HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Eigenlijk moet Muug dan testen met zekeringen in de secundaire lijnen. maximaal 500 mA.
Liever minder.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Eigenlijk moet Muug dan testen met zekeringen in de secundaire lijnen. maximaal 500 mA.
Liever minder.
Of een paar 10 ohm weerstandjes in serie met de trafo-aansluitingen, ruik je zo of er iets mis is :shock:
Tenzij je neus verstopt is :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Tja, dan word het moeilijk repareren, zonder componenten. :-k

Zit er daar in de buurt geen electronica zaak ?
ja, gotron. Maar die sturen helaas geen dingen op. En ze zijn niet laat genoeg Open.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door maikbike »

Gotron.be is gewoon een webwinkel hoor :think:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Je hebt nog gelijk ook. :D
Maar er zijn een paar maren: :-&
- het zijn doorgaans vrij stroeve mensen. Niet moeilijk, maar wat stroef, ze gedragen zich alsof ze tegen hun goesting die zaak openhouden. Zo komen ze op mij tenminste over. Maar goed, via hun webshop heb je daar minder last van.
- hun webshop laat zich ZEER moeilijk doorzoeken, ik heb er eigenlijk nog nooit iets zelf gevonden. Ik stuur dan altijd een mail met een vraag naar of ze dit of dat hebben en dan krijg ik meestal een antwoord terug dat ze het niet hebben maar dat ze het wel kunnen bestellen, of ze hebben iets dat er op trekt.
- ze zijn duur, dickbest is gewéldig goedkoop in vergelijking met hen. Tenminste voor de onderdelen die ik ondertussen al nodig gehad heb
- ze verkopen ook niet per stuk zoals dickbest, maar gelijk zovelen in zakskes. En zelfs dan zijn ze per stuk gerekend duur !
- ze wéten gewoon ook niet alles wat er op de markt is. Toen ik daar eens ging - en dus doorheen hun stroeve voorkomen moest werken - wou ik daar soldeeroogjes met twee lipjes per oogje. Hadden ze nog nooit van gehoord, ze hadden enkel soldeeroogjes met één lipje.

Het zijn allemaal tesamen ervaringen die maken dat ik er echt niet zo graag ga. Maar ze zijn in deze regio wel éénoog in het land der blinden, dat wel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Dan heb je zeker nog nooit iets bij Conrad proberen op te zoeken... :rofl: :rofl:

Nou, eens even kijken...gotron.be...

Weerstanden, 10 Ohm. http://www.gotron.be/componenten/weerst ... mlaag.html

Zekeringhouder, 20 mm. http://www.gotron.be/zekeringhouder-voo ... x32mm.html

Zekeringen, 500 mA. http://www.gotron.be/zekering-5x20mm-sn ... -230v.html

LM337, tering, 1 euro per stuk. :shock: http://www.gotron.be/u-reg-1-2-37v-1-5a-to220.html

LM337, Sodemieters, die benne anderhalve euro het stuk, zitten er soms massief gouden pinnen aan ? :roll: http://www.gotron.be/u-reg-1-2-37v-1-5a-to220-1.html

Nou, en dat binnen de twee minuten, ik zie niet echt in wat het probleem is.
Je hebt hetzelfde voor de helft van de prijs op ebay, maar daar is drie weken of een maand verzendtijd geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

En dan heb je deze nog http://www.gigatek.be/
Ninove is toch ook niet zo ver ?
Anne
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door maikbike »

Dickbest verstuur ook naar BE, 2euro duurder dan binnen NL welliswaar. :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Je kunt het ook gaan afhalen, kost niks ! :lol:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

verzenden door dickbest kost mij meestal 8 euro, omdat het meer dan 100 gram is en omdat het niet in een envelop past. :? Ray, je hebt duidelijk mooie zoekresultaten, maar het kan ook anders.
Ik wist niet dat er in Ninove ook een was.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Je kunt het ook gaan afhalen, kost niks ! :lol:
Retourtje A'dam gratis :o :D .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Jongens, de opamp die er nu in zit is de 5532. Ik lees dat er betere bestaan, de 4562 bvb of de LME49990 of zo. Heeft iemand er daar eentje van op voorraad? Is dat gewoon plug and play?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Kappa7 »

