Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Mooi kastje :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Een mooi kastje is het inderdaad, maar om nou te zeggen dat geen drol kost zou ik niet zeggen.
Wel voor die 33 euro die het oorspronkelijk kost, maar met die 51 euro erbij word het een iets ander verhaal.
Maar ik geef toe dat je niet zo vlug iets dergelijks vind voor rond de 8 tientjes.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Zo uitgefreesd bij Schaeffer mag je rekenen rond de 85€ voor de frontplaat alleen, is namelijk ook uitgefreesd aan de achterkant.
Dus al bij al is het nog een koopje :goeie:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Klein probleempje, bijgeleverd zit er zo'n schakelaar met regelbare weerstand bij, schakelaar is enkelpolig en mag dus niet gebruikt worden als aan/uit.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, moet dus wel deze knop blijven gebruiken, en nee iets op de achterkant gaat ook niet.
DSC01580.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Kappa7 »

Je zou een andere draaischakelaar kunnen nemen die wel 230 mag schakelen.
Dan kan je op de andere knop een normale pot gebruiken.of encoder naar keuze.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Op die andere knop zit inderdaad de encoder.
Maar ik vind niet direct een gepaste draaischakelaar, hebben bijna altijd meerdere polen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Kappa7 »

Wil je de spanning ook via de AB kunnen schakelen of zit dat niet in de software gebakken?
In dat geval kan je ook een kleine standby voeding gebruiken die altijd onderspaning bijft .
Met een simpel maak contact zou je dan ook via handbediening het een en ander kunnen schakelen.
Ik weet alleen niet of knuisje dat in zijn print en code heeft mee genomen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Er is voorzien in een standby mode. Dan nemen de src4392 en pcm5102 vrijwel geen stroom en ook de backlight staat uit. Ik heb het niet gemeten maar denk dat er dan slechts enkele watts stroomverbruik is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Relais ertussen zetten ?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

heb ik 2 mogelijkheden met een relais :
relais op 230V :
voeding 230V.png
of relais op 6V, heb hier het duurste nog liggen een trafotje van 8V/3.2VA:
voeding 6V.png
wat heeft jullie voorkeur ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Ik zou nooit netspanning op die draaischakelaar zetten. bij mijn weten zijn ze daar helemaal niet geschikt voor.
Oplossing 2 heeft dus mijn voorkeur.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ds23man »

Op oplossing 2 staat ook 230V op de netschakelaar.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Yep, you're right, effe ombouwen zodat je de spanning pas na de trafo schakelt...
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dan zou het zo iets moeten worden :
voeding 6V.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Met die oplossing heb je alsnog een standby voeding gecreëerd die altijd aanstaat. Dat voegt toch niks toe aan de standby oplossing die al op de dac zit?

Ik zou de linkerknop van de kast niet aansluiten.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dan probeer ik het eerst zonder de linkerknop.
Kan later nog altijd iets bedenken of een deftige oplossing vinden :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Zie geen bezwaar om die schakelaar voor de 230V te gebruiken,werd vroeger in de meeste toestellen gedaan, volume+aan/uit.
Als je het toestel tweepolig wil uitschakelen met die knop is er idd wel een relais nodig.
Zou 't zo doen,
Nrel.jpg
Voor 't relais deze bijv. http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=12687
en de condensator kan zoiets http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=3558
Diodes kunnen met 4 stuks van de 1N400x soort.
Een wisselstroom relais zou ik niet doen, willen nog wel 's zoemen.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dat is al heel wat eenvoudiger. :wink:
Dus die weerstand zorgt ervoor dat er geen trafo meer nodig is ?
Anders heb ik die trafo van 8 Vac/3.2VA over.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Aha, je hebt al een trafotje liggen :o
Kan ook heel eenvoudig,
NrelT.jpg
Als je de schakelaar niet aan 't net wil kun je ook de secundaire schakelen.
Een relais ,http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11950
Niet erg zwaar, moet toch alleen de voeding van de dac en aanhang schakelen.Is lang geen eindversterker :D .
Stabilliseren hoeft niet voor een relais, werkt bij ver afwijkende spanning nog.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Bedankt Anne,
ieder Watje verbruik dat we kunnen uitschakelen helpt =P~
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Welk type C'tje gebruikt men hiervoor, meerschijven, WIMA, ontstoor, er zijn er zoveel, welke waarde , of zijn ze overbodig ?
voeding 230V.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Je moet er een hebben die voor netspanning geschikt is, te herkennen aan het achtervoegsel X2.
Een waarde tussen 22 en 47 NF voldoet.
Voorbeeld :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=9879
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Nog even over dat trafotje van 8V~ .
Die hebben meestal een ingebouwde zekering ,smelt als het te heet wordt.
Mocht er in die je hebt geen veiligheid zitten (zou er op moeten staan,meestal met een piktogram) zet er dan voor de (brand)veiligheid een 50...100mA zekering tussen (netkant).
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

@Ray, bedankt
@Anne, er staat op de trafo een zekering getekend met tekst 0,4AT
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
@Ray, bedankt
@Anne, er staat op de trafo een zekering getekend met tekst 0,4AT
Dan zit er waarschijnlijk geen zekering in.
Als er een in zit staat er zoiets op,
TZ.jpg
TZ.jpg (8.7 KiB) 234 keer bekeken
0,4A moet zijn als je de trafo vol belast.Hier verbruikt het relais nog geen 1/2W ,komt het verlies door de gelijkrichter en vooral eigen verbruik van de trafo erbij.Met een zekering van 100mA (liefst traag reagerend, inschakelpiek !) mag 't total verbruik al 23W zijn,ruim zat zou ik zeggen.
Anne
Plaats reactie