Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
Die spannings regelaar kun je ook 2 keer parallel schakelen, dan is hij toch 2 A, of 6,8 enz.
nu word een vermoeden weer als een stelling gepresenteerd... :? :roll:
Dan bedoel je de midwoofer.
Wat moet ik zeggen, ik weet het niet.
Als je het wel weet ?
Ik weet niet hoe dat in de werklijkheid zal uitpakken.
Beter is natuurlijk een woofer van 200 euro maar dat is nogal een verschil in prijs, deze is 30 euro.
Ik kan ook mijn oude pioneers gebruiken die geven het zeker weer maar daarvan weet ik niet of het kast volume wel goed en optimaal zal zijn, en of de bas dan strak is of niet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Theduboracle schreef:
De belasting van die midwoofer overschreiden is maar de vraag natuurlijk, ik weet niet als ik uit 2 stuks van die dingen genoeg sub krijg.
Wie wel met zekerheid ? ik hoor het graag.
Dat is al een paar keer gezegd. Met zekerheid. Door iemand die weet waar hij het over heeft.
Maar je luistert niet, want nu vraag je het weer.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub woofer filter

Bericht door Walt »

Wellicht kun je het eens vragen aan je twee cavia's wellicht weten zij alles van Tangband midwoofers af? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Theduboracle schreef:
ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
Die spannings regelaar kun je ook 2 keer parallel schakelen, dan is hij toch 2 A, of 6,8 enz.
nu word een vermoeden weer als een stelling gepresenteerd... :? :roll:
Dan bedoel je de midwoofer.
Wat moet ik zeggen, ik weet het niet.
Als je het wel weet ?
Ik weet niet hoe dat in de werklijkheid zal uitpakken.
Beter is natuurlijk een woofer van 200 euro maar dat is nogal een verschil in prijs, deze is 30 euro.
Ik kan ook mijn oude pioneers gebruiken die geven het zeker weer maar daarvan weet ik niet of het kast volume wel goed en optimaal zal zijn, en of de bas dan strak is of niet.
Nee, ik heb het helemaal niet over een midwoefer, ik heb het over een spanningsregelaar....
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
ray5150 schreef:
nu word een vermoeden weer als een stelling gepresenteerd... :? :roll:
Dan bedoel je de midwoofer.
Wat moet ik zeggen, ik weet het niet.
Als je het wel weet ?
Ik weet niet hoe dat in de werklijkheid zal uitpakken.
Beter is natuurlijk een woofer van 200 euro maar dat is nogal een verschil in prijs, deze is 30 euro.
Ik kan ook mijn oude pioneers gebruiken die geven het zeker weer maar daarvan weet ik niet of het kast volume wel goed en optimaal zal zijn, en of de bas dan strak is of niet.
Nee, ik heb het helemaal niet over een midwoefer, ik heb het over een spanningsregelaar....
Dus je kunt ze niet parallel zetten.
Ik zie niet waarom niet, waarom dan niet ?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

pappaleo schreef:
Theduboracle schreef:
De belasting van die midwoofer overschreiden is maar de vraag natuurlijk, ik weet niet als ik uit 2 stuks van die dingen genoeg sub krijg.
Wie wel met zekerheid ? ik hoor het graag.
Dat is al een paar keer gezegd. Met zekerheid. Door iemand die weet waar hij het over heeft.
Maar je luistert niet, want nu vraag je het weer.
Vertaald zeg je dus,

3mm maximale uitslag.
Er komt amper bass af.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub woofer filter

Bericht door Walt »

Er kan best een lage goede bas uitkomen, maar met 3mm x-max gaat deze bas wel snel vervormen als je het eens wat harder wil zetten. Voor subwoofer gebruik moet je eerder denken aan meer dan 6mm x-max. Echte pure subs hebben soms wel 11mm of 13mm x-max.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wellicht kun je het eens vragen aan je twee cavia's wellicht weten zij alles van Tangband midwoofers af? :mrgreen:

Groetjes Walter
Sorry dat ik me aangesproken voel, maar ik heb toevallig 2 Cavia's.
Wat zou ik moeten vragen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Theduboracle schreef:
ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
Dan bedoel je de midwoofer.
Wat moet ik zeggen, ik weet het niet.
Als je het wel weet ?
Ik weet niet hoe dat in de werklijkheid zal uitpakken.
Beter is natuurlijk een woofer van 200 euro maar dat is nogal een verschil in prijs, deze is 30 euro.
Ik kan ook mijn oude pioneers gebruiken die geven het zeker weer maar daarvan weet ik niet of het kast volume wel goed en optimaal zal zijn, en of de bas dan strak is of niet.
Nee, ik heb het helemaal niet over een midwoefer, ik heb het over een spanningsregelaar....
Dus je kunt ze niet parallel zetten.
Ik zie niet waarom niet, waarom dan niet ?
Het heeft geen zin om een hoop moeite te doen dat uit te leggen.
Ik wordt toch niet geloofd...
Bouw hem nou maar alsjeblieft.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Een grote hoeveelheid lucht een kleine afstand verplaatsen geeft een beter laag dan een kleine hoeveelheid lucht over een grote afstand verplaatsen.

