PL 508 amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ik wil na mijn voor versterker beginnen aan een eind versterker
Het duurt natuurlijk nog wel even voor ik hier aan ga beginnen maar hier alvast het begin van mijn werk schema.
Bijlagen
pl508_amp29.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Beetje moeilijke manier om een iets van 2x15W versterker te bouwen :o .
Zitten wel wat haken en ogen aan.
Met twee PL508 zou je meer dan 25W kunnen halen,maar dan wel in bijna klasse B.
Dat gaat hier zo niet.Ten eerste trekt de voorgestelde voeding dat niet en de,voor AB-instelling mooie half om half auto en vaste neg.roosterspanning,is daar ook niet geschikt voor.Nml.bij veel geluid neemt de stroom door de buis toe en daarmee het -Vg1deel door de kathodeweerstand(meer B-instelling)en als het zachter wordt loopt dat weer terug.Een,met vertraging(kathodeC!), schuivende instelling geeft een "zuchtende" versterker.
Je kunt hier net zo goed,beter eigenlijk,de EL84 inzetten.Beter omdat de EL508 gestuurd moet met een Vg van bijna 30Vt en de EL84 maar de helft.
De weerstand van 8k voor g2 en stab-buisjes is te groot.Ig2 zit rond 2x3mA geeft 48V over de weerstand,als het al net zou gaan blijft er niks voor de stab-buis.Als die al ontsteken,de spanning komt door de PY81 samen op met het verbruik van g2 en blijft er daardoor vermoedelik te laag voor.
Dan de vertraging.Met een elko tussen V- en basis 2SA719 en de emitter aan V+ loopt daar,bij inschakelen,een fikse stroom door en doet RL2 even klik,stroomstoot door de gloeidraden.Na de vertragingstijd komt RL1 op en schakelt de HS en de -Vg in.Promt daarop ook RL2 en de gloei.Het inschakelen van -Vg doet eigelijk bijna niets,is al zo goed al op peil via 1k8 weerstand.
Het duo PY81 geeft nog een vertraging voor de HS,heeft niet veel zin.
Zou liever de gloei en - Vg zonder(of kleine)vertraging en alleen de HS wel lang.
't Is nog een heel verhaal geworden,hopelijk kun je er wat mee :^o .
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: PL 508 amp

Bericht door TubeHead »

Waar is dat schakelingetje van 470nF, 1k en 470k voor bij de stuur rooster van V1 voor ? Om HF te onderdrukken ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Omdat je 't zo vriendelijk vraagt :D
470n om een mogelijke gelijkspanning op de ingang tegen te houden.
470k is de lekweerstand,zordt ervoor dat het rooster op nul volt zit.
1k samen met de Miller-capaciteit (=Cag x versterking buis) een manier om Hf- storingen buiten de deur(versterker) te houden.
Voorkomt ook dat het buisje op zichzelf HF zou oscilleren,komt voor bij nogal steile buizen,denk dat het hier daarvoor niet hoeft.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

MM ik zit nog eens te kijken die C op de basis van 2sa719 moet daar helemaal niet is een foutje :oops:

MM ja ik wil ze laten draaien als zijnde EL84 die heb ik dus niet wel had ik nog wel 8 pl508 liggen.
we zien wel hoe hij gaat reageren.

Die vertraging op zowel hoge spanning en negatieve spanning is bedoelt om de elco's te sparen tijdens inschakelen zodat er niet ineens een piek onstaat en ik hoef dan ook niet zo'n zware zekering te gebruiken in verband met de laad tijd van de elco's


MM dus jij denkt dat er maar 48 volt over die 8k komt te staan.
Hoe kom je hier aan?
Bijlagen
pl508_amp30.JPG
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: PL 508 amp

Bericht door johnrtd2 »

Boeiend om te zien dat je een buizenversterker gaat maken met negatieve hoogspanning. Dat kan nog spannend worden.

John
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door RobertD »

johnrtd2 schreef:
Boeiend om te zien dat je een buizenversterker gaat maken met negatieve hoogspanning. Dat kan nog spannend worden.

