De kangoeroe is hier onlangs al uitgebreid besproken :disco schreef:Anne, wat is een kangoeroe??
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&start=0
Linkje naar het besproken bestand :
http://www.radionics.demon.nl/boeken/He ... erkers.pdf
Moderator: Beheerdersteam
De kangoeroe is hier onlangs al uitgebreid besproken :disco schreef:Anne, wat is een kangoeroe??
Oeps,ja had ik er niet bijjgetekendsander1238 schreef:bij welke elco kan ik het beste de spanning voor de ugt's halen
Waar je de aarde van de versterker aan 't chassis legt zal niet veel uitmaken,de verbinding tussen de twee elco's,bij de potmeter of waar de ingangen zitten.Met afgeschermde draden loop je weinig kans dat ze bromoppikken.Zou wel de twee verbindingen potmeter-versterker ingang in elkaar draaien als ze van voor naar achter lopen.De massa's zitten bij de potmeter aan elkaar en later bij het aangesloten toestel ook weer.Vormt een aardlus,kan een bromstroom gaan lopen als de lus in een magnetisch veld van bijv. de trafo zit.Hoeveel er wordt opgevangen hangt af van het opp. binnen de lus.Door in elkaar draaien blijft er van dat opp. nix over.Afgeschermd tweelingsnoer zit dicht tegen elkaar,dat gaat zo ook wel.sander1238 schreef:klopt het dat ik de steraarde met het chassis van de versterker moet verbinden bij de potmeter?
hoe kan ik de ingangs bedrading het best leggen, langs de kant, zwevend, dicht bij chassis, dwars door het chassis. ik gebruik hiervoor afgeschermde bedrading aan de potmeter verbonden met massa
Houdt het kabeltje uit de buurt van stoorvelden, hoe je hem legt maakt niet uit. De randaarde ligt bij binnenkomst aan je kast, op dat punt breng je ook de verbinding met de ster aan. Het audiosignaal gaat naar je potmeter (zowel het signaal als de nul). Van de loper neem je het aangepaste signaal weer af dat je afgeschermd transporteert naar het rooster van de eerste triode. Op het aardpunt van deze triode (onder de kathodeweerstand) sluit je nu de signaal nul (= hier: de afscherming van je transportleiding) aan. De potmeterbehuizing mag eventueel worden geaard aan of de kast of de ster maar niet aan de signaal nul.sander1238 schreef:klopt het dat ik de steraarde met het chassis van de versterker moet verbinden bij de potmeter?
Hoe kan ik de ingangsbedrading het best leggen, langs de kant, zwevend, dicht bij chassis, dwars door het chassis?
Ik gebruik hiervoor afgeschermde bedrading, aan de potmeter verbonden met massa.
Ik heb het schema van je voeding even niet voor ogen omdat de forumsoftware niet toestaat dat je berichten terug kunt lezen als je tikt. In principe staat de PP enige rimpel op de eindbuizen toe (1V geen bezwaar). Door ontkoppeling (met LC of RC filter) verlaag je de voedingsspanning en de rimpel. Als de rimpel voldoende is teruggebracht (afhankelijk van de PSRR van de betreffende versterkertrap) kun je de voeding voor deze trap afnemen. Soms lukt het niet met twee RC of LC filters, dan moet je er drie maken.sander1238 schreef:bij welke elco kan ik het beste de spanning voor de ugt's halen
dit is iets wat ik nog niet gedaan heb, er zitten nu nog 4 weerstanden van 100 ohm op zowel de fases als de nul naar centraal aardpunt.disco schreef:AC gloeien en 'nullen' met 100 ohm pot naar centraal aardpunt.
Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?sander1238 schreef:dit is iets wat ik nog niet gedaan heb, er zitten nu nog 4 weerstanden van 100 ohm op zowel de fases als de nul naar centraal aardpunt.disco schreef:AC gloeien en 'nullen' met 100 ohm pot naar centraal aardpunt.
Wil ook wel eens helpen er een alu schotje tussen te zetten................wat ik verder nog ga veranderen: de keuze schakelaar zit vrij dicht op de trafo, ik heb nog een klein relais bordje liggen wat ik ertussen ga maken zodat ik de afstand van de trafo kan vergrootte .
de gloei staat nu op ACKappa7 schreef:Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?
Bij DC kan je de 4 100ohm weerstanden achterwegen houden en enkel de 0 aan aarde leggen.
Gloei je op AC dan zijn de weerstanden nodig en kan je het verder optimaliseren door de ontbrom pot te gebruiken.
Eigenlijk meer zo. De weerstanden vervallen en er komt een pot van 200ohm voor terug.sander1238 schreef:de gloei staat nu op ACKappa7 schreef:Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?
Bij DC kan je de 4 100ohm weerstanden achterwegen houden en enkel de 0 aan aarde leggen.
Gloei je op AC dan zijn de weerstanden nodig en kan je het verder optimaliseren door de ontbrom pot te gebruiken.
je bedoelt na de 4*100 ohm weerstanden nog een 100ohm pot te zetten??