luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door pappaleo »

Helemaal mee eens, Aat. Probleem is alleen dat je drivers soms op verschillende plaatsen voor verschillende prijzen kunt krijgen. Voor de units in het deelnemersveld moet dan een uniforme prijs afgesproken worden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door mischa72 »

Dat lijkt mij wel mee te vallen. Als HJ bij een leverancier een mooie actieprijs kan bedingen voor bijvoorbeeld 20 setjes, dan lijkt het mij sterk dat je ze elders nog goedkoper kunt krijgen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Ik sluit me aan bij de keuze voor de twee mogelijke Scanspeak midlaag units. Qua tweeter vind ik die Scanspeak die Wouter liet zien wel wat, maar voor 13.10 per kant dan nog een filter maken gaat denk ik niet lukken:

Waarschijnlijk komen de deelnemers tussen de 1.5mH-2.2mH uit voor de seriespoel, deze zou ik liefst toch wel 1.2mm of 1.4mm draaddikte zien. Verder dan voor de tweeter minimaal een MKP in serie, de parallel componenten mogen zo goedkoop mogelijk uitvallen. Ik verwacht trouwens een 2e orde elektrisch filter nodig te hebben.

@Jeroen: het moet wel eerlijk blijven, als ik met een 6.8uF Mundorf S/G/O aankom voor de tweeter dan gaat dit echt wel hoorbaar zijn boven een goedkope Audyn MKP.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door pappaleo »

mischa72 schreef:
Dat lijkt mij wel mee te vallen. Als HJ bij een leverancier een mooie actieprijs kan bedingen voor bijvoorbeeld 20 setjes, dan lijkt het mij sterk dat je ze elders nog goedkoper kunt krijgen.

Groeten,
Mischa
Ja, dat is als iedereen met dezelfde driver werkt. Als je iedereen de vrijheid geeft, dam mag je zelf je drivers uitkiezen. Dan moet je voorkomen dat iemand bijvoorbeeld een Scanspeak illuminator voor 20 euri op de kop tikt, of condensatoren voor 10 eurocent.

Dat kan je voorkomen door een soort referentielijst te maken, desnoods door de deelnemers hun drivets te laten "aanmelden". Voor filtercomponenten kun je ook een referentieprijslijst hanteten.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door John P »

Je kunt gewoon de Rumoh prijslijst hanteren, wil je iets heel exotisch dan vermeld je gewoon de gangbare prijs. Het komt voor mij niet op een euro, je rekent toch ook geen bestelkosten en postzegels.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Vandaag heb ik overleg gehad met Rumoh en ik doe alvast een vooraankondiging, er komt een mooi voorstel op tafel :rock:

We hebben wat dingen afgestemd en ik hoop dit woensdag even op een rijtje te krijgen en te posten.
Als het voorstel aangenomen wordt is het nog beter om alles bij Rumoh te bestellen onder de 'wedstrijdkorting' en zal het budget ook voor een Scan Speak 2-weg toereikend zijn :-$

Dus, speciaal voor ds23man... er wordt gewerkt aan de knoop. Eerst nog even alles netjes om een rijtje om te kijken of het draagvlak groot is. Beetje jammer als er 2 deelnemers zijn :lagge:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Beetje jammer als er 2 deelnemers zijn :lagge:
Ik doe niet mee dus iedereen maakt kans om te winnen :proost:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Klinkt zeer interessant! Wedstrijd of niet, ik ben al een tijdje zeer benieuwd naar die Scanspeak Discovery midlaag dus ik zal zeker meedoen, enige is dat ik waarschijnlijk veel tijd nodig ga hebben voor een filter naar mijn zin.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door mikekiwi »

wouter schreef:
Vandaag heb ik overleg gehad met Rumoh en ik doe alvast een vooraankondiging, er komt een mooi voorstel op tafel :rock:

We hebben wat dingen afgestemd en ik hoop dit woensdag even op een rijtje te krijgen en te posten.
Als het voorstel aangenomen wordt is het nog beter om alles bij Rumoh te bestellen onder de 'wedstrijdkorting' en zal het budget ook voor een Scan Speak 2-weg toereikend zijn :-$
Kijk, dat klinkt goed, ik kan het me niet voorstellen dat ik niet mee ga doen.... :proost:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Zweitse »

Ik heb nog wel een paar vragen.

