Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP
Bedoel je deze:TGL 15/001 Speaker transformator PP (2x 6N13S) INDEL?
Die heeft volgens mij een Raa van 1k.
Hmmm, volgens mij heb je gelijk. Een uurtje geleden had hij volgens mij nog een Raa van 8kIJsbier schreef:Bedoel je deze:TGL 15/001 Speaker transformator PP (2x 6N13S) INDEL?
Ja dat is misschien wel een goede optie. Misschien wil iemand anders van het forum ook wel een setje bestellen kunnen we de verzendkosten delen. Ik had al geinformeerd. Die waren ong 20 euro, plus 7 euro verzenden naar hem/haar. komt op 13,5 pp.
Misschien wel de moeite.
Hoe is de kwaliteit vergeleken met de Hammonds. Ik las dat je in een ander project ook de hammonds hebt gebruikt, de 1608's.
Misschien wel de moeite.
Hoe is de kwaliteit vergeleken met de Hammonds. Ik las dat je in een ander project ook de hammonds hebt gebruikt, de 1608's.
- RobertD
- Contacteer:
Zo'n kleine kern lijkt mij meer iets voor een gitaarversterker. Ik kan voor dit chinese spul niet echt warmlopen. Die poolse trafo's heb ik gehoord in de versterker van Paul de Goede, echt goede kwaliteit voor de prijs.VT4C schreef:DEZE PP is ook interessant geprijsd.
't is dat ik nog teveel in de pijplijn heb zitten, anders had ik zeker meegedaan met een groupbuy.
Ik heb met interesse je topic zitten lezen. Dit soort starterstopics motiveren wel om je eigen bakken nog eens af te bouwen. Pfff, teveel projecten en te weinig tijd.bcvdb schreef:Ik had ze zien staan ja.
Ik zit alleen een beetje met die 25 euro verzendkosten. Dat is toch wel erg overdreven nietwaar![]()
Ik zoek ondertussen even verder...
Je zou eens kunnen kijken wat verzenden binnen Duitsland kost. Een vriend van me woont hier net over de grens en ik kom regelmatig in Eindhoven en omstreken.
Groeten,
Mischa
Hoe belangrijk zijn de gegevens van de frequentierespronse. Ik neem aan wel redelijk belangrijk.
Die verschillen bij allebei nogal:
Hammond: Frequency response 30 Hz. to 30 Khz. at full rated power (+/- 1 db max. - ref. 1 Khz) minimum
Zloty apparaat: Frequentiebereik: 30Hz-15kHz
IK weet dat het menselijk toch maar tot 20Khz gaat als je geluk hebt. Maar gaan die poolse UGT dan nu niet een heel stuk matter en doffer klinken ?
Want ik heb even een prijscheck gedaan: 2x 120 zloty + 88 zloty verzendkosten => 330.00 PLN Polish Zloty = 78.89 EUR Euro
Daar tegenover staan de hammonds met 2 x 48,5 = 97,00 EUR + 8 verzendkosten => 105 euro
Het verschil is maar 10 euro per trafo.
@pcdegoede, jij hebt ze allebei gehoord. Zijn die hammonds het verschil in prijs waard?
Alvast bedankt!
Die verschillen bij allebei nogal:
Hammond: Frequency response 30 Hz. to 30 Khz. at full rated power (+/- 1 db max. - ref. 1 Khz) minimum
Zloty apparaat: Frequentiebereik: 30Hz-15kHz
IK weet dat het menselijk toch maar tot 20Khz gaat als je geluk hebt. Maar gaan die poolse UGT dan nu niet een heel stuk matter en doffer klinken ?
Want ik heb even een prijscheck gedaan: 2x 120 zloty + 88 zloty verzendkosten => 330.00 PLN Polish Zloty = 78.89 EUR Euro
Daar tegenover staan de hammonds met 2 x 48,5 = 97,00 EUR + 8 verzendkosten => 105 euro
Het verschil is maar 10 euro per trafo.
@pcdegoede, jij hebt ze allebei gehoord. Zijn die hammonds het verschil in prijs waard?
Alvast bedankt!
Ik geef even mijn subjectieve 'oor'deel. Val me daarom niet aan op datgene wat ik niet waarneem.
