luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Die Monacor 10" staat volgens mij niet op de website van Rumoh en ook niet in de aanvullende lijst met speakers die Rudy hier ergens had neergezet.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dus als een artikel niet op de site staat, en ook niet op de aanvullende lijst mag je het artikel dus ergens anders betrekken?Walt schreef:Die Monacor 10" staat volgens mij niet op de website van Rumoh en ook niet in de aanvullende lijst met speakers die Rudy hier ergens had neergezet.
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Zo had ik het wel begrepen... Je mag een artikel sowieso altijd elders kopen maar als Rumoh het artikel wel kan leveren moet je voor het budget rekenen met de Rumoh prijzen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Jij gaat niet de regels veranderen.
Ik heb ook wel andere drivers gezien, en dan dat die niet op de lijst staan, en het is geen "Rumoh" wedstrijd, maar een ontwerp als tegenhanger voor de LBVS.
Ik heb ook wel andere drivers gezien, en dan dat die niet op de lijst staan, en het is geen "Rumoh" wedstrijd, maar een ontwerp als tegenhanger voor de LBVS.
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Wouter had de prijs van mij doorgekregen. Voor monacor kun je het beste mij een pb doen, die lijst is ellenlang en heb ik alleen in boekvorm, ze hebben er zelfs voor ons geen digitale versie van....
Rudy
Rudy
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik had deze units opgevraagd, en toevallig in project 4 ook als tips genoemd:Walt schreef:Hallo Wouter,
Wat zijn de nieuwprijzen die jij hebt gevonden voor deze Omnes en Monacor units?
Groetjes Walter
Monacor
SP-8/150PRO 58,76
SPA-8PA 36,18
SPA-10PA 50,35
Wel leuk, weer een beetje reuring
@ Walt, tja... Je weet hoe je Fane setje bevalt, dat is wel even ander geweld dan een 15W natuurlijk. Ik moet wat tegen die monitor van je
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hallo Wouter,
Zo'n PA-achtige unit van bijvoorbeeld 10" diameter dat is inderdaad heel wat anders dan een Scanspeak 15W; veel meer membraan oppervlak, een hoger rendement en veel meer powerhandling. Twee aparte werelden bijna, maar wel ongeveer even duur.
Ik zou als ik jou was echter vooral iets bouwen wat jezelf leuk vindt en waar je later ook nog echt met plezier naar kan luisteren. Het wedstrijd aspect is interessant maar ik heb vooral voor de Scanspeak 15W gekozen omdat ik deze unit zelf wel eens uitvoerig aan de tand wil voelen.
Groetjes Walter
Zo'n PA-achtige unit van bijvoorbeeld 10" diameter dat is inderdaad heel wat anders dan een Scanspeak 15W; veel meer membraan oppervlak, een hoger rendement en veel meer powerhandling. Twee aparte werelden bijna, maar wel ongeveer even duur.
Ik zou als ik jou was echter vooral iets bouwen wat jezelf leuk vindt en waar je later ook nog echt met plezier naar kan luisteren. Het wedstrijd aspect is interessant maar ik heb vooral voor de Scanspeak 15W gekozen omdat ik deze unit zelf wel eens uitvoerig aan de tand wil voelen.
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Nog een vraagje aan Wouter:
Heb je er al over nagedacht hoe de beoordeling van de projecten in zijn werk zal gaan? Ik denk dat het best lastig gaat worden om hier een invulling aan te geven. Mijn idee is nu:
Er wordt een luistersessie te houden waar sowieso alle deelnemers met hun projecten aanwezig zijn, dat zijn er nu al rond de 10 en ik hoop dat nog meer mensen de uitdaging aangaan. Ook zijn alle andere forumleden welkom.
- Iedere deelnemer maakt een A4 met info die bij zijn speakers ligt zodat de aanwezigen het project technisch kunnen beoordelen. Hier moet ook de kostenopbouw staan zodat duidelijk is hoe de 225 euro is besteed.
-We gaan met de aanwezigen alle projecten 20 minuten beluisteren (ik stel me zo voor maximaal 4 uur lang in totaal). De bouwer mag zelf de muziek kiezen voor zijn speaker. Het liefst zou ik een ruimte van maximaal 6x10m zien zodat ook de kleine speakers nog enige geluidsdruk kunnen maken. Iedereen speelt met dezelfde bron en eindversterker. Om alles goed aan te sturen stel ik een dikke klasse bak voor: Ray zijn Pass Labs !!!
