luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door FR_Aad »

weidok schreef:
Leuk idee

Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!

twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..

als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
Meee eens. Met die Missions zijn leuke dingen te doen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

weidok schreef:
Leuk idee

Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!

twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..

als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
Klopt, mission heb ik er even uit gelaten vanwege de minder praktische korf. Dat gaat misschien wat te veel struikelblokken opleveren. Ik zie daarmee eigenlijk ook alleen maar lelijke oplossingen in de bladen.
Kortom, vanwege nette alternatieven weg gelaten maar. Maar inderdaad, Mission en bijv. Mivoc mag er ook tussen. Qua prijs gewoon mooi spul.

Ik ben op het moment ook niet meer voor een vaste luidspreker combi maar voor een begensd prijssegment.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door architect »

waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?

- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen

19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter

wat zeggen jullie hiervan?
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door RumoH »

architect schreef:
waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?

- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen

19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter

wat zeggen jullie hiervan?
En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Zweitse »

RumoH schreef:
architect schreef:
waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?

- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen

19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter

wat zeggen jullie hiervan?
En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen? :mrgreen:
Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukken :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Pjotr »

Zweitse schreef:

Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukken :rofl:
Je krijgt al ZBA korting van Rudy. Wil je nòg meer? :?

Blijven ook Hollanders hè :P
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door RumoH »

:lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Pjotr »

Ook al wonen ze in Assen :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Pjotr bouwt toch niks, dus voor hem spelen de kosten geen rol...

:rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Nee, de uitdaging is dat je keuzes moet maken! En een 3-weg is dan zelden hamdig, zeker voor beginners. I.p.v. een woofer en middentoner kun je dan ook kiezen voor 2 laagmiddentoners en een 2,5-weg maken. Filtertechnisch scheelt dat ook grote waardes bijvoorbeeld. Maar een 3-weg kan wel, het is alleen de vraag of je het kwalitatief beter krijgt dan alle andere open opties.

Ik denk dat de categorie 175,- echt DE uitdaging vormt. En dus diepgang van de ontwerper vraagt als je het beste jongetje van de klas wil zijn ;-)

En de korting is komt zoals gezegd pas na de 175,- Anders moeten we dit bijstellen vind ik. Heb echt zitten puzzelen en rekenen en drivers zoeken, met 200,- gaan er nog 80 deuren extra open. Met minder dan 150,- euro ga je het gewoon niet redden met demping etc.

Maar korting of niet, er zijn goedkope(re) onderdelen die niet bij Rudy in de webshop staan bijvoorbeeld. Hierover komt nog wel afstemming. Denk maar gewoon lekker mee, voorpret :rock:
Laatst gewijzigd door wouter op do 29 mei 2014, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

3-weg drijft alleen de kosten maar op. Ik zou zelf zeker voor een 2-weg kiezen.

Misschien een leuke scanspeak discovery 13-17cm midlaag met een simpele tweeter?

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Zelfs een 6,5" scanspeak kan a 53,32
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1429-s ... overy.html

Nog 34,18 over... met een slim filter een een niet te dure tweeter kun je onder de 87,50 blijven

http://www.rumoh.eu/nl/terminals/2181-t ... minal.html
nog 33,18 over :lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Pjotr bouwt toch niks, dus voor hem spelen de kosten geen rol...

:rofl: :rofl: :rofl:
Is je glazen bol nou nog niet gerepareerd :shock:

Ga jij je PA kissie nou maar afmaken :P
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Met die Scanspeaks zit je ineens op hi-end niveau voor weinig geld, zoiets zou zeker wel mijn voorkeur hebben.

@Pjotr, geef eens wat links naar jouw recente bouwtopics dan! :lol:

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Nou Walt, hij starte zijn subwoofer project later dan jij jouw actuele dus eigenlijk is hij gewoon sneller klaar maar wel recenter iets gestart dan jij :lol:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=16412

En nu we het er toch over hebben, jij kan die tekening nu mooi gebruiken voor deze 87,50 per kant wedstrijd. Normaal gesproken ben jij dat per filter al ruim kwijt, wat zeg ik, per condensator.
speaker walt.jpg
Nu kun je met een Scanspeak 6,5" meedingen, lijkt me dat je daarmee een zeer serieuze kandidaat bent. Nu snap je ook waarom het budget met 200,- euro weinig echte keuzes meer afdwingt, dan kun je namelijk makkelijk een tweeter kiezen rond de 30,- euro.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door ds23man »

Hopelijk zijn de heren op pagina 10 het eens over de te gebruiken units............ :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Oja, JBL mag ook :lagge:

Doe je mee? :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door ds23man »

wouter schreef:

Doe je mee? :wink:
Ach, zolang er niet de eis gesteld wordt dat er een passief filter in moet zitten........

