Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Moderator: Beheerdersteam
Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dit kwam ik tegen op het net en heb wel de neiging om dit te gaan proberen.
Graag zou ik jullie mening willen weten over deze ontwerpen.
Graag zou ik jullie mening willen weten over deze ontwerpen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Gain lijkt me een beetje laag en de correctie van phono 2 klopt volgens mij niet helemaal..
Moet hij helemaal buizen zijn, of mag het ook hybride?
Moet hij helemaal buizen zijn, of mag het ook hybride?
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Staat bij het origeneel niet de verschillen beschreven?
Zijn makkelijk te bouwen.
Zijn makkelijk te bouwen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Er stond geen verhaal bij en was in het engels.
Deze meneer vroeg ook meningen van anderen.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid van jullie.
Het liefst helemaal buis.
Ik wil zeer zeker eentje gaan maken.
Deze meneer vroeg ook meningen van anderen.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid van jullie.
Het liefst helemaal buis.
Ik wil zeer zeker eentje gaan maken.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik zou voor Phono 1 gaan als je uit een van de drie wilt kiezen, als je het echt mooi wilt hebben zou ik er nog een kathodevolger achter zetten of de tweede trap als SRPP uitvoeren. Als je een Kathodevolger neemt dan kun je beste de RIAA correctie splitsen, de 75uS correctie vlak voor de kathodevolger, deze configuratie heeft een vriend van mij gebouwd en werkt uitstekend.
wel rekening hoeden met de uitgangsimpedantie van de buizen, die hebben invloed op de RIAA curve dus die moeten in de berekeningen worden meegenomen.
wel rekening hoeden met de uitgangsimpedantie van de buizen, die hebben invloed op de RIAA curve dus die moeten in de berekeningen worden meegenomen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Als je van plan bent om er een print voor te maken, maak de print dan zo dat je alle drie ontwerpen makkelijk kunt uitproberen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Awel Theo,mooie verzameling narigheid gevonden zie ik
De versterking van dat spul, alle drie, geeft nog geen 1/2 volt uit.En ze zijn enkel te gebruiken als er niet veel belasting aanhangt,dus geen versterker met 100k in.
Om de versterking nog wat te verminderen zit de lekweerstand van de tweede triode bij 1 zo onhandig dat de versterking nog's met de helft vermindert.
De nr.2 is nog te doen,hoewel ik heb de waardes van het filter niet nagerekend.
Dan 3 is om te lachen zeker ?
10µF // 4,7µF in serie met 91k+8k2
En dan eerst de hoog af tussen de twee trappen en dan tegenkoppelen over het geheel
.
Laat maar ,zonde van de moeite
.
Anne
De versterking van dat spul, alle drie, geeft nog geen 1/2 volt uit.En ze zijn enkel te gebruiken als er niet veel belasting aanhangt,dus geen versterker met 100k in.
Om de versterking nog wat te verminderen zit de lekweerstand van de tweede triode bij 1 zo onhandig dat de versterking nog's met de helft vermindert.
De nr.2 is nog te doen,hoewel ik heb de waardes van het filter niet nagerekend.
Dan 3 is om te lachen zeker ?
10µF // 4,7µF in serie met 91k+8k2
En dan eerst de hoog af tussen de twee trappen en dan tegenkoppelen over het geheel
Laat maar ,zonde van de moeite
Anne
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik heb deze wel eens gebouwd en doet het prima maar ook hier geld dat je een ingang van 100K op je volgende trap het prettigst is.
Dit is een ontwerp van KT88 en vond hem hier weer terug.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1615189
Dit is een ontwerp van KT88 en vond hem hier weer terug.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1615189
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ok dan doe ik dat niet.Ah!buis schreef:Laat maar ,zonde van de moeite.Anne
Zal eens beginnen met het ontwerp wat jij aankaart George.
Bedankt voor de tip.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ook al weinig gain hoor. Om een goede 1Vrms te krijgen, moet je toch wel 3 buisjes hebben. Sowieso is een kathode volger als laatste wel aan te raden.
Bedenk dat er maar zo'n 3-5mV uit zo,n element komt
Bedenk dat er maar zo'n 3-5mV uit zo,n element komt
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
De gain valt nog goed te doen hoor.
Er wordt hier gebruik gemaakt van de riaa in de tegenkoppel lus waardoor je minder van de gain afsnoept.
met een passieve riaa heb je daar meer last van.
Die 20dB moet je dan weer extra versterken, die heb je hier winst.
Voordeel van deze schakeling is dat hij erg minimaal is en geen Kathode volger heeft.
Als je tenminste wil uit gaan van hoe meer componenten hoe meer er verknald kan worden.