-Daarna mogen alle aanwezigen stemmen op hun favoriete speaker (deelnemers mogen niet op hun eigen speaker stemmen!). Dit is dan gebaseerd op de voorgaande luistersessie maar ook gewoon op technische voorkeur, innovativiteit, nabouwbaarheid, afwerking etc. etc.
- Er wordt een top 3 samengesteld
- Een 2e luistersessie vind plaats, de top 3 krijgt elk nu 30 minuten maar nu steeds met dezelfde nummers voor een zo eerlijk mogelijk vergelijk. De muziek die we dan spelen is van te voren in overleg op het forum bepaald, liefst meerdere gevarieerde muziekstijlen zoals pop/rock/jazz/klassiek etc.
- De winnaar wordt gekozen door stemming.
- Prijsuitreiking + napraten/borrel
Groetjes Walter
Heb je er al over nagedacht hoe de beoordeling van de projecten in zijn werk zal gaan? Ik denk dat het best lastig gaat worden om hier een invulling aan te geven. Mijn idee is nu:
Er wordt een luistersessie te houden waar sowieso alle deelnemers met hun projecten aanwezig zijn, dat zijn er nu al rond de 10 en ik hoop dat nog meer mensen de uitdaging aangaan. Ook zijn alle andere forumleden welkom.
- Iedere deelnemer maakt een A4 met info die bij zijn speakers ligt zodat de aanwezigen het project technisch kunnen beoordelen. Hier moet ook de kostenopbouw staan zodat duidelijk is hoe de 225 euro is besteed.
-We gaan met de aanwezigen alle projecten 20 minuten beluisteren (ik stel me zo voor maximaal 4 uur lang in totaal). De bouwer mag zelf de muziek kiezen voor zijn speaker. Het liefst zou ik een ruimte van maximaal 6x10m zien zodat ook de kleine speakers nog enige geluidsdruk kunnen maken. Iedereen speelt met dezelfde bron en eindversterker. Om alles goed aan te sturen stel ik een dikke klasse bak voor: Ray zijn Pass Labs !!!
-Daarna mogen alle aanwezigen stemmen op hun favoriete speaker (deelnemers mogen niet op hun eigen speaker stemmen!). Dit is dan gebaseerd op de voorgaande luistersessie maar ook gewoon op technische voorkeur, innovativiteit, nabouwbaarheid, afwerking etc. etc.
- Er wordt een top 3 samengesteld
- Een 2e luistersessie vind plaats, de top 3 krijgt elk nu 30 minuten maar nu steeds met dezelfde nummers voor een zo eerlijk mogelijk vergelijk. De muziek die we dan spelen is van te voren in overleg op het forum bepaald, liefst meerdere gevarieerde muziekstijlen zoals pop/rock/jazz/klassiek etc.
- De winnaar wordt gekozen door stemming.
- Prijsuitreiking + napraten/borrel
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
voor het luister-deel lijkt het me zeer wenselijk om de luidsprekers achter een scherm te hebben zodat de "jury" niet ziet wat er speelt
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dan maakt Walter ook nog een kansHenkjan schreef:voor het luister-deel lijkt het me zeer wenselijk om de luidsprekers achter een scherm te hebben zodat de "jury" niet ziet wat er speelt
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hallo Henkjan,
Ik denk dat het te verwarrend wordt op die manier, ik zie de meerwaarde ook niet echt. Op elke normale luisterdag zie je de speakers ook gewoon staan, en na zo'n dag weet iedereen altijd wel welk ontwerp er voor hem bovenuit stak.
Iedereen zal wel zijn vooroordelen hebben zoals een 2-weg 10 liter kastje geeft totaal geen bas en een PA 10" woofer klinkt niet als hifi. Ik wil zelf direct graag weten hoe een bepaalde creatie in het echt klinkt.
Groetjes Walter
Ik denk dat het te verwarrend wordt op die manier, ik zie de meerwaarde ook niet echt. Op elke normale luisterdag zie je de speakers ook gewoon staan, en na zo'n dag weet iedereen altijd wel welk ontwerp er voor hem bovenuit stak.
Iedereen zal wel zijn vooroordelen hebben zoals een 2-weg 10 liter kastje geeft totaal geen bas en een PA 10" woofer klinkt niet als hifi. Ik wil zelf direct graag weten hoe een bepaalde creatie in het echt klinkt.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
je geeft zelf t antwoord toch al?Walt schreef:.... ik zie de meerwaarde ook niet echt...... vooroordelen .... . Ik wil zelf direct graag weten hoe een bepaalde creatie in het echt klinkt.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hallo Henkjan,
Klopt, maar vanuit die 'vooroordelen' kan een creatie je juist gaan verbazen. Het is ook leerzaam om te ervaren hoe een bepaald concept klinkt. Als je alles volledig blind doet is dit in theorie naderhand ook nog wel te herleiden maar met bijv. 15 deelnemers is dat een hele kluif en moet je wel een enorm goed geheugen hebben.
