Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

Lijkt mij ,hoe kompakter de spoel hoe minder luchtspleet en hoe sterker veld met eenzelfde magneet.
Spoel met zilverdraad en geen ronde maar vierkante draad :? .

Wikipedia vermeld "The Delphic oracle was established in the 8th century BC" :o
Daar kunnen de anderen nog een punt aan zuigen :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Wat zullen de fabrikanten er op te zeggen hebben inderdaad.
Het is in feite de volgende stap na die hexagonale draad van Morel.
Folie spoelen klinken strakker trouwens, ze zijn sneller in de inductie door het compactere magneetveld, het lijkt mij een echte aanrader om dit te doen.
Ik hoopte dat er iemand hier was die ergens hiervan iets heeft gehoort, kon zijn toch ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
Wikipedia vermeld "The Delphic oracle was established in the 8th century BC" :o
Daar kunnen de anderen nog een punt aan zuigen :lol: .
Anne
Die had ik nog maar even buiten beschouwing gelaten :rofl: :rofl:
pappaleo schreef:
En als een foil spoel voordelen zou hebben tov een conventioneel gewikkelde spoel, waarom zijn dan niet alle luidsprekers met een foil spoel uitgerust?
Mijn vraag was retorisch bedoeld. :-"
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ah!buis schreef:
Spoel met zilverdraad en geen ronde maar vierkante draad :? .

Ook weer zo lekker dom, vierkant is beter dan hexagonaal, wie denk er aan, inderdaad ja.
Een spoel met 2 of drie wikkelingen is ook dom op die manier.
Een enkele wikkeling is het beste maar dan moet de luchtspleet en de magneet ook weer 3 keer zo lang gemaakt worden en dat is onpraktisch.
Als je er een beetje in verdiept hoe en waarom filter spoelen goed of slecht klinken zijn dit duidelijke richtlijnen voor spreekspoelen namelijk, dat denk ik dan.
Ook de precisie hoe dicht de spoel op de magneet zit is belangrijk natuurlijk, dat gaat veel uitmaken in de reactie snelheid van de uitslag.
Ik dacht dit gisteren toen ik film zat te te kijken en een geluid van buiten hoorde komen wat natuurlijk realistischer klinkt.
De reactie moet nog krachtiger zijn in de spreekspoel naar de conus.
Als het over slew-rate moet gaan is die in de luidspreker het traagste denk ik, dat maakt het dat het nooit helemaal 100 % echt klinkt.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

pappaleo schreef:
Mijn vraag was retorisch bedoeld. :-"
Ik denk dat het een beetje een onderbelicht varkentje is, :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

PS_0236_Bokma.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

Zou best kunnen dat een opgerolde band een betere vulling geeft wegens het ontbreken van overdwars-isolatie.Maar dan kom je weer in de knoop met de aansluitingen die moeten wel over de hele breedte om ohmse verliezen te vermijden.
Denk toch dat twee lagen vierkant draad hadiger is :? ,maarja ik hoef geen LS te maken :-" .
Bij filterspoelen zal de vulfaktor veel minder zwaar doorwegen,neem je desnoods een wat grotere kern.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
PS_0236_Bokma.jpg
:mrgreen:
Die vierkante moet koud staan ,maar een ronde ? [-X .
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
Zou best kunnen dat een opgerolde band een betere vulling geeft wegens het ontbreken van overdwars-isolatie.Maar dan kom je weer in de knoop met de aansluitingen die moeten wel over de hele breedte om ohmse verliezen te vermijden.
Denk toch dat twee lagen vierkant draad hadiger is :? ,maarja ik hoef geen LS te maken :-" .
Bij filterspoelen zal de vulfaktor veel minder zwaar doorwegen,neem je desnoods een wat grotere kern.
Anne
Magnat had dat toch begin jaren 80?
http://www.magnatmuseum.nl/Index%20docu ... kdraad.htm

Het feit dat het geen gemeengoed is geworden zegt genoeg. Of het maakt geen bal uit, of er zitten andere nadelen aan. Bijvoorbeeld productiekosten die niet opwegen tegen het resultaat of problemen met belastbaarheid of levensduur.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Als je even goed kijkt naar de formule voor Lorentzkrachten, zul je zien dat folie totaal onzinnig is voor een luidsprekerspreekspoel. Ken Uw natuurkunde!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sub woofer filter

Bericht door Marp »

+1 :rock:

Een foliespreekspoel is wel weer heel gemakkelijk te centreren. Sterker nog: tijdens het "spelen" doet die spoel weinig anders dan zich centreren in de maat van de muziek. Wat zal dat strak klinken. :-"

Zoals eerder al was gezegd: een spreekspoel vormt samen met de magneet een motor. Denk maar eens na over de wikkelrichting. ;)


Edit: daar hield ik dus even geen rekening met de polariteit van de magneet zelf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door jeroen_d »

