Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ah okee, dan is de rest zonder tijdsvenster+veel smoothing gemeten zeker?
Je kan eventueel de woofer en poort apart opmeten en combineren, dat zal een betere benadering geven dan zo'n simulatie.
Je kan eventueel de woofer en poort apart opmeten en combineren, dat zal een betere benadering geven dan zo'n simulatie.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Bij ATB kun je geen tijdvenster instellen, het programma heeft een ingebouwde methode om toch vrij nauwkeurig te kunnen meten. Onder de 1000Hz wordt het wel hobbelig maar doorgaans zit je crossover een stuk hoger dus dan maakt dit niet zoveel uit.
Groetjes WAlter
Groetjes WAlter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De 1.8mH is er inmiddels weer uit, dit is echt teveel van het goede. Eva Cassidy klinkt gewoon goed met de 2.2mH kernspoel.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik kan de 2.2mH kernspoel gaan afwikkelen!
Nee, voorlopig even de 2.2mH erin houden en kijken of ik door het tunen van de filtersectie van het hoog het gewenste resultaat kan krijgen.
Het laag van de 15W is (zeker in mijn kleine ruimte) tamelijk indrukwekkend maar wel een stuk minder fraai in kwaliteit dan het open baffle laag.
Groetjes Walter
Nee, voorlopig even de 2.2mH erin houden en kijken of ik door het tunen van de filtersectie van het hoog het gewenste resultaat kan krijgen.
Het laag van de 15W is (zeker in mijn kleine ruimte) tamelijk indrukwekkend maar wel een stuk minder fraai in kwaliteit dan het open baffle laag.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Misschien dat een klein spoeltje in de laagdoorlaat van ca. 0,1 - 0,4 mH wonderen kan doen voor het fasegedrag, dus als 3e orde opzet. In boxsim valt ook op dat het onder X-over mooier optelt dan daarboven.Walt schreef:Ik ben nu aan het testen met een kleinere spoel van 1.8mH in plaats van 2.2mH. De 2.2mH waarde wordt aanbevolen door de 'Hobbyhifi' maar ik hou wel van een lekker helder mid en dan geeft de 1.8mH spoel wat meer output bij 1000-2000Hz.
Groetjes Walter
Ander dingetje dat opvalt is dat de randen van de tweeter links, rechts en boven ongeveer dezelfde afstand hebben. Gezien het gebrek aan facetten zou dat toch flink zichtbaar moeten zijn in de ongefilterde tweetercurve... Maar ik zie daar niets van
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Wouter,
De metingen zijn gedaan onder een hoek van circa 15-20 graden, de diffractie effecten zijn dan doorgaans niet meer zo uitgesproken. Meten axiaal doe ik niet meer, ik zie hier de meerwaarde niet meer van in. Verder staat het project even op een lager pitje wegens drukte op het werk.
Groetjes Walter
De metingen zijn gedaan onder een hoek van circa 15-20 graden, de diffractie effecten zijn dan doorgaans niet meer zo uitgesproken. Meten axiaal doe ik niet meer, ik zie hier de meerwaarde niet meer van in. Verder staat het project even op een lager pitje wegens drukte op het werk.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Nu al je bent net een week begonnen.Walt schreef:Verder staat het project even op een lager pitje wegens drukte op het werk.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Je wilt niet weten hoeveel trainingen er wel niet zijn, dit is naast het 'normale' werk zo heb ik bijv. a.s. woensdag een examen voor 'VOL VCA' daar moet uiteraard ook wel even voor gestudeerd worden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ja die ken ik.
Als je een beetje logies na denkt dan is die best te doen hoor.
Als je een beetje logies na denkt dan is die best te doen hoor.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Het is niet bijster ingewikkeld inderdaad, maar ik zag wel enige instinkers in de oefenvragen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Bij Mammoet moet iedere werknemer VCA hebben!
Goeie zaak toch?
Goeie zaak toch?
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik zou eerder zeggen dat het zonde van het geld is. maar dat is slechts mijn mening.
Voor buitenwerk, okee.
Voor buitenwerk, okee.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
VCA coördinator?ray5150 schreef:VCA voor kantoorwerk ?
