een kleine monitor met tbc.
Moderator: Beheerdersteam
Re: een kleine monitor met tbc.
Nee,niet nodig.
Units apart gemeten:
Hier wordt wel duidelijk dat er een stuk lagere x-over moet gaan komen.
Units apart gemeten:
Hier wordt wel duidelijk dat er een stuk lagere x-over moet gaan komen.
Re: een kleine monitor met tbc.
Is 0.15mH niet erg weinig om de bafflestep tegen te werken?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Zie jij een bafflestep die nodig gecompenseerd moet worden in die grafiek dan?Walt schreef:Is 0.15mH niet erg weinig om de bafflestep tegen te werken?
Groetjes Walter
Hoe breed is dat kastje eigenlijk?
Re: een kleine monitor met tbc.
Ik zie dat ik niet een plaatjes heb geschoten!
Uiteraard kan ik die camera weer niet vinden.
Uiteraard kan ik die camera weer niet vinden.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Dan zit de bafflestep op 645 Hz en verloopt door het facet mooi geleidelijk.dre schreef:Kast is 180mm breed,maar de facetten beginnen al op 135mm.
En kijk eens naar de grafiek Walt: Welke bafflestep ?
Beetje een overrated fenomeen, die bafflestep bij kleine speakertjes.
Re: een kleine monitor met tbc.
Als ik naar de grafiek kijk dan blijft het gebied 150-200Hz wel wat achter met het gebied daarboven, is dit dan al de natuurlijke afval (-3dB punt) van het kastje?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: een kleine monitor met tbc.
Het verloop is heel mooi geleidelijk. Als je daar geforceerd een step in gaat aanbrengen, dan gaat het alleen maar slechter klinken.
Mooi woofertje trouwens. Ik heb nog een paartje van zijn iets grotere broertje liggen: De H1215-08 CA18RNX. Moet toch ook maar eens wat mee gaan doen. Maar ik heb van iemand begrepen dat teveel projecten contraproductief werkt.
Mooi woofertje trouwens. Ik heb nog een paartje van zijn iets grotere broertje liggen: De H1215-08 CA18RNX. Moet toch ook maar eens wat mee gaan doen. Maar ik heb van iemand begrepen dat teveel projecten contraproductief werkt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: een kleine monitor met tbc.
Mooi kastje, had alleen de tweeter een kwartslag gedraaid zodat ie dichter bij de woofert kon.
Re: een kleine monitor met tbc.
Het kastje was al deels gebouwd.
Ik heb alleen de facetten er aan gemaakt en de boel gespoten.
Makkelijker kan het niet worden toch?
Ik heb alleen de facetten er aan gemaakt en de boel gespoten.
Makkelijker kan het niet worden toch?
Re: een kleine monitor met tbc.
Als ik het goed heb uit 28mm eacalyptus,mooie bracing er in.
Damping 10 op de wanden en een plukje Twaron achter de woofer.
Het klinkt echt bijzonder lekker in ieder geval.
Damping 10 op de wanden en een plukje Twaron achter de woofer.
Het klinkt echt bijzonder lekker in ieder geval.
Re: een kleine monitor met tbc.
Prachtig kastje, inderdaad.
Maar je hebt het niet zelf gemaakt ?
Maar je hebt het niet zelf gemaakt ?
Re: een kleine monitor met tbc.
Inderdaad,die verkocht is onafgewerkt.
Zonder facetten,wel met drivers gefreesd.
Demping zat er ook in,maar dat was wel erg weinig.
Zonder facetten,wel met drivers gefreesd.
Demping zat er ook in,maar dat was wel erg weinig.
Re: een kleine monitor met tbc.
Vandaag nog even wat verder gegaan:
het filter bestaat nu uit: 0,27mH voor de woofer,4,7uF voor de tweeter gedempt met 3,3 ohm in serie en 11 ohm parallel.
tweeter onder0,15 en 30 graden
Woofer onder 0,15 en 30 graden
En het geheel,alles is gemeten op 1 meter.
het filter bestaat nu uit: 0,27mH voor de woofer,4,7uF voor de tweeter gedempt met 3,3 ohm in serie en 11 ohm parallel.
tweeter onder0,15 en 30 graden
Woofer onder 0,15 en 30 graden
En het geheel,alles is gemeten op 1 meter.
Re: een kleine monitor met tbc.
Meetprogamma:Holmimpulse,erg makkelijk om snel te meten en plaatjes te uploaden.
En ook nog eens gratis.
amp:Focusrire scarlett 2i2
Microfoon: Cross spectrum ecm8000.
En ook nog eens gratis.
amp:Focusrire scarlett 2i2
Microfoon: Cross spectrum ecm8000.
Re: een kleine monitor met tbc.
Toch nog maar wat veranderd....
Nu eerste orde op de woofer en 2e op de tweeter.
Nu valt het gehoormatig wat beter op zijn plaats.
0.33mH voor de woofer en 4.7uF en 0.33mH voor de tweeter.
Nu eerste orde op de woofer en 2e op de tweeter.
Nu valt het gehoormatig wat beter op zijn plaats.
0.33mH voor de woofer en 4.7uF en 0.33mH voor de tweeter.
Re: een kleine monitor met tbc.
Na een aantal verschillende filters kan ik nu echt zeggen:Ik vind de tweeter echt niet voldoen aan mijn verwachting.......
Ik ga eens kijken of ik iets anders kan vinden.....
Ik ga eens kijken of ik iets anders kan vinden.....
