Spoel met zilverdraad en geen ronde maar vierkante draad
Wikipedia vermeld "The Delphic oracle was established in the 8th century BC"
Daar kunnen de anderen nog een punt aan zuigen
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Die had ik nog maar even buiten beschouwing gelatenAh!buis schreef:Wikipedia vermeld "The Delphic oracle was established in the 8th century BC"![]()
Daar kunnen de anderen nog een punt aan zuigen.
Anne
Mijn vraag was retorisch bedoeld.pappaleo schreef:En als een foil spoel voordelen zou hebben tov een conventioneel gewikkelde spoel, waarom zijn dan niet alle luidsprekers met een foil spoel uitgerust?
Ah!buis schreef:Spoel met zilverdraad en geen ronde maar vierkante draad.
Ik denk dat het een beetje een onderbelicht varkentje is,pappaleo schreef:Mijn vraag was retorisch bedoeld.
Die vierkante moet koud staan ,maar een ronde ?ray5150 schreef:
Magnat had dat toch begin jaren 80?Ah!buis schreef:Zou best kunnen dat een opgerolde band een betere vulling geeft wegens het ontbreken van overdwars-isolatie.Maar dan kom je weer in de knoop met de aansluitingen die moeten wel over de hele breedte om ohmse verliezen te vermijden.
Denk toch dat twee lagen vierkant draad hadiger is,maarja ik hoef geen LS te maken
.
Bij filterspoelen zal de vulfaktor veel minder zwaar doorwegen,neem je desnoods een wat grotere kern.
Anne
Dan maken we er een slitfoil spoel van, we forceren de electronen om een bepaalde route af te leggen, namelijk de kortste.pappaleo schreef:In het relatief grote platte vlak van de folie zullen ook wervelstromen ontstaan, wat je in een gewone spel niet hebt. Hebben die geen remmende werking op de beweging van de spreekspoel?
Of is het effect daarvan te verwaarlozen?
As dat zo doorgaat hebben we nog een kansel nodigpappaleo schreef:Hier past weer een retorische vraag
Is het met rond draad (zeker als het wat dikker is) al lastig om bij de volgende laag mooi aan te sluiten, met plat draad of folie wordt dat er niet mooier op, zeg maar onmogelijk. Om nog maar te zwijgen van orthocyclisch wikkelen.jeroen_d schreef:.......Als er meer dan 1 wikkeling is dan moet de formule worden uitgebreid met het aantal wikkelingen. Er zit dan nog een factor n (= aantal wikkelingen) extra bij in de formule. We zeggen eigenlijk hetzelfde, want jij bedoelt waarschijnlijk dat L = n x l, waarbij l de lengte van een enkele wikkeling is.....(-edit- zie hieronder)
Het is gewoon voor dezelfde belasting, de oppervlakte van de doorsnee is immers namelijk hetzelfde gebleven.ds23man schreef:En dan loop je nog tegen het feit aan dat de folie dermate dun is geworden dat er geen sprake meer is van enige belastbaarheid.....