Gaat dit werken ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Gaat dit werken ?

Bericht door dirklammers »

Onderstaande schakeling is bedoeld om in "standby" stand de LED flauw te laten branden via R3. De +12V is altijd aanwezig.
Zodra het apparaat wordt ingeschakeld krijgt de tor via R2 sturing vanuit een PIC (die ook nog andere handelingen verricht) en gaat de LED via R1 feller branden. Uiteraard is dan R1 kleiner dan R3, de juiste waardes nog uit te zoeken.

Gaat dit zo werken ?

Dirk
Bijlagen
LED.png
LED.png (965 Bytes) 966 keer bekeken
ray5150

Re: Gaat dit werken ?

Bericht door ray5150 »

Is het geen idee om een twee-kleuren LED hiervoor te gebruiken ?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=156
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Moet best kunnen.De zwakke stroom blijft, je moet enkel het extra bijschakelen.
Om de transistor in geleiding te krijgen moet de basis wel op Vled+Vbe komen, zeg 2,5V.Met een PIC op 5V komt er dan 5-2,5=2,5V over de basisweerstand.Voor bijv. 0,2mA basisstroom (genoeg voor 100x0,2= 20mA collectorstroom) neem je dan 12k. De serieweerstand aan de collector krijgt iets van 12-2,5 V over zich.De Vled + transistor in verzadiging gestuurd.
Anne
dirklammers

Is het geen idee om een twee-kleuren LED hiervoor te gebruiken ?
Zou zeker kunnen, maar ik heb in al mijn andere ontwerpen inmiddels gebruik gemaakt van de bekend metalen drukknop met blauwe LED-ring en die wil ik ook hier weer gebruiken. Ik kan dus alleen kiezen tussen "zachtjes branden = standby" en "voluit branden = aan".
Om de transistor in geleiding te krijgen moet de basis wel op Vled+Vbe komen, zeg 2,5V
Aan deze voorwaarde kan gemakkelijk worden voldaan met een PIC stuurspanning van +5V.

Bedankt weer, ik ga er mee aan de slag.

Dirk
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wacht even, gaat dus om een blauwe led :o
Daarover valt iets van 3,5V ,geeft 4V aan de basis,blijft er nog maar 1V over,zet er dan maar 2k2 aan.
Nogal ruim maar een klein verschil in led-spanning geeft (verhoudingsgewijs) een groot verschil over de basisweerstand en teveel basisstroom is minder vervelend dan te weinig.
De serieweerstand naar 12V krijgt nu maar 8V.
Anne
Rudy

Bericht door Rudy »

Als je nou eens de anode van je led aan de 12V hangt !!!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij zit er in die schakelaar al een weerstand en kan je die direct aan 12V hangen.
Een extra weerstand in serie in de schakeling opnemen zou de Led moeten dimmen.
Voor de juiste waarde even experimenteren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoiets dan,gewone transistor kan ook ,wel een basisweerstand meer.
Anne
Bijlagen
Ldrk.JPG
Ldrk.JPG (21.52 KiB) 832 keer bekeken
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je kunt de PIC natuurlijk ook zo programmeren dat hij in de standby stand heel langzaam knippert, of in-en-out fade. en dan gewoon branden in bedrijf.
zo heeft Knuisje het ook met de controller van mijn Pass Labs gedaan.
Heb je al die tierenlantijnen ook niet nodig...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Je kunt de PIC natuurlijk ook zo programmeren dat hij in de standby stand heel langzaam knippert, of in-en-out fade. en dan gewoon branden in bedrijf.
zo heeft Knuisje het ook met de controller van mijn Pass Labs gedaan.
Heb je al die tierenlantijnen ook niet nodig...
Huu :o
de enige tierlantijn die er dan uit kan is de 4k7 weerstand,transistor moet blijven wegens 12V :-s
Anne
dirklammers

Wacht even, gaat dus om een blauwe led
Ja, nu je het zegt, ik heb me ook niet gerealiseerd dat zo'n blauwe LED wat meer spanning vraagt. Ik zal inderdaad conform je advies de basis R verlagen.
in de standby stand heel langzaam knippert, of in-en-out fade
Lijkt me te onrustig, ik ga gewoon voor "flauw" of "aan".
Volgens mij zit er in die schakelaar al een weerstand en kan je die direct aan 12V hangen
Klopt inderdaad, maar meestal brandt die LED-ring dan zó fel dat ik er toch nog een extra R mee in serie zet.

Ik ga vanavond de print "bestücken" en dan ga ik het zien werken.

Dank voor jullie inbreng weer.

Dirk
dirklammers

Volgens mij zit er in die schakelaar al een weerstand
Oeps, zit nu juist dáár niet het probleem ?! De LED + weerstand zitten in één behuizing en dus staat er misschien wel 3,5V over de blauwe LED maar over de LED + weerstand staat méér dan 3,5V. En als dat meer is dan 5V dan krijg je volgens mij de tor niet meer open gestuurd met de 5V uit de PIC. Of maak ik nu een denkfout ?
Het handigste zou zijn de R uit de LED-behuizing te slopen, maar die is niet voor niets vandalisme-bestendig .......

Dirk
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

De pic stuurd alleen de fet aan niet de led en met het schema van Anne zet je er een weerstand bij tussen zodat die zachter brand en wordt de fet aangestuurd wordt de extra weerstand overbrugt en gaat de led in de schakelaar feller branden.
Dus de weerstand in de schakelaar kan blijven zitten, anders komt die buiten de schakelaar.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

LED rechtstreeks aan de pic en PWM gebruiken om deze flauw te laten branden (in standby heb je ook geen last van dat "stoorsignaal"). Bij aan dan geen PWM.
dirklammers

@Anne: ik heb weinig ervaring met het gebruik van FET's. Begrijp ik goed dat een R voor de gate van de BS170 niet nodig is en ik dus gelijk kan uitsturen met de +5V vanuit een PIC-poort ?

Dirk
dirklammers

LED rechtstreeks aan de pic en PWM gebruiken
het is de bedoeling dat de PIC energiezuinig op de interne 48KHz oscillator gaat draaien. ik weet eigenlijk niet of PWM dan wel gaat werken.

Dirk
knuisje

Bericht door knuisje »

Als je een 8-bit timer gebruikt zonder prescaler dan heb je een pwm frequentie van 48000/256 = 187, dat is geen probleem.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

dirklammers schreef:
@Anne: ik heb weinig ervaring met het gebruik van FET's. Begrijp ik goed dat een R voor de gate van de BS170 niet nodig is en ik dus gelijk kan uitsturen met de +5V vanuit een PIC-poort ?

Dirk
In dit geval wel.Er loopt geen stuurstroom,nul volt fet laat niks door,+vijf volt en de fet geleidt(een tiental ohm).
De stuurspanning mag tot + of - 20V zijn.
Als er snel geschakeld gaat worden moet dat wel uit een laagohmige bron wegens de ingangscapaciteit van fet's.
Eventueel nog een stopweerstand tegen uitslingeren (100 ohm of zo).
Dan is er nog dat bij reset de uitgang van de µC zweeft,geeft een onbekende toestand bij de fet.Als dat niet mag,dan een weerstand (bijv.100k)die de zwevende uitgang naar + of - trekt erbij.
Anne
dirklammers

Nog even Anne bedanken. Ik heb inderdaad het schemaatje met de BS170 gebruikt en het werkt prima. Led-ring brandt flauw. Drukknop kort indrukken, led-ring brandt voluit.

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”