DLCP er voor en in een uurtje klaar! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Laten we dan stellen dat een filter 45,- euro per paar maximaal zal kosten. Als je met DSP werkt kun je namelijk veel beter de drivers selecteren op wat je wilt zonder bijkomende kosten voor correctienetwerken.

Maakt het nog steeds een flinke uitdaging: 130,- euro aan drivers, demping etc. voor een stereopaartje.

Ben even gaan zoeken op instapmodellen van JBL... er zijn geen 2-weg (2 drivers) ontwerpen van JBL als vloerstaander. Die gebruiken graag meerdere units.
Laatst gewijzigd door wouter op do 29 mei 2014, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door architect »

RumoH schreef:
architect schreef:
waarom niet een beetje meer uitdaging en diepgang?

- visaton heeft meerwaarde vanwege geïntegreerde boxsim-data
- voor diepgang is formaat belangrijk
- tweeters worden duur als je ze laag wilt crossen

19 euro - tweeter - visaton sc10n
24 euro - mid - visaton sc13 - redelijke gevoeligheid ca. 88 db
35 euro - woofer - visaton ws25e
____+
78 euro excl. filter

wat zeggen jullie hiervan?
En dan ga je voor €19 2 filters in elkaar knopen? :mrgreen:
ik heb nog best wel wat filteronderdelen liggen om mee te spelen
en ik houd nou eenmaal wel van gedefinieerd laag
ik kan me voorstellen dat bovenstaande een heel beste speaker kan opleveren
en dat filter laag mid valt ook wel mee want het is maar net waar je het laag laat ophouden

wedstrijdje doen met vastgelegd budget lijkt me een mooi idee,
moeten we wel wat afspraken maken over de waarde van onderdelen misschien?
en waarom dan niet gewoon vrij laten?
de een een drieweg, de ander een 2weg, of fullrange of 2,5weg, eigen keuze
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

Kijk, een ruimdenkende aanpakker :proost:

Componenten die je hebt liggen moeten we even langs een lijstje leggen met de actuele nieuwwaarde. Rumoh heeft bijv. niet alles en ook lopen de prijzen van verschillende aanbieders sterk uiteen. Ik wil best een lijst maken met veel voorkomende waardes en types en daarachter een prijs zetten waarmee we rekenen.

Een 3-weg kan, maar pittig hoe je dat wilt klaarspelen zonder het kind met het badwater weg te gooien.

Ik ben ook voor alles open houden behalve het budget...

En ga je er overheen (bijv. 20,- )dan zit je meteen een klasse hoger :lol: Succes daar :-k
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door architect »

tja, ...
3weg wordt wel spannend, wat wordt het budget?
en wat als je nog tweedehands spul hebt liggen, wat is dat waard? (nieuwwaarde dus voor prijsvergelijk?)

vind de uitdaging wel mooi, maar moet nog zien of het wat wordt
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Met die Scanspeaks zit je ineens op hi-end niveau voor weinig geld, zoiets zou zeker wel mijn voorkeur hebben.
+1 :goedzo:

Vrije keuze naar filter en kast naders heb je allemaal dezelfde systemen in verschillende kleuren.
Max 2-weg en geen sub (KIS).
Bas driver min 15cm en max 18cm, met breed inzetbare Q om een veelvoud aan systemen te krijgen
Een tweeter die ook dipool kan worden toegepast
Drivers die eenvoudig te filteren zijn, omwille van moeilijkheidsgraad en budget.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door asterduc »

wouter schreef:
Zelfs een 6,5" scanspeak kan a 53,32
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1429-s ... overy.html
prima kandidaat, meet recht, kan zowel gelosten, reflex, TL, periodic als PM gebruikt worden.
Voor dezelfde prijs heb je ook de 15W variant.
Stel dat je de keuze vrij laat 15W of 18W, dan is er nog meer vrijheid, bvb de 15 in een grote Reflex of de 18W in een kleine gesloten kast met eventueel voorschakelcondensator.
Dat geeft verrassende resultaten als je beide gaat vergelijken.

Idem dito bij de tweeter. Een goedkoop bandje dat open (dipool), half open (gedempt) of gesloten (al of niet met aangekoppelde kast) kan gebruikt worden, en dan nog met of zonder voorzethoorn.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Zweitse »

Pjotr schreef:
Zweitse schreef:

Met een beetje korting van forum sponsors moet dat toch lukken :rofl:
Je krijgt al ZBA korting van Rudy. Wil je nòg meer? :?

Blijven ook Hollanders hè :P
Doelde meer op de opmerkingen van Rudy zelf, ik laat deze wedstrijd aan mij voorbij gaan, te ver van mijn bed show :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”