vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

DSC02839.JPG
:yeah:
Na wat communicatie perikelen met de dcn28 ,het speelt!!!
Ik heb er maar gewoon even wat x overs in gezet verder niets .
Morgen maar een serieus aan de slag ,hardware matig is het in ieder geval allemaal oké.

Het klinkt nu al best mooi :-({|= wat helemaal niet kan natuurlijk .
Zal wel komen omdat ik zo blij ben.

Alleen nog frontjes voor de woofer maken :-k
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

:yeah: :yeah: :yeah: :goedzo:

Kleurstelling wel heel mooi zo.. :kwijl: :kwijl:

Goed dat het nu allemaal op zijn plaats valt.

Als ik het mij goed herinner staan ze nu meer richting de keuken?
Blijven ze daar, of gaat het naar waar de de andere ook stonden.

Dat zal met het afregelen wel veel uit maken
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 13 aug 2014, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door FR_Aad »

:beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door piet1955 »

Kijk een blije Rik. :D Komt het allemaal toch goed.
Nu lekker genieten en spelen de met de DCN. 8)
Het fine tunen vind ik altijd het leukste stuk.
Ondertussen door ervaring weet ik dat je niet teveel moet schuiven met de instellingen.
Dus :beer: proost.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

Twee jaar geleden had ik zo mijn bedenkingen bij de vormgeving; maar dit ziet er toch wel fraai uit. Gefeliciteerd met het resultaat.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
:yeah: :yeah: :yeah: :goedzo:

Kleurstelling wel heel mooi zo.. :kwijl: :kwijl:

Goed dat het nu allemaal op zijn plaats valt.

Als ik het mij goed herinner staan ze nu meer richting de keuken?
Blijven ze daar, of gaat het naar waar de de andere ook stonden.

Dat zal met het afregelen wel veel uit maken

Hoi Hans.
ze gaan weer gewoon naar de oude plek in combinatie met het nieuwe meubel .
In de lengte richting is misschien wel beter maar we vinden het ook leuk om concerten te kijken en de audio bij films te gebruiken.
Wanneer het allemaal klaar is maar eens afspreken :proost:
piet1955 schreef:
Kijk een blije Rik. :D Komt het allemaal toch goed.
Nu lekker genieten en spelen de met de DCN. 8)
Het fine tunen vind ik altijd het leukste stuk.
Ondertussen door ervaring weet ik dat je niet teveel moet schuiven met de instellingen.
Dus :beer: proost.
Ja dat is weer het gevaar van die softwarematige filters je kan blijven inregelen.
De software bij de dcn28 is ook nog een stuk uitgebreider ,weet niet of dat een voordeel is .
de tijd zal het leren ,en ik moet ook weer leren :mrgreen:
richard schreef:
Twee jaar geleden had ik zo mijn bedenkingen bij de vormgeving; maar dit ziet er toch wel fraai uit. Gefeliciteerd met het resultaat.
Dank dank u :goeie:
Inderdaad twee jaar geleden al weer :?
Er zijn ook nog al wat ontwerpen gepasseerd sommige waren te extreem.
Maar hier ben ik erg blij mee :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

eerste set up gemaakt ,nog niet optimaal ik weet het .
Maar meer tijd heb ik niet vandaag .
ik ga de de boel maar eens op zijn plek zetten en een langere kabel maken dan kan ik ëen luidspreker naar het midden van de kamer slepen om te meten.
eerst maar eens een tijdje luisteren ,klinkt al wel lekker :rock:
eerste set up.jpg
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hans_b »

Mooie speaker geworden. Succes met tunen. Neem er de tijd voor, dan komt het vast goed! Wel fijn dat hij nu al goed klinkt.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Wat een prachtige set is dat geworden zeg! Gefeliciteerd :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hans_b schreef:
Mooie speaker geworden. Succes met tunen. Neem er de tijd voor, dan komt het vast goed! Wel fijn dat hij nu al goed klinkt.
Dank je Hans.
Daar ga inderdaad op mijn gemak mee aan de slag.
Het heeft nu al wat weg van electrostaten......heel bijzonder O:)
Dan schreef:
Wat een prachtige set is dat geworden zeg! Gefeliciteerd :D
Dank je wel :dank:
Ik zal van de week nog een foto plaatsen met het nieuwe audio meubel.
Ook eigen bouw .
Eerst maar eens kabeltjes regelen ,kast vol kabeltjes maar net wee niet de goede natuurlijk
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

al lekker aan het luisteren .
op zich valt het al zeker niet tegen .

heb nog een test file van JM lab met drumstel daarbij lijkt er wel een echt drumstel in de kamer te staan
snel en strak.

ik kan er al met plezier naar luisteren het laag moet nog wel wat strakker dat merk je met basgitaar, en de transparantie moet beter .
heb ook een flinke bult bij 50 hrtz ,zal de ruimte wel zijn .

valt op dat het niet heel kritisch is voor opnames wat op zich een goed teken is.

wat wel jammer is dat ik nieuwe kabels moet maken tussen voor en eindversterkers.
ik had gebalanceerde kabel gekocht echter de eindtrappen zijn singel ended .
Wist ik niet en had de kabel al in huis.
ik heb dus de mantel niet aan kunnen sluiten .
procab met mantel.jpg
deze kabel dus .
nu heb ik dus acht prachtige antennes aan mijn eindversterkers hangen.
wat resulteerd in een brom wat opvalt wanneer ik geen muziek aan heb staan .

wanneer ik ze loskoppel is het stil ,ook met een gamma kabeltje er tussen trouwens.
maar ik wil wel wat beters .
wat is goed in zo,n geval coax of zoiets
klotz mc2000.jpg
Had overigens niet verwacht dat de mantel juist toep op zou pakken.
iemand hier ook ervaring mee en of suggesties wat de beste oplossing is???
voor beste oplossing.

