Project 09 een TBSpeaker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Veel mensen kiezen voor een TL voor de wedstrijd, op zich begrijp ik het wel, op die manier laat je de kast het laag maken in plaats van de unit. Prima keuze natuurlijk gezien het bepertkte budget. Met slechts 18 liter wordt het wel een miniatuur TL ontwerp...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dat lijkt me juist de bedoeling toch?
De inzet lijkt me om projecten te ontwikkelen die voor iedereen na te bouwen zijn toch?
Jouw project lijkt me een perfect voorbeeld,zeker i.c.m. de kant en klare baffle.
Liefst maak ik ook een project met allelei schuine kanten er aan,maar dat is niet het doel van de wedstrijd.
De inzet lijkt me om projecten te ontwikkelen die voor iedereen na te bouwen zijn toch?
Jouw project lijkt me een perfect voorbeeld,zeker i.c.m. de kant en klare baffle.
Liefst maak ik ook een project met allelei schuine kanten er aan,maar dat is niet het doel van de wedstrijd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Is dat echt de inzet? Je moet eens weten waar ik allemaal aan gedacht heb. Budget drivers, maar een zo sophisticated behuizing dat het resultaat toch erg goed wordt. Ik laat me niet tegenhouden door een scheef paneeltje hoor.dre schreef:Dat lijkt me juist de bedoeling toch?
De inzet lijkt me om projecten te ontwikkelen die voor iedereen na te bouwen zijn toch?
Jouw project lijkt me een perfect voorbeeld,zeker i.c.m. de kant en klare baffle.
Liefst maak ik ook een project met allerlei schuine kanten er aan,maar dat is niet het doel van de wedstrijd.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Volgens mij mag je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, echter uit het oogpunt van nabouwbaarheid scoor je dan wat minder hoog. Ik weet echter niet of dit iets is wat meetelt in de beoordeling.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dat plaatje lijkt mij een misleidende foto. PMC gebruikt varianten van de TL, ook met een driver verderop in de lijn geplaatst, eventueel met een interne helmholz resonator maar dit plaatje lijkt me een gevalletje van 'op het verkeerde been'...dre schreef:Prima smaak Wallo!![]()
Ik dacht meer deze kant op:
Het zou een soort IHA zijn die verder niet een duidelijke afstemfrequentie heeft (extreem lage Q en dus breedbandig). Hierdoor is de lijn wat verkort en is er nog een volume toegevoegd, doorgaans is zo'n volume aan het begin van de lijn. Het zo me niet verbazen als het in werkelijkheid meer dit is: Dit is met een IHA
Re: Project 09 een TBSpeaker.
De kast van de LBVS bleek kwa formaat prima te voldoen,alleen een andere poort bleek genoeg te zijn.
Vanmorgen maar even een houtpakketje laten zagen.
Vanmorgen maar even een houtpakketje laten zagen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Jum!
Wij gaan elkaar optisch in ieder geval redelijk concurreren, de W5-704 is bij mij nog steeds de hoofdrolspeler in het concept. Ben benieuwd naar wat jouw systeem gaat presteren, zeker ook tegenover scanspeak discovery die ook van papier zijn. Die tweeter had Henkjan al eens gebruikt in een B&W 200 serie reparatie maar verder hebben we hem hier nog niet (veel) gezien.
Wordt het optisch een LVB(S) maar dan met andere drivers?
Wij gaan elkaar optisch in ieder geval redelijk concurreren, de W5-704 is bij mij nog steeds de hoofdrolspeler in het concept. Ben benieuwd naar wat jouw systeem gaat presteren, zeker ook tegenover scanspeak discovery die ook van papier zijn. Die tweeter had Henkjan al eens gebruikt in een B&W 200 serie reparatie maar verder hebben we hem hier nog niet (veel) gezien.
Wordt het optisch een LVB(S) maar dan met andere drivers?
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Yes, nog een TL! Ben benieuwd wat die Tangbandjes teweeg brengen.
De afwerking ziet er super uit zover ik kan zien.
Btw klopt het dat de fasekegel op de conus geplakt is?
@Wouter
De Scanspeak discovery's hebben een glasfiber conus met coating.
De afwerking ziet er super uit zover ik kan zien.
Btw klopt het dat de fasekegel op de conus geplakt is?
@Wouter
De Scanspeak discovery's hebben een glasfiber conus met coating.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Chris_T schreef:@Wouter
De Scanspeak discovery's hebben een glasfiber conus met coating.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Nou,het kabinet word in ieder geval 22mm en daarbij dus iets groter.wouter schreef:Jum!
