AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En democles,al een plekje voor het glaswerk gevonden?........... :mrgreen:

Wat nu nog :-({|=

Waar plaats ik de eindcondensatoren :think:
Bijlagen
DSC01306.JPG
DSC01307.JPG
DSC01308.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja de eindcondensatoren,wat zullen we doen...................... :mrgreen:

Deze keer maar eens Siemens MKV,s, =D>

Deden het wel goed in mijn Classic one.
Bijlagen
DSC01309.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Ja de eindcondensatoren,wat zullen we doen...................... :mrgreen:

Deze keer maar eens Siemens MKV,s, =D>

Deden het wel goed in mijn Classic one.
Eindcondensatoren mag je wel zeggen :o
Dat is het einde
dat doet de deur dicht
daar zijn geen woorden voor
ja dat is :shock: :shock: :shock:
Die Classic one, daar zaten zeker motors in ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ha die Anne, :wink:
Die Classic one, daar zaten zeker motors in ? :lol:
Nee dezelfde,maar iets kleiner 0,47uF i.p.v. 2,2uF

Lees dit.................. :mrgreen:

http://www.dhtrob.com/impressies/siemens_mkv.php

Had ze van E Bay,toevallig zag ik ze,normaal niet meer zo snel te vinden!

Heb er net een beugeltje voor gemaakt en kan ze net kwijt in de kast, links van de buizen.

EN JA, JE KUNT ZE GEBRUIKEN ALS MOTORRUN CONDENSATOR................... :lagge:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wie het kleine niet eert,is het grote niet weerd.
Stond er op een tegeltje.................... :mrgreen:

Klein spul dus,

Even de versterkertrap geprefabt.

SRPP met 200 ohm,s weerstandjes en 1K rooster weerstanden.
Bijlagen
DSC01310.JPG
DSC01311.JPG
DSC01312.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag veel touwtjes gelegd,alle spanningen van de dac gecontroleerd en de buizentrap verder gesoldeerd................. :mrgreen:

Met een beetje mazzel kan de boel morgen getest worden. :wink:
Bijlagen
DSC01313.JPG
DSC01314.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En ja dan komt de dag dat alle touwtjes geplaatst zijn en de eindcondensatoren op hun plek zitten...................... :mrgreen:

De raspberry digi er tussen geknoopt en de rest van het glaswerk opgewarmd.

En dan maar staren naar de LED van de receiver chip locked het of locked het niet?

De LED ging uit er is dus signiaal :rock:

Volume open,hij doet het \:D/
Zo nu eerst een :beer:
Bijlagen
DSC01315.JPG
DSC01316.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even de Anode spanningen gemeten 215V iets te veel.

Max. K/H waarde voor de 6N2P = 100v (nu+- 107V ),zal de weerstand tussen de voedingselco,s wat vergroten.

Wat is een mooie spanning voor deze SRPP trap met 200 Ohm in de kathode?
Bijlagen
tube dac.GIF
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Ik vind de 6n2p niet zo geschikt voor SRPP. Om linear te werken ben je hoge anode spanning nodig 500 a 600v met kathodeweerstanden van minimaal 680Ohm.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Is dat niet een beetje veel?

Max. Anode 300V

Zal eerst de spanning wat naar beneden brengen,dan kan ik ook wat andere russen testen.

Maar voor nu klinkt de AD1865 dac het beste met 6N2P-EV buizen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Bij SRPP staat maar de helft van de spanning over de buis. Dus bij 200v Vcc staat over elke buis 100v. Kijk je dan in de curves dan kom je niet in een linear gebied. Maar dat zeg niet altijd iets of iets wel of niet goed klinkt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dus spanning iets lager en verder genieten......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

Ik zou er 1k weerstanden in zetten :-s .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

1K bij hoeveel spanning?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
1K bij hoeveel spanning?
Voor 2x100V lijkt me dat de beste tussenweg.
Maak je Rk kleiner kom je bij (en voorbij) Vg=-0,5V ,begin van roosterstroom van betekenis.
Als Rk groter is kom je in een steeds krommer deel van Ia-Vg ,meer vervorming.
Bij hogere voedingsspanning heb je meer speling.Hoewel voor de beste uitstuurmogelijkheid is 1k altijd in de goeie richting,die kan 't best gelijk zijn aan de impedantie aan de kathode =1/S.Blijft benaderend,S is stroom-afhangkelijk,verandert in gebruik (stroom wisselt).
Anne
Bijlagen
VgIa6N2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt Anne :wink:

Zal het proberen 1K/200v Anode.

