Reference Monitor, Fineermannetjes Style: KLAAR!!!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rob Haas
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 1:07

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Rob Haas »

Bedankt voor je uitleg zover Porcino !
Toevallig heb ik vandaag mijn fineer opgehaald, lignaflex berken, 1 vel van ong 2 x 1 mtr. Het front wordt van afgerond 25 mm high density mdf en wordt niet gefineerd maar gespoten.
Het fineer hoeft dus niet door te lopen, misschien op de bovenkant mooi maar helaas heb ik hier te weinig fineer voor.
Ben benieuwd naar het vervolg van je verslag !
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

En dan met Titebond en een fijne lijmkam een lijmfilm op het werkstuk zetten. Fineerlap erop, uitwrijven met een schuimroller om de lucht te verdringen, en persen maar!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door ray5150 »

Waarom specifiek Titebond ? betere ervaring mee dan "gewone" witte houtlijm ?

Het is wel makkelijk bij jou in de stad verkrijgbaar.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/kle ... lue-118-ml
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Titebond, ehh, eigenlijk omdat mij dat door een meubelrestaurateur was aangeraden. Hij gebruikte dat voor alles. Verder eigenlijk geen rede voor, anders dan dat ik het in huis heb, en het lekker werkt.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Nr. 2 na het persen en nr. 1 in de Osmo Hardwax...
Bijlagen
IMG_1005.JPG
IMG_1008.JPG
IMG_1007.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Zweitse »

Ziet er zeker mooi uit, alleen de poort vind ik een beetje afbreuk doen aan het geheel. Ik persoonlijk zou gekozen hebben een standaard zwarte baspoort, maar ja, dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Ik zou in een systeem met zulke prijzige units dan weer meer geld uitgeven aan goed dempingsmateriaal (en de goede toepassing).
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hoi Mark,

Wat is er mis met Twaron, Hawaphon, Loodbitumen en Pritex? Graag wat meer info want nu kan het nog...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Overigens de baspoort wordt matzwart, alleen geen prutplastic...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Zweitse »

Porcino schreef:
Overigens de baspoort wordt matzwart, alleen geen prutplastic...
Dat gaat er vast beter uitzien :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Porcino schreef:
Hoi Mark,

Wat is er mis met Twaron, Hawaphon, Loodbitumen en Pritex? Graag wat meer info want nu kan het nog...
Ik dacht BAF te zien... en dat is vooral effectief in behoorlijke hoeveelheden. Elk open tweewegsysteem heeft behoorlijk wat aandacht nodig qua demping, of liever, de filterende werking ervan in de kast. Met Twaron en die andere spullen is m.i. weinig mis overigens, maar in elk geval moet je met aramidevezel oppassen, dat heeft medeforummer Gerrit laatst mooi laten zien.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hoi Mark, BAF zit er nu in als matje tegen rotzooi in de kast (lakken/schuren etc), het vangt het stof zo lekker. met je ogen is dus niets mis hoor :-)

Met Twaron/aramidevezels werken heb ik nog nooit gedaan dus zal eens opzoeken wat er bij Gerrit is gebeurd. Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Dank Mark!
Rob Haas
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 1:07

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Rob Haas »

Mooi geworden hoor !
Ipv de pers methode wil ik mijn kasten met de strijkbout methode en verdunde houtlijm fineren.
Ik kan het hele forum afstruinen natuurlijk maar heeft iemand een link/ervaring tips hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door pappaleo »

De Arnhemse Fijnhouthandel heeft een duidelijke handleiding staan op hun site.

Ik heb die gevolgd en dat heeft tot een (voor mij) uitstekend restultaat geleid.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door ray5150 »

+1

Die PDF is al een keer of 5 op het forum geplaatst.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

EINDELIJK af...

Maar het wachten waard :)
Bijlagen
foto (3).JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door AatV »

Mooi! Past goed bij de glimmende Ayon en de platenspeler.
(en de retro gordijnen.. :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door cve »

AatV schreef:
Mooi! Past goed bij de glimmende Ayon en de platenspeler.
(en de retro gordijnen.. :mrgreen: )

groet,
Aat
Alleen die Meridian valt wat uit de toon. Maar zeker mooi geworden.

Co
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Die gordijnen het het behang zijn hier zo ongeveer de 'running gag' :p
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door ray5150 »

Het volgende project word vast een boekenkast annex wijnrek. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Wowly »

:yeah: :proost: :goedzo:

hardstikke mooi geworden!!!!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Reference Monitor, Fineermannetjes Style: Voltooid !!!

Bericht door Porcino »

Hoi Jan!

Dit was voor mij geen eenvoudige klus. Ik moest nog zo veel leren wat het werken met de bovenfrees betreft, netjes afwerken en verlijmen van vanalles en nogwat. In de tussentijd andere luidsprekerpaartjes afgemaakt om te oefenen zoals mijn MUS monitoren http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t=MUS+SEAS, een setje FE103e Nagaoka hoornen en de grote Aion's http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=SONIDO. De fineer van Dennis wilde ik niet verkloten, net als het ontwerp van van de kast. Lekker strakke lijnen en eenvoud. Perfect voor deze fineer. Ben erg blij met de speakers zoals ze nu zijn en met de BR aan de voorkant prima nabij de muur te plaatsen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”