Is toch wel kantoorwerk!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
En hoe kijk je aan tegen het fasegedrag, de optelling en de ca 100 graden fase verschil boven X-over? Ik zie het in de meting en in je boxsim simulatie terug dus ben benieuwd hoe jij dat inschat.wouter schreef:Misschien dat een klein spoeltje in de laagdoorlaat van ca. 0,1 - 0,4 mH wonderen kan doen voor het fasegedrag, dus als 3e orde opzet. In boxsim valt ook op dat het onder X-over mooier optelt dan daarboven.Walt schreef:Ik ben nu aan het testen met een kleinere spoel van 1.8mH in plaats van 2.2mH. De 2.2mH waarde wordt aanbevolen door de 'Hobbyhifi' maar ik hou wel van een lekker helder mid en dan geeft de 1.8mH spoel wat meer output bij 1000-2000Hz.
Groetjes Walter
Voor nu, succes met alles op je nieuwe werk!
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Zojuist heb ik nog wat nieuwe metingen gemaakt en een controle meting van de filter werking. Simulatie en meting van de complete speaker kloppen precies met elkaar.
Verder is de parallel weerstand voor het hoog van 6.8 ohm naar 4.7 ohm gebracht, nu is de tweeter goed in verhouding aanwezig.
Huidige filter en responsie (onder 15 graden) zijn hieronder afgebeeld:
Groetjes Walter
Verder is de parallel weerstand voor het hoog van 6.8 ohm naar 4.7 ohm gebracht, nu is de tweeter goed in verhouding aanwezig.
Huidige filter en responsie (onder 15 graden) zijn hieronder afgebeeld:
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Inmiddels is het filter weer verder verbeterd, nu is de aansluiting tussen midlaag en hoog behoorlijk netjes qua fase, dit is goed zichtbaar in de simulatie met één unit uit fase. De dip is diep en behoorlijk symmetrisch.
Tevens heb ik het verschil beluisterd tussen een 6.8uF Audyn Cap Plus en een 6.8uF Jantzen standard Z-cap. Het verschil met de Audyn Plus is enorm, deze laatste klinkt echt een stuk fraaier.
Groetjes Walter
Tevens heb ik het verschil beluisterd tussen een 6.8uF Audyn Cap Plus en een 6.8uF Jantzen standard Z-cap. Het verschil met de Audyn Plus is enorm, deze laatste klinkt echt een stuk fraaier.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ha Walt,
Onbedoeld zet jij hier een goed voorbeeld neer van elkaar deelgenoot maken van finetuning.
Je verantwoording en begeleiding door metingen zijn erg leuk om te volgen, ik ben erg benieuwd.
Ik had destijds de 6,5" discovery met Vifa tweeter op het oog en moest vandaag even aan je project denken bij deze afbeeldingen:
http://www.rossofiorentino.com/en/colle ... rettyPhoto
Onbedoeld zet jij hier een goed voorbeeld neer van elkaar deelgenoot maken van finetuning.
Je verantwoording en begeleiding door metingen zijn erg leuk om te volgen, ik ben erg benieuwd.
Ik had destijds de 6,5" discovery met Vifa tweeter op het oog en moest vandaag even aan je project denken bij deze afbeeldingen:
http://www.rossofiorentino.com/en/colle ... rettyPhoto
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Dit project gaat even niet zo snel, de enige filteraanpassing die nog is uitgevoerd is de 4.7 ohm parallel aan de tweeter aangepast naar 6.8 ohm. Dit resulteert in iets meer hoog. Mijn jongste broer kwam met deze suggestie, na deze aanpassing klonk het meer zoals zijn Sonus Fabers.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Als je wat gaat stoeien met een weerstand in serie met de 10UF en de 0.33mH kun je vaak nog wat verfijning krijgen. 
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Dre,
Welke grootte van de weerstand moet ik dan aan denken, iets van 1.5 ohm?
Groetjes Walter
Welke grootte van de weerstand moet ik dan aan denken, iets van 1.5 ohm?
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Gewoon proberen,je kan het in de metingen ook prima terug zien.
