XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

beste buizenmannen , naast wat lopende speaker projekten heb ik via MP een gebruikte buizenbak gekocht namelijk de XiangSheng Music Curve D-2020 kt88 , een hele mond vol dus , de basis ziet er naar mijn idee niet verkeerd uit en hij klinkt zeker niet slecht , maar wel een beetje saai , de eerste verbetering was al om de bias goed in te stellen , kreeg van de fabrikant netjes de info met foto's hoe ik dat moet doen , instellen op 30mv , wat naar mijn idee aan de voorzichtige kant is .
daarna de voorbuisjes vervangen door nos ecc81 en ecc82 , de orginele buizen zijn allemaal chinezen zonder opdruk , dit was alweer een stukje vooruit , mijn grootste ergernis is dat ik hem met de volumeknop tot aan het eind niet vol uitgestuurd krijg , het voelt net als rijden met de handrem erop , nu heb ik als experiment de ecc82 door een ecc81 vervangen en nu gaat de turbo er vol op .
mijn idee is echter dat dit op de lange termijn niet goed zal gaan , en dus zoek ik een andere oplossing , mischien de 6n6t door een 6n6p vervangen , of de bias hoger zetten . graag ontvang ik van de buizenmannen op dit forum enige tips en trucks om hem verder te verbeteren .
Bijlagen
D2020-kt88.pdf
dit schema was netjes door de fabrikant naar mij toe gestuurd , toch wel aardige jongens die chinezen .
(102.04 KiB) 280 keer gedownload
IMG_20140602_152832.jpg
IMG_20140602_152850.jpg
IMG_20140602_152949.jpg
IMG_20140602_153001.jpg
IMG_20140602_153014.jpg
een beetje slechte foto van de huidige opstelling met philips fb850 .
een beetje slechte foto van de huidige opstelling met philips fb850 .
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Barry2001 »

Die bias is erg laag ja, kun je rustig op 50mA zetten. 60mA zie je ook wel maar levert (bij mij tenminste) geen winst op in je geluid, je genereert alleen een hoop warmte.
ps ben mobiel, kan de pdf ff niet bekijken.
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Barry bedankt , inmiddels bias op 50Ma ingesteld , hoera! gelijk de ecc82 er weer ingestopt , let there be rock .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Ah!buis »

Rare dingen gebeuren hier :think:
Je regelt de ruststroom door de eindbuizen, volgens het schema is er helemaal geen instelmogelijkheid :o .
Max. opendraaien en nog geen lawaai genoeg, vertoonde schakeling heeft gevoeligheid over.
ECC82 vervangen door ECC81 geeft geen extra versterking,is binnen de tegenkoppel-lus,wel meer vervorming wegens verkeerde instelling.
Wat is er aan de hand :? ,wie 't weet mag 't zeggen O:)
Anne
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Sorry , de chinezen zijn mischien toch wel rare jongens , ik zal hier ook ff de foto's die ik van de fabrikant kreeg erbij posten , maar op de foto's hierboven kun je ook al die kleine blauwe blokjes met schroefje zien . dat de ecc81 meer vervorming gaf had ik idd ook al gehoord maar ze gaven toch wel duidelijk meer versterking dan de ecc82 . maar kun je me wel vertellen of ik met 6n6p voordeel kan halen . ik stel jullie mening als buizengoeroe's toch wel zeer op prijs .
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Ah!buis »

Tja,als toestel en schema twee verschillende dingen zijn kun je er weinig met zekerheid over zeggen.
Dus, onder voorbehoud, de ene of andere 6N6 geeft hoogstens een verschuiving van de ruststroom van de eindbuizen.
Op de versterking is de invloed zo goed als nul, ze zijn als kathodevolgers geschakeld = versterking 1x (bijna).
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door RobertD »

Ik denk dat die bias instel mogelijkheid domweg niet op het schema staat. De kathode weerstanden bij de KT88 zijn maar 10 Ohm, dat is niet de juiste waarde voor autobias.

Ik vind het wel een vreemd schema; er wordt een fasedraaier gebruikt om de onderste KT88 van de juiste fase te voorzien, en vervolgens nog een - zwaar tegengekoppelde - fasedraaier om de fase voor de bovenste KT88 weer terug te draaien?!?