Is er een jury?
Welke locatie?
Datum?
Eén dag, of meerdere dagen?

Dit zijn volgens mij een aantal punten die niet geheel onbelangrijk zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

We zien zoiets als iets waarvoor ruim de tijd genomen moet worden dus richting een jaar voor luistersessie. Alles in fases, maar daarover waarschijnlijk vanaf woensdag meer. Een bestelling van bijvoorbeeld meerdere SS units is voor Rudy ook handig om gezamenlijk te doen voor z'n eigen inkoop.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat ik ook meedoe. Nog een paar speakers erbij kan geen kwaad :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Zweitse »

wouter schreef:
We zien zoiets als iets waarvoor ruim de tijd genomen moet worden dus richting een jaar voor luistersessie. Alles in fases, maar daarover waarschijnlijk vanaf woensdag meer. Een bestelling van bijvoorbeeld meerdere SS units is voor Rudy ook handig om gezamenlijk te doen voor z'n eigen inkoop.
Begrijp ik nu goed dat we naar een standaard set speaker, lees Scanspeak, gaan voor iedere deelnemer?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

nee, dat was niet het idee van de tekst. Maar we snappen vast dat als iedereen voor de deadline die besloten heeft deel te nemen zijn drivers kenbaar maakt het voor Rumoh interessanter is om meerdere units van 1 type tegelijk te bestellen. Voor zijn inkoop is dat dan weer gunstiger. Vandaar het woordje 'bijvoorbeeld'. Maar ik begrijp dat het zo opgevat kon worden.
Gebruikersavatar
Konings
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 10:39
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Konings »

In hoeverre zou dit (een goed klinkend resultaat) haalbaar zijn voor een beginner met 0 ervaring met scheidingsfilters, geen meetapparatuur en op het hoofd krabt bij het lezen van de abacadabra formules :think:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door mischa72 »

Met hulp van dit forum? 100% kans dat er iets goeds uit komt, of je moet 2 linker handen hebben.

Gr. Mischa
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Voor absolute beginners is een ontwerpwedstrijd een grote sprong in het diepe, eerst een ontwerp nabouwen is meestal verstandiger. Door gebruik van Boxsim kun je een aardig eind komen, maar voornamelijk Visaton drivers zitten daar goed in. Boxsim is gratis verkrijgbaar bij Visaton.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Als we nou allemaal die Scan Speak combi nemen hoef je daarna alleen nog maar het best klinkende filter ontwerp na te bouwen, ervan uitgaande dat de baffle reeds ongeveer de juiste breedte heeft, maar dat is zeer waarschijnlijk als de laagmid altijd dezelfde is.

Groetjes Walter
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door mischa72 »

Konings schreef:
In hoeverre zou dit (een goed klinkend resultaat) haalbaar zijn voor een beginner met 0 ervaring met scheidingsfilters, geen meetapparatuur en op het hoofd krabt bij het lezen van de abacadabra formules :think:
Misschien zou je voor een eerste aanzet eens een Low Budget VloerStaander (LBVS) moeten proberen. Daar zijn hier zoveel voorbeelden van op het forum en hij heeft zich in de praktijk bewezen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Als we nou allemaal die Scan Speak combi nemen hoef je daarna alleen nog maar het best klinkende filter ontwerp na te bouwen, ervan uitgaande dat de baffle reeds ongeveer de juiste breedte heeft, maar dat is zeer waarschijnlijk als de laagmid altijd dezelfde is.