Je stelt dan wel meer eisen aan de ingang van de volgende trap.
Is die 100K dan geen probleem`.
Maak je gebruik van een shunt volume regelaar of een 10K type niet doen dan kan je niet zonder de Kathodevolger.
Er wordt hier gebruik gemaakt van de riaa in de tegenkoppel lus waardoor je minder van de gain afsnoept.
met een passieve riaa heb je daar meer last van.
Die 20dB moet je dan weer extra versterken, die heb je hier winst.
Voordeel van deze schakeling is dat hij erg minimaal is en geen Kathode volger heeft.
Als je tenminste wil uit gaan van hoe meer componenten hoe meer er verknald kan worden.
Je stelt dan wel meer eisen aan de ingang van de volgende trap.
Is die 100K dan geen probleem`.
Maak je gebruik van een shunt volume regelaar of een 10K type niet doen dan kan je niet zonder de Kathodevolger.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik zit net even te berekenen en simuleren.
Van het originele circuit is de RIAA curve sowieso niet helemaal netjes.
(sowieso zou ik het terugkoppel circuitje na de laatste condensator aansluiten).
Er komt ongeveer 500mVrms uit.
Met een belasting van 10k is dat nog maar 350mVrms en wat nog erger is, is dat de freq curve naar het laag compleet inzakt.
Lijkt me toch alles behalve gewenst.
Waarom meer componenten iets zouden moeten verknallen, vind ik een raadsel.
Van het originele circuit is de RIAA curve sowieso niet helemaal netjes.
(sowieso zou ik het terugkoppel circuitje na de laatste condensator aansluiten).
Er komt ongeveer 500mVrms uit.
Met een belasting van 10k is dat nog maar 350mVrms en wat nog erger is, is dat de freq curve naar het laag compleet inzakt.
Lijkt me toch alles behalve gewenst.
Waarom meer componenten iets zouden moeten verknallen, vind ik een raadsel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Tis zomaar een idee (nog niet volledig uitgewerkt), maar het zal dan zoiets worden
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dan wordt er weer gebruik gemaakt van silicium daar ben ik geen voorstander van
Trouwens gebruiken ze in de trio amp ook maar 1 buisje met twee triodes
Trouwens gebruiken ze in de trio amp ook maar 1 buisje met twee triodes
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Bart. de 12AX7 zitten toch 2 triodes in?
Kan je dan niet die 2 samen voegen?
Kan je dan niet die 2 samen voegen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Enkel als bias, is dat ook al niet goed?nl3prc schreef:Dan wordt er weer gebruik gemaakt van silicium daar ben ik geen voorstander van
Trouwens gebruiken ze in de trio amp ook maar 1 buisje met twee triodes
Je mag daar ook een weerstand en een elco plaatsen als je daar vrolijker van wordt
Geeft zelfde resultaat (alleen ik hou niet zo van elco's en dit is compacter)
In een buizenbak kun je idd zelfs maar 1 buisjes gebruiken, dat klopt helemaal.
De benodigde gain maak je dan ergens anders in de versterker (het moet ergens vandaan komen)
Dat is alleen niet echt een universele oplossing.
@TheoK
Ja dat klopt.
Voor stereo heb je dus 3 buisjes nodig.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Jou ontwerp Bart ziet er heel simpel uit.
Wil deze wel eens gaan proberen.
Hij moet eigenlijk wel op mijn HF10 kunnen spelen.
Wil deze wel eens gaan proberen.
Hij moet eigenlijk wel op mijn HF10 kunnen spelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Overigens, om het universeel te houden, is het wel belangrijk dat je als laatste buisje (de kathode volger/buffer) een ECC82 oid neemt.
Anders kun je nog niet echt genoeg leveren (sommige versterkers hebben een impedantie van bv 20k)
Overigens zou ik de gloeispanning op 12,6V nemen en het liefst nog gelijk richten.
Dat scheelt heel wat gedoe met eventuele brom ed.
In dit circuitje zit overigens ook nog niet de ingangscapaciteit die je moet matchen met het element van je platenspeler.
edit:
Hier nog een ietwat aangepast schema
Anders kun je nog niet echt genoeg leveren (sommige versterkers hebben een impedantie van bv 20k)
Overigens zou ik de gloeispanning op 12,6V nemen en het liefst nog gelijk richten.
Dat scheelt heel wat gedoe met eventuele brom ed.
In dit circuitje zit overigens ook nog niet de ingangscapaciteit die je moet matchen met het element van je platenspeler.
edit:
Hier nog een ietwat aangepast schema
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
En uiteindelijk krijg je dus zoiets als compleet schema.
