Bill, ja opnieuw Bill
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
Re: Bill, ja opnieuw Bill
is volledig juist, aanpassing van 3 mm gat naar 4 mm gat was van 14 cent naar 16 cent.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja grappig he.. maar werkt wel mooi. Kun je direct zien of tekst inkleuren oid je het geld waard is.
- Muug
- Contacteer:
Schaeffer dus. Mooi ! Dan ga ik dat eens downloaden en zien of ik het kan gebruiken om een 1/1 print te maken voor het frontje en het kontje
van de behuizing van mijn HKDAC. 
- ronnydepony
En er zat opnieuw een briefje van de postbode in de bus, de PGA2310 voorversterker zou binnen zijn, zonder extra kosten opnieuw.
Morgen eens naar de post lopen.
Morgen eens naar de post lopen.
- ronnydepony
en vandaag wel een heel mooi plaatje afgeleverd
kost wel wat, maar afwerking is perfect.
nu kan eigenlijk de bouw beginnen , enkel nog de tijd vinden.
Mooi project!
Ik ben zelf ook al enige maanden met een Bill bezig (vooral inlezen/voorbereiden), en ontdek nu hier dat ik niet de enige ben. Ik zal binnenkort ook wel eens een draadje openen met wat foto's. Voordat ik echt aan de bouw toekom zal de zomer wel voorbij zijn denk ik. Momenteel ben ik nog bezig met bestellen van onderdelen. Daarnaast al wel bezig met de bouw van de behuizing. Dat gaat een zelfbouw palissander omlijsting worden met een topplaat van alu (ook zelfbouw à la Triodedick) en een onderplaat van mdf.
Goed, van alle ervaringen van anderen kunnen we alleen maar leren. Ik ben benieuwd hoe jouw Bill uit gaat pakken.
Ik ben zelf ook al enige maanden met een Bill bezig (vooral inlezen/voorbereiden), en ontdek nu hier dat ik niet de enige ben. Ik zal binnenkort ook wel eens een draadje openen met wat foto's. Voordat ik echt aan de bouw toekom zal de zomer wel voorbij zijn denk ik. Momenteel ben ik nog bezig met bestellen van onderdelen. Daarnaast al wel bezig met de bouw van de behuizing. Dat gaat een zelfbouw palissander omlijsting worden met een topplaat van alu (ook zelfbouw à la Triodedick) en een onderplaat van mdf.
Goed, van alle ervaringen van anderen kunnen we alleen maar leren. Ik ben benieuwd hoe jouw Bill uit gaat pakken.
- ronnydepony
al heel wat Bill-gebruikers zo te zien
j-man, heb je ook de kleine aanpassingen gezien die ik ingevoerd heb ?
wat het bouwen zelf betreft, tja de zomervakantie is een slechte periode, denk dat het ook zoiets zal zijn, dat het echte bouwen na de zomer begint
j-man, heb je ook de kleine aanpassingen gezien die ik ingevoerd heb ?
wat het bouwen zelf betreft, tja de zomervakantie is een slechte periode, denk dat het ook zoiets zal zijn, dat het echte bouwen na de zomer begint
Ja, heb ik gezien. Ik hou me voorlopig bij het originele schema van Dick. Nou ja, voor de voeding ook met een schuin oog op de schema's van Monobill, Monobill 2 en Monobill Classic. Daar zit een standby-schakelaar in die ontbreekt in het oorspronkelijke schema. Ook wijkt de nieuwste trafoset van AE iets af van de oorspronkelijke. De gloei voor de ECC99 is nu 0-6,3 ipv 3,15-0-3,15 (en de KT88 omgekeerd) en in de UGT zit een wikkeling voor kathode feedback (geen idee hoe ik die zou moeten aansluiten, maar daar komen we wel op mocht feedback nodig blijken)
- ronnydepony
Werkt het ook zo met dat netwerkje erbij om in Triode of UL te schakelen ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Die 22k met 100pF erachter gaan mee staan doen over de 1k in triode schakeling. De totale weerstand wordt kleiner, je kunt het proberen, voor het gevoel zou ik zeggen niet doen.
