FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Pjotr »

Dat hoge kermis gehalte klopt wel :lol: Vooral de Japanse spullen uit de jaren '70 - '80 hadden lekker veel knopjes. Hoe meer toeters en bellen, hoe liever. Japanners kicken daar op.

Doe mij dan toch maar het Braun design uit die jaren.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door SARK »

Sorry voor de off topic Berre :oops:
Barry2001 schreef:
... sommige Marantz spullen hadden toch wel een hoog kermis gehalte :lol: maar daardoor ook wel wer een bepaalde aantrekkelijkheid.
Ik was zojuist even verdwaald op de website waar ik het plaatje vandaan heb en zag daar oude foto's van muren van apparatuur .... ik bedacht mij dat ik als jongetje toch regelmatig alle audio apparaten aanzette om alleen maar naar de lampjes te kijken .... Back in the days where more was better :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Pjotr »

Opmerkelijk is dan wel weer dat de voorkant van die Technics ST-8077 retestrak en sober is, bijna saai :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ray5150 »

Voor de liefhebbers, nieuwe FM stereo tuners opgebouwd met buizen :shock: :shock: :
http://www.magnumdynalab.com/tubeoverview.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Voor de liefhebbers, nieuwe FM stereo tuners opgebouwd met buizen :shock: :shock: :
http://www.magnumdynalab.com/tubeoverview.htm
Jah, vooral die "Dual MATRIX EYE Tube" doet het hem :lol:

Maar ik verwacht op zo'n orgel toch wel authentieke losse VFD cijferbuisjes i.p.v. die slappe LED displays :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Voor de liefhebbers, nieuwe FM stereo tuners opgebouwd met buizen :shock: :shock: :
http://www.magnumdynalab.com/tubeoverview.htm
:lol: FMtuner met buizen :o m'n neus :^o
Eerst heet 't "to employ tube technology in the audio amplification stage."
om dan verderop "MD Reference 6922 tubes in the audio stage
Fully complementary balanced design"
Hoera, eindelijk complementaire buizen :sure: :rofl:
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Voor de liefhebbers, nieuwe FM stereo tuners opgebouwd met buizen :shock: :shock: :
http://www.magnumdynalab.com/tubeoverview.htm
:lol: FMtuner met buizen :o m'n neus :^o
Eerst heet 't "to employ tube technology in the audio amplification stage."
om dan verderop "MD Reference 6922 tubes in the audio stage
Fully complementary balanced design"
Hoera, eindelijk complementaire buizen :sure: :rofl:
Anne
+1

Inderdaad erg flauw dat alleen de audiostage met buizen is.

ben net een FM tuner in elkaar aan het knutselen met 3x EF93 en 1x ECC85 plus nog een Nuvistor in aan de ingang.

moet nog iets verzinnen voor de stereo decoder.
een klein scoopje erin bouwen is misschien ook wel leuk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Ah!buis »

Mr Tube schreef:
ben net een FM tuner in elkaar aan het knutselen met 3x EF93 en 1x ECC85 plus nog een Nuvistor in aan de ingang.

moet nog iets verzinnen voor de stereo decoder.
een klein scoopje erin bouwen is misschien ook wel leuk.
Leuke bezigheid,lang geleden ook gedaan,nog geen stereo.Heb je zo'n blokje met ECC85 en twee schuivende kernen voor de afstemming van Philips op de kop getikt? Had er toen een ,die hielt bij 100MHz op.Nog niks 104 laat staan 108MHz :( .
Voor een MPX decoder is een IC het makkelijkst.Met buizen zit je met spoelen+afregelen 8-[ .
Voor een scoopje heb ik nog ooit een schema bijgehouden,heb je misschien wat aan.
Anne
Bijlagen
MetKSB.jpg
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Mr Tube »

Nee ik heb iets Japans met een drievoudige afstem condensator, haalt wel 108MHz.
Nuvistor is aan de ingang en dan volgt een tweede trap en een zelfoscillerende mengtrap.

IC's komen er niet in! dan een Philips moduletje of zo met transistors
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Ah!buis »

Mr Tube schreef:
IC's komen er niet in! dan een Philips moduletje of zo met transistors
Heb je hier iets aan ?
Anne
Bijlagen
Ph-FMmpx.jpg
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Mr Tube »

Die schakeling is geniaal!
zoals we dat van Philips gewend zijn weten ze weer het maximale te bereiken met een minimum aan componenten!
slechts een buis! (afgezien van de gelijkrichter).
Plaats reactie