HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door John P »

Worden de pcb's ook warm?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Ondertussen heb ik ook even uitgemeten wat dat kleine trafootje produceert, dat is dus geen 24V zoals Ah!Buis zegt, maar 12V. Ik meet telkens 6VAC tegenover de nul. Dat dingetje wordt trouwens heel erg heet, zelfs al na vijf minuutjes kan je je vinger er maar een paar seconden tegenhouden.
Als je een trafo van 2x6V aansluit op iets wat 2x12V nodig heeft gaat er normaal veel minder stroom lopen dan bedoeld.
Eeen trafo die dan gloeiend wordt is kapot of verkeerd (kortsluiting) aangesloten.
De voeding van die X10D gebruikt enkelfasige gelijkrichting voor de gloei,heel onvoordelig,heb je een zwaardere trafo nodig.
Eenvoudig beter te doen en dan een trafo van 2x12V (0,5A).
Zoals de LED is aangesloten zal die niet lang leven,veel te hoge spanning in sperrichting, moet een diode (1N4148,1N4007 enz.) in serie.
Anne

Aanduiding bij trafo van 24 naar 12VA verandert ,was 24VA zonder de verandering.Door elkaar gehaald :oops: .
Bijlagen
Xvd.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 25 apr 2014, 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Kappa7 schreef:
Oké maar ik dacht dat je die al spelend had.
haal de 3 12V wikkelingen eens los en sluit alleen het 5V gedeelte eens aan.
dat 12 V gedeelte heb je namelijk niet nodig als je een buizen uitgang wil gaan gebruiken.
Werkt het dan wel? En ook hier meet alle spanningen eens door die je kent.
Ha, dat kan ik wel eens doen. Ben benieuwd wat er dan nog gaat werken. Er is nl. helemaal niet uitgelegd wat er specifiek op 5 Vdc draait en wat op 12 Vdc.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Kappa7 »

De opamps hebben die + en - 12V nodig de rest maar 5V.
Als je de opamp niet gebruikt hoef je die dus ook niet te voeden.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

Ik zie foto's van 2 verschillende voeding prints in deze thread. Met 3 of met 4 stabilizatoren.
De print met 4 stabilizatoren geeft +/-12v voor de opamps, +5v voor het digitale gedeelte en +5v voor het anologe gedeelte van de DAC. Gebruik je de opamps niet dan moet je de stabilizatoren voor de +/- 12v verwijderen anders gaan deze oscilleren.Volgens mij moet je voor de 5v digitaal een aparte wikkeling of trafo gebruiken.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Hoe het ook zij, ik heb toch maar even de gele 12Vac draden en de zwarte draad losgemaakt en nu warmt de trafo niet op en de dac werkt naar behoren. Gezien de enorme storingen aan de uitgang van het opamp-circuit moet er daarin toch iets aan de hand zijn!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Heb je een multimeter ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Hoe het ook zij, ik heb toch maar even de gele 12Vac draden en de zwarte draad losgemaakt en nu warmt de trafo niet op en de dac werkt naar behoren. Gezien de enorme storingen aan de uitgang van het opamp-circuit moet er daarin toch iets aan de hand zijn!
Als die trafo 12V levert tussen de twee gele draden dan zal er van zwart naar elke gele wel 6V staan.In dat geval heb je niks aan die trafo voor deze toepassing.
Was 't die trafo die heet werd ? Kijk dan het gelijkrichtgedeelte maar 's na.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Muug schreef:
Hoe het ook zij, ik heb toch maar even de gele 12Vac draden en de zwarte draad losgemaakt en nu warmt de trafo niet op en de dac werkt naar behoren. Gezien de enorme storingen aan de uitgang van het opamp-circuit moet er daarin toch iets aan de hand zijn!
Als die trafo 12V levert tussen de twee gele draden dan zal er van zwart naar elke gele wel 6V staan.In dat geval heb je niks aan die trafo voor deze toepassing.
Was 't die trafo die heet werd ? Kijk dan het gelijkrichtgedeelte maar 's na.
Anne
ok!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Heb je een multimeter ?
natuurlijk :-\
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Heb je dan ook de uitgangs spanningen op de voedings PCB nagemeten ?
En die op de voedings pinnen van de opamp zelf ?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Neen, afgezien van de trafo's heb ik nog niks gemeten.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

