Meee eens. Met die Missions zijn leuke dingen te doen.weidok schreef:Leuk idee
Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!
twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..
als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Klopt, mission heb ik er even uit gelaten vanwege de minder praktische korf. Dat gaat misschien wat te veel struikelblokken opleveren. Ik zie daarmee eigenlijk ook alleen maar lelijke oplossingen in de bladen.weidok schreef:Leuk idee
Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!
twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..
als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
Kortom, vanwege nette alternatieven weg gelaten maar. Maar inderdaad, Mission en bijv. Mivoc mag er ook tussen. Qua prijs gewoon mooi spul.
Ik ben op het moment ook niet meer voor een vaste luidspreker combi maar voor een begensd prijssegment.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?
- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen
19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter
wat zeggen jullie hiervan?
- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen
19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter
wat zeggen jullie hiervan?
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
- Locatie: De Wilp (Gn)
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen?architect schreef:waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?
- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen
19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter
wat zeggen jullie hiervan?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukkenRumoH schreef:En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen?architect schreef:waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?
- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen
19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter
wat zeggen jullie hiervan?
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Je krijgt al ZBA korting van Rudy. Wil je nòg meer?Zweitse schreef:
Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukken
Blijven ook Hollanders hè
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Pjotr bouwt toch niks, dus voor hem spelen de kosten geen rol...

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Nee, de uitdaging is dat je keuzes moet maken! En een 3-weg is dan zelden hamdig, zeker voor beginners. I.p.v. een woofer en middentoner kun je dan ook kiezen voor 2 laagmiddentoners en een 2,5-weg maken. Filtertechnisch scheelt dat ook grote waardes bijvoorbeeld. Maar een 3-weg kan wel, het is alleen de vraag of je het kwalitatief beter krijgt dan alle andere open opties.
Ik denk dat de categorie 175,- echt DE uitdaging vormt. En dus diepgang van de ontwerper vraagt als je het beste jongetje van de klas wil zijn
En de korting is komt zoals gezegd pas na de 175,- Anders moeten we dit bijstellen vind ik. Heb echt zitten puzzelen en rekenen en drivers zoeken, met 200,- gaan er nog 80 deuren extra open. Met minder dan 150,- euro ga je het gewoon niet redden met demping etc.
Maar korting of niet, er zijn goedkope(re) onderdelen die niet bij Rudy in de webshop staan bijvoorbeeld. Hierover komt nog wel afstemming. Denk maar gewoon lekker mee, voorpret
Ik denk dat de categorie 175,- echt DE uitdaging vormt. En dus diepgang van de ontwerper vraagt als je het beste jongetje van de klas wil zijn
En de korting is komt zoals gezegd pas na de 175,- Anders moeten we dit bijstellen vind ik. Heb echt zitten puzzelen en rekenen en drivers zoeken, met 200,- gaan er nog 80 deuren extra open. Met minder dan 150,- euro ga je het gewoon niet redden met demping etc.
Maar korting of niet, er zijn goedkope(re) onderdelen die niet bij Rudy in de webshop staan bijvoorbeeld. Hierover komt nog wel afstemming. Denk maar gewoon lekker mee, voorpret
Laatst gewijzigd door wouter op do 29 mei 2014, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
3-weg drijft alleen de kosten maar op. Ik zou zelf zeker voor een 2-weg kiezen.
Misschien een leuke scanspeak discovery 13-17cm midlaag met een simpele tweeter?
Groetjes Walter
Misschien een leuke scanspeak discovery 13-17cm midlaag met een simpele tweeter?
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Zelfs een 6,5" scanspeak kan a 53,32
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1429-s ... overy.html
Nog 34,18 over... met een slim filter een een niet te dure tweeter kun je onder de 87,50 blijven
http://www.rumoh.eu/nl/terminals/2181-t ... minal.html
nog 33,18 over
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1429-s ... overy.html
Nog 34,18 over... met een slim filter een een niet te dure tweeter kun je onder de 87,50 blijven
http://www.rumoh.eu/nl/terminals/2181-t ... minal.html
nog 33,18 over
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Is je glazen bol nou nog niet gerepareerdWalt schreef:Pjotr bouwt toch niks, dus voor hem spelen de kosten geen rol...
![]()
![]()
Ga jij je PA kissie nou maar afmaken
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Met die Scanspeaks zit je ineens op hi-end niveau voor weinig geld, zoiets zou zeker wel mijn voorkeur hebben.
@Pjotr, geef eens wat links naar jouw recente bouwtopics dan!
Groetjes Walter
@Pjotr, geef eens wat links naar jouw recente bouwtopics dan!
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Nou Walt, hij starte zijn subwoofer project later dan jij jouw actuele dus eigenlijk is hij gewoon sneller klaar maar wel recenter iets gestart dan jij
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=16412
En nu we het er toch over hebben, jij kan die tekening nu mooi gebruiken voor deze 87,50 per kant wedstrijd. Normaal gesproken ben jij dat per filter al ruim kwijt, wat zeg ik, per condensator. Nu kun je met een Scanspeak 6,5" meedingen, lijkt me dat je daarmee een zeer serieuze kandidaat bent. Nu snap je ook waarom het budget met 200,- euro weinig echte keuzes meer afdwingt, dan kun je namelijk makkelijk een tweeter kiezen rond de 30,- euro.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=16412
En nu we het er toch over hebben, jij kan die tekening nu mooi gebruiken voor deze 87,50 per kant wedstrijd. Normaal gesproken ben jij dat per filter al ruim kwijt, wat zeg ik, per condensator. Nu kun je met een Scanspeak 6,5" meedingen, lijkt me dat je daarmee een zeer serieuze kandidaat bent. Nu snap je ook waarom het budget met 200,- euro weinig echte keuzes meer afdwingt, dan kun je namelijk makkelijk een tweeter kiezen rond de 30,- euro.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Hopelijk zijn de heren op pagina 10 het eens over de te gebruiken units............ 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Ach, zolang er niet de eis gesteld wordt dat er een passief filter in moet zitten........wouter schreef:
Doe je mee?
