Reference Monitor, Fineermannetjes Style: KLAAR!!!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Bedankt voor je uitleg zover Porcino !
Toevallig heb ik vandaag mijn fineer opgehaald, lignaflex berken, 1 vel van ong 2 x 1 mtr. Het front wordt van afgerond 25 mm high density mdf en wordt niet gefineerd maar gespoten.
Het fineer hoeft dus niet door te lopen, misschien op de bovenkant mooi maar helaas heb ik hier te weinig fineer voor.
Ben benieuwd naar het vervolg van je verslag !
Toevallig heb ik vandaag mijn fineer opgehaald, lignaflex berken, 1 vel van ong 2 x 1 mtr. Het front wordt van afgerond 25 mm high density mdf en wordt niet gefineerd maar gespoten.
Het fineer hoeft dus niet door te lopen, misschien op de bovenkant mooi maar helaas heb ik hier te weinig fineer voor.
Ben benieuwd naar het vervolg van je verslag !
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
En dan met Titebond en een fijne lijmkam een lijmfilm op het werkstuk zetten. Fineerlap erop, uitwrijven met een schuimroller om de lucht te verdringen, en persen maar!
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Waarom specifiek Titebond ? betere ervaring mee dan "gewone" witte houtlijm ?
Het is wel makkelijk bij jou in de stad verkrijgbaar.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/kle ... lue-118-ml
Het is wel makkelijk bij jou in de stad verkrijgbaar.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/kle ... lue-118-ml
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Titebond, ehh, eigenlijk omdat mij dat door een meubelrestaurateur was aangeraden. Hij gebruikte dat voor alles. Verder eigenlijk geen rede voor, anders dan dat ik het in huis heb, en het lekker werkt.
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Nr. 2 na het persen en nr. 1 in de Osmo Hardwax...
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Ziet er zeker mooi uit, alleen de poort vind ik een beetje afbreuk doen aan het geheel. Ik persoonlijk zou gekozen hebben een standaard zwarte baspoort, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Ik zou in een systeem met zulke prijzige units dan weer meer geld uitgeven aan goed dempingsmateriaal (en de goede toepassing).
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Hoi Mark,
Wat is er mis met Twaron, Hawaphon, Loodbitumen en Pritex? Graag wat meer info want nu kan het nog...
Wat is er mis met Twaron, Hawaphon, Loodbitumen en Pritex? Graag wat meer info want nu kan het nog...
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Overigens de baspoort wordt matzwart, alleen geen prutplastic...
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Dat gaat er vast beter uitzienPorcino schreef:Overigens de baspoort wordt matzwart, alleen geen prutplastic...
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Ik dacht BAF te zien... en dat is vooral effectief in behoorlijke hoeveelheden. Elk open tweewegsysteem heeft behoorlijk wat aandacht nodig qua demping, of liever, de filterende werking ervan in de kast. Met Twaron en die andere spullen is m.i. weinig mis overigens, maar in elk geval moet je met aramidevezel oppassen, dat heeft medeforummer Gerrit laatst mooi laten zien.Porcino schreef:Hoi Mark,
Wat is er mis met Twaron, Hawaphon, Loodbitumen en Pritex? Graag wat meer info want nu kan het nog...
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Hoi Mark, BAF zit er nu in als matje tegen rotzooi in de kast (lakken/schuren etc), het vangt het stof zo lekker. met je ogen is dus niets mis hoor 
Met Twaron/aramidevezels werken heb ik nog nooit gedaan dus zal eens opzoeken wat er bij Gerrit is gebeurd. Dank voor het meedenken!
Met Twaron/aramidevezels werken heb ik nog nooit gedaan dus zal eens opzoeken wat er bij Gerrit is gebeurd. Dank voor het meedenken!
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Mooi geworden hoor !
Ipv de pers methode wil ik mijn kasten met de strijkbout methode en verdunde houtlijm fineren.
Ik kan het hele forum afstruinen natuurlijk maar heeft iemand een link/ervaring tips hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
Ipv de pers methode wil ik mijn kasten met de strijkbout methode en verdunde houtlijm fineren.
Ik kan het hele forum afstruinen natuurlijk maar heeft iemand een link/ervaring tips hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
De Arnhemse Fijnhouthandel heeft een duidelijke handleiding staan op hun site.
Ik heb die gevolgd en dat heeft tot een (voor mij) uitstekend restultaat geleid.
Ik heb die gevolgd en dat heeft tot een (voor mij) uitstekend restultaat geleid.
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
+1
Die PDF is al een keer of 5 op het forum geplaatst.
Die PDF is al een keer of 5 op het forum geplaatst.
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Mooi! Past goed bij de glimmende Ayon en de platenspeler.
(en de retro gordijnen..
)
groet,
Aat
(en de retro gordijnen..
groet,
Aat
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Alleen die Meridian valt wat uit de toon. Maar zeker mooi geworden.AatV schreef:Mooi! Past goed bij de glimmende Ayon en de platenspeler.
(en de retro gordijnen..)
groet,
Aat
Co
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Die gordijnen het het behang zijn hier zo ongeveer de 'running gag' 
Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style
Het volgende project word vast een boekenkast annex wijnrek. 
Reference Monitor, Fineermannetjes Style: Voltooid !!!
Hoi Jan!
Dit was voor mij geen eenvoudige klus. Ik moest nog zo veel leren wat het werken met de bovenfrees betreft, netjes afwerken en verlijmen van vanalles en nogwat. In de tussentijd andere luidsprekerpaartjes afgemaakt om te oefenen zoals mijn MUS monitoren http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t=MUS+SEAS, een setje FE103e Nagaoka hoornen en de grote Aion's http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=SONIDO. De fineer van Dennis wilde ik niet verkloten, net als het ontwerp van van de kast. Lekker strakke lijnen en eenvoud. Perfect voor deze fineer. Ben erg blij met de speakers zoals ze nu zijn en met de BR aan de voorkant prima nabij de muur te plaatsen!
Dit was voor mij geen eenvoudige klus. Ik moest nog zo veel leren wat het werken met de bovenfrees betreft, netjes afwerken en verlijmen van vanalles en nogwat. In de tussentijd andere luidsprekerpaartjes afgemaakt om te oefenen zoals mijn MUS monitoren http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t=MUS+SEAS, een setje FE103e Nagaoka hoornen en de grote Aion's http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=SONIDO. De fineer van Dennis wilde ik niet verkloten, net als het ontwerp van van de kast. Lekker strakke lijnen en eenvoud. Perfect voor deze fineer. Ben erg blij met de speakers zoals ze nu zijn en met de BR aan de voorkant prima nabij de muur te plaatsen!
