Foto van alles:
TBTL
Moderator: Beheerdersteam
TBTL
Omdat ik geen speakers meer heb, ga ik de TBTL maken. De onderdelen daarvoor heb ik bij Juoigâ besteld en zijn vandaag binnengekomen. Bij het uitstallen voor de foto's viel het me op dat er behoorlijk veel filteronderdelen in zitten (ja dit is maar voor 2 speakers)
.
Foto van alles:
Foto van alles:
Laatst gewijzigd door Vuurkat op vr 05 jun 2009, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het wordt een 3-weg vloerstaander met de woofer in een TL.
Die monitoren had ik inderdaad (AL130 en G20SC), maar die heb ik verkocht aan m'n vader (vloerstaanders bevielen me beter dan twee monitoren met een subwoofer, onder andere omdat m'n bureau enorm resoneert bij 200Hz en ik een subwoofer om een of andere reden niet goed kan laten aansluiten op de monitoren).
Die monitoren had ik inderdaad (AL130 en G20SC), maar die heb ik verkocht aan m'n vader (vloerstaanders bevielen me beter dan twee monitoren met een subwoofer, onder andere omdat m'n bureau enorm resoneert bij 200Hz en ik een subwoofer om een of andere reden niet goed kan laten aansluiten op de monitoren).
Leuk ontwerp, ik ken hem.
Zorg er wel voor dat als je lekker gaat luisteren dat jouw oren op de tweeter hoogte zitten. Deze magnetostaten bundelen verticaal behoorlijk. Je wordt hierdoor wel getrakteerd op een strak stereobeeld (in ieder geval, dat was bij mijn tweeweg dayton monitors wel het geval die een soort gelijke tweeter hadden)
Succes!
Zorg er wel voor dat als je lekker gaat luisteren dat jouw oren op de tweeter hoogte zitten. Deze magnetostaten bundelen verticaal behoorlijk. Je wordt hierdoor wel getrakteerd op een strak stereobeeld (in ieder geval, dat was bij mijn tweeweg dayton monitors wel het geval die een soort gelijke tweeter hadden)
Succes!
Jah ik moet zeggen dat het niet zo lastig was om te fineren, ik had het pas voor de eerste keer gedaan met kontactlijm. Stukken fineer net over elkaar heen plakken, goed aankloppen, dan alles glad schuren en als laatst gewoon aflakken.
Je zou dat wel losse zijkanten moeten maken en deze later aan de kast lijmen. Enuh Elesgoflex is ook niet lelijk hoor...
Je zou dat wel losse zijkanten moeten maken en deze later aan de kast lijmen. Enuh Elesgoflex is ook niet lelijk hoor...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
fineer kun je meestal krijgen met voegnaad, waardoor je de juiste afmetingen kunt krijgen.
Met z'n 2 en werk het beter dan alleen, maar het is te doen.
Beide delen met tix lijm inlijmen en na een poosje wachten samenbrengen. Latjes ertussen en die verwijderen bij het aan rollen, vanaf een kant, bijv. van bovenkant naar onderkant v/d zijwand.
De overstekende delen frees ik met een rechte frees met kopieerlager (hoe heet zo'n freesje eigenlijk) af, waardoor je zeer scherpe hoeken houdt. Ik gebruik een 20 cm brede behangroller voor het aandrukken. Daarna nog even kort en stevig aandrukken/schuren met een plankje+schuurpapier. 45 graden hoeken kun je de bocht om schuren. De 45 graden hoek frees ik pas nadat beide zijkanten gefineerd zijn. De voorzijde is dan 1 geheel, en het fineer op de zijkant is zo scherp (en) onder 45 graden. Als laatste gaat bij mij de bovenkant erop.
Er zijn ook andere handige lijmsoorten, bijv. houtlijm die na droogtijd met stijkbout weer op temperatuur wordt gebracht op te lijmen.
Eenvoudig en snel is een voorzijde met zwart velours (zelfklevend) en zijwanden van massief of multiplex
Succes in ieder geval
Met z'n 2 en werk het beter dan alleen, maar het is te doen.
Beide delen met tix lijm inlijmen en na een poosje wachten samenbrengen. Latjes ertussen en die verwijderen bij het aan rollen, vanaf een kant, bijv. van bovenkant naar onderkant v/d zijwand.
De overstekende delen frees ik met een rechte frees met kopieerlager (hoe heet zo'n freesje eigenlijk) af, waardoor je zeer scherpe hoeken houdt. Ik gebruik een 20 cm brede behangroller voor het aandrukken. Daarna nog even kort en stevig aandrukken/schuren met een plankje+schuurpapier. 45 graden hoeken kun je de bocht om schuren. De 45 graden hoek frees ik pas nadat beide zijkanten gefineerd zijn. De voorzijde is dan 1 geheel, en het fineer op de zijkant is zo scherp (en) onder 45 graden. Als laatste gaat bij mij de bovenkant erop.
Er zijn ook andere handige lijmsoorten, bijv. houtlijm die na droogtijd met stijkbout weer op temperatuur wordt gebracht op te lijmen.
Eenvoudig en snel is een voorzijde met zwart velours (zelfklevend) en zijwanden van massief of multiplex
Succes in ieder geval
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
je krijgt dan overspraak van het signaal dat door de ene spoel gaat op de andere spoel. als je nog 2 spoelen hebt liggen, moet je eens het volgende experiment doen: sluit 1 sopel (met in serie een weerstand) aan op de versterkeruitgang alsof het een luidspreker is, dan de andere spoel er bovenop leggen en de poten daarvan op een luidspreker aansluiten, en zet dan een CD op....
Maar als de spoelen meer dan 10 cm uit elkaar staan valt die overspraak toch weg tegen de rest?
Het hout is trouwens binnen
zometeen even naar de Speaker & Co voor inslagmoeren.
Edit: inslagmoeren gehaald, heb maar voor de zekerheid M4 genomen voor de mid maar M5 bleek ook te kunnen.
Het hout is trouwens binnen
Edit: inslagmoeren gehaald, heb maar voor de zekerheid M4 genomen voor de mid maar M5 bleek ook te kunnen.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 13 jun 2009, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