Groetjes Walter
En het dan een filter ontwerpwedstrijd noemen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Qua kastvolume, gesloten, GHP, reflex, TL etc. zijn er nog vele opties. De klank van het geheel wordt wel in grote mate bepaald door het filter, het zal duidelijk zijn dat het vooral ook daar om draait...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Konings
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 10:39
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Konings »

Een speaker nabouwen is niet zo'n probleem, ben daarin wel handig genoeg denk ik. Het zou bij mij in deze meer gaan om het leermoment met een relatief laag budget. Wanneer het mislukt en andere hier zouden dezelfde drivers gebruiken met goede resultaten dan is ombouwen zo gebeurt, dat zou een voordeel zijn.

Alleen zelf een filter ontwerpen met een 'zelfontworpen' kast zonder meetapparatuur... Ik kan wel in sketchup een kastontwerp maken en met suggesties van jullie kan ik daarmee verder gaan tot een filterontwerp. Alleen vermoed ik dat het beter is om daarna met goedkope condensatoren/spoelen wat te prullen en meten en luisteren wat dat allemaal doet. Geen flauw idee wat zulke meetapparatuur zou moeten kosten. Is dat een geluidskaart met microfoon, iemand tips waar ik meer info kan vinden?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door hannesie »

Ik ben zachtjes aan wel benieuwd waar dit op uit draait, creativiteit, en dat vervolgens kunnen toepassen. of een strak regime, in dat geval laat ik het afweten.

Teveel wedstrijden meegemaakt en begeleid in mijn vakgebied, en daar waar de nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden is dan niet dit soort dingen die ik lees en probeer in te schatten.

Voor mij was b.v. het Copper project juist zo een eyeopener, niet de gebaande wegen opzoeken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Lijkt me juist gaaf om voor 87.50 euro per kant een 2-weg met scanspeak te maken die kan meekomen met fabriekspeakers van misschien wel 1000 euro per kant... De Scanspeaks zijn daar goed genoeg voor, nu nog de perfecte kast en filterschakeling zelf verzinnen!

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

N.a.v. overleg met Rumoh heeft de kartrekker van de ontwerpwedstrijd een voorstel.

Instapklasse voor de betere luidsprekerbox
Voor ZBA forumleden is er een ontwerpwedstrijd, waarbij we het accent gaan leggen op de klasse van de Low Budget Vloerstaander (kit a 128,- per stuk). Een soort serieuze instapklasse met potentie.
Mocht er interesse zijn om op een luisterdag met meerdere klassen te werken dan is dat prima maar deze ontwerpwedstrijd richt zich op 1 klasse. Het budget moet toereikend zijn dat iedereen die het leuk vindt ook een mogelijkheid ziet mee te doen. Enerzijds moet het bedrag dus niet te hoog zijn, anderzijds wel de ruimte bieden om een stel mooie luidsprekerchassis te kiezen.

Concept en luidsprekerschassis
Wanneer het budget toereikend is om een fatsoenlijk stel drivers te kiezen (niet alleen El Cheapo) kan iedereen deelnemen en zelf bepalen welk luidsprekerconcept wordt gekozen, fullrange of meerweg (2-weg, 2,5-weg, 3-weg, FAST etc.). De WAF zou een rol kunnen spelen, maar liever zie ik een beoordeling op basis van punten waarbij ook het uiterlijk en evt. de WAF punten opleveren. Een 15” 2-weg kan fantastisch klinken maar levert dan waarschijnlijk weer wat punten in voor uiterlijk en WAF. Het zou mooi zijn als deze wedstrijd een aantal concrete ontwerpen oplevert voor bijvoorbeeld beginners op dit forum, zoals de populaire LBV. Maar een monitor of goedkope Open Baffle kan dus ook.

