HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ik heb een ebay musical fidelity buizenbuffer kloon, dit is gebaseerd op de x-10d. Hij klinkt heel vet, zo vet dat ik hem er uit heb gehaald. Jus is lekker over droge aardappelen, maar als het eten al iets smeuig is dan is het hinderlijk. Als iemand hem wil hebben dan mag dat.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
awel, ik heb dus just dezelfde (ongewild want niet zo vermeld in het ebay-zoekertje) en wat ik al had gelezen komt overeen met uw ervaringen.John P schreef:Ik heb een ebay musical fidelity buizenbuffer kloon, dit is gebaseerd op de x-10d. Hij klinkt heel vet, zo vet dat ik hem er uit heb gehaald. Jus is lekker over droge aardappelen, maar als het eten al iets smeuig is dan is het hinderlijk. Als iemand hem wil hebben dan mag dat.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
ha, die lijkt inderdaad exact dezelfde opbouw te hebben als de originele MF. De opbouw van mijn exemplaar ziet er wel totaal anders uit, da's waar. Maar er zat wel hetzelfde schema als van de X10-D bij.John P schreef:Ik heb deze.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ondertussen besloten om die buizentrap in eerste instantie niet te gebruiken en gewoon voort te doen met die "lampucera". En die mooie behuizing van die DAC LM-3 ga ik niet liggen molesteren voor zo'n klein pcbtje dus die zet ik ook maar aan de kant. Iemand interesse toevallig? Op ebay verkopen ze trouwens de print van die LM-3...
Dus ik ga me hier een doosje/kistje zoeken, iets van tupperware of whatever, daarin die lampucera inbouwen en de opampuitgang gebruiken. Dit project een beetje faseren dus.
Dus ik ga me hier een doosje/kistje zoeken, iets van tupperware of whatever, daarin die lampucera inbouwen en de opampuitgang gebruiken. Dit project een beetje faseren dus.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ondertussen zijn we weer enkele weken verder, oa verlof en een verstuikte enkel achter de rug. Mja, eigenlijk is die nog niet geheel achter de rug...
dus tijd om wat verder te doen met dit chinees speelgoed.
Uiteindelijk heb ik dus besloten om alle componenten in gebruik te nemen. Behalve de LM-3 behuizing, die zet ik te koop.
Deze ochtend bracht GLS de nodige onderdeeltjes om verder te werken.
Ik heb nu alle componenten gemonteerd in het deksel van een schoendoos.
Aansluitingen moeten nog gebeuren. Daarover heb ik een vraag. De foto's zijn details van de "voeding"-pcb van de DAC-pcb. Je ziet twee aansluitingsmogelijkheden voor stroomdraden. Eén keer twee en één keer met drie aansluitingen (die derde is de ground). Mijn vragen zijn : moet ik ze alle twee gebruiken (en waarom?) en welke spanningen steek ik er op ? Spanning komt van twee kleine trafootjes die 220 VAC omzetten naar 12VAC en 9 VAC. Ik denk dat ik 12 VAC draadjes moet nemen, want de voeding moet toch 5 en 12 VDC kunnen aanbieden, right ? Zo, graag uw advies aub !
Verder geef ik even mee dat ik een schakelaar voorzie om te switchen tussen coax en optische ingang. En ik voorzie twee paar cinch-connectors, zodat ik het muzieksignaal kan aftappen van ofwel de opamp-uitgang ofwel de tube-uitgang. En als definitieve behuizing denk ik aan dit : http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/80100029/
Deze ochtend bracht GLS de nodige onderdeeltjes om verder te werken.
Verder geef ik even mee dat ik een schakelaar voorzie om te switchen tussen coax en optische ingang. En ik voorzie twee paar cinch-connectors, zodat ik het muzieksignaal kan aftappen van ofwel de opamp-uitgang ofwel de tube-uitgang. En als definitieve behuizing denk ik aan dit : http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/80100029/
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Muug op do 24 apr 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
De verkoop advertentie zegt 12VAc en 15VAc ? Wat voor regulators zit er op de print ?
Die ikea doos
Die ikea doos
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
De tube-pcb heeft zijn eigen aansluiting en vraagt inderdaad 12Vac. Maar hier gaat het over de voedingpcb die de DAC voedt.
Waarom geen mooie Ikeadoos?
Waarom geen mooie Ikeadoos?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Zoveel opties heb je toch niet??