Het maakt toch niet uit of de wikkelingen langs elkaar liggen of op elkaar. Zo'n spreekspoel heeft vaak ook nog eens een aantal lagen. Een folie spoel zal ook werken, alleen het is niet raadzaam. Je hebt superdun folie nodig om het benodigd aantal wikkelingen te halen. Het koperdraad op een spreekspoel is erg dun. Dit is nodig om een bepaalde Rdc te halen, bovendien blijft de spoel op die manier erg licht. Met een zeer dunne draad heb je hetzelfde voordeel als met dun folie namelijk geen skin effect. Het zijn best mooie spoelen hoor, die in een luidspreker. Maar onbruikbaar in een scheidingsfilter want daarvoor hebben ze een veel te hoge Rdc vanwege het dunne draad.

-edit- ik zie net dat markbakk op de vorige pagina al een post van gelijke strekking heeft geplaatst. :oops:
Maar goed, wellicht toch niet helemaal onnodig vanwege de vorige twee reacties.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Het gaat om de formule F= B * I*L

F is de kracht, B magneetveld, I de stroom en L de lengte van de windingen. Als je de lengte van de windingen van een spreekspoel door folie wil vervangen, wordt je spreekspoel centimeters dik. Het idee is leuk, maar praktisch niet uitvoerbaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door jeroen_d »

De lengte van elke winding wordt bepaald door de diameter van de spreekspoel vermenigvuldigd met pi. Dus bij een diameter van 3 cm is de lengte van elke wikkeling ongeveer 9,42 cm ervan uitgaande dat de spoel als geheel dun blijft.

Als er meer dan 1 wikkeling is dan moet de formule worden uitgebreid met het aantal wikkelingen. Er zit dan nog een factor n (= aantal wikkelingen) extra bij in de formule. We zeggen eigenlijk hetzelfde, want jij bedoelt waarschijnlijk dat L = n x l, waarbij l de lengte van een enkele wikkeling is.

Wat ook ik al aangaf, wil je het benodigde aantal wikkelingen halen dan moet het folie superdun worden. Dat gaf trouwens theduboracle op de vorige pagina zelf ook al aan. Ach, eigenlijk zeggen we allemaal hetzelfde geloof ik. :mrgreen: (-edit- zie hieronder)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Dus komen we tot dezelfde conclusie.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Zo dun als bladgoud stel ik mij al voor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Nog dunner.....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

In het relatief grote platte vlak van de folie zullen ook wervelstromen ontstaan, wat je in een gewone spel niet hebt. Hebben die geen remmende werking op de beweging van de spreekspoel?

Of is het effect daarvan te verwaarlozen?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

pappaleo schreef:
In het relatief grote platte vlak van de folie zullen ook wervelstromen ontstaan, wat je in een gewone spel niet hebt. Hebben die geen remmende werking op de beweging van de spreekspoel?

Of is het effect daarvan te verwaarlozen?
Dan maken we er een slitfoil spoel van, we forceren de electronen om een bepaalde route af te leggen, namelijk de kortste.
Maar dat gaat ver :rofl:
Opdampen is ook nog een mogelijkheid, netzo als bij een oxide weerstand.
Maar dat gaat nog verder. :rofl: :rofl:
Je zou bijna een fabrikant benaderen om ze aan te sporen tot een onderzoek.
Of en laat de nano technologie ook nog een spreekspoel maken die enkele micro milimeters ruimte heeft tot de magneet wand.
Maar dat gaat zeker veel te ver :rofl:
Het lijkt allemaal knetter gek maar misschien zijn er nog wel flinke stappen voorwaarts te maken op die manier.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Hier past weer een retorische vraag :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sub woofer filter

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Hier past weer een retorische vraag :relax:
As dat zo doorgaat hebben we nog een kansel nodig :lol: .
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Sub woofer filter

Bericht door Aaad »

jeroen_d schreef:
.......Als er meer dan 1 wikkeling is dan moet de formule worden uitgebreid met het aantal wikkelingen. Er zit dan nog een factor n (= aantal wikkelingen) extra bij in de formule. We zeggen eigenlijk hetzelfde, want jij bedoelt waarschijnlijk dat L = n x l, waarbij l de lengte van een enkele wikkeling is.....(-edit- zie hieronder)
Is het met rond draad (zeker als het wat dikker is) al lastig om bij de volgende laag mooi aan te sluiten, met plat draad of folie wordt dat er niet mooier op, zeg maar onmogelijk. Om nog maar te zwijgen van orthocyclisch wikkelen.

Aad
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

En dan loop je nog tegen het feit aan dat de folie dermate dun is geworden dat er geen sprake meer is van enige belastbaarheid.....
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
En dan loop je nog tegen het feit aan dat de folie dermate dun is geworden dat er geen sprake meer is van enige belastbaarheid.....
Het is gewoon voor dezelfde belasting, de oppervlakte van de doorsnee is immers namelijk hetzelfde gebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”