Bill, ja opnieuw Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook een mail hierover naar TD gestuurd. :mrgreen:
Hetzelfde antwoord. Volgens hem was dit truukje ouder dan Anne :mrgreen:
Oef,dat valt mee :o .
Mocht 't mis gaan kun je er mij de schuld niet van geven :D
Anne
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door esteban »

Ik weet dat Dick dat ook niet doet, maar is een instelpotmetertje bij de kathodes na de stroombron niet wenselijk? Die stroom is constant maar de buishelften zijn nooit 100% identiek dus misschien verdeelt de stroom zich ongelijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Ah!buis »

esteban schreef:
Ik weet dat Dick dat ook niet doet, maar is een instelpotmetertje bij de kathodes na de stroombron niet wenselijk? Die stroom is constant maar de buishelften zijn nooit 100% identiek dus misschien verdeelt de stroom zich ongelijk.
Wat zou dan het bezwaar zijn als de stromen niet precies gelijk zijn :? .
Anne
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door esteban »

Willen we niet alles zo symmetrisch mogelijk hebben om vervorming laag te houden?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

Hoeveel draadjes moet ik nog leggen ?
KT88-1 print deel 1.JPG
KT88-1 print deel 3.JPG
KT88-1 print deel 2.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Ah!buis »

esteban schreef:
Willen we niet alles zo symmetrisch mogelijk hebben om vervorming laag te houden?
Er is één vaste stroom te verdelen over twee buizen.Als voor de ene de stroom toeneemt krijgt de ander wat er over blijft en omgekeerd.Zelfs met twee verschillende buizen verandert dat niet.Enige voorwaarde,de belasting aan de anodes moet gelijk zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Ah!buis »

ronnydepony schreef:
Hoeveel draadjes moet ik nog leggen ?
Nog allemaal, virtuele draden doen 't niet :( :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

kwestie van de DRAAD niet kwijt te geraken :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

Moet nog een volumeregelaar vinden; op Ebay ed, vind je veel van deze kitjes.
Iemand ervaring mee ?
http://www.aliexpress.com/item/New-Vers ... 57586.html
naamloos.~png.jpg
naamloos.~png.jpg (18.12 KiB) 356 keer bekeken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door mischa72 »

Als ik jou was, zou ik een van deze bordjes nemen :wink:
Behalve als je veel signaal nodig hebt. De PGA2311 gaat tot ca 2V signaal, de PGA2310 tot ca 9V.

Ik heb eventueel nog dit setje voor je liggen met een PGA2311 erop in plaats van de CS3310. Dit kan tegen het einde van de week al bij jou liggen als je bereid bent er € 35,00 voor uit te geven :wink: . De printen zijn iets ruimer van opzet en de kanaal- en volume-uitlezing gaat door middel van LED-displays in plaats van een LCD-display. Het is net wat je het mooiste vindt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

wat jouw setje betreft Mischa, ik hou het liever bij een LCD-display.
Toch bedankt voor de aanbieding .
Ondertussen de eerste 2 van de 4 pakketjes binnen. :D
Nu is het nog wachten op Reichelt en de printjes vanuit China.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ray5150 »

ronnydepony schreef:
Moet nog een volumeregelaar vinden; op Ebay ed, vind je veel van deze kitjes.
Iemand ervaring mee ?
http://www.aliexpress.com/item/New-Vers ... 57586.html
naamloos.~png.jpg
Ik heb al jaren naar tevredenheid zo'n ding in gebruik :
http://www.ebay.com/itm/Free-shipping-H ... 1c3acb8b78
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

Ziet er niet slecht uit Ray, maar ik mis het displaytje :wink:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Dalojan »

De PGA's zijn bijzonder goede volume regelaars naar mijn ervaring maar gezien het maximale uitgangs signaal is mijn voorkeur toch de PGA2310. Lastiger is alleen dat hij hogere voeding spanning nodig heeft, in plaats van -5v en +5V wordt het bij de PGA2310 +15V -15V en +5V . Ook belangrijk is dat de bron inpedantie beneden 600 Ohm is in verband met vervorming die daar boven rap toeneemt, en niet te vergeten dat er om schakel klikken tijdens het wijzigen van het volume optreden mag er absoluut geen gelijk spanning op de ingangs pennen staan.

