PL 508 amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ach ik denk laat ik er meteen even wat onderdelen op zetten ik heb ze toch liggen hier en je moet toch wat doen met je tijd al wordt dit toch ook een meer jaren plan.
Zal van de week voor die stabilisatie in het andere topic even naar de lokale elek. boer gaan om te kijken wat hij nog heeft liggen dan kan ik daar ook weer mee verder :D
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ik heb in plaats van een inductie spoel gekozen voor een Nmos voeding.
Opmerkingen en reacties zijn natuurlijk welkom
Voor Nmos voedings ( LTspice ) simulatie zie op de vorige pagina ( nmosfet-voeding-inductie.zip )
Bijlagen
pl508_amp39.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Nog even wat aan het simuleren geweest en ik heb nu het schema van de HF10 aangepast met de buizen die ik wil gaan gebruiken en hieronder het resultaat.
Bijlagen
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-003.JPG
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-003.zip
(678.95 KiB) 86 keer gedownload
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: PL 508 amp

Bericht door SuperR »

Dat is een stevige "loudness" functie in je ingang netwerkje. Is dat met een reden?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ja de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is en meestal erg vlak is.
Ik heb het in mijn ECL82 Ampje ook met succes toe gepast.
Normaal loopt het via een potmeter van ongeveer 1m2 maar ja zoek die maar eens want je hebt wel een pot nodig met een midden aftak
Hij wordt natuurlijk wel uit-en inschakelbaar.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: PL 508 amp

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Ja de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is
Mij ontgaat dit enigszins. :?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

ja ja ja ja

Oke niet begrijpelijk dus dan maar zo
Ja de reden is omdat zonder deze schakeling het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is
EDIT

Ik denk overigens dat ik voor de 6SL7GT wel een buis ga zoeken met een enkele triode in de envelop want omdat ik twee mono blokken van plan ben te maken is een dubbele triode buis zonde van de buis ( je gebruikt anders één deel niet)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Om dit
Ja de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps
duidelijker te maken kan het toch gewoon
Ja de reden is omdat zonder, het geluid ook bij buizen amps
zo O:) .
Een halve 6SL7 is zoiets als een EABC80(9pin) EBC90(7pin).Zitten wel een paar diodes bij.
Het nut van die extra voorversterker ontgaat me enigzins :?
De 6SL7 versterkt de benodigde sturing voor de eindbuis (iets van hoogstens 12Vt)zo'n 20x.Geeft ingangsgevoeligheid,zonder die extra,van 0,5V. Kun je nog tegenkoppelen om dat terug te brengen naar 1,5V (of 2V).
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ja dat was ook een optie maar ik heb er voor gekozen om de text (deze schakeling) er tussen te hangen :D

Als ik mijn simulatie moet geloven heb je zo'n 19 Veff nodig om die PL508 maximaal aan te sturen
En dat red je dus nooit zonder die extra buis termeer omdat je met het loudness netwerkje een hoop volume in levert.

Maar ik heb nog een ander idee en dat is een EF80 in triode zie sim
Bijlagen
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a001.JPG
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a001.zip
(1.37 MiB) 71 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 05 nov 2012, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Ja,je heb gelijk,met de PL508 is er meer sturing nodig.Zat in m'n hoofd met de EL84 wegens de HF10 :( .
Je zou hier 's kunnen kijken wat er gebeurt met volgende instelling; Vb=200V Ia=60mA Vg1=-18V (Rk=270ohm) en dan Raa=1k8.Zo te zien krijg je ong.20W uit.En dat met 12,5Veff erin.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

MM ja leuk bedacht maar ik heb geen UGT met een RAA 1k8 maar van RAA 4k

Edit

Ik heb ook nog even het NMOS gedeelte meegenomen in de sim
De NMOS choke staat op een print die eerder in dit topic al voorbij is gekomen.
Bijlagen
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a003.JPG
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a003.zip
(1.36 MiB) 56 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Oke ik heb even alles op een rijtje gezet
Hier het werk schema zoals gesimuleerd in LTspice
Bijlagen
pl508_amp43.JPG
Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a004.zip
(1.73 MiB) 100 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

MM zat nog even in de data sheet te kijken en zag het volgende
in de datasheet hebben ze het over 17 Volt ac of dc spanning terwijl het boekje van muiderkring zegt dat hier 18,5 volt op zou moeten staan.
Ik denk dat ik daarom ook maar voor de data ga die in het datasheet staat
Dan wordt wel de weerstand 6 Ohm in plaats van 4,7 ohm.
Bijlagen
heater-pl508.JPG
PL508.gif
heater-pl508-001.JPG
heater-pl508-001.zip
(145.47 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: PL 508 amp

Bericht door tijger »

Zit er hier al muziek in
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Nee helaas ligt alles stil hier
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: PL 508 amp

Bericht door disco »

Een ECC81? Mu van 60 en Ri van 11K. Moet je wel even oppassen met de koppelcondensator dat je versterker niet blokkeert als je roosterstroom zou trekken bij het clippen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ik ga hier gebruik maken van de buizen waar ik er een hoop van heb en dat is de 12AH7GT die staat ongeveer gelijk aan de ECC82
Plaats reactie