Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
maikbike schreef:
Eindelijk de lak proper, gaan er weer gaatjes in geboord worden :mrgreen:
C'est la vie :rofl:
tot we aan het gaatje zijn :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

mjaaaaa, cd's worden van binnen naar buiten gelezen ...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

zeg eens mannekes,
moet zo'n buis inspelen? Roderen? En zoja waarom en hoeveel uurkes dan? En welk klankmatig effect gaat dat dan hebben?

Kan iemand mij trouwens zeggen hoe die Annastasia omgaat met verouderende lampen? Was het de ruststroom die veranderde in de loop der uren?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
zeg eens mannekes,
moet zo'n buis inspelen? Roderen? En zoja waarom en hoeveel uurkes dan? En welk klankmatig effect gaat dat dan hebben?

Kan iemand mij trouwens zeggen hoe die Annastasia omgaat met verouderende lampen? Was het de ruststroom die veranderde in de loop der uren?
De instelling van de buizen gaat vanzelf ,door de kathodeweerstanden (eng. "autobias").
Van inspelen heb ik nooit wat gemerkt,doet 't goed of niet.Elke versterker/luidspreker klinkt anders,je moet er even aan wennen.
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Annastasia

Bericht door tijger »

Het is echter wel zo dat zeker in de eerste 15 minuten de klank anders kan zijn omdat de buizen nog niet helemaal op temparatuur zijn.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Een vraagje dat hier beter op zijn plaats zit : ik wil de Annastasia voorzien van een hoofdtelefooon-jack. Zo kan ik gemakkelijker de verschillen beluisteren tussen de cd-speler, de DAC met opamp en de DAC met buizentrap. Het scheelt ook talloze spurtjes tussen de keuzeschakelaar en "the sweet spot". :mrgreen: Wat ik al begrepen had is dat je natuurlijk een chassideel nodig hebt om in je behuizing te monteren, en natuurlijk moet je het muzieksignaal te pakken krijgen dat naar de vier luidsprekerterminals gaat. Maar hoe doe ik dat specifiek? Extra draadje solderen aan de luidsprekerterminals (in serie dus met die terminals) of aftappen van de UGT's (parallel)? Graag gedetailleerde uitleg zodat ik weet wat te bestellen en waar dat te monteren en aan te sluiten. De firma dankt u !
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Barry2001 »

Dat kan maar zo niet. Je UGT's moeten 8 Ohm zien, of 4 Ohm, ik weet niet wat je gebruikt. Je hoofdtelefoon is dat waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Dat kan maar zo niet. Je UGT's moeten 8 Ohm zien, of 4 Ohm, ik weet niet wat je gebruikt. Je hoofdtelefoon is dat waarschijnlijk niet.
8 ohm. Ja, Ray sprak al van vermogensweerstanden te gebruiken, maar hij gaf geen waarden. Straks misschien. :D Oh ja, ik heb geeneens een hoofdtelefoon. Moet ik ergens zien te lenen. Ooit had ik een Sennheiser HD650 maar die heb ik vele jaren geleden al verkocht omdat ik 'm alweer enkele jaren lang niet gebruikt had.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Als je een koptelefoon via de UGT voed moet je wel een afsluit weerstand op de uitgangen zetten van dezelfde waarde als de luidspeaker

Zie hoe ze het doen bij de pioneer SM-83
Bijlagen
SM-83.JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

#-o besef ik net dat de speakers natuurlijk stil moeten zijn als er een koptelefoon is ingeplugd. Dus zomaar even extra draadjes aan de speakerterminals solderen is natuurlijk een dwaas idee. #-o
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

hm
wat denken jullie hiervan ? http://sound.westhost.com/project100.htm

Krijgt op diyaudio.com positieve kritiek : http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... y-amp.html
Er staat wel deze waarschuwing bij :
"Don't use Rod Elliott's circuit as-is! It was not meant for a tube amp.
"It would load your OPT secondary at 120 ohm instead of 8... not good! The load line would become almost horizontal and negative half-waves could go over maximum allowed dissipation.
Your amp is 10 watt; your headphones can take a maximum of 0.2 watt. You need at least 10*log(10/0.2) = 17dB of attenuation. Let's say 20, to be safe.
Use this calculator: T-Pad / H-Pad Calculator - Resistor Values for Attenuation . Imput impedance 8 to 10 ohm, output impedance around 120 ohm, attenuation - 20-23dB.
I would use R1 = R2 = 5 ohm/10w and R3 = 120 ohm/0.5w.
I don't know if a fuse is really necessary, but if you want one, use a 80mA fast blow."
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Ach ja, je hebt een buizenbak, helemaal niet bij stilgestaan....
Bij een transistor versterker luistert 't niet zo heel nauw, 1 spanningsdeler van 2 weerstanden, klaar.