Gelukkig overal teflon gebruikt,scheelt weer bij het wroeten met de soldeerbout........ :mrgreen:
Want ondertussen zit de boel wel erg dicht op elkaar :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

Hoe ben je eigenlijk op die 6N2 gekomen?
Met een 6N8S bijv. (soort ECC82 - 6SN7) zit je veel ruimer in de mogelijkheden.En ook niet zoveel versterking.
Anne
Bijlagen
IaVg-6N8S.jpg
IaVg-6N8S.jpg (38.14 KiB) 580 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Via die Lampizator Pool,had ook al van alles gebruikt voor deze dac.

De AD1865 is een I uit dac (passieve I/V conversie met 200 Ohm weerstand),tenminste dat klinkt beter als de V uitgang,en dan heb je nogal een beetje versterking nodig.

Vandaar de 6N2P-EV.

Heb al verschillende russen geprobeerd,deze blijft............. :mrgreen:

De 6SN7GT vond ik een hele mooie buis,vreselijk clean en op den duur niet mooi meer geen verassingen meer, te poezelig.

En ja dat zijn grotere buizen,grotere bekisting,voltages etc.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Ik ben even het spoor bijster.

200ohm I/V weerstand bij 8mA stroom uit is 1,6V die je daarna 50x versterkt naar 80V uitgangspanning. Hier komt iets niet goed. Of stuur je meteen een eindbuis aan?

Normaal zet je hier iets achter zoals afbeelding of verlaag je de weerstand.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Volgens mij gaat hier iets verkeerd,ik bedoel 200 Ohm I/V conversie bij de DAC chip iets van 0.05V uit .

Doet er niet toe,in ieder geval moet de volume knop van de voorversterker op max. als de dac zonder versterkingstrap naar de voorversterker gaat.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Even verder gesurft. I out = 1mA beste vervormingcijfers bij 1k7 I/V weerstand. Dan bereik je al 1,7V uit. Zet daarna een buizenbuffer zoals in mijn vorige reply. Deze heeft minimale vervorming.

Blijf je bij de 50x versterking dan kun je ook i/V weerstand van 47 ohm gebruiken.

Maar ja je moet het zelf mooi vinden. Ik vertel nu alleen maar over de beste meetresultaten met een buizenbuffer.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Een ieder.wat ik lees op het WEB geeft 200 Ohm als I/V weerstand.

Oke,Oke grotere weerstand, beste meetresultaten?Minder versterking nodig,ja het zal.............. :mrgreen:

http://www.audiodesignguide.com/DACend2/index.html

Eerst maar eens 1K/200V in de versterkertrap en dan zie ik wel verder.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Andrea heeft de 200ohm alleen maar gekozen zodat deze samen met zijn favouriete buizen eindtrap ongeveer 2Vrms output levert.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Tja...............

Waarom klinken mijn AD dac,s beter met de 6N2P-EV,i.p.v. de 6N6P,ecc99,6N1P,6N23P,6N16,6N30P of de 6SN7GT?

Ik weet het niet.

Misschien gewenning,of mijn favo buis voor de AD1865 dac............ :mrgreen:

Even terug naar aarde,het klinkt nog steeds vrij aardig..... :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Andrea heeft de 200ohm alleen maar gekozen zodat deze samen met zijn favouriete buizen eindtrap ongeveer 2Vrms output levert.
Zoiets ja. De stroom-uitgang levert ± 1mA max. (bij kortsluiting).De Ri=1k7 volgens datablad,met 200 erbij gaat de stroom niet door 1k7 maar 1k9 ,wordt dan 1x1,7/1,9 mA en de spanning op de 200 ohm 0,2x1,7/1,9= ~180mV.
De versterker met E182CC geeft ong.15x en komt er dan 15x0,18=2,7V uit.
De SRPP geeft bijna 50x ofwel zeg 9V ,wel wat veel.Versterking verminderen met de 6N8 of 200 ohm verkleinen naar 75 ohm zijn mogelijkheden.
Anne
Plaats reactie