Mijn korte antwoord op je vraag is: nee. Ik hoor géén kwaliteitsverschil tussen de Hammonds en de Poolse trafo's. Het is anders, maar in een blinde test zou ik niet zo snel de betere er uit halen vrees ik. Daarbij in ogenschouw nemend dat ik altijd op rustig volume luister. Dof is in ieder geval niet een karakterstiek die ik aan die trafo's koppel. Ik vond het geluid juist heel open, helder en fris. De vraag is of je een trafo zou moeten horen of juist niet.
Je moet ook bedenken dat de specificaties gelden voor een bepaald vermogen. Hammond claimt dat de hele frequentiekarakteristiek bij vol vermogen nog beschikbaar is. Bij 'normaal' gebruik zal er meettechnisch niet zoveel verschil zijn tussen de Hammonds en de Poolse trafo's (vermoed ik).
Dat ik op een gegeven moment Hammond's heb gekocht heeft ook een visuele reden. Ik vind de Amerikaanse uitvoering met 'end bells' (die zwarte voorgevormde afdeklplaatjes) in plaats van vierkante kappen oid erg mooi. De Poolse trafo's hebben een vrij dikke spoelkoker waardoor niet elk kapje er zomaar overheen past. Wanneer dat geen argument is zou ik gewoon een paartje Poolse trafo's bestellen. Over de voedingstrafo was ik minder tevreden, maar die heb je niet nodig.
Helpt dat je wat?
Mijn korte antwoord op je vraag is: nee. Ik hoor géén kwaliteitsverschil tussen de Hammonds en de Poolse trafo's. Het is anders, maar in een blinde test zou ik niet zo snel de betere er uit halen vrees ik. Daarbij in ogenschouw nemend dat ik altijd op rustig volume luister. Dof is in ieder geval niet een karakterstiek die ik aan die trafo's koppel. Ik vond het geluid juist heel open, helder en fris. De vraag is of je een trafo zou moeten horen of juist niet.
Je moet ook bedenken dat de specificaties gelden voor een bepaald vermogen. Hammond claimt dat de hele frequentiekarakteristiek bij vol vermogen nog beschikbaar is. Bij 'normaal' gebruik zal er meettechnisch niet zoveel verschil zijn tussen de Hammonds en de Poolse trafo's (vermoed ik).
Dat ik op een gegeven moment Hammond's heb gekocht heeft ook een visuele reden. Ik vind de Amerikaanse uitvoering met 'end bells' (die zwarte voorgevormde afdeklplaatjes) in plaats van vierkante kappen oid erg mooi. De Poolse trafo's hebben een vrij dikke spoelkoker waardoor niet elk kapje er zomaar overheen past. Wanneer dat geen argument is zou ik gewoon een paartje Poolse trafo's bestellen. Over de voedingstrafo was ik minder tevreden, maar die heb je niet nodig.
Helpt dat je wat?
Ja zeker! Heel erg bedankt!
Ik vind het idd ook wel prettig dat die Hammonds er goed uitzien. Daarbij komt dat ik misschien het volume nog wel eens open wil zetten als de 6 meter doorsnee tellende disco bol open gaat en David Gilmore de solo van comfortably numb een 2e climax geeft.
Ik ben er uit
Denk ik
Haha...
EDIT: Het ZIJN de Hammonds.
Bedankt!
Ik vind het idd ook wel prettig dat die Hammonds er goed uitzien. Daarbij komt dat ik misschien het volume nog wel eens open wil zetten als de 6 meter doorsnee tellende disco bol open gaat en David Gilmore de solo van comfortably numb een 2e climax geeft.
Ik ben er uit
EDIT: Het ZIJN de Hammonds.
Bedankt!
Volgens mij zijn dat geen uitgangen die door Klangfilm zijn vervaardigd. Op eBay kom je nogal eens exclusieve namen tegen, ook al heeft de fabriek er slechts tegenover gestaan in dezelfde straat.
