Project 09 een TBSpeaker.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Veel mensen kiezen voor een TL voor de wedstrijd, op zich begrijp ik het wel, op die manier laat je de kast het laag maken in plaats van de unit. Prima keuze natuurlijk gezien het bepertkte budget. Met slechts 18 liter wordt het wel een miniatuur TL ontwerp...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Dat lijkt me juist de bedoeling toch?
De inzet lijkt me om projecten te ontwikkelen die voor iedereen na te bouwen zijn toch?

Jouw project lijkt me een perfect voorbeeld,zeker i.c.m. de kant en klare baffle.
Liefst maak ik ook een project met allelei schuine kanten er aan,maar dat is niet het doel van de wedstrijd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Dat lijkt me juist de bedoeling toch?
De inzet lijkt me om projecten te ontwikkelen die voor iedereen na te bouwen zijn toch?

Jouw project lijkt me een perfect voorbeeld,zeker i.c.m. de kant en klare baffle.
Liefst maak ik ook een project met allerlei schuine kanten er aan,maar dat is niet het doel van de wedstrijd.
Is dat echt de inzet? Je moet eens weten waar ik allemaal aan gedacht heb. Budget drivers, maar een zo sophisticated behuizing dat het resultaat toch erg goed wordt. Ik laat me niet tegenhouden door een scheef paneeltje hoor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Volgens mij mag je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, echter uit het oogpunt van nabouwbaarheid scoor je dan wat minder hoog. Ik weet echter niet of dit iets is wat meetelt in de beoordeling.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

dre schreef:
Prima smaak Wallo! 8-[

Ik dacht meer deze kant op:
De bijlage 02.jpg is niet meer beschikbaar
pmccut 2.jpg
Dat plaatje lijkt mij een misleidende foto. PMC gebruikt varianten van de TL, ook met een driver verderop in de lijn geplaatst, eventueel met een interne helmholz resonator maar dit plaatje lijkt me een gevalletje van 'op het verkeerde been'...

Het zou een soort IHA zijn die verder niet een duidelijke afstemfrequentie heeft (extreem lage Q en dus breedbandig). Hierdoor is de lijn wat verkort en is er nog een volume toegevoegd, doorgaans is zo'n volume aan het begin van de lijn. Het zo me niet verbazen als het in werkelijkheid meer dit is:
pmccut.jpg
Dit is met een IHA
atl.gif
atl.gif (11.14 KiB) 606 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

De kast van de LBVS bleek kwa formaat prima te voldoen,alleen een andere poort bleek genoeg te zijn.
Vanmorgen maar even een houtpakketje laten zagen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Walt »

Dus toch gewoon reflex in plaat van TL?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Nee,het is een ML-TL oftewel een mass loaded transmissie lijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

LBVS met W6-623.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

En toen kwam Henkjan een pakje brengen! 8)
DSC00340.JPG
DSC00341.JPG
DSC00342.JPG
DSC00343.JPG
DSC00344.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Jum!

Wij gaan elkaar optisch in ieder geval redelijk concurreren, de W5-704 is bij mij nog steeds de hoofdrolspeler in het concept. Ben benieuwd naar wat jouw systeem gaat presteren, zeker ook tegenover scanspeak discovery die ook van papier zijn. Die tweeter had Henkjan al eens gebruikt in een B&W 200 serie reparatie maar verder hebben we hem hier nog niet (veel) gezien.

Wordt het optisch een LVB(S) maar dan met andere drivers?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door Chris_T »

Yes, nog een TL! Ben benieuwd wat die Tangbandjes teweeg brengen.
De afwerking ziet er super uit zover ik kan zien.
Btw klopt het dat de fasekegel op de conus geplakt is?

@Wouter
De Scanspeak discovery's hebben een glasfiber conus met coating.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Chris_T schreef:
@Wouter
De Scanspeak discovery's hebben een glasfiber conus met coating.
](*,) Ik dacht net iets te veel in Vifa stijl, maar de korf is gebleven en o.a. de conus inderdaad niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

wouter schreef:
Jum!

