FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

Blijkbaar ooit bedoeld voor FM uitzending over 4 kanalen. Zijn er ooit 4-kanaals FM uitzendingen geweest (in Europa)? Het zou me sterk verbazen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb jij een tuner waar dit op zit?
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

Ik dacht van Yes. Heb zelf de Technics ST-8077 de ST-8600 had het naar 't schijnt ook.

Misschien niet duidelijk te zien op de foto; de twee rechter uitgangen vermelden: "4 ch MPX OUT - HOR - VERT "

De print is wel degelijk ook bestukt voor MPX, is dus geen dummy uitgang bedoeld voor een ander continent. Kan me voorstellen dat het in Japan ooit van toepassing is geweest, wellicht een stille dood gestorven, zoals de quadrofonie vinyl opnames.
Bijlagen
ST-8077back.jpg
Laatst gewijzigd door Berre op vr 02 mei 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Welk type nummer staat erop de tuner? Kan het net niet lezen, ST6*77?
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

ST-8077. Ik heb hem hier in huis, maar hij ligt uit elkaar voor restauratie. Kan geen foto's maken nu. Mevrouw heeft het fototoestel mee, weekje Stockholm... ;)
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

Voor mezelf was het ook compleet onbekend.

Blijkbaar was 4 CH MPX een "doodgeboren" poging om quadro te "redden"; de eerste zendlicenties zijn pas in de jaren '80 uitgereikt; toen was het hele quadro gebeuren al waardeloos. Het is nooit toegepast. Vergelijkbaar hiermee is AM stereo. Ook dat project is een stille dood gestorven wegens véél te laat en in de sprint voorbijgestoken door FM. Naar het schijnt zijn er ooit AM stereo autoradio's op de markt geweest.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

En wat dachten we van dolby FM, heb een Revox B760 staan waar die optie ingebouwd kan worden. Ook nooit wat geworden.....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Zit er op te googlen, maar vind er niet echt wat op, had je zelf ook al wel gedaan denk ik. Uniek apparaat, zuinig op zijn :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Niks 4 kanaals. Die twee extra aansluitingen zijn om een oscilloscoop aan te sluiten :

http://www.ham-radio.com/k6sti/mpath.htm

De meeste Revox tuners hebben dat ook.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

Was vooral handig als je een antennerotor had.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Tsja, ver gezocht :lol: .. als je inderdaad je antenne kon draaien heb je toch wel door of je via een 'multipath' luistert. Heb het nog nooit op een tuner gezien in elk geval.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

Vroeger hadden de duurdere tuners het vaak. De Revox B760 had zelfs de mogelijkheid om per station de rotorstand op te slaan en aan te sturen. Those where the days...... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

B760.~png.jpg
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

ds23man schreef:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Niks 4 kanaals. Die twee extra aansluitingen zijn om een oscilloscoop aan te sluiten :

http://www.ham-radio.com/k6sti/mpath.htm

De meeste Revox tuners hebben dat ook.
In de Technics folder: "4-ch MPX output for discrete FM broadcasts. "
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ray5150 »

Marantz had toch ook een tuner met een ingebouwde scoop, destijds ?
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

Heb wat rond gegoogled, maar er is niet bijzonder veel info over te vinden.

Hier en daar lees je wel over "quad FM", dat zou een FCC akkoord hebben behaald in 1983, ruim te laat voor exploitatie. Anderzijds lees ik dat surround FM nog niet dood zou zijn. Toekomstige chips zouden "standaard" multi kanaals HD audio uitzending voorzien??? Benieuwd wie die opnames gaat maken...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

Quadraphonic FM[edit]

In 1969 Louis Dorren invented the Quadraplex system of single station, discrete, compatible four-channel FM broadcasting. There are two additional subcarriers in the Quadraplex system, supplementing the single one used in standard stereo FM. The baseband layout is as follows:
50 Hz to 15 kHz Main Channel (sum of all 4 channels) (LF+LR+RF+RR) signal, for mono FM listening compatibility.
23 to 53 kHz (cosine quadrature subcarrier) (LF+LR) - (RF+RR) Left minus Right difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel was used for 2 channel stereo listener compatibility.
23 to 53 kHz (sine quadrature 38 kHz subcarrier) (LF+RF) - (LR+RR) Front minus Back difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the Main channel and all the other subcarriers is used for the Quadraphonic listener.
61 to 91 kHz (cosine quadrature 76 kHz subcarrier) (LF+RR) - (LR+RF) Diagonal difference signal. This signal's modulation in algebraic sum and difference with the main channel and all the other subcarriers is also used for the Quadraphonic listener.
95 kHz SCA subcarrier, phase-locked to 19 kHz pilot, for reading services for the blind, background music, etc.

There were several variations on this system submitted by GE, Zenith, RCA, and Denon for testing and consideration during the National Quadraphonic Radio Committee field trials for the FCC. The original Dorren Quadraplex System outperformed all the others and was chosen as the national standard for Quadraphonic FM broadcasting in the United States. The first commercial FM station to broadcast quadraphonic program content was WIQB (now called WWWW-FM) in Ann Arbor/Saline, Michigan under the guidance of Chief Engineer Brian Brown.[5]
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Ah!buis »

En dan nog op 56kHz de RadioDataSystem.
In stereo moet je al een goeie ontvangst hebben om niet in de ruis te verdrinken,laat staan met nog meer erbij.
Langs de kabel is 't misschien nog net te doen.Is nooit iets geworden niet alleen omdat 't wat laat kwam :-& .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Voor 'gewoon' ruisvrij stereo heb he al een fors signaal nodig in de ether. Op de kabel gaat dit wel, in de ether hoeft er maar iets onder te zitten en je hebt storing met de drukte op de fm band. Dab lijkt een goed alternatief.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Dab lijkt een goed alternatief.
Lijkt, of is ? da's een heel groot verschil.

Feit is dat het grafveld met mislukte systemen om audio of video te transporteren of te bewaren immens groot is.
Vaak zag het er op papier heel aardig uit, de praktijk naar succesvolle uitvoering en acceptatie is een heel stuk weerbarstiger.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Berre »

Toch leuk om over dit soort archeologie te lezen. Ben zelf ook al een flink eind de 50 voorbij, toch lees ik hierover pas pas nu voor het eerst. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Vroeger hadden de duurdere tuners het vaak. De Revox B760 had zelfs de mogelijkheid om per station de rotorstand op te slaan en aan te sturen. Those where the days...... :lol:
dat was wat voor mn pa geweest, die had jaren lang zo'n draaibare antenne op t dak staan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Marantz had toch ook een tuner met een ingebouwde scoop, destijds ?
De Marants tuners .... wie is er niet opgewonden van geworden tijdens de puberteit :mrgreen:
Bijlagen
Marantz.Scope.2600.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM Tuner met uitgang 4 CH MPX ?

Bericht door Barry2001 »

Een snoepje, sommige Marantz spullen hadden toch wel een hoog kermis gehalte :lol: maar daardoor ook wel wer een bepaalde aantrekkelijkheid. Die 2600 is zeldzaam inmiddels, zuinig op zijn als je er nog 1 hebt staan...
Plaats reactie