Maak eens een foto hoe de voedingsprint is aangesloten. Je bent 2x12 a 15v AC en 1x9 a 12v AC nodig voor de voedingsprint met 4 stabilizatoren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Maak eens een foto hoe de voedingsprint is aangesloten. Je bent 2x12 a 15v AC en 1x9 a 12v AC nodig voor de voedingsprint met 4 stabilizatoren.
Ah ja,plaajes zeggen meer :D .
Ook nog even waarschuwen :sure: ,als de handleiding een 9V trafo opgeeft dan maar niet zomaar 12V erop aansluiten.Zou goed kunnen dat de elco's max.16V zijn,ruim voldoende voor 9V trafo maar met een 12V trafo(vooral omdat de spanning met weinig belasting meestal nog hoger is) volstaat die max.16V niet meer.Dus eerst nazien.En ook in de gaten houden of de stabilisator(en) niet te heet word(en).Hogere spanning,meer verliezen=warmte.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Klinkt op zich goed, Anne.
Maar wat ik niet vertrouw is dat die trafo zo heet word, dat kan gewoon niet. ik heb zelf vrijwel dezelfde DAC, met een iets andere voedings PCB. (3 regelaars). die hele symmetrische + en min 12 VDC is er om welgeteld één opamp van spanning te voorzien. laten we eens gek doen en er van uit gaan dat die hele symmetrische schakeling (stabilisatie en opamp) bij elkaar 100 mA wegtrekt van de trafo. dan nog zou die het, gezien zijn afmetingen op zijn sloffen moeten kunnen trekken.

Het feit dat die trafo aan het verbranden is/was geeft aan dat er een stroom van ettelijke Ampères loopt. ik trek 2 conclusies, of de trafo is heel erg verkeerd aangesloten (primair en secundair omgewisseld oid), of er zit een sluiting in de voeding en/of de rondom de opamp op de DAC.

Die elco's zijn, meen ik, 25 of 35 VDC. als ze 16 VDC waren, dan benne ze een stuk kleiner geweest.

Ik vraag natuurlijk niet voor niks of TS die spanningen op de voeding heeft gemeten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Kappa7 »

Ray heeft zeker een punt.
Ik ben ook benieuwd naar hoe de aanpassing is gemaakt om de lamp aan te kunnen sluiten.
In het originele HK ding moest je daarvoor draadjes op de print solderen.
Dat zie ik hier niet zitten.
tevens zitten ook de opamps nog op de print en lijkt het nu dat beide worden aangestuurd.
Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.
Trek de opampjes maar eens uit hun sokkel.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

koifarm schreef:
Maak eens een foto hoe de voedingsprint is aangesloten. Je bent 2x12 a 15v AC en 1x9 a 12v AC nodig voor de voedingsprint met 4 stabilizatoren.
? Had ik daar al niet foto's van gepubliceerd?
Trouwens, de "voedingprint met vier stabilisatoren" : is dat is toch de blauwe voedingsprint ?
Ivm handleidingen en zo : voor deze blauwe voedingsprint heb ik GEEN handleiding, niks nougabollen. Anders zou ik niet zoveel vrageen hebben :roll:

Ik heb zonet even de gelijkspanningen gemeten die geleverd worden door de blauwe print. Hij levert twee keer een massa, twee keer +5V, één keer +14V en één keer 0V, wat eigenlijk -12V zou moeten zijn.... Tien minuten later, nadat ik de voeding nog eens inschakel meet ik bijna +7V en -1V. Het is alsof er een component onstabiel is. Logisch dat die opamp niks kan doen dan.
Laatst gewijzigd door Muug op za 26 apr 2014, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Kappa7 schreef:
Ik ben ook benieuwd naar hoe de aanpassing is gemaakt om de lamp aan te kunnen sluiten.
In het originele HK ding moest je daarvoor draadjes op de print solderen.
origineel moest je voor de buizentrap inderdaad het signaal van twee contactjes aftappen en deed je door twee draadjes aan de dac te solderen, maar deze dc- print is onderaan voorzien van zo'n witte platte connector die op de twee bewuste contactjes is vastgesoldeerd. Best handig zo.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Zo,
nog even wat detailfoto's van de voedingprint. Er is dus iets aan de hand met het circuit dat +12V en -12V moet leveren.
Bijlagen
WP_20140426_003.jpg
WP_20140426_006.jpg
WP_20140426_007.jpg
WP_20140426_009.jpg
WP_20140426_010.jpg
WP_20140426_012.jpg
WP_20140426_013.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Ik zie geen protectie diodes zitten, het 317/337 tandem voor de opamp zal wel overleden zijn.
Ook gezien de (vreemde) spanningen die je meet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Zitten de koellichamen daar soms tegen elkaar :? :shock:
Anne
Bijlagen
sltg.JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Zitten de koellichamen daar soms tegen elkaar :? :shock:
Anne
is optisch bedrog :)
nu
ondertussen is het kleine heethoofd overleden. Maar goed we kwamen toch niet overeen, de wereld was te klein voor ons 2en, het was hij of ik. Iemand een trafo op overschot? Volgens de bijgeleverde info zou het ding dus van 220Vac 12-9-0-9-12 moeten kunnen maken. Vermogen onbekend.
We moeten beginnen met het begin, dus wil ik eerst een goeie trafo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
Zitten de koellichamen daar soms tegen elkaar :? :shock:
Anne
is optisch bedrog :)
nu
ondertussen is het kleine heethoofd overleden. Maar goed we kwamen toch niet overeen, de wereld was te klein voor ons 2en, het was hij of ik. Iemand een trafo op overschot? Volgens de bijgeleverde info zou het ding dus van 220Vac 12-9-0-9-12 moeten kunnen maken. Vermogen onbekend.
We moeten beginnen met het begin, dus wil ik eerst een goeie trafo.
Da's nieuw :o ,12-9-0-9-12 wil zeggen 5 draden uit de secundaire.Tot hier was er enkel 2x geel + zwart :think: .
Er moet wel iets mis zijn tussen de drie-aansluiting en de IC voor de -12V (zal wel een LM337 zijn),zit tegen de rand.Dat IC heeft een stroombeperking,zou flink heet zijn als de fout erna zit.Misschien een diode in de gelijkrichtbrug slecht.Een nieuwe trafo ook verbranden is toch ook niet de bedoeling :shock: .
De tekst bij de witte lintkabel-aansluiting klopt zo te zien niet.Er staat +5 +5 0 -12 +12 0 ,voor zover het op de foto's te zien is moet dat +12 +5 0 -12 +5 0 zijn.
Nog iets anders ,de voeding van de X10D :o .Over de stab.IC voor de gloei zit een weerstand.Daar lijkt bij te staan 5 ohm,moet 15 ohm zijn, de "1" is door een streep van de tekening onzichtbaar.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Da's nieuw :o ,12-9-0-9-12 wil zeggen 5 draden uit de secundaire.Tot hier was er enkel 2x geel + zwart :think: .
Het spijt me dat ik even streng moet zijn, maar met deze opmerking ben je verkeerd. De foto's die eerder al in deze topic zijn geplaatst tonen duidelijk dat er één trafo is waaruit twee gele, twee rode en een zwarte komen en alle vijf zijn ze verbonden met de voedingsprint van de dac.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

En hoe wist je welke van die kleuren je aan de netspanning moest hangen ?
Plaats reactie