Als je nog niets hebt aangeschaft heb ik nog wel wat aardigs voor je. Deze uitgangen zijn gebouwd door Siemens : 711066/22/1846 Ausg. I, blikpakket 67x55x24mm. Ze komen uit een spelende EL84 push pull, bezitten vier draden secundair (ls) en vier primair. Volgens mij zijn de UL-tabs zichtbaar zodat je op termijn er ook nog ultra lineair mee zou kunnen spelen. Over te nemen voor 50 euro inklusief de porto.

Als je nog niets hebt aangeschaft heb ik nog wel wat aardigs voor je. Deze uitgangen zijn gebouwd door Siemens : 711066/22/1846 Ausg. I, blikpakket 67x55x24mm. Ze komen uit een spelende EL84 push pull, bezitten vier draden secundair (ls) en vier primair. Volgens mij zijn de UL-tabs zichtbaar zodat je op termijn er ook nog ultra lineair mee zou kunnen spelen. Over te nemen voor 50 euro inklusief de porto.

Bedankt Disco, maar heb reeds een setje Hammonds gekocht.
Ik ga het eerst hier mee proberen
ik heb er 2 die er niet zo mooi meer uit zien
Dus na een avond zwoegen op de PC
een nieuw papiertje aan een kant
Maar de 2de kant gaat vast makkelijker
ik heb er 2 die er niet zo mooi meer uit zien
Dus na een avond zwoegen op de PC
een nieuw papiertje aan een kant
Maar de 2de kant gaat vast makkelijker
Hier begonnen aan de HF10 op te poetsen
ik dacht na 1 meet pen in de ingang te hebben gestoken en er fikse bromtoon uit de luidspreker kwam
dat ik snel klaar zou zijn. helaas.
na een audiosignaal uit de koptelefoon uitgang te hebben aan gesloten bleek dat er werk aan de winkel is
en de onderkant er maar weer afgehaald.
Alle teer condensatoren zijn verlopen 47nF =78nF geworden en 100nF is 134nF geworden
weerstanden met de kleuringen idem
moeten allemaal worden vervangen
ik dacht na 1 meet pen in de ingang te hebben gestoken en er fikse bromtoon uit de luidspreker kwam
dat ik snel klaar zou zijn. helaas.
na een audiosignaal uit de koptelefoon uitgang te hebben aan gesloten bleek dat er werk aan de winkel is
en de onderkant er maar weer afgehaald.
Alle teer condensatoren zijn verlopen 47nF =78nF geworden en 100nF is 134nF geworden
weerstanden met de kleuringen idem
moeten allemaal worden vervangen
Bijzonder condensatoren die toe nemen In plaats van af
Dat die condensatoren teveel meten is niet erg, zijn geen precisie onderdelen, als ze maar geen lekstroom doorlaten.
Hoewel, gezien de leeftijd, wel veiliger.
Vroeger werden veel 10% weerstanden gebruikt ( 5% was al luxe ).Kan in buizenversterkers meestal geen kwaad.
Dus weerstanden met een zilverkleurig bandje mogen er best 10% naast zitten.(gouden bandje 5%)
Alvast een vrolijk nieuwjaar gewenst
.
Anne
Hoewel, gezien de leeftijd, wel veiliger.
Vroeger werden veel 10% weerstanden gebruikt ( 5% was al luxe ).Kan in buizenversterkers meestal geen kwaad.
Dus weerstanden met een zilverkleurig bandje mogen er best 10% naast zitten.(gouden bandje 5%)
Alvast een vrolijk nieuwjaar gewenst
Anne
Hoi Anne
Ik heb op Buizenradioclub al een hele discussie over welke ik nu wel of niet moet vervangen
Het viel mij op dat ze allemaal ernstig in waarde waren toegenomen, Ik begreep dat niet.
Peter daar schreef dat ze ook gelijkspanning deden geleiden door chemische verandering ontstaan door veroudering.