Hier zijn echt wel betere schema's voor te vinden denk ik zo.
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

tja , ik zit er ook over te denken om hem leeg te halen en met een ander schema weer op te bouwen . wat ik zo kan vinden heb ik dan ook 2 tot 4 buizen minder nodig en kan ik hem hardwired opbouwen . het leukste zou ik het vinden met allemaal russische buizen , gu50 , 6n6p . dan hoeft het ook niet zoveel te kosten .
Bijlagen
ff sfeerplaatje
ff sfeerplaatje
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door OpaBert »

Wel een Prachtig ding om te zien :kwijl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Kappa7 »

Dan gebruik je allen de behuizing en de trafo's dus nog.
Als je dat wil gaan doen kan je net zo goed deze verkopen en een mooie trafo set aanschaffen.
Deze zijn toch wel bepalend voor het eindresultaat.
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

zoals bert61 ook al aangeeft vind ik ik het ook een mooi ding om te zien . dus behuizing goed , trafo,s goed , hoop klein materiaal aanwezig , dat zijn volgens mij de duurste dingen die er bij een buizenbak nodig zijn . aangezien ik maar 400 euro voor dit ding betaald heb is het denk ik wel rendabel om hem om te bouwen . nieuw is hij ook hardwired en met gu50 eindbuizen te bestellen . en wat heeeeel belangrijk is , de waf factor is tot mijn verbazing heel hoog .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door OpaBert »

WAF factor ?
wat is dat ?
alvast bedankt voor je uitleg
Bert
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Zweitse »

Bert61 schreef:
WAF factor ?
wat is dat ?
alvast bedankt voor je uitleg
Bert
Wife Acceptance Factor
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

oftewel mijn vrouw vind hem ook mooi , de eerste versterker die boven op de kast mocht . door de hogere bias is ie toch wel een stuk beter gaan klinken , heb als probeersel een paar ouwe boxen met philips speakers er op gezet , met ad12250w8/ad5060m8/ad0160/t8 en een provisorisch filter , nu gaat echt het dak eraf , dit klinkt een stuk beter dan met de nieuwerwetse fb850 . is er mischien iemand in mijn regio waar ik een paar andere kt88 kan lenen om het verschil te horen met de chineze buizen . zou zonde zijn om 150 euro uit te geven als het weinig uitmaakt .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Ah!buis »

Het schema wat grondiger doorgenomen.
Er zijn een paar weerstanden met een * ,zou kunnen dat die regelbaar zijn bedoeld.
De 3k3 aan de kathode van de 6N6 bepaalt de roosterspannng van de eindbuis en daarmee de ruststroom.
Met 68k voor de tegenkoppeling stelt die niks voor.Een elco van 220µF ermee in serie slaat ook nergens op,zal wel dat die k achter (68k) er teveel staat. In 't rood wat er gebeurt met 68 ohm daar.
De spanning over de 6N6 is met meer dan 450V ruim over het ,in het databad genoemde, max. van 300V.
Mogelijk is die met een t erachter (6N6t) een uitvoering die het wel mag hebben (ken 'm niet),liever geen 6N6p erin zetten.
Gevolg van deze schakeling is wel dat de ruststroom opnieuw moet ingesteld bij vervangen van zowel de eindbuizen (normaal) alsook bij de 6N6.
Die vertraging met een relais is enkel vertoon,schalelt alleen maar ledjes :lol: .
Er zit wel een vertraging op de voeding in de vorm van een gelijkrichtbuis.Die richt niks gelijk :? ,dat doen de si-diodes.
Bij het opwarmen laat de buis steed meer stroom door en loopt de spanning langzaam op,soort veranderende serieweerstand :o .
Anne
Bijlagen
D2020.jpg
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg , het geval gelijkrichting ging ik ook al niet snappen , en dat de voorbuizen bij het inschakelen eerst heel fel oplichten wordt nu ook verklaard , volgens mij kan er met een stuk minder onderdelen best een leuke versterker van gemaakt worden .
Wat ik uit jou uitleg begrijp is het typisch chinees , veel show no go , hij doet het wel erg goed als bijzet kacheltje , de tv smelt bijna weg .
dus nu nog een leuk schema vinden waarbij ik de trafo's kan blijven gebruiken .
Oh ja , op een duitse site vond ik iets over de standaard kt88 , die zouden volgens hem de specs hebben van een paar slechte 6550 .
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door OpaBert »

Dan heb je als alles opnieuw bouwt een prachtige versterker voor niet heel erg veel euro,s
Misschien had je hem kunnen bestellen zonder die onderdelen onderin de bak :wink:
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Ja Bert dat is het risico als je gebruikt koopt , die eerste eigenaar had voor 20 dollar extra ook hardwired kunnen bestellen , dan was het ombouwen nog makkelijker geweest .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Ah!buis »