Wij gaan elkaar optisch in ieder geval redelijk concurreren, de W5-704 is bij mij nog steeds de hoofdrolspeler in het concept. Ben benieuwd naar wat jouw systeem gaat presteren, zeker ook tegenover scanspeak discovery die ook van papier zijn. Die tweeter had Henkjan al eens gebruikt in een B&W 200 serie reparatie maar verder hebben we hem hier nog niet (veel) gezien.
Wordt het optisch een LVB(S) maar dan met andere drivers?
Ik probeer er ook een andere draai aan te geven,maar daar moet ik nog even over nadenken.
In de eerste post ga ik ook de kosten bijhouden.
En hoe ie gaat klinken.....
Ik moet zeggen dat de units er erg fraai uit zien,de dubbele rolrand op de woofer en de kleur/glans van de conus maken het geheel erg fraai!
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Morgen maar eens de eerste stapjes maken.
Kan ik eindelijk met mijn nieuwe frees spelen.
Kan ik eindelijk met mijn nieuwe frees spelen.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Een dikke scheenbeen en een snee in de duim was genoeg voor deze week. 
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Vanmorgen maar eens een begin gemaakt.
Nu kon ik eindelijk eens aan de slag met de MFS-700 mal.
Het was even wennen maar toch is het aardig gelukt.
Volgende week de units er in frezen en een voorbereiding maken van de voet.
Nu kon ik eindelijk eens aan de slag met de MFS-700 mal.
Het was even wennen maar toch is het aardig gelukt.
Volgende week de units er in frezen en een voorbereiding maken van de voet.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Heeeeel misschien ga ik morgenochtend nog wat doen....
Ik twijfel nog een beetje om de tweeter onder de woofer te monteren.....
Gezien de geringe kasthoogte weet ik niet of het wel wijs is.
Ik twijfel nog een beetje om de tweeter onder de woofer te monteren.....
Gezien de geringe kasthoogte weet ik niet of het wel wijs is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Dan komt de tweeter wel erg laag. Optisch niet zo fraai, lijkt me klankmatig ook geen voordeel al ben ik bekend met de voordelen van war Mission 'reversed tweeter array' noemde. Dynaudio heeft z'n topmodel ook mrt de tweeter onder. Voor een 2-weg zou ik de tweeter niet te laag willen.
Heb trouwens nooit begrepen waarom de tweeter in de LBV niet dichter bij de woofer geplaatst is. Lijkt me onnodige ruimte waardoor de akoestische centra dichter bij elkaar zou kunnen..Wellicht dat de positie van de tweeter geoptimaliseerd is op de baffle terwijl die voor de woofer misschien optimaal gekozen voor de interne constructie van de ML-TL?!
Heb trouwens nooit begrepen waarom de tweeter in de LBV niet dichter bij de woofer geplaatst is. Lijkt me onnodige ruimte waardoor de akoestische centra dichter bij elkaar zou kunnen..Wellicht dat de positie van de tweeter geoptimaliseerd is op de baffle terwijl die voor de woofer misschien optimaal gekozen voor de interne constructie van de ML-TL?!
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Vamorgen de units ingefreesd.
IK moet zeggen dat de Festool Mfs700 wel erg makkelijk werkt,maar voor dit werk zou ik toch liever een matje kleiner hebben.
Even gezocht:ze hebben ook profielen van 200mm,dan kan ik i.c.m. de 400mm profielen perfect frezen.
IK moet zeggen dat de Festool Mfs700 wel erg makkelijk werkt,maar voor dit werk zou ik toch liever een matje kleiner hebben.
Even gezocht:ze hebben ook profielen van 200mm,dan kan ik i.c.m. de 400mm profielen perfect frezen.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
En weer een stapje verder!
Vanmorgen de 2e zijkanten en de achterzijdes er op gelijmd,ook de gaten voor de br-poorten er in gemaakt.
Nu nog even wat dempingsmatriaal voor de kast halen,dan kunnen ze volgende week dicht gelijmd worden.
Ik ben geen pritex fan,dus ik ga even kijken wat een andere/betere optie voor mij is.
Plaatjes laten even op zich wachten:email op mijn werk lag er uit...
Vanmorgen de 2e zijkanten en de achterzijdes er op gelijmd,ook de gaten voor de br-poorten er in gemaakt.
Nu nog even wat dempingsmatriaal voor de kast halen,dan kunnen ze volgende week dicht gelijmd worden.
Ik ben geen pritex fan,dus ik ga even kijken wat een andere/betere optie voor mij is.
Plaatjes laten even op zich wachten:email op mijn werk lag er uit...