Dat heb ik gistermorgen maar gecontroleerd
Daarop ontstond een discussie wat er mee te doen
wie daar gelijk heeft weet ik echt niet , Maar als een ontwerper 80 nF bedoeld doet hij er geen 47nF in
En als een C van 47nF 400 VDC bijna is verdubbeld en zoveel lekstroom laat lopen bij 285 volt dat hij bijna ontploft
Dan doe ik hem vervangen Het zijn er maar 6 in heel de versterker tenslotte Boerenlogica
En de meting aan de 2de heb ik op Youtube gezet ( Plausible)
Do not try this at home
we are expert,s LOL
De weerstanden die meer als 20% verlopen zijn ook dat zijn er ook 10
Nou dat is nog wel op te brengen in deze crisis
Ik heb op Buizenradioclub al een hele discussie over welke ik nu wel of niet moet vervangen
Het viel mij op dat ze allemaal ernstig in waarde waren toegenomen, Ik begreep dat niet.
Peter daar schreef dat ze ook gelijkspanning deden geleiden door chemische verandering ontstaan door veroudering.
Dat heb ik gistermorgen maar gecontroleerd
Daarop ontstond een discussie wat er mee te doen
wie daar gelijk heeft weet ik echt niet , Maar als een ontwerper 80 nF bedoeld doet hij er geen 47nF in
En als een C van 47nF 400 VDC bijna is verdubbeld en zoveel lekstroom laat lopen bij 285 volt dat hij bijna ontploft
Dan doe ik hem vervangen Het zijn er maar 6 in heel de versterker tenslotte Boerenlogica
En de meting aan de 2de heb ik op Youtube gezet ( Plausible)
Do not try this at home
we are expert,s LOL
De weerstanden die meer als 20% verlopen zijn ook dat zijn er ook 10
Nou dat is nog wel op te brengen in deze crisis
Anne is het Zinvol om de draden te twisten vanuit de Smoorspoel naar de elco
Zie de gele getwiste draden rechts onder op de foto
Ook geen 100nF of zo naar massa over de Elco van 2x50uF
Lijkt me ook wel een nuttig iets voor snelle piekjes op de hoogspanning te onder drukken
Of zeg jij Nergens voor nodig ?
Ik zie ook nergens een zekering in de 220Volt
Ook geen trek ontlasting.
ga toch maar een knoop in dat snoer leggen achter die rubber tule
Zie de gele getwiste draden rechts onder op de foto
Ook geen 100nF of zo naar massa over de Elco van 2x50uF
Lijkt me ook wel een nuttig iets voor snelle piekjes op de hoogspanning te onder drukken
Of zeg jij Nergens voor nodig ?
Ik zie ook nergens een zekering in de 220Volt
Ook geen trek ontlasting.
ga toch maar een knoop in dat snoer leggen achter die rubber tule
De draden van de smoorspoel in elkaar draaien heeft niet veel zin.Gaat nauwelijks wisselstroom door,is perslot een zelfinduktie,houdt wisselstroom tegen.Maar 't ziet er wel netter uit
.
Voor wisselspanning zou er geen verschil moeten zijn tussen massa en de voeding (+).Om dat te bereiken (en om de restrimpel van de voeding weg te werken tegen brom) zitten er condensatoren van + naar massa.Maken zo een kortsluiting + naar massa ,wel enkel voor wisselspanning.
Elco's doen 't minder goed op hogere frequenties, daarom een extra C erover die het daar wel doet.Werd vroeger zelden gedaan, heeft niet zo'n dramatisch gevolg.En het geldt ook voor de andere elco's zoals die over kathode-weerstanden.
Zou me er voorlopig geen zorgen over maken
.
Zit er geen zekering bij de voedingstrafo ? Soms een thermische beveiliging, koperen strip met haak die vantussen de wikkelingen uitsteekt waar dan een dichtgesoldeerd beugeltje aanhangt.De bedoeling is dan dat ,als de trafo (te)heet wordt, de soldeer smelt en de beugel eraf springt en daarmee de verbinding verbreekt.
Hoe wou je een knoop in de draad leggen
,dat wordt lossolderen
,anders lig je zelf in de knoop
.
Anne
Voor wisselspanning zou er geen verschil moeten zijn tussen massa en de voeding (+).Om dat te bereiken (en om de restrimpel van de voeding weg te werken tegen brom) zitten er condensatoren van + naar massa.Maken zo een kortsluiting + naar massa ,wel enkel voor wisselspanning.
Elco's doen 't minder goed op hogere frequenties, daarom een extra C erover die het daar wel doet.Werd vroeger zelden gedaan, heeft niet zo'n dramatisch gevolg.En het geldt ook voor de andere elco's zoals die over kathode-weerstanden.
