FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Blijkbaar ooit bedoeld voor FM uitzending over 4 kanalen. Zijn er ooit 4-kanaals FM uitzendingen geweest (in Europa)? Het zou me sterk verbazen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb jij een tuner waar dit op zit?
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Ik dacht van Yes. Heb zelf de Technics ST-8077 de ST-8600 had het naar 't schijnt ook.
Misschien niet duidelijk te zien op de foto; de twee rechter uitgangen vermelden: "4 ch MPX OUT - HOR - VERT "
De print is wel degelijk ook bestukt voor MPX, is dus geen dummy uitgang bedoeld voor een ander continent. Kan me voorstellen dat het in Japan ooit van toepassing is geweest, wellicht een stille dood gestorven, zoals de quadrofonie vinyl opnames.
Misschien niet duidelijk te zien op de foto; de twee rechter uitgangen vermelden: "4 ch MPX OUT - HOR - VERT "
De print is wel degelijk ook bestukt voor MPX, is dus geen dummy uitgang bedoeld voor een ander continent. Kan me voorstellen dat het in Japan ooit van toepassing is geweest, wellicht een stille dood gestorven, zoals de quadrofonie vinyl opnames.
Laatst gewijzigd door Berre op vr 02 mei 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Welk type nummer staat erop de tuner? Kan het net niet lezen, ST6*77?
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
ST-8077. Ik heb hem hier in huis, maar hij ligt uit elkaar voor restauratie. Kan geen foto's maken nu. Mevrouw heeft het fototoestel mee, weekje Stockholm... 
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Voor mezelf was het ook compleet onbekend.
Blijkbaar was 4 CH MPX een "doodgeboren" poging om quadro te "redden"; de eerste zendlicenties zijn pas in de jaren '80 uitgereikt; toen was het hele quadro gebeuren al waardeloos. Het is nooit toegepast. Vergelijkbaar hiermee is AM stereo. Ook dat project is een stille dood gestorven wegens véél te laat en in de sprint voorbijgestoken door FM. Naar het schijnt zijn er ooit AM stereo autoradio's op de markt geweest.
Blijkbaar was 4 CH MPX een "doodgeboren" poging om quadro te "redden"; de eerste zendlicenties zijn pas in de jaren '80 uitgereikt; toen was het hele quadro gebeuren al waardeloos. Het is nooit toegepast. Vergelijkbaar hiermee is AM stereo. Ook dat project is een stille dood gestorven wegens véél te laat en in de sprint voorbijgestoken door FM. Naar het schijnt zijn er ooit AM stereo autoradio's op de markt geweest.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
En wat dachten we van dolby FM, heb een Revox B760 staan waar die optie ingebouwd kan worden. Ook nooit wat geworden.....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Zit er op te googlen, maar vind er niet echt wat op, had je zelf ook al wel gedaan denk ik. Uniek apparaat, zuinig op zijn 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Niks 4 kanaals. Die twee extra aansluitingen zijn om een oscilloscoop aan te sluiten :
http://www.ham-radio.com/k6sti/mpath.htm
De meeste Revox tuners hebben dat ook.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Tsja, ver gezocht
.. als je inderdaad je antenne kon draaien heb je toch wel door of je via een 'multipath' luistert. Heb het nog nooit op een tuner gezien in elk geval.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Vroeger hadden de duurdere tuners het vaak. De Revox B760 had zelfs de mogelijkheid om per station de rotorstand op te slaan en aan te sturen. Those where the days...... 
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
In de Technics folder: "4-ch MPX output for discrete FM broadcasts. "ds23man schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Niks 4 kanaals. Die twee extra aansluitingen zijn om een oscilloscoop aan te sluiten :
http://www.ham-radio.com/k6sti/mpath.htm
De meeste Revox tuners hebben dat ook.
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Marantz had toch ook een tuner met een ingebouwde scoop, destijds ?
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Heb wat rond gegoogled, maar er is niet bijzonder veel info over te vinden.
Hier en daar lees je wel over "quad FM", dat zou een FCC akkoord hebben behaald in 1983, ruim te laat voor exploitatie. Anderzijds lees ik dat surround FM nog niet dood zou zijn. Toekomstige chips zouden "standaard" multi kanaals HD audio uitzending voorzien??? Benieuwd wie die opnames gaat maken...
Hier en daar lees je wel over "quad FM", dat zou een FCC akkoord hebben behaald in 1983, ruim te laat voor exploitatie. Anderzijds lees ik dat surround FM nog niet dood zou zijn. Toekomstige chips zouden "standaard" multi kanaals HD audio uitzending voorzien??? Benieuwd wie die opnames gaat maken...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Quadraphonic FM[edit]
In 1969 Louis Dorren invented the Quadraplex system of single station, discrete, compatible four-channel FM broadcasting. There are two additional subcarriers in the Quadraplex system, supplementing the single one used in standard stereo FM. The baseband layout is as follows:
50 Hz to 15 kHz Main Channel (sum of all 4 channels) (LF+LR+RF+RR) signal, for mono FM listening compatibility.
23 to 53 kHz (cosine quadrature subcarrier) (LF+LR) - (RF+RR) Left minus Right difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel was used for 2 channel stereo listener compatibility.