John
Negatieve hoogspanning?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Ja natuurlijk,als je die PL508 in voorraad heb,dan moet er iets mee gedaan :D
Die 48V ,dat is 8k x 6mA.De schermroosterstroom is iets rond 3mA per buis.Met een voeding van 300V (na dat PY81 gedoe) blijft er 300-48=252V over,geen 258V,blijft niks over voor de stab.-buisjes :(
Die doen het hoe dan ook toch niet hier :o
Ontsteekspanning,als er licht op valt,180V voor de OA2 en 127V de OB2 minimaal.Samen 307V :cry:
In 't donker is het nog erger, 225V en 150V,ofwel samen 375V :shock:
Je ziet,ze willen niet meespelen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

johnrtd2 schreef:
Boeiend om te zien dat je een buizenversterker gaat maken met negatieve hoogspanning. Dat kan nog spannend worden.

John
Ja ik zie het ' dat heb ik niet goed getekend het zal dan ook niet echt negatiev worden er komt zo gewoon niks uit die py81 buizen je hebt gelijk
Zal meteen even aan passen.


Update schema.
Bijlagen
pl508_amp31.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ah!buis schreef:
Ja natuurlijk,als je die PL508 in voorraad heb,dan moet er iets mee gedaan :D
Die 48V ,dat is 8k x 6mA.De schermroosterstroom is iets rond 3mA per buis.Met een voeding van 300V (na dat PY81 gedoe) blijft er 300-48=252V over,geen 258V,blijft niks over voor de stab.-buisjes :(
Die doen het hoe dan ook toch niet hier :o
Ontsteekspanning,als er licht op valt,180V voor de OA2 en 127V de OB2 minimaal.Samen 307V :cry:
In 't donker is het nog erger, 225V en 150V,ofwel samen 375V :shock:
Je ziet,ze willen niet meespelen :lol:
Anne
Ja je hebt helemaal gelijk staat note bene met koeie letters in die data sheets 'Heb weer niet goed lopen kijken :hide:

Na nog eens goed kijken in het data sheet viel me nog wat op die PY81 mag niet zwaarder worden belast dan 4 uF.
Ga dan ook nog eens goed nadenken of ik ze er wel in hou.

Ik heb het nu zo in mijn hoofd zitten.
Ook zag ik dat ik nog de optie heb op de uitgangs trafo om het ultra Lineair (punten A en B op de UGT) te schakelen of ik dit ga doen weet ik nog niet.
Bijlagen
pl508_amp32.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Denk dat ik het toch maar zonder die PY tjes ga doen.
Kom maar op met de reacties.

UGT's hebben een RAA van 4Kohm op een 4Ohms weerstand op de uitgang.
Bijlagen
pl508_amp33.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Oef,dat ruimt lekker op :twisted: ,de boel aan kant voor het nieuwe jaar :lol: .
Met 4k naar 4ohm da's 8k naar 8ohm ,een heel geschikte waarde.Zou alleen wel kunnen dat dan de primaire zelfinduktie dan wat magertjes uitvalt :( .
Zou tussen de schermroosters en de trafo wel 100ohm stopweerstanden zetten.
Ook blijf ik erbij,enkel de HS vertraagd.Niet de neg.roosterspanning nog de gloei.Hoewel de gloei met een kleine vertraging van een serieweerstand ontdoen (voorverwarmen) wel zin heeft.
De instelling van de ECC81 dat gaat zo niet (minstens 30Vtop nodig voor de PL508).
Een voorstel hoe het zou kunnen (vind het hoe dan ook een beetje krap met die voeding versus stuurspanning en kathodyne).
Anne
Bijlagen
CC81.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Zat nog even in die data sheet te gleuren.
Daar staat ook dat het schermrooster G2 niet boven de 275 volt uit mag komen.

Dus zat ik eerder te denken aan een weerstand van 8k2

25 volt gedeelt door 8200 ohm = ongeveer 3 ma volgens mijn berekeningen of zie ik dat weer verkeerd.

Dat van die triode moet ik ook nog maar eens goed bekijken ' iets minder aan voltage is opzich niet zo'n groot probleem
omdat ik het toch eerst als experiment ga op zetten kan er dan altijd nog een buisje tussen plaatsen mocht de versterkings factor van 8 van de pl508 veel te weinig opleveren.