Ander idee is betreffende de fase draaier, waarom deze direct DC gekoppeld aan de ingangs trap? met een koppel C ben je van het thermische probleem van de stroombron af. Dat de stromen niet exact gelijk zijn door de buishelften is niet zo erg, dat zegt wat over de statische verschillen tussen de buishelften. Je zou dat recht kunnen trekken met of een offset spanning aan een van de roosters , dan is het statische verschil weg. Maar verhelp je daarmee ook eventueel aanwezig dynamisch verschil, ik verwacht het niet. En juist het dynamische verschil veroorzaakt de vervorming. Overigens is de stroombron in de Bill fase draaier door Dick op een nette manier geleend van een ander KT88 versterker ontwerp op het net.

Groet Dalojan
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

En was jij niet die gebruiker van die stroombron Dalojan ? :D
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

Bovenplaat uitzicht ongeveer :wink:
kt88.png
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Dalojan »

Ja ik was de gebruiker in mijn eigen KT88 klasse A PP versterker. Dick heeft de stroombron in de fase draaier daarna geadopteerd in zijn mono Bill. Dat geeft een goede symmetrie in de uitgangs spanning omdat de som van de stromen door de beide triodes konstant is. In de direct gekoppelde fasedraaier vind je een hoge waarde voor de Rk van de fase draaier maar de dynamische waarde van R de stroombron is vele malen hoger en daardoor de symmetrie van de uitgangs spanning beter. Bij klasse A eindtrap kan je dezelfde truc ook uithalen bij de eindtrap, en dat heb ik gedaan, de anode stroom staat per buis op ongeveer 90 mA enn totaal voor beide dus op 180mA. Je haalt dus niet de 50 Watt van de Bill maar het kwaliteitsverschil weegt daar wel tegen op. En ik haal nog steeds ongeveer 28 Watt en heb dat eigenlijk nooit nodig ondanks het lage rendement van mijn speakers. En zolang ik de versterker heb heb ik nog nooit wat aan de instelling hoeven veranderen of buizen moeten vervangen. Zo gek is de klassa A instelling dus nog niet ondank dat het redelijk bij het randje zit.

Groet,
Dalojan
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

en de printen uit China zijn verzonden :rock:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Dalojan »

En nu maar hopen dat de douane er niet een extra kostenpost bovenop legt. Je weet maar nooit want voorspelbaar zijn ze nooit geweest en zullen ze ook niet worden. Als het mee zit heb het dus volgende week in huis.
Dan kan de soldeerbout weer aan!

groet,
Dalojan
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

vorige keer was het door de douane geglipt, geen extra kosten.
maar inderdaad, je weet nooit :o
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Dalojan »

fingers crossed. . .
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

95% ondertussen besteld.
bestelling van tube-town ontvangen
bestelling van mouser ontvangen
bestelling van reichelt ontvangen
printen onderweg
kast bij audiophonics besteld
kappen besteld bij ae-europe, nog even afwachten of dit gelukt is.
te weinig besteld ; zal komen nadat alles ongeveer in elkaar zit, denk dat dit nog een Euro of 30 is.
bovenplaat bij Schaeffer zal besteld worden nadat ik de kast binnen heb, kwestie van zeker te zijn dat ik de juiste maat heb.

pga2310 voorversterker is besteld in China
zal later misschien nog geupdated worden.

als laatste wil ik dan nog de goedkope DAC van Knuisje.

ga dus nog éénmaal boven het toelaatbare, maar dit moet en zal nog lukken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Zweitse »

Ik blijf het volgen :wink:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door ronnydepony »

toekomstplannen Zweitse ? :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bill, ja opnieuw Bill

Bericht door Zweitse »

ronnydepony schreef:
toekomstplannen Zweitse ? :D
Zeker, mijn hele hoofd zit vol met plannen :mrgreen:
Plaats reactie