Eventueel kunnen we de luistersessie van de top 3 'blind' uitvoeren als het jou erom gaat dat objectief de best klinkende speaker wordt gekozen. Maar ik voorzie ook hier een probleem, de grote jongens kunnen luider spelen en zijn op grond hiervan ook makkelijk te herkennen ook al zou je ze niet zien.
Groetjes Walter
Klopt, maar vanuit die 'vooroordelen' kan een creatie je juist gaan verbazen. Het is ook leerzaam om te ervaren hoe een bepaald concept klinkt. Als je alles volledig blind doet is dit in theorie naderhand ook nog wel te herleiden maar met bijv. 15 deelnemers is dat een hele kluif en moet je wel een enorm goed geheugen hebben.
Eventueel kunnen we de luistersessie van de top 3 'blind' uitvoeren als het jou erom gaat dat objectief de best klinkende speaker wordt gekozen. Maar ik voorzie ook hier een probleem, de grote jongens kunnen luider spelen en zijn op grond hiervan ook makkelijk te herkennen ook al zou je ze niet zien.
Groetjes Walter
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Als "ervaringsdeskundige" ben je soms verbaast over wat je gekozen hebt, als je de dingen niet ziet, maar wel "beluisterd".
Ik ben daar dus wel een voorstander van.
Het probleem is wel de niveaus van afspelen gelijk te krijgen.
Ik ben daar dus wel een voorstander van.
Het probleem is wel de niveaus van afspelen gelijk te krijgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
natuurlijk gaat het daarom, anders is het imho zinloos om te luisterenWalt schreef:....dat objectief de best klinkende speaker wordt gekozen.
dat zou kunnen met t schakelkastje van mtb en een eenvoudige meetsethannesie schreef:Het probleem is wel de niveaus van afspelen gelijk te krijgen.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Als de speakers op één niveau worden ingesteld, dan zal dit niveau uiteraard zo moeten worden gekozen dat de kleinste speakers nog redelijk vervormingsarm kunnen spelen. Op deze manier kan een bouwer de meerwaarde van zijn speaker met een dikke unit (zoals de 10" Monacor van Wouter) niet goed laten zien...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hier ben ik het ook helemaal niet mee eens. Ik heb vaak zat een speaker gehoord die formidabel klonk bij minder complexe opnamen (zanger met 1 instrument) die dan ook nog volledig zonder eigen nagalm in een soort van dode kamer zijn opgenomen. Zodra er echter normale muziek wordt opgezet valt de desbetreffende speaker door de mand.Walt schreef:De bouwer mag zelf de muziek kiezen voor zijn speaker.
Ik denk dat het beter is om een uitgewogen muziekselectie te maken waarbij er van alles aan bod komt en die selectie op elke deelnemende luidspreker los te laten.
Oh ja, en als blind luisteren mogelijk gemaakt kan worden, dan vind ik dat dat ook wel gedaan moet worden. Kan verrassende resultaten opleveren.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Hallo pappaleo,
Dat was ook mijn idee maar dan voor de 'top 3' speakers. Met bijvoorbeeld 15 sets speakers is de luistertijd per speaker erg beperkt. Ik zou dan juist muziek inzetten waarvan de eigenaar vind dat deze zijn speakers het beste tot zijn recht laten komen. Op deze manier is 'slechte' muziek later geen excuses waarom een bepaalde speaker niet heeft gewonnen.
Groetjes Walter
Dat was ook mijn idee maar dan voor de 'top 3' speakers. Met bijvoorbeeld 15 sets speakers is de luistertijd per speaker erg beperkt. Ik zou dan juist muziek inzetten waarvan de eigenaar vind dat deze zijn speakers het beste tot zijn recht laten komen. Op deze manier is 'slechte' muziek later geen excuses waarom een bepaalde speaker niet heeft gewonnen.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Ik had het over een uitgewogen selectie, waar de meerderheid van het luisterende/beoordelende publiek voorstander van is.Walt schreef:Op deze manier is 'slechte' muziek later geen excuses waarom een bepaalde speaker niet heeft gewonnen.
Daar zit dan geen slechte muziek bij, hoogstens iets wat je smaak niet is. Maar wel de hele range: klassiek, pop, jazz en dan ook nog van klein en intiem tot en met een muur van geluid.