23 to 53 kHz (sine quadrature 38 kHz subcarrier) (LF+RF) - (LR+RR) Front minus Back difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel and all the other subcarriers is used for the Quadraphonic listener.
61 to 91 kHz (cosine quadrature 76 kHz subcarrier) (LF+RR) - (LR+RF) Diagonal difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the main channel and all the other subcarriers is also used for the Quadraphonic listener.
95 kHz SCA subcarrier, phase-locked to 19 kHz pilot, for reading services for the blind, background music, etc.
There were several variations on this system submitted by GE, Zenith, RCA, and Denon for testing and consideration during the National Quadraphonic Radio Committee field trials for the FCC. The original Dorren Quadraplex System outperformed all the others and was chosen as the national standard for Quadraphonic FM broadcasting in the United States. The first commercial FM station to broadcast quadraphonic program content was WIQB (now called WWWW-FM) in Ann Arbor/Saline, Michigan under the guidance of Chief Engineer Brian Brown.[5]
In 1969 Louis Dorren invented the Quadraplex system of single station, discrete, compatible four-channel FM broadcasting. There are two additional subcarriers in the Quadraplex system, supplementing the single one used in standard stereo FM. The baseband layout is as follows:
50 Hz to 15 kHz Main Channel (sum of all 4 channels) (LF+LR+RF+RR) signal, for mono FM listening compatibility.
23 to 53 kHz (cosine quadrature subcarrier) (LF+LR) - (RF+RR) Left minus Right difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel was used for 2 channel stereo listener compatibility.
23 to 53 kHz (sine quadrature 38 kHz subcarrier) (LF+RF) - (LR+RR) Front minus Back difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel and all the other subcarriers is used for the Quadraphonic listener.
61 to 91 kHz (cosine quadrature 76 kHz subcarrier) (LF+RR) - (LR+RF) Diagonal difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the main channel and all the other subcarriers is also used for the Quadraphonic listener.
95 kHz SCA subcarrier, phase-locked to 19 kHz pilot, for reading services for the blind, background music, etc.
There were several variations on this system submitted by GE, Zenith, RCA, and Denon for testing and consideration during the National Quadraphonic Radio Committee field trials for the FCC. The original Dorren Quadraplex System outperformed all the others and was chosen as the national standard for Quadraphonic FM broadcasting in the United States. The first commercial FM station to broadcast quadraphonic program content was WIQB (now called WWWW-FM) in Ann Arbor/Saline, Michigan under the guidance of Chief Engineer Brian Brown.[5]
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
En dan nog op 56kHz de RadioDataSystem.
In stereo moet je al een goeie ontvangst hebben om niet in de ruis te verdrinken,laat staan met nog meer erbij.
Langs de kabel is 't misschien nog net te doen.Is nooit iets geworden niet alleen omdat 't wat laat kwam
.
Anne
In stereo moet je al een goeie ontvangst hebben om niet in de ruis te verdrinken,laat staan met nog meer erbij.
Langs de kabel is 't misschien nog net te doen.Is nooit iets geworden niet alleen omdat 't wat laat kwam
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Voor 'gewoon' ruisvrij stereo heb he al een fors signaal nodig in de ether. Op de kabel gaat dit wel, in de ether hoeft er maar iets onder te zitten en je hebt storing met de drukte op de fm band. Dab lijkt een goed alternatief.
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Lijkt, of is ? da's een heel groot verschil.Barry2001 schreef:Dab lijkt een goed alternatief.
Feit is dat het grafveld met mislukte systemen om audio of video te transporteren of te bewaren immens groot is.
Vaak zag het er op papier heel aardig uit, de praktijk naar succesvolle uitvoering en acceptatie is een heel stuk weerbarstiger.
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Toch leuk om over dit soort archeologie te lezen. Ben zelf ook al een flink eind de 50 voorbij, toch lees ik hierover pas pas nu voor het eerst. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
dat was wat voor mn pa geweest, die had jaren lang zo'n draaibare antenne op t dak staands23man schreef:Vroeger hadden de duurdere tuners het vaak. De Revox B760 had zelfs de mogelijkheid om per station de rotorstand op te slaan en aan te sturen. Those where the days......
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
De Marants tuners .... wie is er niet opgewonden van geworden tijdens de puberteitray5150 schreef:Marantz had toch ook een tuner met een ingebouwde scoop, destijds ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?
Een snoepje, sommige Marantz spullen hadden toch wel een hoog kermis gehalte
maar daardoor ook wel wer een bepaalde aantrekkelijkheid. Die 2600 is zeldzaam inmiddels, zuinig op zijn als je er nog 1 hebt staan...