Zou me er voorlopig geen zorgen over maken
Zit er geen zekering bij de voedingstrafo ? Soms een thermische beveiliging, koperen strip met haak die vantussen de wikkelingen uitsteekt waar dan een dichtgesoldeerd beugeltje aanhangt.De bedoeling is dan dat ,als de trafo (te)heet wordt, de soldeer smelt en de beugel eraf springt en daarmee de verbinding verbreekt.
Hoe wou je een knoop in de draad leggen
Anne
Hoi Anne
Die strip met dat Haakje op het uiteinde dat ken ik uit de oude buizen radio,s
Heel lang geleden , toen opoe nog een jonge meid was , viel me op bij een defecte radio dat dat los was
dus ik duwde daar ten aan met mijn vinger G*** kolere donderde van mn bureaustoel met wielen
Toen wist ik meteen waar het voor was
Dat zit op deze trafo niet.
Ja die Condensatortje,s helpen wel
Ook een licht net filter zou misschien geen Luxe zijn
Begrepen van de de Cosmetische reden om de draadjes te twisten van uit de H.V, smoorspoel.
Ik zal inderdaad dat netsnoer los moeten solderen
Het Tast natuurlijk wel de originaliteit aan van deze versterker
.
Bezint eer ge begint zegt men wel eens.
zal er is een nachtje over slapen
Die strip met dat Haakje op het uiteinde dat ken ik uit de oude buizen radio,s
Heel lang geleden , toen opoe nog een jonge meid was , viel me op bij een defecte radio dat dat los was
dus ik duwde daar ten aan met mijn vinger G*** kolere donderde van mn bureaustoel met wielen
Toen wist ik meteen waar het voor was
Dat zit op deze trafo niet.
Ja die Condensatortje,s helpen wel
Ook een licht net filter zou misschien geen Luxe zijn
Begrepen van de de Cosmetische reden om de draadjes te twisten van uit de H.V, smoorspoel.
Ik zal inderdaad dat netsnoer los moeten solderen
Het Tast natuurlijk wel de originaliteit aan van deze versterker
Bezint eer ge begint zegt men wel eens.
zal er is een nachtje over slapen
Waarde Potmeter,s en Condensatoren in Toonregeling is dat ergens te vinden ???
Ik heb dat allemaal maar niet gewijzigd alleen 1 Teer Condensator van 33 nF vervangen
Er zitten daar wat buis keramische Condensatoren in waar ik de Codereing niet kan lezen
en wat ik zie staan niet snap
En wat er in moet weet ik dus ook niet
Alles schoongespoten met de luchtslang
En de HF 10 vanmorgen met een bak nieuwe componenten onder de onderste motorkap gestart
Luid grommend kwam hij na een 1 minuut tot leven
Uit de Luidspreker dan
wat stukje,s afgeschermde draad vervangen (door teflon 50 ohm coax omdat je daar uren met de soldeerbout op kan zitten zonder dat het smelt )
Wat Niet afgeschermd was aan het Stuur Rooster EF86 naar de Potmeter ook die coax aan gesoldeerd
Het brommende geluid is wat minder
Als ik de metalen kast vasthoud wordt de brom weer wat minder ??
Met de metalen bodemplaat er onder is het bijna weg
Iemand suggesties
Ik heb dat allemaal maar niet gewijzigd alleen 1 Teer Condensator van 33 nF vervangen
Er zitten daar wat buis keramische Condensatoren in waar ik de Codereing niet kan lezen
en wat ik zie staan niet snap
En wat er in moet weet ik dus ook niet
Alles schoongespoten met de luchtslang
En de HF 10 vanmorgen met een bak nieuwe componenten onder de onderste motorkap gestart
Luid grommend kwam hij na een 1 minuut tot leven
Uit de Luidspreker dan
wat stukje,s afgeschermde draad vervangen (door teflon 50 ohm coax omdat je daar uren met de soldeerbout op kan zitten zonder dat het smelt )
Wat Niet afgeschermd was aan het Stuur Rooster EF86 naar de Potmeter ook die coax aan gesoldeerd
Het brommende geluid is wat minder
Als ik de metalen kast vasthoud wordt de brom weer wat minder ??