CLL (cartridge loading capacitor) en weerstandje ernaast moet je naar smaak veranderen.
Afhankelijk van wat voor element je hebt.
Je moet Ah!buis en/of mtb maar vragen of zij nog zinnige toevoegingen hebben.
CLL (cartridge loading capacitor) en weerstandje ernaast moet je naar smaak veranderen.
Afhankelijk van wat voor element je hebt.
Je moet Ah!buis en/of mtb maar vragen of zij nog zinnige toevoegingen hebben.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik ga ermee bezig Bart.
Het natuurlijk wel zo dat hij ook op mijn platenspeler past.
En daar moet eigenlijk een nieuwe naald in en element.
En ik vind het heel moeilijk om te kijken wat voor element in moet.
De keuze is enorm.
Even een plaatje erbij van mijn speler.
De snaar is al vervangen.
Bedankt Bart voor de moeite.
Uiteraard zal Anne nog wel opmerkingen hebben en aanpassingen.
Maar dat is niet erg.
Het natuurlijk wel zo dat hij ook op mijn platenspeler past.
En daar moet eigenlijk een nieuwe naald in en element.
En ik vind het heel moeilijk om te kijken wat voor element in moet.
De keuze is enorm.
Even een plaatje erbij van mijn speler.
De snaar is al vervangen.
Bedankt Bart voor de moeite.
Uiteraard zal Anne nog wel opmerkingen hebben en aanpassingen.
Maar dat is niet erg.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
In die Trio ,waarmee nl3prc mee aankomt ,zit de PUversterker wel in de versterker.Geen (lange) verbindigsdraden en een vol-pot van 1M als belasting.Dan kan 't wel.
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen Zelf ook nog wat getekend, is wel een goed afgevlakte voeding voor nodig (die van Bart ook)
De ECC83 voor elke kant een halve.
Anne
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen Zelf ook nog wat getekend, is wel een goed afgevlakte voeding voor nodig (die van Bart ook)
De ECC83 voor elke kant een halve.
Anne
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Je hebt er een keurig schema van gemaakt zo.b_force schreef:En uiteindelijk krijg je dus zoiets als compleet schema.
CLL (cartridge loading capacitor) en weerstandje ernaast moet je naar smaak veranderen.
Afhankelijk van wat voor element je hebt.
Je moet Ah!buis en/of mtb maar vragen of zij nog zinnige toevoegingen hebben.
Ik heb het basis apparaat nog staan hier.
Eens kijken of ik die kan aanpassen.
Overigens met een high output MC kan je de c aan de ingang weglaten.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik zou echt voor passieve RIAA correctie gaan, van de twee buizen heb je echt alle gain nodig die erin zit en de gain is net iets te weinig voor een tegen gekoppeld systeem. Ik heb ook de ervaring met met passieve correctie de vv beter klinkt.
Waarom niet de Phonodude bouwen? of in elk geval die opzet en dan met ECC83. De eerste trap hoeft geen SRPP te zijn, kan ook een gewone ECC83 schakeling zijn, alleen wel nauwkeurig de uitgangsimpedantie bepalen omdat deze een onderdeel is van het RIAA netwerk.
Waarom niet de Phonodude bouwen? of in elk geval die opzet en dan met ECC83. De eerste trap hoeft geen SRPP te zijn, kan ook een gewone ECC83 schakeling zijn, alleen wel nauwkeurig de uitgangsimpedantie bepalen omdat deze een onderdeel is van het RIAA netwerk.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Je kan de condensatoren van de RIAA ook naar de GND richten, dat doet hetzelfde.Ah!buis schreef:Zelf ook nog wat getekend, is wel een goed afgevlakte voeding voor nodig (die van Bart ook)
De ECC83 voor elke kant een halve.
Anne
verder een leuk idee.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
[quote="Ah!buis]
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen
Anne[/quote]
Zou ik je vertellen dat ik zo begonnen ben
Maar je weet hoe dat gaat op een (digitaal) kladje
Maandag ben ik weer terug, zal ik t schema aanpassen
Ik zie dat jij op 1,5V zit.
Dat is erg hoog, zeker als je dynamisch bereik meeneemt
Schakeling van Bart moet kunnen ,maar waarom al dat spul voor de kathodevolger ?
Moet toch ook zo kunnen
Anne[/quote]
Zou ik je vertellen dat ik zo begonnen ben
Maar je weet hoe dat gaat op een (digitaal) kladje
Maandag ben ik weer terug, zal ik t schema aanpassen
Ik zie dat jij op 1,5V zit.
Dat is erg hoog, zeker als je dynamisch bereik meeneemt