Wij gaan elkaar optisch in ieder geval redelijk concurreren, de W5-704 is bij mij nog steeds de hoofdrolspeler in het concept. Ben benieuwd naar wat jouw systeem gaat presteren, zeker ook tegenover scanspeak discovery die ook van papier zijn. Die tweeter had Henkjan al eens gebruikt in een B&W 200 serie reparatie maar verder hebben we hem hier nog niet (veel) gezien.

Wordt het optisch een LVB(S) maar dan met andere drivers?
Nou,het kabinet word in ieder geval 22mm en daarbij dus iets groter.
Ik probeer er ook een andere draai aan te geven,maar daar moet ik nog even over nadenken.

In de eerste post ga ik ook de kosten bijhouden.

En hoe ie gaat klinken..... :mrgreen:

Ik moet zeggen dat de units er erg fraai uit zien,de dubbele rolrand op de woofer en de kleur/glans van de conus maken het geheel erg fraai!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Morgen maar eens de eerste stapjes maken.

Kan ik eindelijk met mijn nieuwe frees spelen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door AatV »

Wees voorzichtig met uitstekende delen! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Een dikke scheenbeen en een snee in de duim was genoeg voor deze week. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Vanmorgen maar eens een begin gemaakt.
SDC14391.JPG
Nu kon ik eindelijk eens aan de slag met de MFS-700 mal.
Het was even wennen maar toch is het aardig gelukt.
SDC14392.JPG
SDC14393.JPG
SDC14394.JPG
SDC14395.JPG
Volgende week de units er in frezen en een voorbereiding maken van de voet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Fraai!!!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Heeeeel misschien ga ik morgenochtend nog wat doen.... :mrgreen:

Ik twijfel nog een beetje om de tweeter onder de woofer te monteren.....
Gezien de geringe kasthoogte weet ik niet of het wel wijs is.
LBVS%20-%20bouwplan%203D.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door wouter »

Dan komt de tweeter wel erg laag. Optisch niet zo fraai, lijkt me klankmatig ook geen voordeel al ben ik bekend met de voordelen van war Mission 'reversed tweeter array' noemde. Dynaudio heeft z'n topmodel ook mrt de tweeter onder. Voor een 2-weg zou ik de tweeter niet te laag willen.

Heb trouwens nooit begrepen waarom de tweeter in de LBV niet dichter bij de woofer geplaatst is. Lijkt me onnodige ruimte waardoor de akoestische centra dichter bij elkaar zou kunnen..Wellicht dat de positie van de tweeter geoptimaliseerd is op de baffle terwijl die voor de woofer misschien optimaal gekozen voor de interne constructie van de ML-TL?!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Ik zet 'm in ieder geval wel een heel stuk dichterbij. :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

Vamorgen de units ingefreesd.
IK moet zeggen dat de Festool Mfs700 wel erg makkelijk werkt,maar voor dit werk zou ik toch liever een matje kleiner hebben.
Even gezocht:ze hebben ook profielen van 200mm,dan kan ik i.c.m. de 400mm profielen perfect frezen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

En weer een stapje verder!
Vanmorgen de 2e zijkanten en de achterzijdes er op gelijmd,ook de gaten voor de br-poorten er in gemaakt.

Nu nog even wat dempingsmatriaal voor de kast halen,dan kunnen ze volgende week dicht gelijmd worden.
Ik ben geen pritex fan,dus ik ga even kijken wat een andere/betere optie voor mij is.

Plaatjes laten even op zich wachten:email op mijn werk lag er uit... :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 09 een TBSpeaker.

Bericht door dre »

SAM_1792.JPG
SAM_1793.JPG
SAM_1794.JPG
SAM_1795.JPG
SAM_1796.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”