- ronnydepony
Nog een beetje zitten nadenken, bedoeling is om de AF-DAC LB van Knuisje te gebruiken als voorversterker, kan direct op een eindversterker worden aangesloten.
Kan het schema als volgt worden aangepast : En de print :
Kan het schema als volgt worden aangepast : En de print :
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Hoi,Barry2001 schreef:Die 22k met 100pF erachter gaan mee staan doen over de 1k in triode schakeling. De totale weerstand wordt kleiner, je kunt het proberen, voor het gevoel zou ik zeggen niet doen.
De 22k en 100pF hebben een hoog liggend kantelpunt ver boven het hoorbare gebied en als je boven die frequentie komt gaat de 22k pas parallel staan aan de 1k en daarvan gaat de parallel weerstand pas naar beneden met iets van maximaal 5%. Lijkt me dat je het best kan doen en ook niet zal kunnen waarnemen.
Groetsz,
Jan
Minstens twee redenen om dat niet te doen.
Zonder de eerste buis heb je minstens 3,5Veff nodig om de versterker uit te sturen.
En met de roosters op massa-potentiaal (was anode 1-ste buis) komt de kathode nu op iets van 7,5V in rust en zwaait tussen 2,5V en 12,5V.
Moet R23 er wel uit en dan moet de stroombron nog goed werken bij 2,5V ,wel wat weinig.
Anne
Zonder de eerste buis heb je minstens 3,5Veff nodig om de versterker uit te sturen.
En met de roosters op massa-potentiaal (was anode 1-ste buis) komt de kathode nu op iets van 7,5V in rust en zwaait tussen 2,5V en 12,5V.
Moet R23 er wel uit en dan moet de stroombron nog goed werken bij 2,5V ,wel wat weinig.
Anne
- ronnydepony
Nog even iets rechtzetten
De stroombron doet het ,zonder de R23, wel.Krijgt 5V minimaal, niet 2,5V
.Dat is het wel als er tegengekoppeld wordt op het vrije rooster wat nogal 's gebeurt (6dB).Hier zit dat rooster aan massa.
Anne
P.S. heb je nog droge voeten ?
De stroombron doet het ,zonder de R23, wel.Krijgt 5V minimaal, niet 2,5V
Anne
P.S. heb je nog droge voeten ?
ronnydepony schreef:en vandaag wel een heel mooi plaatje afgeleverdkost wel wat, maar afwerking is perfect.
Rete strak !
- ronnydepony
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
En de heerlijke lucht van vers stollend soldeertin opsnuiven . . . . . . en daarna genieten van het prachtige resultaat!ronnydepony schreef:Wat moet je doen met al die regen![]()
Een beetje solderen
Groet
Jan
Hopen dat je buren weer niet met hun voeten in 't water staanronnydepony schreef:Wat moet je doen met al die regen![]()
Anders kun je weer een rampenplaatje plaatsen ,de vorige is trouwens verdwenen
Anne
- ronnydepony
neen, neen, Anne, rampenplaatjes zijn niet meer voor deze topic
Was wel best wat wennen , opnieuw solderen na ongeveer 30 jaar geleden
Moet zeggen eerste keer met een soldeerstation van 25€ en het lost alle verwachtingen in
Maar het werkt natuurlijk nog niet de Bill
Was wel best wat wennen , opnieuw solderen na ongeveer 30 jaar geleden
Moet zeggen eerste keer met een soldeerstation van 25€ en het lost alle verwachtingen in
Maar het werkt natuurlijk nog niet de Bill
- ronnydepony
Opnieuw wat verder kunnen doen vandaag:
ziehier een paar foto's :
met de trafo's erop : met voorlopig nog de EL34 erbij : vooraanzicht : en met de kappen erop : begint al op iets te trekken
ziehier een paar foto's :
met de trafo's erop : met voorlopig nog de EL34 erbij : vooraanzicht : en met de kappen erop : begint al op iets te trekken
- ronnydepony
bestaat er een simpele manier om de buisvoeten zwart te maken, zou nog mooier zijn ?