brom hf10

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: brom hf10

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
nl3prc schreef:
Beetje overdreven om met die elco's een dc voeding te bouwen ze zijn zo te zien voor VAC wisselspanning dus
Elco's? De enige echte Polypropyleen/olie condensatoren, ook geschikt voor ruim 500 V DC! :mrgreen:

groet,
Aat
Polypropyleen-olie? Lijken mij meer of polypropyleen, of papier in olie. Zoals Anne al zei, door die bussen kunnen flink amperes!

Niet nodig maar als je ze hebt liggen en er plek voor hebt, waarom niet? Het wordt toch geen productie versterker :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Best over die dingen een weerstand van bijv. 1M/1W te zetten (vast).
Kan heeel lang duren voordat ze hun lading kwijt zijn.
Als je allang vergeten ben dat er nog wat in zit,kun je er nog lelijk je vingers aan verbranden :shock:
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Waar het hart vol van is ... :o
Na er zelf eerst een zooitje van gemaakt te hebben ,is onze mtb zo blij dat z'n versterkertje nu werkt ,dat ie er niet meer over ophouden kan :lol: .
Anne
Ik ben inderdaad blij dan mijn versterker nu goed werkt, en dat ondanks het feit dat jij ook niet wist hoe groot de invloed van de roosterstroom is!, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Maar je hebt het de laatste tijd wel vaker fout als je me probeert te "helpen", je zegt meteen dat iets niet kan, terwijl als je meteen goed zou lezen het zelfs een goede (en goedkope!) oplossing blijkt.
En ik lever toch een positieve bijdrage als ik naar mijn ontwerpen verwijs (ik verdien er verder niks mee), want daar zitten tal van dingen in, die je kan gebruiken om je versterker te verbeteren!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

[verongelijkt] Zal 't draadje maar niet verder vervuilen :( [/verongelijkt]
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door mtb »

Hier alvast een handige manier om de gloei-spanningen aan te sluiten:
HF10ff.PNG
HF10ff.PNG (3.45 KiB) 394 keer bekeken
De onderdelen zijn bij ome Dick te koop en niet duur en als je de 7812 isol neemt, kan je 'm makkelijk ergens op het frame schroeven.
De D's en C's zijn genoeg voor stereo, maar wel één 7812 per kanaal!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: brom hf10

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Best over die dingen een weerstand van bijv. 1M/1W te zetten (vast).
Kan heeel lang duren voordat ze hun lading kwijt zijn.
Als je allang vergeten ben dat er nog wat in zit,kun je er nog lelijk je vingers aan verbranden :shock:
Anne
Goed punt Anne, geldt eigenlijk ook voor elco's. Qua opslag kun je dergelijke condensatoren het beste bewaren met een kortsluitingsdraadje er over. Ook al heb je ze eerst goed ontladen, de spanning kan anders daarna weer gevaarlijk hoog oplopen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
[verongelijkt] Zal 't draadje maar niet verder vervuilen :( [/verongelijkt]
Anne
Liever wel anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: brom hf10

Bericht door ray5150 »

+1

Als er iemand is hier die bereid is om mee te denken, dingen uitzoeken. berekeningen en vooral dingen uit leggen door een tekeningetje,
dan is het Anne wel. :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: =D> =D> =D> =D>

In tegenstelling tot iemand als MTB die 9 van de 10 keer zijn eigen mening erdoor dramt...

Fouten maken we allemaal, daar zijn we mensen voor, en voor iemand die dik in de 70 is,
en met alle lichamelijke ongemakken die je op die leeftijd kunt hebben mag het nog een wonder heten dat Anne zo betrokken is bij het forum.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

sander1238 schreef:
Ah!buis schreef:
[verongelijkt] Zal 't draadje maar niet verder vervuilen :( [/verongelijkt]
Anne
Liever wel anne
Hoezo ? wil je wat lengte bertreft Ray inhalen (voorbijsteken :-s ).
Aan onzin heb je toch niet veel :? .Hoewel, lachen heet gezond :D .
Zal proberen 't opbouwend te houden, maar niet al te saai :sure: .
Net even gekeken, Ray zet gemiddeld 1 bericht/dag meer neer dan ik,nog veel werk om 'm in te halen :shock:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: brom hf10

Bericht door TheoK »

ray5150 schreef:
+1

Als er iemand is hier die bereid is om mee te denken, dingen uitzoeken. berekeningen en vooral dingen uit leggen door een tekeningetje,
dan is het Anne wel. :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: =D> =D> =D> =D>

Fouten maken we allemaal, daar zijn we mensen voor, en voor iemand die dik in de 70 is,
en met alle lichamelijke ongemakken die je op die leeftijd kunt hebben mag het nog een wonder heten dat Anne zo betrokken is bij het forum.

