Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Als ik bij mijn vrouw haar conussen 1 cm naar achteren duw.... :hide: :hide: :hide:

:lagge: :lagge: :lagge:
Jij bedoelt de domes?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Als ik bij mijn vrouw haar conussen 1 cm naar achteren duw.... :hide: :hide: :hide:

:lagge: :lagge: :lagge:
Jij bedoelt de domes?
:lol: :lol: :lol: :rofl: :rofl: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ray5150 schreef:
Als ik bij mijn vrouw haar conussen 1 cm naar achteren duw.... :hide: :hide: :hide:
:foto:

Ophouden met jennen hier trouwens, ik wil zo ook wel tegen je zeggen dat je er meer verstand van hebt, dat is het probleem niet.
Als dat dan lekker voelt vraag ik mij af.
Moet plots denken aan die loodgieter die nu in de qwantum fysica zit.
Domme mensen komen met de beste opmerkingen meestal omdat ze neutraal zijn.
Maar het is een schande dat ik dit over mijzelf eigenlijk nu min of meer schrijf.

X-max is dus geen beperking om wel dat vermogen weer te geven wat ik wil.
Om maar weer even on-topic te komen.
Op die toer zou je een woofer van 40cm nodig hebben als x-max maar 3mm is.
Geef maar toe nou het er toch om gaat draaien :evil: :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Als ik bij mijn vrouw haar conussen 1 cm naar achteren duw.... :hide: :hide: :hide:

:lagge: :lagge: :lagge:
Jij bedoelt de domes?
nah...
xt25sc50.jpg
xt25sc50.jpg (12.83 KiB) 299 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Sub woofer filter

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Werkelijk geen idee wat Xmax is en wat het betekent voor een woofer.
Echt geen idee dus... vrij essentieel voor subwoofers.


Het is de maximale lineaire slag.

Ken je dat, van die kleine pc speakers met 350Watt P.M.P.O ? Nietszeggende specificaties want de vervorming is te hoog.

Xmax is de maximale slag waarbij de spreekspoel het versterkersignaal nog een beetje onvervormd kan weergeven. Het wordt opgegeven in one way, tenzij er staat Xmax peak-peak. Jij denkt aan Xmech... of Xdamage. Heel wat anders
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Theduboracle schreef:
Om maar weer even on-topic te komen.
Over on-topic gesproken :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1696229
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Sub woofer filter

Bericht door sevenup »

Theduboracle schreef:


X-max is dus geen beperking om wel dat vermogen weer te geven wat ik wil.
Om maar weer even on-topic te komen.
Op die toer zou je een woofer van 40cm nodig hebben als x-max maar 3mm is.
Je kunt wel boven Xmax gaan door meer vermogen , maar reken dan krijg je een bak vervorming erbij.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

wouter schreef:
wouter schreef:
Werkelijk geen idee wat Xmax is en wat het betekent voor een woofer.
Echt geen idee dus... vrij essentieel voor subwoofers.


Het is de maximale lineaire slag.

Ken je dat, van die kleine pc speakers met 350Watt P.M.P.O ? Nietszeggende specificaties want de vervorming is te hoog.

Xmax is de maximale slag waarbij de spreekspoel het versterkersignaal nog een beetje onvervormd kan weergeven. Het wordt opgegeven in one way, tenzij er staat Xmax peak-peak. Jij denkt aan Xmech... of Xdamage. Heel wat anders
Maar als je aan het continu vermogen zit is er niks aan de hand dus.
En hoe hard dat dan is in het laag met een speciale kast er voor.
Ik denk dat het wel knor zit met die woofer in het volume.
Bij mijn oude pioneers waaide het soms om mijn hoofd, maar ik heb niks van vervorming gemerkt trouwens.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

wouter schreef:
als je van nota bene Tangband de midwoofers niet van de subwoofers kunt onderscheiden
Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwt hoe jij denk hoe ik hier zit te luisteren, wat voor spul heb ik ?
Op wat voor een soort nivo ?
Wat zal mijn opleiding zijn ? welke cijfers ed.
Laat je verbeelding eens de vrije loop.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Sub woofer filter

Bericht door Marp »

Theduboracle schreef:
Dat ding is een subwoofer en zo wordt hij verkocht.
wouter schreef:
Dan hebben we het niet over de W5-704D want dat is een midwoofer, zeker geen subwoofer.
Theduboracle schreef:
Bij deze shop had ik hem gevonden en ze verkopen hem als subwoofer of woofer.

http://www.plus-elektronik.de
Theduboracle schreef:
Dus.
wouter schreef:
Onder de 40 Hz kun je hem helemaal niet inzetten, zo laag komt die woofer normaal afgestemd niet eens.
bb.~png.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Sub woofer filter

Bericht door Olaf Analogue »