Met buizen is natuurlijk een ander verhaal, omdat de uitgangstrafo altijd een belasting moet zien, maar je wilt ook de luidsprekers kunnen afschakelen. :-k

Benieuwd wat Anne Buis hierover te zeggen (en te tekenen) heeft...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Valt eigenlijk niet veel aan toe te voegen,PRC gaf het al aan met z'n schema.
Moet best kunnen zo.Denk om je oren (en de koptelefoon),niet te hard :wink: .
Een echte tel.versterker is wel beter,vermoedelijk valt een beetje brom die op de LS's niet opvalt wel tegen.
Voor de duidelijkheid even getekend,wel maar één kant zei de luiaard :shock:
Anne
Bijlagen
AnnasKp.JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Mooi tekeningetje Anne! Lijkt me fun om dat te doen. En ondertussen ben ik verliefd aan het worden op een Koss ESP-9 met een E-9. ;-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Boodschappen lijstje :

jack chassideel :

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=10918

of :

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=10202

Weerstanden, 100R, 2W :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13739

Weerstanden, 10R, 5W :
(ik weet niet of het verstandig is om draadgewonden te nemen hiervoor, zie verder geen 5 watters.)
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8954

Eventueel deze ipv de laatste, zijn wel 3 watters :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=7072

En schakelaar van C&K :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=9179
(Zocht een andere Belg die niet laatst ? :D )
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

U bent veel te goed ! :dank: :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Graag gedaan ! :dank: :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Graag gedaan ! :dank: :D
Die schakelaar zou ik nooit gevonden hebben !
Wat is het verschil trouwens tussen die 2 jacks?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Annastasia

Bericht door disco »

Muug schreef:
Een vraagje dat hier beter op zijn plaats zit : ik wil de Annastasia voorzien van een hoofdtelefooon-jack... natuurlijk moet je het muzieksignaal te pakken krijgen dat naar de vier luidsprekerterminals gaat. Maar hoe doe ik dat specifiek?
Het succes van de aangeboden oplossing hangt af van de impedantie van de hoofdtelefoon. Een 300 ohm knaap is op de voorgestelde wijze niet goed aan te sturen, een 16 of 32 ohm exemplaar wel. Check de site van dhr Broskie http://www.tubecad.com/2009/10/blog0173.htm (specifiek: "Mu-Follower with 300 ohm load") voor een heel simpele en goed klinkende hoofdtelefoonversterker voor hoge impedantie.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Gosh, dat komt er ook nog eens bij kijken.... :hide:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Loopt allemaal wel los hoor :sure: .Wel heel voorzichtig met de volumeknop ! 8-[
De versterker haalt iets van een 30W in 8 ohm. Da's bijna 16V~.
Met de aangehaalde 300 ohm krijg je ,door de 100 ohm in serie, 12V op de telefoon.Is een vermogen van 12x12/300 W of ongeveer 1/2W ,nog veel te veel :shock: .
Aan de andere kant met een van 32 ohm blijft er van de 16V nog 4V over.Geeft 4x4/32 W ook 1/2W :o .
Het zwaarst te verduren krijgt er eentje van 100 ohm ,reken maar na :wink: .
Anne
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Annastasia

Bericht door disco »

Hmmm, mijn ervaring is dat het niet losloopt als je eisen aan de weergave stelt. Met name de hoge impedantie vanwege uitgangstrafo met extra weerstanden gooit roet in het eten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

disco schreef:
Hmmm, mijn ervaring is dat het niet losloopt als je eisen aan de weergave stelt. Met name de hoge impedantie vanwege uitgangstrafo met extra weerstanden gooit roet in het eten.
Dat 't niet ideaal is ,helemaal mee eens :D
Daarom schreef ik al "Een echte tel.versterker is wel beter," enz.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Daarom schreef ik al "Een echte tel.versterker is wel beter," enz.
Anne
Wel, goed, dan laat ik het idee van een jack erin te pluggen wat rusting, beetje spijtig voor alle moeite die Ray gedaan heeft. Daarom trouwens dat ik ook over die Koss ESP-9 + E-9 begon. Lekker "vintage". :goedzo:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

(Dus, even de correcte vraag in de correcte topic. )
Bij luider afspeelvolume klinkt mijn Annastasia niet mooi meer. Alle muziek begint door elkaar te klinken. Kakafonie als het ware. Bij stille en normale volumes klinkt ie normaal mooi en goed. Met de LM-4780-versterker heb ik dat niet. Klinkt alles loepzuiver hoe luid ik ook ga. Waarom dus gebeurt dit? Zijn de UGT's te zwak? Worden de muzieksignalen verkloot door elektromagnetische storing die sterker wordt met toenemend volume? Andere suggesties?
Plaats reactie