ben je geneigd om de woofer zachter te laten spelen maar dan mis je weer laag.
Maar ik zal wel ergens een bevredigend compromis krijgen ,het staat allemaal en ik kan naar hartelust meten en inregelen :)
maar waarom heeft een dipool dat probleem niet :?:
In hollands graag :!: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Die bult bij 50Hz valt eigenlijk wel mee. Ik zou in wat hogere resolutie meten om te bepalen hoe scherp hij is. Denk de dip weg, dan hoef je slechts die 50Hz piek te corrigeren naar referentieniveau voor een acceptabele laag kwaliteit.

Bij die plafond resonantie heb je dus op de vloer en bij het plafond een druk maximum, maar op luisterhoogte zit je dichtbij het druk minimum van de staande golf. Waarom een dipool dat niet heeft: die sluit akoestisch kort naar opzij en naar omhoog zodat die staande golf niet ontstaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”