Theduboracle schreef:
wouter schreef:
als je van nota bene Tangband de midwoofers niet van de subwoofers kunt onderscheiden
Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwt hoe jij denk hoe ik hier zit te luisteren, wat voor spul heb ik ?
Op wat voor een soort nivo ?
Wat zal mijn opleiding zijn ? welke cijfers ed.
Laat je verbeelding eens de vrije loop.
Tja, de verbeelding, Er zijn geen andere topics die ik met zo veel fascinatie lees dan degene die jij aanmaakt, soms zit ik zelfs met open mond te lezen. weet je wat het is, onkunde is totaal geen schande, ik ben ook zo'n iemand die nog lang niet alles weet en ik kan me ook verbazen over het feit hoe kundig sommige mensen op dit forum zijn.
Soms heb ik ook een vraag en ik krijg dan binnen afzienbare tijd een degelijk antwoord waarmee ik verder kan. Dat is juist het mooie van zo'n forum, de mensen hier zijn bereid om mensen zoals jij en ik verder te helpen, ze houden hun winkeltje beslist niet gesloten, ik heb daar bijzonder veel waardering voor.
Wat jouw geval betreft straal je een extreme vorm van onkunde uit, je hebt op bepaalde vlakken net zo veel kennis als een koe van spruitjes plukken, nogmaals, dat geeft niet, maar je bent zo sterk overtuigd van je eigen hersenspinsels dat het af en toe gewoon niet te bevatten is waar je mee komt. en een degelijke input van mensen die gewoon weten waar ze het over hebben wordt gewoon weg gewuifd, ik verbaas me er soms sterk over dat die mensen gewoon blijven volhouden en hun input blijven geven..
Mij staat de best klinkende luidspreker ter wereld nog bij, er bestond geen betere, dit draaide op een Car luidspreker van Pioneer, de kristalvrije kabels, volledig overtuigd dat dit helpt, koper bevat sowieso geen kristallen dus de kabels die je had voordat je de kristalvrije kabels kocht waren ook kristal vrij.
En moeten in jouw overtuiging dan de koperbaantjes op de printen van je versterker dan niet ook van kristalvrij koper zijn?.

Tijden het lezen van jou topics komt er echter ook steeds vaker een heel ander scenario in mijn hoofd op, De dingen die je schrijft zijn namelijk zo bizar en zo spectaculair om te lezen dat ik er zelfs steeds meer rekening mee ga houden dat je helemaal niet eens met audio bezig bent maar gewoon een nette functionele kant en klaar audio set hebt staan maar de dingen die je schrijft gewoon bedoeld zijn om de mensen hier tot wanhoop te drijven en zelf helemaal blauw ligt achter de pc wanneer je de reacties leest, gewoon een manier van zelf vermaak dus.
Als dat laatste zo mocht zijn dan ben je echt goed! dan zou ik een eigen radioshow beginnen als ik jouw was.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Sub woofer filter

Bericht door wouter »

Olaf Markus schreef:
[quo De dingen die je schrijft zijn namelijk zo bizar en zo spectaculair om te lezen dat ik er zelfs steeds meer rekening mee ga houden dat je helemaal niet eens met audio bezig bent.
Maar niet te beroerd om wel echt wat in elkaar te zetten, je vergat nog wat topics met dito communicatie:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=11149

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15732

Theduboracle, het is niet interessant wat ik me over jouw persoonlijke situatie inbeeld. Wat er toe doet heb ik al geschreven, inclusief de dingen die ik voorspeld had die zouden gaan gebeuren als je er tegenin gaat. Je haalt jezelf steeds weer onderuit. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets voor je eigen vermaak doet, lijkt me niet goed voor een positief zelfbeeld.

Andere optie is dat je serieus bezig bent, dan zijn technische tips op z'n plek. Die krijg je gelukkig voldoende. Wat je daarmee doet is aan jou. Elke beginner kan in dit soort topics wel onderscheiden wat feit en wishfullthinking is.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Olaf Markus schreef:
Tijdens het lezen van jou topics komt er echter ook steeds vaker een heel ander scenario in mijn hoofd op, dat de dingen die je schrijft gewoon bedoeld zijn om de mensen hier tot wanhoop te drijven en zelf helemaal blauw ligt achter de pc wanneer je de reacties leest, gewoon een manier van zelf vermaak dus.
Dat denk ik al een tijdje.....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Theduboracle schreef:
Op die toer zou je een woofer van 40cm nodig hebben als x-max maar 3mm is.
Een waarheid als een koe (die soms best spruitjes lust).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub woofer filter

Bericht door Walt »

Op dit forum zijn mensen wel overdreven panisch voor een beetje uitslag van de woofers, laat die dingen toch lekker wapperen als ze kapot gaan weet je dat je tever bent gegaan en koop je een set nieuwe.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Ondervinding, is de beste leermeester, zei mijn moeder altijd...

't is me wel merkwaardig, er is op dit forum ontzettend veel kennis aanwezig, analoge en digitale bronnen, buizen en torren versterkers, luidsprekers in alle soorten en uitvoeringen, voor bijna ieder segment uit het audio gebeuren is hier wel een specialist te vinden die kennis ervan op professioneel niveau bezit. niks mis mee, en iemand die slim is maakt daar dan ook gebruik van, die ik zelf ook regelmatig

Nee, wat doet The Dub, hij leest overal en nergens vage dingen, (vrijwel nergens staat een bronvermelding) en vorm zich op basis daarvan een idee dat en vrijwel altijd haaks staat op wat als gangbaar geacht is, en wat zich verankerd als een soort van fundamentele rotsvaste mening. ongeacht of je redelijke argumenten tegenwerpt of niet.