Wat moet je daar dan mee?
Het ding wordt in jou opzet niet eens gebruikt.
Heb je overigens al gevonden wat er mis was met het -12V gebeuren?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Hm, dat was de vraag niet. Ik wil die opamp werkend hebben omdat ik die wil vergelijken met die buizentrap.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Dan moet eerst wel je voeding werken, natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

klopt,
die heb ik zonet uit een Dick's Doosje gehaald.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Er moet wel iets mis zijn tussen de drie-aansluiting en de IC voor de -12V (zal wel een LM337 zijn),zit tegen de rand.Dat IC heeft een stroombeperking,zou flink heet zijn als de fout erna zit.Misschien een diode in de gelijkrichtbrug slecht.Een nieuwe trafo ook verbranden is toch ook niet de bedoeling :shock: .
De tekst bij de witte lintkabel-aansluiting klopt zo te zien niet.Er staat +5 +5 0 -12 +12 0 ,voor zover het op de foto's te zien is moet dat +12 +5 0 -12 +5 0 zijn.
Anne
- Anne, ik citeer je even. Je hebt om te beginnen al gelijk over de tekst bij de witte lintkabel. Die klopt inderdaad niet. Het moet inderdaad +12 +5 0 -12 +5 0. Met dat verschil dat ik +7 meet ipv +12.
- Verder zit volgens jou de fout tussen de drie-aansluiting en de IC voor de -12V. Afgezien dat het om de +12V gaat, heb je ook hier gelijk. Nu, zowel aan de + als aan de - van de gelijkrichter (KBL406) hangt een elco van 4500 µF. Bij die aan de - meet ik -16VDC. Bij die aan de + meet ik slechts +8VDC. Moet ik hieruit concluderen dat die elco defect is vervangen moet worden?
- Ho ja, de 18VAC blijft 18VAC, ook als ik dus de blauwe en de rode draad van de trafo gebruik, met als resultaat een 24,6VDC over de gelijkrichter. Kortom, moet ik dan best alle elco's vervangen door exemplaren van 50V of laat ik het gewoon, want 24,6V is minder dan 25V?
- (verder is het ook zo dat de tekst 12v en 5v bij de verkeerde LM's staat, die van +12 en -12 staan gewoon naast elkaar, net als die van -5 en +5.... )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Haal die 317 en de 337 voor de opamp spanning er eens uit, als er sluiting in zit trekken ze de spanning naar beneden.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Haal die 317 en de 337 voor de opamp spanning er eens uit, als er sluiting in zit trekken ze de spanning naar beneden.
spanning over de bewuste elco is nu 23.6V. Is er een mogelijkheid om die 317 uit te meten, hij ligt hier nu los op het bureau, was een heel gepriegel om die eruit te krijgen. Ik kon niet aan het schroefje waarmee ie aan de koelrib zat, dus die moest er ook uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Eerst 's kijken of de trafo goed is aangesloten :o
Anne
Bijlagen
TrAls.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
ray5150 schreef:
Haal die 317 en de 337 voor de opamp spanning er eens uit, als er sluiting in zit trekken ze de spanning naar beneden.
spanning over de bewuste elco is nu 23.6V. Is er een mogelijkheid om die 317 uit te meten, hij ligt hier nu los op het bureau, was een heel gepriegel om die eruit te krijgen. Ik kon niet aan het schroefje waarmee ie aan de koelrib zat, dus die moest er ook uit.
Meten aan een 317...kweet niet, bij twijfel keil ik ze weg en pak ik een ander. voor die 3 dubbeltjes ga ik er geen tijd en moeite in stoppen, kapot is kapot. je kan er toch niks aan repareren.

Je zou de datasheet effe kunnen doorlopen, staan altijd wel interessante dingetjes in.
LM317.pdf
(339.2 KiB) 83 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Nog maar wat spanningen.
Moet ophouden,komen me zo onderstoppen :D
Nu maar knus in m'n warme nest,de rest zien we morgen dan wel weer :lol:
Anne
Bijlagen
Spnng.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Ziet er reuze netjes uit, dat plaatje, Anne. :goedzo:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Eerst 's kijken of de trafo goed is aangesloten :o
Anne
jommojanagommenegank :-s
ik ben efkes niet mee :think:
ik heb de gele en de groene aangesloten op 1 en 3. En de geel/groen gestreepte op de 2, da's immers de massa.
Maar gij doet totaal iets anders????? Ge sluit geen massa aan en ge gebruikt twee paren die elk 18VAC maken? :?: :?: :?: :-k :-k :-k :-k Graag wat uitleg aub :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Nee, de geel/groen gestreepte is geen massa, dat is een afscherming tussen de wikkelingen. die moet je dus niet gebruiken. [-X
Aansluiten volgens tekening van Anne, die klopt.
Plaats reactie