gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes maken)

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes maken)

Bericht door Muug »

Welke tools gebruiken jullie om in aluminium gaten te maken die niet vierkant zijn, zoals vierkante gaatjes voor Toslink en die trapeziumvormige voor zo'n Europese pries?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ray5150 »

Vooralsnog met de boorkolom en een set vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 07 jun 2014, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door rjmulder »

Wat ik gebruik zijn vijlen, boren en de Dremel :)
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door maikbike »

Watersnijder :mrgreen:
Vierkante gatenboor lijkt mij ook wel leuk om te proberen.

Maar voornamelijk vijlen :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door audiomanics »

Mijn CNC-frees.. ook voor gewone ronde gaatjes.
Kees
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door Muug »

Ze laten maken is wel aan de prijs natuurlijk.
Bij Modushop.biz vragen ze dit : "For one single hole is cost is 20 Euro" en tot tien boringen is 30 €.
Gisteren heb ik trouwens ook deze gevonden : behuizing.nl.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door audiomanics »

Muug schreef:
behuizing.nl.
Dat zijn heeeele fraaie kastjes... ik ben alleen bang dat het vanaf 100 stuks een beetje lonend gaat worden.. Opstartkosten zijn voor dergelijke items niet gering.. er zit ook een mannetje bijna een dag gegevens in te kloppen voor er een mm gefreest wordt..
30 euro voor 10 gaten is trouwens goedkoop.. dat is ongeveer mijn prijs in 3-4mm aluminium.. ook weer afhankelijk van de complexiteit van gaten (denk aan dubbelzijdig met verzinken, randen voor o-ringen, moeren etc..)
En zelfs 1 gaatje ben je toch al bijna 20 euro kwijt: plaatje op sturen en terugsturen is bij elkaar al 13,50..

Kees
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ds23man »

Gerief=gemak=toilet. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Voorlals nog met de boorkolom en een det vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.
Volgens mij kun je beter sparen voor een nieuw toetsenbord. :roll:

Maar idd ... vijlen, boren, Dremel en veel geduld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door Pjotr »

Boren, figuurzagen en vijlen. Oefening baart kunst :)

CVE (Co) was hier de figuurzaagexpert maar die komt hier niet meer :-#
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door audiomanics »

oh, je bedoelt het "ik moet even mekkeren"-forum.. (dat is tenminste het enige dat ik daar op zie.. weinig inhoudelijk helaas..)
Vlieg jij daar ook niet rond??

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
ray5150 schreef:
Voorlals nog met de boorkolom en een det vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.
Volgens mij kun je beter sparen voor een nieuw toetsenbord. :roll:

Maar idd ... vijlen, boren, Dremel en veel geduld.
Dat was met een Blackberry, Sark...hele kleine toetsjes.... :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Dat was met een Blackberry, Sark...hele kleine toetsjes.... :lol:
Ah, als je dan een nieuw toetsenbord neemt dan zit daar meteen een nieuwe telefoon aan vast :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ray5150 »

Nieuw ? :shock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door SARK »

:hide: Never mind, slechte grap :hide:
Nog twee toevoegingen .... a)Elleboogvet en b)proefstukjes.
Proefstukje zijn (imho) sterk aan te bevelen ... ik heb wel eens de hel doen blozen omdat ik een verkeerd (te groot of ondersteboven, dat weet ik niet meer) gat had gemaakt en hierna 20 nieuwe scheldwoorden heb bedacht en luidkeels aan de buurt heb medegedeeld :twisted:
Zo'n proefstukje hoeft niet persé van het zelfde materiaal te zijn, stukkie plastic van dezelfde dikte doet het ook prima.
Laatst gewijzigd door SARK op za 07 jun 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door Pjotr »

SARK schreef:
:hide: Never mind, slechte grap :hide:
Nog twee toevoegingen .... a)Elleboogvet en b)proefstukjes.
Proefstukje zijn (imho) sterk aan te bevelen ... ik heb wel eens de hel doen blozen omdat ik een verkeerd (te groot of ondersteboven, dat weet ik niet meer) gat had gemaakt en hierna 20 nieuwe scheldwoorden heb bedacht en luidkeels aan de buurt heb medegedeeld :twisted:
Zo'n proefstukje hoeft niet persé van het zelfde materiaal te zijn, sukkie plastic van dezelfde dikte doet het ook prima.
Eeb gat ondersteboven? Een gat binnenstebuiten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar ondersteboven? :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
maar ondersteboven? :mrgreen:
[/quote]
een DB-9 printconnector ondersteboven monteren gaat slecht..
maar een binnenstebuiten gat... moet ik me dan de vorm van een cent voorstellen.. dat is tenminste een dicht gat of een negatief gat of hoe je het wil noemen, een binnenste buitengat.. :think:

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door ray5150 »

Db 9 connectoren hebben van voren andere afmetingen dan aan de achterkant.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Eeb gat ondersteboven? Een gat binnenstebuiten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar ondersteboven? :mrgreen:
Het was ook niet iets schokkends (VGA plug) en het kon ook worden opgelost door het gat gewoon rechthoekig te maken maar als oprechte mierenneuker baalde ik wel :mrgreen:
Bijlagen
VGA.jpg
VGA.jpg (14.3 KiB) 839 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Bericht door pappaleo »

Inderdaad, ondersteboven én achterstevoren, helemaal geen probleem :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”