Zal van de week voor die stabilisatie in het andere topic even naar de lokale elek. boer gaan om te kijken wat hij nog heeft liggen dan kan ik daar ook weer mee verder
PL 508 amp
Moderator: Beheerdersteam
Re: PL 508 amp
Ach ik denk laat ik er meteen even wat onderdelen op zetten ik heb ze toch liggen hier en je moet toch wat doen met je tijd al wordt dit toch ook een meer jaren plan.
Zal van de week voor die stabilisatie in het andere topic even naar de lokale elek. boer gaan om te kijken wat hij nog heeft liggen dan kan ik daar ook weer mee verder
Zal van de week voor die stabilisatie in het andere topic even naar de lokale elek. boer gaan om te kijken wat hij nog heeft liggen dan kan ik daar ook weer mee verder
Re: PL 508 amp
Ik heb in plaats van een inductie spoel gekozen voor een Nmos voeding.
Opmerkingen en reacties zijn natuurlijk welkom
Voor Nmos voedings ( LTspice ) simulatie zie op de vorige pagina ( nmosfet-voeding-inductie.zip )
Opmerkingen en reacties zijn natuurlijk welkom
Voor Nmos voedings ( LTspice ) simulatie zie op de vorige pagina ( nmosfet-voeding-inductie.zip )
Re: PL 508 amp
Nog even wat aan het simuleren geweest en ik heb nu het schema van de HF10 aangepast met de buizen die ik wil gaan gebruiken en hieronder het resultaat.
- Bijlagen
-
- Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-003.zip
- (678.95 KiB) 86 keer gedownload
Re: PL 508 amp
Dat is een stevige "loudness" functie in je ingang netwerkje. Is dat met een reden?
Re: PL 508 amp
Ja de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is en meestal erg vlak is.
Ik heb het in mijn ECL82 Ampje ook met succes toe gepast.
Normaal loopt het via een potmeter van ongeveer 1m2 maar ja zoek die maar eens want je hebt wel een pot nodig met een midden aftak
Hij wordt natuurlijk wel uit-en inschakelbaar.
Ik heb het in mijn ECL82 Ampje ook met succes toe gepast.
Normaal loopt het via een potmeter van ongeveer 1m2 maar ja zoek die maar eens want je hebt wel een pot nodig met een midden aftak
Hij wordt natuurlijk wel uit-en inschakelbaar.
Re: PL 508 amp
Mij ontgaat dit enigszins.nl3prc schreef:Ja de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is
groet,
Aat
Re: PL 508 amp
ja ja ja ja
Oke niet begrijpelijk dus dan maar zo
Ik denk overigens dat ik voor de 6SL7GT wel een buis ga zoeken met een enkele triode in de envelop want omdat ik twee mono blokken van plan ben te maken is een dubbele triode buis zonde van de buis ( je gebruikt anders één deel niet)
Oke niet begrijpelijk dus dan maar zo
EDITJa de reden is omdat zonder deze schakeling het geluid ook bij buizen amps niet om aan te horen is
Ik denk overigens dat ik voor de 6SL7GT wel een buis ga zoeken met een enkele triode in de envelop want omdat ik twee mono blokken van plan ben te maken is een dubbele triode buis zonde van de buis ( je gebruikt anders één deel niet)
Re: PL 508 amp
Om dit
.
Een halve 6SL7 is zoiets als een EABC80(9pin) EBC90(7pin).Zitten wel een paar diodes bij.
Het nut van die extra voorversterker ontgaat me enigzins
De 6SL7 versterkt de benodigde sturing voor de eindbuis (iets van hoogstens 12Vt)zo'n 20x.Geeft ingangsgevoeligheid,zonder die extra,van 0,5V. Kun je nog tegenkoppelen om dat terug te brengen naar 1,5V (of 2V).
Anne
duidelijker te maken kan het toch gewoonJa de reden is omdat zonder het geluid ook bij buizen amps
zoJa de reden is omdat zonder, het geluid ook bij buizen amps
Een halve 6SL7 is zoiets als een EABC80(9pin) EBC90(7pin).Zitten wel een paar diodes bij.