De selectie in meerdere stappen laten verlopen en dan uiteindelijk uit een top 3 te kiezen is wel een leuk idee.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Onwillekeurig krijg ik nu beelden voor ogen van een hardloopwedstrijd waarbij elke loper zijn eigen parcours kiest binnen het eigen leefklimaat. 
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Dat lijkt me een slecht plan.henkjan schreef:dat zou kunnen met t schakelkastje van mtb en een eenvoudige meetsethannesie schreef:Het probleem is wel de niveaus van afspelen gelijk te krijgen.
Het kastje zal meer kwaad dan goed doen.
Wat is er nu moeilijk aan de DB meter?
Gewoon even het volume bepalen met een muziekstuk dat je goed kent, dan even een cd met een sinus van 1K en je hebt je referentie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
dB meteris hoe dan ook nodig, los van hoe we t regelen. voordeel van t kastje is dat je t allemaal van te voren kan instellen en niet tijdens de luistersessie. waarom denk je dat dat kastje kwaad zal doen?Kappa7 schreef:Dat lijkt me een slecht plan. Het kastje zal meer kwaad dan goed doen.henkjan schreef:dat zou kunnen met t schakelkastje van mtb en een eenvoudige meetsethannesie schreef:Het probleem is wel de niveaus van afspelen gelijk te krijgen.
Wat is er nu moeilijk aan de DB meter? Gewoon even het volume bepalen met een muziekstuk dat je goed kent, dan even een cd met een sinus van 1K en je hebt je referentie.
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 27 jun 2014, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Alle kwaliteiten van de versterking wordt om zeep geholpen door de extra elektronica die aan de signaal weg wordt toegevoegd.Henkjan schreef:dB meteris hoe dan ook nodig, los van hoe we t regelen. voordeel van t kastje is dat je t allemaal van te voren kan instellen en niet tijdens de luistersessie. waarom denk je dat dat kastje kwaad zal doen?Kappa7 schreef:Dat lijkt me een slecht plan. Het kastje zal meer kwaad dan goed doen.henkjan schreef:dat zou kunnen met t schakelkastje van mtb en een eenvoudige meetset
Wat is er nu moeilijk aan de DB meter? Gewoon even het volume bepalen met een muziekstuk dat je goed kent, dan even een cd met een sinus van 1K en je hebt je referentie.
Daarmee verdwijnt elke vorm van ruimte en devenitie uit het geluid beeld..
En daarmee heeft de bouwer van dit apparaat gelijk zijn punt gemaakt dat alle speakers het zelfde klinken.
En dat lijkt mij voor een speaker ontwerpwedstrijd niet de bedoeling.
Verder is het van tevoren inregelen via een goede stappen regelaar zo als deze in de Daudio versterking zit natuurlijk goed te doen.
Even eerst alle speakers aansluiten en het volume inregelen.
Dan even opschrijven waar deze op staat en je hebt alles het zelfde.
Lijkt me simpel en makkelijker te doen dan een kastje gebruiken.
Tevens heeft de eigenaar van de speaker nog de mogelijkheid om de juiste positie te kiezen van de speaker
Even met tape de voer markeerden en je kan achterelkaar door testen.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Alles even hard zetten klinkt logisch maar doet geen eer aan de dynamisch sterkere speakers, die bewijzen juist hun meerwaarde als ze harder worden gezet...
Ik stel voor om de speakers in volgorde te zetten qua powerhandling/rendement op die manier kan het volume gedurende luistersessie geleidelijk omhoog zonder dat er speakers boven of onder hun kunnen staan te spelen. Ben wel bang dat ik dan het spits moet afbijten hoewel ik goede hoop heb dat die Scanspeak 15W toch nog aardig wat bas kan uitspuwen met zijn 4.2mm lineaire x-max (one way).
Groetjes Walter
Ik stel voor om de speakers in volgorde te zetten qua powerhandling/rendement op die manier kan het volume gedurende luistersessie geleidelijk omhoog zonder dat er speakers boven of onder hun kunnen staan te spelen. Ben wel bang dat ik dan het spits moet afbijten hoewel ik goede hoop heb dat die Scanspeak 15W toch nog aardig wat bas kan uitspuwen met zijn 4.2mm lineaire x-max (one way).
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Bij een vergelijking zullen luidsprekers die luider spelen bijna altijd de voorkeur genieten, tenzij de luider spelende luidspreker echt slecht is. Bij een directe vergelijking moet je maatregelen nemen om het rendement enigszins gelijk te trekken anders delft de luidspreker met het lagere rendement het onderspit. Bij een gelijkgetrokken rendement kan het resultaat heel anders zijn.