Met de metalen bodemplaat er onder is het bijna weg
Iemand suggesties
De ingangsschakeling met de toonregeling is miserabel hoogohmig wegens dat er een kristal (ceramische) PU aan zou kunnen.Daarmee erg bromgevoelig,deksel moet er wel over (geaard).
Onder de elco's van de voeding zit ,als 't goed is een grote ring met soldeer-oor en daaronder een isolatiering zodat er daar geen kontakt met het chassis is (zou moeten),nazien.
Nog even de onderdelen rond de potmeters
,de ceramische C's zijn zelden slecht.
Anne
Onder de elco's van de voeding zit ,als 't goed is een grote ring met soldeer-oor en daaronder een isolatiering zodat er daar geen kontakt met het chassis is (zou moeten),nazien.
Nog even de onderdelen rond de potmeters
Anne
Bedankt Anne
Ik had stront in mijn ogen en kende het symbool niet
ik dacht dat het een schakelaar voorstelde aan de ingang
ook de verbinding tussen de loper R2 en C3 en C4 was niet getekend
dat merkte PE9ZZ op
ook heb ik nog een rare verbinding in de versterker welke niet in het schema staat
namelijk de 180K aan R8 Ook 180K welke aan de ECC83 zit en via een C van 68P weer aan 1Mohm naar schermrooster van de EF86
Ik snap daar niks van
Moet dat niet die 22K weerstand R7 zijn en die C 68 pf de 150Pf C6 ???
de buisvoet links boven is de EF86 en de buisvoet in de midden de ECC83
Ik had stront in mijn ogen en kende het symbool niet
ik dacht dat het een schakelaar voorstelde aan de ingang
ook de verbinding tussen de loper R2 en C3 en C4 was niet getekend
dat merkte PE9ZZ op
ook heb ik nog een rare verbinding in de versterker welke niet in het schema staat
namelijk de 180K aan R8 Ook 180K welke aan de ECC83 zit en via een C van 68P weer aan 1Mohm naar schermrooster van de EF86
Ik snap daar niks van
Moet dat niet die 22K weerstand R7 zijn en die C 68 pf de 150Pf C6 ???
de buisvoet links boven is de EF86 en de buisvoet in de midden de ECC83
Anne ik was daar vergeten op te reageren
iDD de deksel haalt 90% van de brom weg blijft nog een flinke hoeveelheid over helaas
Zou een extra aarddraad aan de deksel kunnen helpen ???
De Isilatie ringen zitten er tussen
Het gat in de bodemplaat waar de draden doorgaan iets opgeboord en afgebraamd en een isolatie kousje om de draadjes gedaan in het gat
Rechts boven op de foto , de 180K , welke aan de linkse Elko hangt van 2x 50uF en de 47K is ook 220 k geworden
Die staat in bestelling bij Jukebox Revival , Misschien dat ik die straks kan afhalen
iDD de deksel haalt 90% van de brom weg blijft nog een flinke hoeveelheid over helaas
Zou een extra aarddraad aan de deksel kunnen helpen ???
De Isilatie ringen zitten er tussen
Het gat in de bodemplaat waar de draden doorgaan iets opgeboord en afgebraamd en een isolatie kousje om de draadjes gedaan in het gat
Rechts boven op de foto , de 180K , welke aan de linkse Elko hangt van 2x 50uF en de 47K is ook 220 k geworden
Die staat in bestelling bij Jukebox Revival , Misschien dat ik die straks kan afhalen
Dit is Vol gas 1Khz uit de HF10 gemeten waarde 11,25 Watt
niet slecht voor een oude doos
Heel af en toe hoor TIK
Dan zakt het signaal naar 0 en komt na ca 5 seconde langzaam weer terug
het lijkt doorslag
ik hoop in een buis dat de gloeispanning even weg is
niet slecht voor een oude doos
Heel af en toe hoor TIK
Dan zakt het signaal naar 0 en komt na ca 5 seconde langzaam weer terug
het lijkt doorslag
ik hoop in een buis dat de gloeispanning even weg is