DLCP er voor en in een uurtje klaar!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Laten we dan stellen dat een filter 45,- euro per paar maximaal zal kosten. Als je met DSP werkt kun je namelijk veel beter de drivers selecteren op wat je wilt zonder bijkomende kosten voor correctienetwerken.
Maakt het nog steeds een flinke uitdaging: 130,- euro aan drivers, demping etc. voor een stereopaartje.
Ben even gaan zoeken op instapmodellen van JBL... er zijn geen 2-weg (2 drivers) ontwerpen van JBL als vloerstaander. Die gebruiken graag meerdere units.
Maakt het nog steeds een flinke uitdaging: 130,- euro aan drivers, demping etc. voor een stereopaartje.
Ben even gaan zoeken op instapmodellen van JBL... er zijn geen 2-weg (2 drivers) ontwerpen van JBL als vloerstaander. Die gebruiken graag meerdere units.
Laatst gewijzigd door wouter op do 29 mei 2014, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
ik heb nog best wel wat filteronderdelen liggen om mee te spelenRumoH schreef:En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen?architect schreef:waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?
- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen
19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter
wat zeggen jullie hiervan?
en ik houd nou eenmaal wel van gedefinieerd laag
ik kan me voorstellen dat bovenstaande een heel beste speaker kan opleveren
en dat filter laag mid valt ook wel mee want het is maar net waar je het laag laat ophouden
wedstrijdje doen met vastgelegd budget lijkt me een mooi idee,
moeten we wel wat afspraken maken over de waarde van onderdelen misschien?
en waarom dan niet gewoon vrij laten?
de een een drieweg, de ander een 2weg, of fullrange of 2,5weg, eigen keuze
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Kijk, een ruimdenkende aanpakker
Componenten die je hebt liggen moeten we even langs een lijstje leggen met de actuele nieuwwaarde. Rumoh heeft bijv. niet alles en ook lopen de prijzen van verschillende aanbieders sterk uiteen. Ik wil best een lijst maken met veel voorkomende waardes en types en daarachter een prijs zetten waarmee we rekenen.
Een 3-weg kan, maar pittig hoe je dat wilt klaarspelen zonder het kind met het badwater weg te gooien.
Ik ben ook voor alles open houden behalve het budget...
En ga je er overheen (bijv. 20,- )dan zit je meteen een klasse hoger
Succes daar 
Componenten die je hebt liggen moeten we even langs een lijstje leggen met de actuele nieuwwaarde. Rumoh heeft bijv. niet alles en ook lopen de prijzen van verschillende aanbieders sterk uiteen. Ik wil best een lijst maken met veel voorkomende waardes en types en daarachter een prijs zetten waarmee we rekenen.
Een 3-weg kan, maar pittig hoe je dat wilt klaarspelen zonder het kind met het badwater weg te gooien.
Ik ben ook voor alles open houden behalve het budget...
En ga je er overheen (bijv. 20,- )dan zit je meteen een klasse hoger
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
tja, ...
3weg wordt wel spannend, wat wordt het budget?
en wat als je nog tweedehands spul hebt liggen, wat is dat waard? (nieuwwaarde dus voor prijsvergelijk?)
vind de uitdaging wel mooi, maar moet nog zien of het wat wordt
3weg wordt wel spannend, wat wordt het budget?
en wat als je nog tweedehands spul hebt liggen, wat is dat waard? (nieuwwaarde dus voor prijsvergelijk?)
vind de uitdaging wel mooi, maar moet nog zien of het wat wordt
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
+1Walt schreef:Met die Scanspeaks zit je ineens op hi-end niveau voor weinig geld, zoiets zou zeker wel mijn voorkeur hebben.
Vrije keuze naar filter en kast naders heb je allemaal dezelfde systemen in verschillende kleuren.
Max 2-weg en geen sub (KIS).
Bas driver min 15cm en max 18cm, met breed inzetbare Q om een veelvoud aan systemen te krijgen
Een tweeter die ook dipool kan worden toegepast
Drivers die eenvoudig te filteren zijn, omwille van moeilijkheidsgraad en budget.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
prima kandidaat, meet recht, kan zowel gelosten, reflex, TL, periodic als PM gebruikt worden.wouter schreef:Zelfs een 6,5" scanspeak kan a 53,32
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1429-s ... overy.html
Voor dezelfde prijs heb je ook de 15W variant.
Stel dat je de keuze vrij laat 15W of 18W, dan is er nog meer vrijheid, bvb de 15 in een grote Reflex of de 18W in een kleine gesloten kast met eventueel voorschakelcondensator.
Dat geeft verrassende resultaten als je beide gaat vergelijken.
Idem dito bij de tweeter. Een goedkoop bandje dat open (dipool), half open (gedempt) of gesloten (al of niet met aangekoppelde kast) kan gebruikt worden, en dan nog met of zonder voorzethoorn.
Re: luidspreker ontwerpwedstrijd
Doelde meer op de opmerkingen van Rudy zelf, ik laat deze wedstrijd aan mij voorbij gaan, te ver van mijn bed showPjotr schreef:Je krijgt al ZBA korting van Rudy. Wil je nòg meer?Zweitse schreef:
Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukken![]()
Blijven ook Hollanders hè
