brom hf10

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: brom hf10

Bericht door ray5150 »

disco schreef:
Anne, wat is een kangoeroe??
De kangoeroe is hier onlangs al uitgebreid besproken :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&start=0

Linkje naar het besproken bestand :
http://www.radionics.demon.nl/boeken/He ... erkers.pdf
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

DSCF4441.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
bij welke elco kan ik het beste de spanning voor de ugt's halen
Oeps,ja had ik er niet bijjgetekend :oops: ,wel de 100 ohm van de tweede roosters #-o .
De + van de UGT kan aan de elco na de zekering (waar ook de draad van de andere elco aanzit).
Anne

Zie net de foto,ijverig bezig !
Hou wel de draden van de gloei, bij de voorversterkers, zo ver mogelijk van de roosters weg.Vind ze er wat dicht op.
Bijlagen
bedr.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 09 mei 2014, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

klopt het dat ik de steraarde met het chassis van de versterker moet verbinden bij de potmeter?

hoe kan ik de ingangs bedrading het best leggen, langs de kant, zwevend, dicht bij chassis, dwars door het chassis. ik gebruik hiervoor afgeschermde bedrading aan de potmeter verbonden met massa
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
klopt het dat ik de steraarde met het chassis van de versterker moet verbinden bij de potmeter?

hoe kan ik de ingangs bedrading het best leggen, langs de kant, zwevend, dicht bij chassis, dwars door het chassis. ik gebruik hiervoor afgeschermde bedrading aan de potmeter verbonden met massa
Waar je de aarde van de versterker aan 't chassis legt zal niet veel uitmaken,de verbinding tussen de twee elco's,bij de potmeter of waar de ingangen zitten.Met afgeschermde draden loop je weinig kans dat ze bromoppikken.Zou wel de twee verbindingen potmeter-versterker ingang in elkaar draaien als ze van voor naar achter lopen.De massa's zitten bij de potmeter aan elkaar en later bij het aangesloten toestel ook weer.Vormt een aardlus,kan een bromstroom gaan lopen als de lus in een magnetisch veld van bijv. de trafo zit.Hoeveel er wordt opgevangen hangt af van het opp. binnen de lus.Door in elkaar draaien blijft er van dat opp. nix over.Afgeschermd tweelingsnoer zit dicht tegen elkaar,dat gaat zo ook wel.
Anne
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

sander1238 schreef:
klopt het dat ik de steraarde met het chassis van de versterker moet verbinden bij de potmeter?
Hoe kan ik de ingangsbedrading het best leggen, langs de kant, zwevend, dicht bij chassis, dwars door het chassis?
Ik gebruik hiervoor afgeschermde bedrading, aan de potmeter verbonden met massa.
Houdt het kabeltje uit de buurt van stoorvelden, hoe je hem legt maakt niet uit. De randaarde ligt bij binnenkomst aan je kast, op dat punt breng je ook de verbinding met de ster aan. Het audiosignaal gaat naar je potmeter (zowel het signaal als de nul). Van de loper neem je het aangepaste signaal weer af dat je afgeschermd transporteert naar het rooster van de eerste triode. Op het aardpunt van deze triode (onder de kathodeweerstand) sluit je nu de signaal nul (= hier: de afscherming van je transportleiding) aan. De potmeterbehuizing mag eventueel worden geaard aan of de kast of de ster maar niet aan de signaal nul.
sander1238 schreef:
bij welke elco kan ik het beste de spanning voor de ugt's halen
Ik heb het schema van je voeding even niet voor ogen omdat de forumsoftware niet toestaat dat je berichten terug kunt lezen als je tikt. In principe staat de PP enige rimpel op de eindbuizen toe (1V geen bezwaar). Door ontkoppeling (met LC of RC filter) verlaag je de voedingsspanning en de rimpel. Als de rimpel voldoende is teruggebracht (afhankelijk van de PSRR van de betreffende versterkertrap) kun je de voeding voor deze trap afnemen. Soms lukt het niet met twee RC of LC filters, dan moet je er drie maken.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

:-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$ :-$
allemaal even stil.
echt doodstil.

geen brom meer

\:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Luidspreker vergeten aan te sluiten ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

verhip, zou het dat zijn :lol: :lol:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

DSCF4442.JPG
DSCF4443.JPG
dit is zoals hij er nu bij staat.
disco schreef:
AC gloeien en 'nullen' met 100 ohm pot naar centraal aardpunt.
dit is iets wat ik nog niet gedaan heb, er zitten nu nog 4 weerstanden van 100 ohm op zowel de fases als de nul naar centraal aardpunt.

wat ik verder nog ga veranderen: de keuze schakelaar zit vrij dicht op de trafo, ik heb nog een klein relais bordje liggen wat ik ertussen ga maken zodat ik de afstand van de trafo kan vergrootte .

in ieder geval wil ik iedereen bedanken die iets heeft bijgedragen aan het ontbrommen en verbeteren van mijn HF10 =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door Kappa7 »