De DAC heeft een + 0 - nodig en slechts een van de twee trafo's levert dat.
De DAC heeft een + 0 - nodig en slechts een van de twee trafo's levert dat.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ehm neen, je hebt wel gelijk. :-\ Maar ik had het dus bij het rechte eind met die 12Vac 
Maar waarom dan 2 aansluitingen?
Maar waarom dan 2 aansluitingen?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
aha ?! In die richting had ik niet gedacht. Dus een apart circuit voor het optische signaal en één voor het sp/dif signaal.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Zo te zien idd twee trafo's of één trafo met verschillende wikkelingen.
Aan de twee-aansluiting een 9V~ voor de +5V en de drie-aansluiting 2x 12V~ dus eigenlijk een 24V~ met middenaftakking (op de middelste aansluiting) voor de +12V en -12V.
Anne
Aan de twee-aansluiting een 9V~ voor de +5V en de drie-aansluiting 2x 12V~ dus eigenlijk een 24V~ met middenaftakking (op de middelste aansluiting) voor de +12V en -12V.
Anne
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Neen, dat is allebei digitaal, als je dat nog niet doorhad...Muug schreef:aha ?! In die richting had ik niet gedacht. Dus een apart circuit voor het optische signaal en één voor het sp/dif signaal.
één trafo voor alle digitale meuk, en de ander voor het opampje.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
ray5150 schreef:Neen, dat is allebei digitaal, als je dat nog niet doorhad...
Ondertussen is alles aangesloten, alles lijkt te werken, moet het wel nog even aansluiten op de cd-speler. Als ik tenminste een coax-kabel vind. Een Toslink-kabel heb ik alleszins niet, moet ik zeker kopen.
Fotootje volgt als ik m'n smartphone heb teruggevonden.
Maar verder heb ik nog dit belangrijk nieuws: mijn Spaanse schoonzus heeft de chinese handleiding van die X10-D Buffer vertaald. Misschien wel een unicum in Europa.
Er zijn drie foto's. Hieronder drie Engelse stukken tekst. Volgorde van de tekst komt overeen met de foto's.
Tekst 1:
SSE-T03 MUSIC FAX (X10-D HIFI TUBE BUFFER)
Title: Music Fax DannuanChong Power Supply Management chart
Size: B
Date: 11-Oct-2008
File: E:\Circuit board document\0708\Previous backup of Server B Music Fax DDB
Tekst 2 (staat op de achterkant van de A4):
In the original circuit board the power supply was improved, and a voltage stabilizator was added, making the working more stable and the performance better. The original electric circuit had a high demand of voltage, the voltage fluctuation had a high impact on the circuit, so in this version we improved this.
Transformer: The electric circuit board already has a voltage boost circuit, you only need a single exchange of AC12-15V, 30W to fulfil the transformer requirements.
Tekst 3 :
Important note: If you are using a 12AU7 tube, you need to connect the two places with the mark 12AU7 (no need to connect the place with the mark 6N11), if you are using a 6N11 tube, you only need to connect the place with the mark 6N11 (no need to connect the place with mark 12AU7).
The “tube” supplied with the set is a 6N11 tube.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
goed, we zijn er weer.
Twee fotootjes van het high-tech China schoendoosdeksel, aka de ChinaBox.
Gisterenavond toen ik ging slapen viel mijn ouwe Belgische frank dat ik nog wat interlinks had liggen die coaxen zijn. Dus daarmee ging ik deze ochtend aan de slag. Alle kabeltjes aangesloten, de ChinaBox aangezet, cd in de gemodde Philips-player (want die heeft een sf/dif-uitgang) en ............... Err. Dat was het dus: Err. Die ouwe Philips heeft er mogelijks definitief de brui aan gegeven. Wilt geen enkele cd meer lezen. Je hoort 'm effe zoeken en dan zegt ie koudweg "Err".
Da's ene voor de schroothoop denk ik zo. Spijtig, ik had graag die gepimpte sp/dif eens vergeleken met een toslink-aansluiting.
Ondertussen heb ik ook even uitgemeten wat dat kleine trafootje produceert, dat is dus geen 24V zoals Ah!Buis zegt, maar 12V. Ik meet telkens 6VAC tegenover de nul. Dat dingetje wordt trouwens heel erg heet, zelfs al na vijf minuutjes kan je je vinger er maar een paar seconden tegenhouden. Da's dus wel te heet volgens mij ! Misschien moet ik eens zien of de trafo van die philips hiervoor gebruikt kan worden.