Het nut van die extra voorversterker ontgaat me enigzins
De 6SL7 versterkt de benodigde sturing voor de eindbuis (iets van hoogstens 12Vt)zo'n 20x.Geeft ingangsgevoeligheid,zonder die extra,van 0,5V. Kun je nog tegenkoppelen om dat terug te brengen naar 1,5V (of 2V).
Anne
Re: PL 508 amp
Ja dat was ook een optie maar ik heb er voor gekozen om de text (deze schakeling) er tussen te hangen
Als ik mijn simulatie moet geloven heb je zo'n 19 Veff nodig om die PL508 maximaal aan te sturen
En dat red je dus nooit zonder die extra buis termeer omdat je met het loudness netwerkje een hoop volume in levert.
Maar ik heb nog een ander idee en dat is een EF80 in triode zie sim
Als ik mijn simulatie moet geloven heb je zo'n 19 Veff nodig om die PL508 maximaal aan te sturen
En dat red je dus nooit zonder die extra buis termeer omdat je met het loudness netwerkje een hoop volume in levert.
Maar ik heb nog een ander idee en dat is een EF80 in triode zie sim
- Bijlagen
-
- Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a001.zip
- (1.37 MiB) 71 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 05 nov 2012, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PL 508 amp
Ja,je heb gelijk,met de PL508 is er meer sturing nodig.Zat in m'n hoofd met de EL84 wegens de HF10
.
Je zou hier 's kunnen kijken wat er gebeurt met volgende instelling; Vb=200V Ia=60mA Vg1=-18V (Rk=270ohm) en dan Raa=1k8.Zo te zien krijg je ong.20W uit.En dat met 12,5Veff erin.
Anne
Je zou hier 's kunnen kijken wat er gebeurt met volgende instelling; Vb=200V Ia=60mA Vg1=-18V (Rk=270ohm) en dan Raa=1k8.Zo te zien krijg je ong.20W uit.En dat met 12,5Veff erin.
Anne
Re: PL 508 amp
MM ja leuk bedacht maar ik heb geen UGT met een RAA 1k8 maar van RAA 4k
Edit
Ik heb ook nog even het NMOS gedeelte meegenomen in de sim
De NMOS choke staat op een print die eerder in dit topic al voorbij is gekomen.
Edit
Ik heb ook nog even het NMOS gedeelte meegenomen in de sim
De NMOS choke staat op een print die eerder in dit topic al voorbij is gekomen.
- Bijlagen
-
- Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a003.zip
- (1.36 MiB) 56 keer gedownload
Re: PL 508 amp
Oke ik heb even alles op een rijtje gezet
Hier het werk schema zoals gesimuleerd in LTspice
Hier het werk schema zoals gesimuleerd in LTspice
- Bijlagen
-
- Push-and-Pull-PL508-AMP-Class AB-ultra-lin-40-procent-a004.zip
- (1.73 MiB) 100 keer gedownload
Re: PL 508 amp
MM zat nog even in de data sheet te kijken en zag het volgende
in de datasheet hebben ze het over 17 Volt ac of dc spanning terwijl het boekje van muiderkring zegt dat hier 18,5 volt op zou moeten staan.
Ik denk dat ik daarom ook maar voor de data ga die in het datasheet staat
Dan wordt wel de weerstand 6 Ohm in plaats van 4,7 ohm.
in de datasheet hebben ze het over 17 Volt ac of dc spanning terwijl het boekje van muiderkring zegt dat hier 18,5 volt op zou moeten staan.
Ik denk dat ik daarom ook maar voor de data ga die in het datasheet staat
Dan wordt wel de weerstand 6 Ohm in plaats van 4,7 ohm.
- Bijlagen
-
- heater-pl508-001.zip
- (145.47 KiB) 66 keer gedownload
Re: PL 508 amp
Een ECC81? Mu van 60 en Ri van 11K. Moet je wel even oppassen met de koppelcondensator dat je versterker niet blokkeert als je roosterstroom zou trekken bij het clippen.
Re: PL 508 amp
Ik ga hier gebruik maken van de buizen waar ik er een hoop van heb en dat is de 12AH7GT die staat ongeveer gelijk aan de ECC82
