Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Dit kwam ik tegen op het net en heb wel de neiging om dit te gaan proberen.
Graag zou ik jullie mening willen weten over deze ontwerpen.
Bijlagen
Phonopre.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Gain lijkt me een beetje laag en de correctie van phono 2 klopt volgens mij niet helemaal..

Moet hij helemaal buizen zijn, of mag het ook hybride?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Staat bij het origeneel niet de verschillen beschreven?

Zijn makkelijk te bouwen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Er stond geen verhaal bij en was in het engels.
Deze meneer vroeg ook meningen van anderen.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid van jullie.
Het liefst helemaal buis.
Ik wil zeer zeker eentje gaan maken.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

Ik zou voor Phono 1 gaan als je uit een van de drie wilt kiezen, als je het echt mooi wilt hebben zou ik er nog een kathodevolger achter zetten of de tweede trap als SRPP uitvoeren. Als je een Kathodevolger neemt dan kun je beste de RIAA correctie splitsen, de 75uS correctie vlak voor de kathodevolger, deze configuratie heeft een vriend van mij gebouwd en werkt uitstekend.

wel rekening hoeden met de uitgangsimpedantie van de buizen, die hebben invloed op de RIAA curve dus die moeten in de berekeningen worden meegenomen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Als je van plan bent om er een print voor te maken, maak de print dan zo dat je alle drie ontwerpen makkelijk kunt uitproberen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

Awel Theo,mooie verzameling narigheid gevonden zie ik :lol:
De versterking van dat spul, alle drie, geeft nog geen 1/2 volt uit.En ze zijn enkel te gebruiken als er niet veel belasting aanhangt,dus geen versterker met 100k in.
Om de versterking nog wat te verminderen zit de lekweerstand van de tweede triode bij 1 zo onhandig dat de versterking nog's met de helft vermindert.
De nr.2 is nog te doen,hoewel ik heb de waardes van het filter niet nagerekend.
Dan 3 is om te lachen zeker ? :o
10µF // 4,7µF in serie met 91k+8k2 :think:
En dan eerst de hoog af tussen de twee trappen en dan tegenkoppelen over het geheel [-X .
Laat maar ,zonde van de moeite :-& .
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Kappa7 »

Ik heb deze wel eens gebouwd en doet het prima maar ook hier geld dat je een ingang van 100K op je volgende trap het prettigst is.
Dit is een ontwerp van KT88 en vond hem hier weer terug.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1615189
kt7riaach0.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Laat maar ,zonde van de moeite :-& .Anne
Ok dan doe ik dat niet.
Zal eens beginnen met het ontwerp wat jij aankaart George.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Ook al weinig gain hoor. Om een goede 1Vrms te krijgen, moet je toch wel 3 buisjes hebben. Sowieso is een kathode volger als laatste wel aan te raden.

Bedenk dat er maar zo'n 3-5mV uit zo,n element komt
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Kappa7 »

De gain valt nog goed te doen hoor.
Er wordt hier gebruik gemaakt van de riaa in de tegenkoppel lus waardoor je minder van de gain afsnoept.
met een passieve riaa heb je daar meer last van.
Die 20dB moet je dan weer extra versterken, die heb je hier winst.

Voordeel van deze schakeling is dat hij erg minimaal is en geen Kathode volger heeft.
Als je tenminste wil uit gaan van hoe meer componenten hoe meer er verknald kan worden.
Je stelt dan wel meer eisen aan de ingang van de volgende trap.
Is die 100K dan geen probleem`.
Maak je gebruik van een shunt volume regelaar of een 10K type niet doen dan kan je niet zonder de Kathodevolger.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Ik zit net even te berekenen en simuleren.
Van het originele circuit is de RIAA curve sowieso niet helemaal netjes.
(sowieso zou ik het terugkoppel circuitje na de laatste condensator aansluiten).

Er komt ongeveer 500mVrms uit.
Met een belasting van 10k is dat nog maar 350mVrms en wat nog erger is, is dat de freq curve naar het laag compleet inzakt.
Lijkt me toch alles behalve gewenst.

Waarom meer componenten iets zouden moeten verknallen, vind ik een raadsel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Tis zomaar een idee (nog niet volledig uitgewerkt), maar het zal dan zoiets worden
Bijlagen
RIAA pre V1.png
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door nl3prc »

Dan wordt er weer gebruik gemaakt van silicium daar ben ik geen voorstander van
Trouwens gebruiken ze in de trio amp ook maar 1 buisje met twee triodes
Bijlagen
trio_ecl82_amp_normal.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Bart. de 12AX7 zitten toch 2 triodes in?
Kan je dan niet die 2 samen voegen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

nl3prc schreef:
Dan wordt er weer gebruik gemaakt van silicium daar ben ik geen voorstander van
Trouwens gebruiken ze in de trio amp ook maar 1 buisje met twee triodes
Enkel als bias, is dat ook al niet goed? :lol: :mrgreen:

Je mag daar ook een weerstand en een elco plaatsen als je daar vrolijker van wordt :wink:
Geeft zelfde resultaat (alleen ik hou niet zo van elco's en dit is compacter)

In een buizenbak kun je idd zelfs maar 1 buisjes gebruiken, dat klopt helemaal.
De benodigde gain maak je dan ergens anders in de versterker (het moet ergens vandaan komen)
Dat is alleen niet echt een universele oplossing.