Twee fotootjes van het high-tech China schoendoosdeksel, aka de ChinaBox.
Gisterenavond toen ik ging slapen viel mijn ouwe Belgische frank dat ik nog wat interlinks had liggen die coaxen zijn. Dus daarmee ging ik deze ochtend aan de slag. Alle kabeltjes aangesloten, de ChinaBox aangezet, cd in de gemodde Philips-player (want die heeft een sf/dif-uitgang) en ............... Err. Dat was het dus: Err. Die ouwe Philips heeft er mogelijks definitief de brui aan gegeven. Wilt geen enkele cd meer lezen. Je hoort 'm effe zoeken en dan zegt ie koudweg "Err".
Ondertussen heb ik ook even uitgemeten wat dat kleine trafootje produceert, dat is dus geen 24V zoals Ah!Buis zegt, maar 12V. Ik meet telkens 6VAC tegenover de nul. Dat dingetje wordt trouwens heel erg heet, zelfs al na vijf minuutjes kan je je vinger er maar een paar seconden tegenhouden. Da's dus wel te heet volgens mij ! Misschien moet ik eens zien of de trafo van die philips hiervoor gebruikt kan worden.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Sommige dvd spelers hebben ook een coax uitgang ?
Btw, is het getwiste snoer vanaf de netentree geschikt voor 230
En de primaire zekering zit zeker al in de netentree ?
Btw, is het getwiste snoer vanaf de netentree geschikt voor 230
En de primaire zekering zit zeker al in de netentree ?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Het lijkt me dan toch da er iets niet helemaal jofel is, als die trafo zo heet wordt.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Nou zeg je wat. Je zult gelijk hebben. Onze Aldi-dvd-player zal dat wel hebben. Maar ik heb die nog nooit gebruikt om cd's te spelen. Maar ik zal hem nog eens starten en eens voelen of de draad heet wordt.maikbike schreef:Sommige dvd spelers hebben ook een coax uitgang ?
Btw, is het getwiste snoer vanaf de netentree geschikt voor 230
En de primaire zekering zit zeker al in de netentree ?
De primaire zekering zit inderdaad in de netentree. Wel handig zo.
De draad die stroom voert is inderdaad dun, maar in de Annastasia heb ik dezelfde daarvoor en dat geeft geen probleem.
De twee meegeleverde voedingtrafootjes zijn duidelijk ergens gerecupereerd, goed mogelijk dat die kleinste onderbemeten is, het lijkt er wel op.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ok, ondertussen ben ik aan het luisteren naar een cd'tje in de dvdplayer, van Sting, via de buizentrap. Via de opamp is de muziek zeer zwaar gestoord, op beide kanalen, het klinkt alsof een radio enorm slecht staat afgesteld. We kunnen dus stellen dat de DAC werkt en dat de buizentrap werkt. Moet ik nog uitzoeken of de optische ingang werkt via buis en/of opamp. Straks me even naar een elektrozaak laten voeren voor een optische kabel.
Edit: de stroomdraad die 230Vac voert wordt dus niet heet, blijft lekker koud. Maar die kleine trafo begon te stinken door de hitte, dus maar weer uitgeschakeld. Die moet vervangen worden door iets dat meer vermogen kan leveren. Ik ga ook nog een wipschakelaar toevoegen waarmee ik enkel de buizentrap kan schakelen.
Edit: de stroomdraad die 230Vac voert wordt dus niet heet, blijft lekker koud. Maar die kleine trafo begon te stinken door de hitte, dus maar weer uitgeschakeld. Die moet vervangen worden door iets dat meer vermogen kan leveren. Ik ga ook nog een wipschakelaar toevoegen waarmee ik enkel de buizentrap kan schakelen.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Ik heb nog even naar de voeding gekeken maar 1000mA zou moeten kunnen.
De gloei van beide buizen staat in serie en vraagt ongeveer 340mA
De Ia is m max 16mA voor deze buis dus daar zal er niet veel stroom getrokken worden dat is dus max 372mA
verder zitten er nog een paar regelaars op die ook wel iets verbruiken maar ik kan me niet voor stellen dat dit over de 1000mA heen gaat.
