TBTL

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Zo, de inslagmoeren zitten erin. Ik heb ze maar zo diep mogelijk erin geslagen, maar ze blijven een klein beetje uitsteken.

Klein probleempje: de ene tweeter past er nu niet meer in :lol: .
Edit: na wat vijlen wel weer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat ik meestal doe met die dingen is ze er in trekken met de boutjes, carrosseriering er tussen natuurlijk
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Die methode gebruik ik ook altijd, werkt erg goed.
Het is ook verstandig de puntjes van de inslagmoeren voor te boren als deze dicht bij een rand zitten.
Anders is de kans erg groot dat het MDF gaat scheuren/afschuiven.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik heb gisteren geprobeerd de tweeters erin te schroeven, blijken een paar moertjes 1 mm naast het gat te zitten.:roll:

Maar gisteravond kreeg ik een (goed?) idee: de inslagmoeren aan de andere kant van de baffle te houden, dan past alles wel, de moeren kunnen er zo niet uitvallen en je ziet alle deuken in het MDF niet (ik sloeg ook een paar keer mis :P ).

Volgende keer beter hoop ik.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Casper schreef:
Ik heb gisteren geprobeerd de tweeters erin te schroeven, blijken een paar moertjes 1 mm naast het gat te zitten.:roll:

Maar gisteravond kreeg ik een (goed?) idee: de inslagmoeren aan de andere kant van de baffle te houden, dan past alles wel, de moeren kunnen er zo niet uitvallen en je ziet alle deuken in het MDF niet (ik sloeg ook een paar keer mis :P ).

Volgende keer beter hoop ik.
Okee.........
Volgens mij is er maar 1 manier om inslagmoeren te monteren en dat is aan de achterkant :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

1 foto > 10³ woorden
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Hier komen ze:
Bijlagen
moertjes.JPG
moertjes dichtbij.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik heb ook nog even snel geluisterd, wat ik nu gehoord heb klinkt erg goed. Rustig en met veel details.

Komende week kan ik niet veel doen, dan heb ik proefwerkweek.
Bijlagen
Het ligt er nu zo bij.
Het ligt er nu zo bij.
luisteren.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Henkjan schreef:
wat ik meestal doe met die dingen is ze er in trekken met de boutjes, carrosseriering er tussen natuurlijk
Dit is volgens mij veel beter. Ik heb er zelf een paar met een vrij strakke passing ingeslagen. Deze draaide in bij het monteren vaak al dol voordat er zo strak genoeg zaten.

Bij een maat van me hadden we DEZELFDE inslag moeren gebruikt. Deze hadden we erin getrokken met boutjes en deze werken perfect.

Om problemen te voorkomen is het misschien verstandig alle moeren opnieuw aan te brengen en de oude ver weg gooien. Ik heb het vermoeden dat ze bij inslaan toch vervormen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Hmm ze zitten er nu al in (heb ze ook nog vastgelijmd met secondelijm maar ik weet niet of dat zin had) :roll: .
Casper schreef:
Komende week kan ik niet veel doen, dan heb ik proefwerkweek.
Toch nog wel:
Ik heb nu één speaker in elkaar gelijmd en geluisterd hoe de bas was, die klonk best goed maar ergens rond de 150Hz klinkt het een beetje hol.

Foto's komen zo.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dempingswol al geplaatst?
Kan een reden zijn van de holle klank...
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Er hoeft geen wol in de TL, maar het noppenschuim wat erin moest heb ik geplaatst.
Bijlagen
Canon Powershot 413.jpg
Canon Powershot 412.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ah oké, ik zou voor mijn gevoel wol hebben geplaatst om de geluidssnelheid wat omlaag te brengen. (effectief langere TL met lagere afstemming) Maar is misschien overbodig.

Je gaat er in elk geval wel op vooruit, als je naar die boomboxen hebt zitten luisteren eerst :P
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Misschien is het wel een goed idee om nog extra wol te plaatsen, last van weinig bas heb ik niet want ik heb geen grote 'luisterruimte' (slaapkamer).
bartsegers schreef:
Je gaat er in elk geval wel op vooruit, als je naar die boomboxen hebt zitten luisteren eerst :P
Detail: kijk naar de hoekjes :wink: (boombox is uiteraard ook DIY).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ah... Nog niet eens opgevallen! :wink:
(nieuwsgierig, een eminence tweeter ? )

Je kunt nu wel nog wol bijsteken, als je de driver eruit haalt neem ik aan?
Give it a shot!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erg voorzichtig met bijplaatsen van BAF zijn, een klein beetje kan al een flinke vermindering van de laagoutput geven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Henkjan schreef:
erg voorzichtig met bijplaatsen van BAF zijn, een klein beetje kan al een flinke vermindering van de laagoutput geven
Vermindering? Door de gewijzigde TL afstemming?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, gewoon demping
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

bartsegers schreef:
(nieuwsgierig, een eminence tweeter ? )
Nee, een conustweeter met een hoorn ervoor (heeft alleen wel een te laag rendement dus ik moet nog wat anders hebben, de DAP woofertjes die erin zitten klinken prima).
bartsegers schreef:
Je kunt nu wel nog wol bijsteken, als je de driver eruit haalt neem ik aan?
Give it a shot!
Dat lukt nog wel.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit! Hoe klinkt de bas in zijn algemeen? Ik heb TL bas altijd erg gemogen.

Je hebt trouwens ook wol achter de tweeter, deze is toch dicht van achteren?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Fokko schreef:
Je hebt trouwens ook wol achter de tweeter, deze is toch dicht van achteren?
dat is voor de IHA, interne helmholz absorber, die haalt een ongewenste resonantie uit de TL weg waardoor het frequentie verloop mooi vlak wordt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

En een nieuwe zaag fixen! :wink:
Bijlagen
nieuwe zaag.JPG
nieuwe zaag 2.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Casper schreef:
Misschien is het wel een goed idee om nog extra wol te plaatsen, last van weinig bas heb ik niet want ik heb geen grote 'luisterruimte' (slaapkamer)
Niet doen, eerst maar es proberen. Als het goed gaat, klinken die boxen ook op laag volume goed in een kleine kamer. Meer demping kan altijd nog.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Casper schreef:
Hmm ze zitten er nu al in (heb ze ook nog vastgelijmd met secondelijm maar ik weet niet of dat zin had) :roll:
Verstandig om die inslagmoeren ook nog vast te lijmen. Het is heel vervelend als die dingen los komen te zitten als je een beetje hard op de schroevendraaier drukt wanneer je de boel los schroeft.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

richard schreef:
Casper schreef:
Hmm ze zitten er nu al in (heb ze ook nog vastgelijmd met secondelijm maar ik weet niet of dat zin had) :roll:
Verstandig om die inslagmoeren ook nog vast te lijmen. Het is heel vervelend als die dingen los komen te zitten als je een beetje hard op de schroevendraaier drukt wanneer je de boel los schroeft.
Daar is het ook niet voor gemaakt. Gewoon even met een schroevendraaier losmaken. Dan verder met de hand eruit draaien, als je bang bent de inslagmoeren eruit te drukken.

Ik boor zelf de gaten voor de inslagmoeren een halve milimeter te klein. Als je ze er dan netjes recht inzet heb je een mooie klempassing.
Gesloten