@TheoK
Ja dat klopt.
Voor stereo heb je dus 3 buisjes nodig.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Jou ontwerp Bart ziet er heel simpel uit.
Wil deze wel eens gaan proberen.
Hij moet eigenlijk wel op mijn HF10 kunnen spelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Overigens, om het universeel te houden, is het wel belangrijk dat je als laatste buisje (de kathode volger/buffer) een ECC82 oid neemt.
Anders kun je nog niet echt genoeg leveren (sommige versterkers hebben een impedantie van bv 20k)

Overigens zou ik de gloeispanning op 12,6V nemen en het liefst nog gelijk richten.
Dat scheelt heel wat gedoe met eventuele brom ed.

In dit circuitje zit overigens ook nog niet de ingangscapaciteit die je moet matchen met het element van je platenspeler.

edit:
Hier nog een ietwat aangepast schema
Bijlagen
RIAA pre V2.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

En uiteindelijk krijg je dus zoiets als compleet schema.
CLL (cartridge loading capacitor) en weerstandje ernaast moet je naar smaak veranderen.
Afhankelijk van wat voor element je hebt.

Je moet Ah!buis en/of mtb maar vragen of zij nog zinnige toevoegingen hebben.
Bijlagen
RIAA pre V3.png
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ik ga ermee bezig Bart.
Het natuurlijk wel zo dat hij ook op mijn platenspeler past.
En daar moet eigenlijk een nieuwe naald in en element.
En ik vind het heel moeilijk om te kijken wat voor element in moet.
De keuze is enorm.

Even een plaatje erbij van mijn speler.
De snaar is al vervangen.

Bedankt Bart voor de moeite.
Uiteraard zal Anne nog wel opmerkingen hebben en aanpassingen.
Maar dat is niet erg.
Bijlagen
IMG_20140419_144914.jpg
IMG_20140419_144849.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

In die Trio ,waarmee nl3prc mee aankomt ,zit de PUversterker wel in de versterker.Geen (lange) verbindigsdraden en een vol-pot van 1M als belasting.Dan kan 't wel.
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen
BRIAA.JPG
Zelf ook nog wat getekend, is wel een goed afgevlakte voeding voor nodig (die van Bart ook)
De ECC83 voor elke kant een halve.
Anne
Bijlagen
CasRIAA.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Kappa7 »

b_force schreef:
En uiteindelijk krijg je dus zoiets als compleet schema.
CLL (cartridge loading capacitor) en weerstandje ernaast moet je naar smaak veranderen.
Afhankelijk van wat voor element je hebt.

Je moet Ah!buis en/of mtb maar vragen of zij nog zinnige toevoegingen hebben.
Je hebt er een keurig schema van gemaakt zo.
Ik heb het basis apparaat nog staan hier.
Eens kijken of ik die kan aanpassen.
Overigens met een high output MC kan je de c aan de ingang weglaten.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

Ik zou echt voor passieve RIAA correctie gaan, van de twee buizen heb je echt alle gain nodig die erin zit en de gain is net iets te weinig voor een tegen gekoppeld systeem. Ik heb ook de ervaring met met passieve correctie de vv beter klinkt.

Waarom niet de Phonodude bouwen? of in elk geval die opzet en dan met ECC83. De eerste trap hoeft geen SRPP te zijn, kan ook een gewone ECC83 schakeling zijn, alleen wel nauwkeurig de uitgangsimpedantie bepalen omdat deze een onderdeel is van het RIAA netwerk.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
BRIAA.JPG
Zelf ook nog wat getekend, is wel een goed afgevlakte voeding voor nodig (die van Bart ook)
De ECC83 voor elke kant een halve.
Anne
Je kan de condensatoren van de RIAA ook naar de GND richten, dat doet hetzelfde.
verder een leuk idee.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

[quote="Ah!buis]
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen
Anne[/quote]
Zou ik je vertellen dat ik zo begonnen ben :D :lol:

Maar je weet hoe dat gaat op een (digitaal) kladje :wink:
Maandag ben ik weer terug, zal ik t schema aanpassen

Ik zie dat jij op 1,5V zit.
Dat is erg hoog, zeker als je dynamisch bereik meeneemt
Plaats reactie