Ja dus, een 40cm basunit met een xmax van 3mm is in principe beter geschikt voor laagweergave dan een 13cm met een xmax van 12mm
Er zijn wel kastvormen die dat voor je omzetten; die de uitslag van een kleine unit omzetten naar een geringe uitslag over een grote oppervlakte: De hoornluidspreker.

Maar dan moet je wel uitgaan van een unit die al geschikt is voor laagweergave. Jouw drijfveer lijkt de prijs te zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Het heeft geen zin om een hoop moeite te doen dat uit te leggen.
Ik wordt toch niet geloofd...
Bouw hem nou maar alsjeblieft.
Straks bouwt hij het hele zooitje, door het afkrijpen van de stroom levert de versterker zijn vermogen niet, het luidsprekertje bereikt de Xdamage niet en hij meldt hier doodleuk: Zie je wel dat het niet kapot gaat !

Goed, hij heeft ook geen 35Hz, maar dat wordt dan wel weer goed gemaakt door kristalvrij koperen kabels


Je hebt gelijk. Bouw het maar, het komt vast goed. :proost:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 26 jul 2014, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Walt schreef:
Er kan best een lage goede bas uitkomen, maar met 3mm x-max gaat deze bas wel snel vervormen als je het eens wat harder wil zetten. Voor subwoofer gebruik moet je eerder denken aan meer dan 6mm x-max. Echte pure subs hebben soms wel 11mm of 13mm x-max.

Groetjes Walter
Je zei het al eerder.
Het is dus maar zeer de vraag als ze genoeg (onvervormd) volume kunnen leveren.
Het is dus een flink risico lopen.
Vooral door een filter onder de 35hz en meer versterking.
Het zou kunnen werken, natuurlijk komt er ook nog sub bij van de bestaande speakers.
Ik zal nog eens verder snuffelen en op die x-max letten.
Een extreme woofer hoeft het ook niet te zijn, je zit al snel tussen mensen met gigantische woofers voor auto's ed.
Dat is ook buiten proportie.
Ik heb gisteren onderdelen besteld voor het filter, ik zal eerst even testen hoeveel ik bij moet versterken en hoe dat uitpakt.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Het heeft geen zin om een hoop moeite te doen dat uit te leggen.
Ik wordt toch niet geloofd...
Bouw hem nou maar alsjeblieft.
Straks bouwt hij het hele zooitje, door het afkrijpen van de stroom levert de versterker zijn vermogen niet, het luidsprekertje bereikt de Xdamage niet en hij meldt hier doodleuk: Zie je wel dat het niet kapot gaat ! :rofl: :rofl:

Goed, hij heeft ook geen 35Hz, maar dat wordt dan wel weer goed gemaakt door kristalvrij koperen kabels :yeah: :yeah:
Waarom moet je het zo verschrikkelijk negatief bij een ander voorstellen man.
Ik denk bijna dat je een steentje tussen een tandwiel bent inplaats van een tandwiel.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Theduboracle schreef:
pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Het heeft geen zin om een hoop moeite te doen dat uit te leggen.
Ik wordt toch niet geloofd...
Bouw hem nou maar alsjeblieft.
Je hebt gelijk. Bouw het maar, het komt vast goed. :proost:
Waarom moet je het zo verschrikkelijk negatief bij een ander voorstellen man.
Ik denk bijna dat je een steentje tussen een tandwiel bent inplaats van een tandwiel.
Sorry, je hebt gelijk. :oops: Post aangepast.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Het is hier echt trekken aan een dood paard, overigens wat ik straks letterlijk moet doen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Het is hier echt trekken aan een dood paard, overigens wat ik straks letterlijk moet doen.
Ik las het. Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Het is hier echt trekken aan een dood paard, overigens wat ik straks letterlijk moet doen.
Een tikje merkwaardige vrijetijdsbesteding hebben die Noorderlingen wel... :hide:
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 jul 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Sub woofer filter

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Ik denk bijna dat je een steentje tussen een tandwiel bent inplaats van een tandwiel.
Ik begrijp waar het mis gaat, The Dub Oracle denkt dat hij met tandwielen communiceert \:D/

Ik ben een vliegtuig. Logisch, anders wist ik ook niets van geluidsdruk... :dank:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Theduboracle schreef:
Ik denk bijna dat je een steentje tussen een tandwiel bent inplaats van een tandwiel.
Ik begrijp waar het mis gaat, The Dub Oracle denkt dat hij met tandwielen communiceert \:D/

Ik ben een vliegtuig. Logisch, anders wist ik ook niets van geluidsdruk... :dank:
Ik sta met mijn bek vol tandwielen. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Haal de rest dan ook maar weg, alles in dit draadje slaat als een tang op een varken.....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub woofer filter

Bericht door Walt »

Nee, als een tandwiel op een varken op een vliegtuig!
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ja nu wel.
Topic vervuiling. :proost:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Sub woofer filter

Bericht door John P »

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

John P schreef:
Tja, is helemaal ok dat ding.
Jammer dat ik de onderdelen voor het te bouwen filter al heb besteld maar dit apparaat is zeker een goede uitkomst.
Gaat ook lekker tot onder de 40hz.
Als je er nou iets vroeger mee was gekomen had ik hem zeker gekocht.

:think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think: :think:

Ik zit nu even ernstig te twijvelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Nu het varkentje voor de woefert en de versterker nog even wassen... :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”