Als ik van onderstaande tabel uitga als die buis dat teminste wil zou je op -24 volt ten opzichte van de cathode op zo,n 60 ma uitkomen dan zou de cathode op zo,n 65 ma zitten als ik me niet vergis.
kan natuurlijk ook zijn dat de buis dan helemaal uitslaat naar 0 ma omdat de negatieve spanning dan te groot wordt.





Ook nog allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Bijlagen
G2-anode-ampere.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Met Pa=12W max. is dat 300Vx40mA ,vergeet de 60mA maar :(
Een max van 275V voor g2 is met de buis als eindbuis in de vertikale afbuiging van KTVs.De buis gaat daar een groot deel van de tijd bijna in verzadiging waarbij de Ig2 enorm toeneemt.
Als je UL wil toepassen verandert die Vg2 van 100V tot 425V (ongeveer de helft van de anode),om veilig te spelen evt. weerstande van 1k ipv 100ohm.
Het is niet de versterking die tekort schiet maar de spanningsruimte bij die kathodyne.Als de spanning aan de kathode 30V stijgt dan daalt tegelijk de anodespanning met 30V.Tegelijk stjgt dan de stroom met 50%.Resultaat is 80V en 3mA,gaat nog net zonder roosterstroom te krijgen.
Je zou zeggen zorg voor meer spanning op de buis,dat gaat ten koste van de spanning op de anode- en kathode-weerstand.Maar d'r moet nog wel 30V af kunnen zonder stroomloos te vallen.En bij kleine stromen blijft er van de eigenschappen van de buis niet veel over.
Met de EL84 is het met 15Vtop een stuk eenvoudiger.
Anne

Heb net de data van de PL508 gevonden,staat meer in dan de EL508.
Ziet er naar uit dat de sturing wel meevalt,haalt de max nodige stroom al bij -15V ongeveer,hoeft niet naar bijna 0 zoals de EL84.Dus niet meer,maar verschoven stuurspanning (komt vanzelf met de instelling -Vg1)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ik vond op het net ook nog wat.
Als frame amp (vertikale afbuiging van een KTV chassis K8)
Als ik zo kijk naar het schema zou de buis op zo'n 44 ma staan wel met een konstante puls op g1 verschil is zo te zien -22,5 volt ten opzichte van cathode

Ook vondt ik een ampje rond de pl508 deze zou tussen de 190-290 volt moeten werken.
Voledig link van de pl508 amp staat hier alleen is het wel in het duits

Dus het kan wel zo te zien.
Bijlagen
Frame-amp-k8.JPG
Amp_PL508_EF80.jpg
PL508_PHILIPS.pdf
(144.51 KiB) 98 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Het spijt me je te moeten teleurstellen :^o
Dat Duits geval,ze nemen een loopje met de toe te laten maxima.En de g2 zonder weerstand aan de +.
Bij de KTV kun je zien dat de anode (had ik al genoemd) het grootste deel van de tijd heel laag zit,Ig2 is dan ook flink groot,270V-210V=60V over 8k2,ong.7,5mA.
In dit geval zit die buis ongeveer volledig uitgestuurd,levert vermogen aan de afbuiging.Wat er in de buis opgestookt wordt is het verschil tussen toegevoerde en geleverd vermogen.Het opgenomen vermogen is dan wel (niet veel)meer dan 12W maar daar gaat het afbuigvermogen weer af.
Simpel gezegt,je laat de PL508 met 60mA =18W werken en zorgt ervoor dat er steeds voor minstens 6W lawaai uitkomt,dan is er niks aan de hand,nauw ja niks :-$ .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ik heb nog het één en ander veranderd.
We zien of eigenlijk horen wel of het wat wordt en aangezien ik het toch eerst als expiriment opzet bouw ik maar één kant.
hier nog wat plaatjes.
Bijlagen
pl508_amp35.JPG
Afbeelding 045.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Iets eigenaardigs.De PL508 op je foto lijkt niet erg op die van bij de Duitser :o .
Zouden de Chinezen een nieuwere hebben uitgebracht met Pa=16W of zo,zoals bij de E(P)L504.Per slot kan 12W in een gewone noval (EL84) waarom dan niet wat meer in een grotere.De stralingsopp.van de anode vergroten met wat grotere oren of er een bij,plaats genoeg :D .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Ja die van mij hebben de zuig nippel op de buis zitten.
Zou best kunnen dat die chinesen weer bezig zijn geweest daar zijn ze goed in.
Deze die ik heb komen uit tv's en ik neem aan dat ze uit 1971 komen deze buizen gingen bijna nooit stuk ik neem ook aan dat ze van meneertje philips zijn.