Ik moedig hem niet voor niks om gewoon die voeding te bouwen zoals hij vind dat het uitgevoerd moet worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Sub woofer filter

Bericht door markbakk »

Ik vind het een vorm van kunst waarmee de TS telkens op de proppen komt. Desondanks merk ik dat ik ook wel wil helpen met zijn 'technische vragen'. Dat hoort ook bij het proces in deze draadjes ](*,) . Dus laten we hem vooral in z'n waarde laten, misschien kunnen we nog leren van zijn waardenvrijheid waar het techniek betreft.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ik wordt al onzeker of een voeding van 25volt met een spannings regulator nou minder goed moet zijn dan een voeding zonder.
Een spannings regulator verdiend toch altijd de voorkeur of niet soms.
Is dit een discussie vraag ik mijn af.

Voor de rest beste mensen klopt het wel dat ik niet altijd de gangbare kant en klaar voorgekauwde kennis wil volgen maar dit alleen maar om verbeteringen te krijgen.
Voor de rest lijkt het mij geen discussie wat de beste kabel, weerstand, interlink, spoel, koptelefoon, kast en speaker opstelling is.
Over meer gaat het ook niet bij mij.
Er is gewoon een vaste club mensen die niet geloofd in goede kabels, weerstanden enz, en dat zal ook zo blijven totdat ze het tegendeel ervaren.
En zo blijft dit haken op de werklijkheid, op de persoonlijke ervaring.
Op deze manier wordt dit een kansloze discussie keer op keer.
Mij of anderen aanvallen omdat ze ervaren hebben dat de eene kabel slecht klinkt en de andere heel goed, of een weerstand enz.
](*,)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door pappaleo »

Theduboracle schreef:
Er is gewoon een vaste club mensen die niet geloofd in goede kabels, weerstanden enz, en dat zal ook zo blijven totdat ze het tegendeel ervaren.
En zo blijft dit haken op de werklijkheid, op de persoonlijke ervaring.
Op deze manier wordt dit een kansloze discussie keer op keer.
Mij of anderen aanvallen omdat ze ervaren hebben dat de eene kabel slecht klinkt en de andere heel goed, of een weerstand enz.
](*,)
Maar dat is de discussie hier niet.

Jij wil de mechanische beperkingen van een 5" midwoofer ernstig overschrijden.
Jij bedenkt een spanningsverdubbeling waar gewoon een kortsluiting in zit.
En jij denkt dat een spanningsregelaar met een maximale stroom van 1 A geen invloed heeft op je eindversterker zodra deze meer stroom vraagt.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

pappaleo schreef:
Theduboracle schreef:
Er is gewoon een vaste club mensen die niet geloofd in goede kabels, weerstanden enz, en dat zal ook zo blijven totdat ze het tegendeel ervaren.
En zo blijft dit haken op de werklijkheid, op de persoonlijke ervaring.
Op deze manier wordt dit een kansloze discussie keer op keer.
Mij of anderen aanvallen omdat ze ervaren hebben dat de eene kabel slecht klinkt en de andere heel goed, of een weerstand enz.
](*,)
Maar dat is de discussie hier niet.

Jij wil de mechanische beperkingen van een 5" midwoofer ernstig overschrijden.
Jij bedenkt een spanningsverdubbeling waar gewoon een kortsluiting in zit.
En jij denkt dat een spanningsregelaar met een maximale stroom van 1 A geen invloed heeft op je eindversterker zodra deze meer stroom vraagt.
Ja, dom gedacht die spannings verdubbeling, foutje dus.
Dan heb ik toch wat geleerd of niet, ik ben niet elke dag bezig met electronica vandaar.
Of wil je er op blindstaren dat ik fout zat en dat zo mooi is omdat ik dan zo dom ben.

De belasting van die midwoofer overschreiden is maar de vraag natuurlijk, ik weet niet als ik uit 2 stuks van die dingen genoeg sub krijg.
Wie wel met zekerheid ? ik hoor het graag.

Die spannings regelaar kun je ook 2 keer parallel schakelen, dan is hij toch 2 A, of 6,8 enz.

Voordat de discussie nu vast loopt, want zo klink je een beetje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Theduboracle schreef:
Die spannings regelaar kun je ook 2 keer parallel schakelen, dan is hij toch 2 A, of 6,8 enz.
nu word een vermoeden weer als een stelling gepresenteerd... :? :roll:
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 jul 2014, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Olaf Markus schreef:
koper bevat sowieso geen kristallen dus de kabels die je had voordat je de kristalvrije kabels kocht waren ook kristal vrij..

Foto is van deze site geplukt trouwens.
http://www.vhaudio.com/wire.html
Heeft het invloed heh ?
Bijlagen
occ.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 jul 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Sub woofer filter

Bericht door Walt »

Als het beter klinkt dan zal de kwaliteit wel beter zijn lijkt me :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”