Om een idee te geven waar je aan begint, een schema van weleer van AMPEX.
Is wel UL maar kan ook als triode eindtrap.Alles voor de vol.regelaar kan er af (1 buis minder).
Voeding moet wel aangepast aan de beschikbare trafo.
Anne
Bijlagen
6550-KT88-AMPEX.JPG
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Bedankt , ik zal er eens een kleine studie van maken als beginner , zie zo wel al dat er een paar koppelcondensators minder in zitten , kan dus nooit slechter zijn .
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

de misterieuze condensator en weerstand die aan de 8ohm zitten.
de misterieuze condensator en weerstand die aan de 8ohm zitten.
Het heeft ff geduurd maar ik ben er nog steeds mee bezig , heb nog een beetje meer over de chinees uitgezocht , wat betreft de 6n6t , die schijnt dezelfde specs te hebben als de 6n6p en de chinezen hebben gewoon het risico genomen om ze op een te hoge spanning te gebruiken , de absolute max voor de 6n6p is 450v , zal dus wel goedgaan alleen de levensduur wat minder .
Zoals Anne al zei , het schema en de praktijk kloppen niet helemaal , in de voeding zitten 330uF elko's op het schema staat 470uF , deze zijn ook maar 450v ik vraag me af of dat niet een beetje krap aan is .
in diezelfe voeding zitten 2 smoorspoelen die dus ook niet op het schema staan , die zitten tussen de gelijkricht buis en de 6K weerstand , ook nog ff de spanning gemeten , belast 538v in plaats van 560v en 385v in plaats van 380v.
oh ja , bij de smoorspoel meet ik aan beide zijden 385v , dus wat die doet weet ik ook niet .
bij de uitgang zie ik ook een weerstand en een condensator naar de 8ohm aansluiting gaan die ik ook nergens terug kan vinden .
mijn vraag aan Anne is , kan ik jou voorstel van die 68ohm weerstand in plaats van de 68K in de terugkoppeling ongestraft uitvoeren en zou ik de gelijkricht buizen kunnen verwijderen of toch nog als echte gelijkrichter gebruiken , zoals het nu geschakeld is is het geen vlees en geen vis , dus dat moet beter kunnen .
Ik heb maar besloten om de chinees alleen een beetje beter te maken en te gaan sparen voor een echte zelfbouw .
voor de liefhebbers nog een paar detail foto's .
Bijlagen
IMG_20140818_093129.jpg
smoorspoel
smoorspoel
IMG_20140818_093053.jpg
IMG_20140818_093041.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door Ah!buis »

ger.derksen schreef:
, wat betreft de 6n6t , die schijnt dezelfde specs te hebben als de 6n6p en de chinezen hebben gewoon het risico genomen om ze op een te hoge spanning te gebruiken , de absolute max voor de 6n6p is 450v , zal dus wel goedgaan alleen de levensduur wat minder.
Die 450V is wel in koude toestand, bij inschakelen.
Zoals Anne al zei , het schema en de praktijk kloppen niet helemaal , in de voeding zitten 330uF elko's op het schema staat 470uF , deze zijn ook maar 450v ik vraag me af of dat niet een beetje krap aan is.
Dat is een spanningsverdubbelaar,over elke elco staat minder dan 300V.Die twee na de buis ,in serie, liever verdeelweerstanden erover.Als er een meer lekstroom heeft krijgt de ander teveel spanning.Ontladen ze ook na uitschakelen, veiiger voor de diy-er.
, bij de smoorspoel meet ik aan beide zijden 385v , dus wat die doet weet ik ook niet.
Die moet de rimpel op de voeding verminderen, vermoedelijk was er wat veel brom.Spanningsverlies is voor gelijkstroom maar klein wegens lage weerstand koper,voor wisselstroom groot door de zelfinduktie.
mijn vraag aan Anne is , kan ik jou voorstel van die 68ohm weerstand in plaats van de 68K in de terugkoppeling ongestraft uitvoeren
Weet ik niet, uitproberen.Je vergroot dan de tegenkoppeling,leidt nogal 's tot onstabiliteit.Je kunt verschillende waardes erin zetten.Hoe hoger weerstand hoe minder tegenkoppeling en hoe gevoeliger de ingang.
en zou ik de gelijkricht buizen kunnen verwijderen of toch nog als echte gelijkrichter gebruiken , zoals het nu geschakeld is is het geen vlees en geen vis , dus dat moet beter kunnen.
Zou 't niet doen.Zonder die buis is de HS er voordat de buizen warm zijn,loopt onbelast dan veel hoger op.Kan teveel zijn voor sommige C's.
Ik heb maar besloten om de chinees alleen een beetje beter te maken.
Schema verfraaid :sure: met wat erbij.Instelbare ruststroom eindbuizen en weerstanden over de twee elco's na de "gelijkricht"buis.Voor de volgende twee (47µ) hoeft 't niet, hebben elk een voldoende hoge toegelaten spanning.
Anne
Bijlagen
D2020b.jpg
Gebruikersavatar
ger.derksen
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 06 jan 2013, 10:19
Locatie: Wijchen

Re: XiangSheng Music Curve D-2020-kt88

Bericht door ger.derksen »

Heel hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg Anne , hier heb ik echt wat aan , die weerstanden over de elko's ga ik zeker doen , ruststroom instellen was al mogelijk die 3k3 zijn instel pot's .
ik ga ook de chinese wima's door betere mkp's vervangen .
Plaats reactie