Kan ook zijn dat die duitser er gewoon een ander merk in heeft die een iets andere fabrikage heeft.

Zal eens gaan zoeken op het net.

http://www.r-type.org/exhib/aaa0521.htm
http://www.r-type.org/exhib/aaa0326.htm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: PL 508 amp

Bericht door Ah!buis »

Even op die adressen gekeken,ja dat zijn idd twee verschillende uivoeringen :o .
Staat ook weer zo'n mededeling in van lui die het niet begrepen hebben :shock:
The PL508 is also rated for audio use and can deliver 12 Watts in single ended service.
Ze verwarren maar weer 's max.anode dissipatie en gelevert uitgangsvermogen.
Ook nog uitgezocht wat er met een UGT met Raa=4k te doen is.Bijna 30W kan er uitgehaald.Dan mag de -Vg1 niet meer van kathodeweerstanden komen (zo goed als klasseB instelling) en de voedingstrafo moet het vermogen kunnen leveren,dat is met 230V minstens 500mA.Voor muziek,toch nooit steeds vol vermogen,zou het wel met deze trafo kunnen maar niet met iets dat een toon op volle kracht aanhoud (sythesiser of zo)
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Dat van die 12 watt single end geloof ik ook niet zo ' denk dat je eerder op zo'n 4 tot 6 komt.
Ik heb ook het idee dat je met de pl508 net zo veel haalt als een el84 alleen kan de pl508 dit ook op lagere voltages ( bijvoorbeeld 160 volt) halen met een wat hogere anode stroom

Dan zou je dus op het volgende komen 12 watt gedeelt door 160 volt is 0,075 zitten ' 75ma anode stroom.
En op 300 volt 12 watt gedeeld door 300 is max 0,04 ' 40 ma anode stroom.

Ik heb ook het idee dat als je veel over die 12 watt heen gaat dat dan langzaam je buis gaat blozen en met het schaamrood op de anode richting het smelt punt gaat :shock:

Ik hoop ook de buis zo in stellen dat hij in rust per buis niet meer dan zo´n 10 tot 15 ma trekt of dit met deze buis echt wil is nog de vraag :?:

Ook bouw ik hem eerst als mono amp dus zal ik volgens mijn ruimte genoeg hebben met die 300 Ma lijkt me.
Bijlagen
pl508_amp37.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Nog even een updatje Ik heb inmiddels een mooie voedings trafo gevonden.
Voor één van de monoblokken die ik in gedachte heb.
Om de buisen te gloeien zet ik de 6,3V en 12,6V in serrie elke buis krijgt dan 18,9V om nu terug te komen op 17 volt zet ik in serrie met elke buis een weerstandje van 4,7 Ohm.
Bijlagen
voeding+ugt+buisje.JPG
gloei-pl508.JPG
gloei-pl508.zip
(500 Bytes) 72 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Bij dick best heb ik de boven kap gevonden voor EI96 trafo's
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=669
Bijlagen
Afbeelding 062.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PL 508 amp

Bericht door nl3prc »

Hier mijn voedings printje gemaakt door een bekent forum lid :D
Heb er al wat onderdelen opgezet dat geeft je een idee hoe hij er uitziet
Bijlagen
nmosfet-voeding-inductie-a.JPG
nmosfet-voeding-inductie-b.JPG
nmosfet-voeding-inductie-c.JPG
nmosfet-voeding-inductie.zip
(1.17 KiB) 84 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: PL 508 amp

Bericht door ray5150 »

Jij laat er ook geen gras over groeien ! :lol:
Plaats reactie