Graag jullie mening :dank:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

ik heb dus de mantel niet aan kunnen sluiten .
Begrijp ik nou goed dat je alleen de twee dunne draadjes gebruikt hebt en de afscherming helemaal niet is aangesloten? Hoe heb je het dan aan de DCN28 kant aangesloten?

Gerrit
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Gerrit schreef:
ik heb dus de mantel niet aan kunnen sluiten .
Begrijp ik nou goed dat je alleen de twee dunne draadjes gebruikt hebt en de afscherming helemaal niet is aangesloten? Hoe heb je het dan aan de DCN28 kant aangesloten?

Gerrit

klopt pin drie heb ik ongemoeid gelaten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

rikpost schreef:
wat wel jammer is dat ik nieuwe kabels moet maken tussen voor en eindversterkers.
ik had gebalanceerde kabel gekocht echter de eindtrappen zijn singel ended .
Wist ik niet en had de kabel al in huis.
ik heb dus de mantel niet aan kunnen sluiten .
procab met mantel.jpg
deze kabel dus.
Het is bij dergelijke kabels in RCA gebruikelijk dat je de mantel aan één zijde aansluit op de massa. Die zijde markeer je op de plug en sluit je aan op het component dat verbonden is met de randaarde.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

rikpost schreef:
klopt pin drie heb ik ongemoeid gelaten
http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

richard schreef:
rikpost schreef:
wat wel jammer is dat ik nieuwe kabels moet maken tussen voor en eindversterkers.
ik had gebalanceerde kabel gekocht echter de eindtrappen zijn singel ended .
Wist ik niet en had de kabel al in huis.
ik heb dus de mantel niet aan kunnen sluiten .
procab met mantel.jpg
deze kabel dus.
Het is bij dergelijke kabels in RCA gebruikelijk dat je de mantel aan één zijde aansluit op de massa. Die zijde markeer je op de plug en sluit je aan op het component dat verbonden is met de randaarde.
Mijn set is niet geaard .
ik heb wel de één versterker even op een geaarde wandkontaktdoos aangesloten en de mantel met het chassis verbonden .
daar werd de brom alleen maar erger van .
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

richard schreef:
rikpost schreef:
klopt pin drie heb ik ongemoeid gelaten
http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
Pin 1 en 3 verbinden is nodig als er een uitgangstransformator gebruikt wordt. Bij een elektronisch gebalanceerde uitgang is dit niet nodig, het kan zelfs de uitgang beschadigen.

Gerrit
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

klopt ,dit staat ook in de handleiding van de DCN

Outputs 1-8
Analogue outputs with male Neutrik XLR connectors and according to standard – pin1 GND, pin2 noninverted
and pin3 inverted. If the connected power amplifier only has singled ended RCA input you will
have to use an adapter or better an adapter cable. IMPORTANT NOTE: make sure that the inverted output
(pin3) is NOT shorted to GND (pin1). You might damage the output buffer in DCN28. For clarification: It is
not necessary to terminate the inverter (pin3) output with any load – this is an output and there is no reason
to load it when not used neither short it


Maar dat de mantel als antenne zou werken had ik ook niet gedacht .
maar wat zou een goed kabeltje zijn ,gewoon deze?
klotz mc2000.jpg
of beter coax waarbij het signaal van pin twee door de afscherming heenloopt .
Ik maak het liefst maar twee keer nieuwe kabels :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

Ik zou eerst met de huidige kabel het volgende proberen:
Afscherming en witte draad aan de DCN kant samen aan pin 1, rode draad aan pin 2. Aan de kant van de versterker dan alleen de witte en rode draad gebruiken en de afscherming niet aansluiten. Dit kan ook andersom, met de afscherming aan de kant van de versterker aangesloten.

Gerrit
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Gerrit schreef:
Ik zou eerst met de huidige kabel het volgende proberen:
Afscherming en witte draad aan de DCN kant samen aan pin 1, rode draad aan pin 2. Aan de kant van de versterker dan alleen de witte en rode draad gebruiken en de afscherming niet aansluiten. Dit kan ook andersom, met de afscherming aan de kant van de versterker aangesloten.

Gerrit
Ehh oké .
ga ik dan sowieso doen(vanavond ga nu lekker er even op uit) anders moet ik niet om advies vragen.
maar wat is de technische onderbouwing .
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Gerrit »

De afscherming is op deze manier wel aangesloten (aan één kant) en kan z'n werk doen maar wordt niet gebruikt voor het signaal, dat gaat alleen door de rode en witte draad. Zoals Richard ook al aangaf wordt dit bij tulp kabels (RCA) ook vaak zo gedaan, de kant waar de afscherming is aangesloten is dan gemarkeerd.

Gerrit
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

Om brom te verminderen wil het ook wel eens helpen om de polariteit van de netsnoeren te wisselen. Je kan eventueel met een multimeter het spanningsverschil (AC) tussen de componenten meten en de stekkers net zo lang wisselen tot deze spanning minimaal is. De interlinks hierbij natuurlijk niet aansluiten.

Maar zo'n DCN28 heeft toch een eurochassisdeel met randaarde, moet je die niet op een geaard wandcontactdoos aansluiten?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door bas focal m180 »

Zó dat gaat de goede kant op.

Ik moet toegeven nu ik ze zo zie staan begin ik ze steeds mooier te vinden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Het leukste van deze pagina blijft toch wel de beginpost met dat blije hoofd. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

En met op 2 de aanblik van die mooie AT midlaag units.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”