Om te beginnen haal eerst de buizen er eens uit en voel of de trafo nog steeds zo warm wordt.
vervolgens meet eens of de te verwachte voedingspaning aanwezig is.
Daarbij moet je niet vergeten dat de gloei spanning 12.6V moet zijn over beide buizen.
op een buis meten van pin 4 naar 5 zal dus niet werken. Je zal dus van de ene buis naar de ander moeten meten.
Daarbij laat het schema niet zien welke twee pinnen aan elkaar zijn door verbonden dus dat zal je even moeten uitzoeken.
Voor de + en de B- lijkt mij het schema niet te kloppen.
volgens de calculator voor de lm317 die ik gebruik zou er iets van 27V uit moeten komen maar dat lijkt mij niet lukken zo.
met R13 2K zal de voeding ongeveer 11.7V moeten afgeven en dat lijkt me een reële waarde hier. Al zit dat wel erg dicht op de aangeboden 13V ac dus mogelijk zal de spanning nog lager moeten liggen.
Kan je eens nagaan wat er op de print zit aan weerstanden?
De gloei van beide buizen staat in serie en vraagt ongeveer 340mA
De Ia is m max 16mA voor deze buis dus daar zal er niet veel stroom getrokken worden dat is dus max 372mA
verder zitten er nog een paar regelaars op die ook wel iets verbruiken maar ik kan me niet voor stellen dat dit over de 1000mA heen gaat.
Om te beginnen haal eerst de buizen er eens uit en voel of de trafo nog steeds zo warm wordt.
vervolgens meet eens of de te verwachte voedingspaning aanwezig is.
Daarbij moet je niet vergeten dat de gloei spanning 12.6V moet zijn over beide buizen.
op een buis meten van pin 4 naar 5 zal dus niet werken. Je zal dus van de ene buis naar de ander moeten meten.
Daarbij laat het schema niet zien welke twee pinnen aan elkaar zijn door verbonden dus dat zal je even moeten uitzoeken.
Voor de + en de B- lijkt mij het schema niet te kloppen.
volgens de calculator voor de lm317 die ik gebruik zou er iets van 27V uit moeten komen maar dat lijkt mij niet lukken zo.
met R13 2K zal de voeding ongeveer 11.7V moeten afgeven en dat lijkt me een reële waarde hier. Al zit dat wel erg dicht op de aangeboden 13V ac dus mogelijk zal de spanning nog lager moeten liggen.
Kan je eens nagaan wat er op de print zit aan weerstanden?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Kappa, de trafo van de buis werkt perfect. Het is de trafo van de power-pcb die de dac voedt die te heet wordt.
edit : ondertussen alweer tien minuutjes geluisterd naar een Toslink-aansluiting.
Was wel handig, me cdspeler was zowel via de gewone interlinks als via de toslinkkabel (over de dac en de buizentrap heen) met de versterker verbonden. Dus door de kanaalkeuzedraaiknop te gebruiken kon ik switchen tussen het cdspelersignaal en het externe dac-signaal.
Eerste indruk : 1) deze buizentrap geeft géén extra vette jus zoals een eerdere gebruiker al meldde,
2) het stereobeeld springt verdomd veel meer open
en 3) het is net alsof er een loudness-knop wordt aangezet als ik van de optische verbinding terug overschakel naar de gewone cdspeler-aansluitingen. Maar na tien minuten begon de trafo (van de voedingspcb van de dac dus!) weer te stinken en heb ik de boel maar uitgezet. Maar na deze eerste ervaring met een toslink-met-externe-dac ben ik wel enthousiast ! Dit vraagt om een uitgebreid vergelijk !
Maar dus eerst die verhitte trafo vervangen. 
edit : ondertussen alweer tien minuutjes geluisterd naar een Toslink-aansluiting.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator
Oké maar ik dacht dat je die al spelend had.
haal de 3 12V wikkelingen eens los en sluit alleen het 5V gedeelte eens aan.
dat 12 V gedeelte heb je namelijk niet nodig als je een buizen uitgang wil gaan gebruiken.
Werkt het dan wel? En ook hier meet alle spanningen eens door die je kent.
haal de 3 12V wikkelingen eens los en sluit alleen het 5V gedeelte eens aan.
dat 12 V gedeelte heb je namelijk niet nodig als je een buizen uitgang wil gaan gebruiken.
Werkt het dan wel? En ook hier meet alle spanningen eens door die je kent.