Helemaal mee eens. Gewoon doorgaan Anne. =D>
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

mtb schreef:
Hier alvast een handige manier om de gloei-spanningen aan te sluiten.
Hai,

Ik zie een spanningsverdubbelaar en een lineaire regulator in je schema, wat is daar zo bijzonder aan?
Verdiep je eens in de oorzaken van ruis in de buizenversterker, waarschijnlijk keer je dan terug op dit pad.
Geeft niets, we moeten allen leren.
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Zou toch wel handig zijn om eerst het draadje door te nemen.
Het gaat wel degelijk om brom, niet om ruis.(Disco)
Gelijkstroom gloeien heeft Sander al geprobeerd zonder resultaat (mtb)
En dat voorstel om alles op gelijkstroom te gloeien :o ,heeft voor de eindbuizen niet veel zin.Geeft alleen dikkere elco's,hetere IC en grotere trafostroom.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Het gaat idd alleen om de brom. Morgen avond ga ik de voeding maken zoals anne hem uitgetekend heeft.
Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

Dat mag dan het geval zijn maar het is slechte praktijk om een nieuw probleem te introduceren (ruis) terwijl de oorzaak va het oorspronkelijke probleem (brom) niet wordt aangepakt. Een eenvoudige buizenversterker als deze is met AC-gloeien en aandacht voor rimpel en stroompaden retestil te krijgen op luidsprekers van 82-86dB.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

disco schreef:
Geeft niets, we moeten allen leren.
en ik leer nog iedere dag, zelfs op mijn werk wat ik al 20 jaar doe...
disco schreef:
Dat mag dan het geval zijn maar het is slechte praktijk om een nieuw probleem te introduceren (ruis) terwijl de oorzaak va het oorspronkelijke probleem (brom) niet wordt aangepakt.
wat ik uit het geheel begrijp is de brom de oorzaak van de "verkeerde" voeding, hoe kom ik dan volgens jou aan ruis en waarom zou de brom volgens jou niet aangepakt worden.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

Als een versterker bromt komt dit niet door AC gloeien van indirekt verhitte buizen maar door slordig bouwen of andere oorzaken die ik hierboven aanhaal.

Je injecteert common mode ruis in de kathode afkomstig van de gelijkspanningsvoeding met lineaire regulator. Deze hele riedel is overbodig om tot een bromvrije versterker te komen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: brom hf10

Bericht door AatV »

disco schreef:
Je injecteert common mode ruis in de kathode afkomstig van de gelijkspanningsvoeding met lineaire regulator.
De eN van de LM317 wordt in het datasheet gespecificeerd als typisch -90db van de uitgangsspanning.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

tot 10KHz, daarboven is het vrije doorgang ;)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: brom hf10

Bericht door AatV »

disco schreef:
tot 10KHz, daarboven is het vrije doorgang ;)
Met de "programmeer" weerstand behoorlijk gebypassed door een simpel elco'tje blijft het ruisgedrag tegen de -90dB aan zitten! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door nl3prc »

disco schreef:
Als een versterker bromt komt dit niet door AC gloeien van indirekt verhitte buizen maar door slordig bouwen of andere oorzaken die ik hierboven aanhaal.

Je injecteert common mode ruis in de kathode afkomstig van de gelijkspanningsvoeding met lineaire regulator. Deze hele riedel is overbodig om tot een bromvrije versterker te komen.
ik had met mijn 6N2VEP ook ac gegloeit en had een brom ik heb nu dc gegloeit en weg is de brom deze buis is ook een indirecte gegloeide buis

dus kan je niet zeggen dat het niks uitmaakt
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: brom hf10

Bericht door democles »

ik had met mijn 6N2VEP ook ac gegloeit en had een brom ik heb nu dc gegloeit en weg is de brom deze buis is ook een indirecte gegloeide buis

dus kan je niet zeggen dat het niks uitmaakt
Bij mij hetzelfde................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

Bijna iedereen gloeit indirekt verhitte buizen met AC.
Ik heb mijn phono zelf AC gegloeid zonder noemenswaardige brom.


Bijgaand een foto met voorstel voor aangepaste gloeibedrading, uitgaande van de trafo R.O.
Bedrading zo dicht mogelijk tegen het chassis monteren, AC gloeien en 'nullen' met 100 ohm pot naar centraal aardpunt.
Mocht de brom niet zijn verholpen dan ligt het in ieder geval niet aan de gloei en moet er verder worden gezocht.

Aat: dat elcootje doet niets voor CM noise.

Bijgaand een voorstel om de diverse aardlussen op te heffen.
Centraal Aardpunt gaat als enige naar de kast en de veiligheidsaarde.
Bijlagen
DSCF4363b.jpg
DSCF4363b.jpg
aardingsfout.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Schaam je je niet disco, m'n tekening zo te verinneweren :shock: :lol: .
Maar je heb wel gelijk dat een goeie bedrading veel narigheid voorkomt.Vroeger wel gaatjes geboord net naast de gloeiaansluitingen en dan die bedrading boven het chassis.Kwam toch een kap over, werd niet gepronkt met de buizen :) .
Met een kathode die ,al of niet via een elco, geaard is is er niet veel last te verwachten.
Anders is 't met niet ontkoppelde kathodeweerstanden en ook bij de kangoeroe (hoewel daar minder omdat het signaal dan al redelijk sterk is).Krijg je snel brom omdat het uitbalceren met de ontbrompot ,als 't al lukt, niet voor elke buis hetzelfde is.
Anne
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: brom hf10

Bericht door disco »

Anne, wat is een kangoeroe??
Als je de kathode niet ontkoppelt neemt de ri van de buis toe, iets waar je in je berekeningen rekening mee moet houden. Zoals bij alle hoogohmige circuitdelen is de bedrading gevoelig voor het oppikken van brom, afschermen is de remedie.
Soms (vaak zelfs bij onervaren bouwers) is de brom het gevolg van meerdere oorzaken, waarvan de aardlus de meest voorkomende. Maar goed, genoeg de professor uitgehangen... het woord is aan iemand anders ;)
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

bij welke elco kan ik het beste de spanning voor de ugt's halen
Plaats reactie