Deelname en bestelling
We zagen deelname aan de wedstrijd als iets voor forumleden die niet professioneel luidsprekers ontwerpen. Nou ja, waarom ook niet eigenlijk. In ieder geval zonder meedingen naar de prijs, is het namelijk extra leuk en leerzaam met topontwerpers erbij. Dus, welkom ‘ter leering ende vermaek’. Met Rumoh is een constructie besproken dat er specifiek voor deelname aan deze ontwerpwedstrijd een kortingsactie geldt. Op deze manier blijft er een realistisch prijsbeeld voor alle ontwerpen, terwijl er geen probleem ontstaat in de verschillende prijzen van webshops.
Het is specifiek bedoeld om deze wedstrijd te steunen en de met ‘ontwerpwedstrijd-korting’ bestelde items moeten ook bedoeld zijn voor deelname aan de wedstrijd.
Waar je bestelt staat vrij, maar bij Rumoh geldt deze korting dus uitsluitend voor deelname aan de wedstrijd. Het is dus niet de bedoeling om je aan te melden voor deelname om vervolgens spullen te kopen die niet in de wedstrijd terugkomen, bijvoorbeeld dure filtercomponenten vanwege de korting bestellen.

Budget
Het wedstrijdbedrag stond op 175,- euro maar was eigenlijk wat krap bij hantering van adviesprijzen.
Er geldt een korting van 15% voor alle componenten bij Rumoh. Wat je bestelt staat vrij, de units liggen niet vast.
Het voorstel is om het wedstrijdbedrag op 206,- euro te zetten, na aftrek van 15% is dit 175,10 euro. Deze exta 25,90 moet een fatsoenlijk filter mogelijk maken wanneer er voor de luxere ‘niet-budget’ drivers gekozen wordt. Een filter kun je naderhand upgraden en voor beginners is 206,- euro te overzien – en goedkoper dan de LBV met ruim 128,-

Beschikbare componenten
Rumoh kan veel leveren, veel meer dan op de webshop te zien is. Van zo’n beetje alle gangbare componenten komt een lijst beschikbaar, met daarbij een prijs zodat je als je het in huis hebt weet hoeveel dit optelt naar het totaalbedrag.

Wedstrijdfases
Het is erg leuk en leerzaam om de diverse projecten goed te kunnen volgen op het forum. Juist de keuzes die gemaakt worden maakt het interessant en leerzaam. En zoals voor elk topic geldt “this tread is worthless without pics!” en de vorderingen zijn natuurlijk leuk om te zien. Wanneer onze Duitse buren een ‘wettbewerb’ hebben zitten er diverse fases in. De eerste fase is het ontwerpen, de tweede fase vaak het bouwen en de derde fase het filteren en daarna de luistersessie. Ik kan me voorstellen dat iemand vanuit materiaaltesten en metingen tot het ontwerp en het bouwen komt, de volgorde hoeft niet perse vast te staan voor de wedstrijd. Toch is het goed om voor het bestellen van materiaal een richtlijn aan te houden wanneer iedereen kan bestellen. Eerder of later kan, maar voor Rumoh is het voor inkoop, voorraadbeheer en levertijden gunstig om te weten wat wanneer komt. We verwachten dat het mogelijk moet zijn om rond september de driverselectie rond te moeten hebben. Als iemand later wil switchen dan moet dat wel mogelijk zijn.

Beoordelen
Het beoordelen van de projecten geschied op 1 dag en het liefst in 1 ruimte, allemaal op dezelfde versterker, kabels en bronnen. Rumoh neemt kwalitatief goede versterkers mee die de verschillen tussen de luidsprekers aan het licht kan brengen. We zullen t.z.t. een locatie kiezen, bijvoorkeur centraal in het land, die een acceptabele akoestiek heeft en voldoende ruimte voor de diverse ontwerpen. Waarschijnlijk is het verstandig om hiervoor een dag te organiseren, op een luisterdag ontbreekt het vaak aan rust en tijd. Wat belangrijk is, is dat niet ieder met een eigen audio installatie z’n luidsprekers wil laten horen. Het ontwerp betreft dus een passief systeem dat op een stereoset (waarschijnlijk zonder bi-wiring) wordt aangesloten.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”