Mooi dat het gelukt is :goedzo: :goedzo: :goedzo:
sander1238 schreef:
disco schreef:
AC gloeien en 'nullen' met 100 ohm pot naar centraal aardpunt.
dit is iets wat ik nog niet gedaan heb, er zitten nu nog 4 weerstanden van 100 ohm op zowel de fases als de nul naar centraal aardpunt.
Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?
Bij DC kan je de 4 100ohm weerstanden achterwegen houden en enkel de 0 aan aarde leggen.
Gloei je op AC dan zijn de weerstanden nodig en kan je het verder optimaliseren door de ontbrom pot te gebruiken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: brom hf10

Bericht door democles »

wat ik verder nog ga veranderen: de keuze schakelaar zit vrij dicht op de trafo, ik heb nog een klein relais bordje liggen wat ik ertussen ga maken zodat ik de afstand van de trafo kan vergrootte .
Wil ook wel eens helpen er een alu schotje tussen te zetten................ :mrgreen:

Mooi werk Sander, :rock:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Kappa7 schreef:
Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?
Bij DC kan je de 4 100ohm weerstanden achterwegen houden en enkel de 0 aan aarde leggen.
Gloei je op AC dan zijn de weerstanden nodig en kan je het verder optimaliseren door de ontbrom pot te gebruiken.
de gloei staat nu op AC
je bedoelt na de 4*100 ohm weerstanden nog een 100ohm pot te zetten??
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door Kappa7 »

sander1238 schreef:
Kappa7 schreef:
Maar wat heb je nu gebruikt voor de gloei AC/DC?
Bij DC kan je de 4 100ohm weerstanden achterwegen houden en enkel de 0 aan aarde leggen.
Gloei je op AC dan zijn de weerstanden nodig en kan je het verder optimaliseren door de ontbrom pot te gebruiken.
de gloei staat nu op AC
je bedoelt na de 4*100 ohm weerstanden nog een 100ohm pot te zetten??
Eigenlijk meer zo.
Schermafdruk-4.png
De weerstanden vervallen en er komt een pot van 200ohm voor terug.
Is eigenlijk het zelfde maar je kunt nu de gloeispanning op het optimale potentiaal zetten.
ofterwijl je kunt hem nog stiller krijgen zo.
Volgens mij is dit wat Disco bedoeld.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

Ja, dat is wat disco bedoelt ;)
Ik luister (niet) naar de naam Jaap.

Hier een voorbeeld van netjes werken: http://www.diyaudiovillage.net/index.php?topic=337.0
Deze Rus is begonnen met een plan. De gloeibedrading moet uit de buurt blijven van 'gevoelige' punten:
- het rooster van een spanningsversterkende buis bijvoorbeeld;
- maar ook de audioaanvoer houd je flink uit de buurt van de gloeibedrading;
- koppelcondensatoren idem;
- hetzelfde geldt voor eventuele anodebedrading, afkomstig van de hoogspanningselco's.
Bij zeer hoge eisen (Anne meldde dit al) zijn nog strengere maatregelen nodig.

Nadat hij het mentale plaatje heeft gevormd waar e.e.a. te plaatsen is hij pas gaan solderen.
De beginnende bouwer slaat deze stap helaas vaak over, met alle brom vandien.
Let ook op de kwaliteit van de afwerking van de montage: klasse.

Anne, ik heb bewust geadviseerd om de signaal nul van dit ongebalanceerde systeem niet op het centrale aardpunt te brengen (en ook niet aan de kast dus). Indien een tweede apparaat eveneens is aangesloten op de randaarde, voorkom je hierdoor een aardlus. Dit kunnen van die 'lastige' brommetjes zijn die je nooit goed weg krijgt, vooral als de versterking hoog is. Zodoende kan een (klein) potentiaalverschil tussen de twee kasten bestaan (door de weerstand van de aardleiding waarmee de kasten zijn verbonden) dat niet opgeheven hoeft te worden. Details, maar vele van deze details leiden tot het Walhalla (een flinke schok ook).
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

.
DSCF4443.JPG
.
Sander, je gebruikt 1K stopweerstanden op je roosters als ik het juist zie. Probeer in het vervolg de draadlengte in te korten. Soldeer de weerstand (zonder hem over te verhitten) met het lichaam zo kort mogelijk op de pin van de socket.

En doe iets aan die los flapperende draden naar je hoogspanningselco's. Als een draad beweegt, produceert hij een magneetveld. Magneetvelden hebben de eigenschap om te koppelen (inductie). Hetzelfde geldt voor capaciteit (capacitieve koppeling) wat je vermindert door afstand te houden en/of af te schermen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: brom hf10

Bericht door TheoK »

Gefeliciteerd Sander.
Nu maar genieten. Dat doe ik nog steeds van mijn HF10.
Ik heb die van mij even opgepoetst. Staat er weer als nieuw bij.
Bijlagen
P1050916.JPG
Plaats reactie