Een paar Cyburgs Stick Hoch

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

De speakers zijn eindelijk strak genoeg om in de lak gezet te worden. Ik heb voor de foto even de driver en de baspijp (half) erin gezet om een idee te krijgen.

De aluminium busjes staan er ook onder voor een overzicht. De speakers worden gemonteerd op een 2/3 cm dikke zwarte marmeren tegel. Met de aluminium busjes als een afstandshoudertje.

In de grondlak.
Afbeelding
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Zo gisteren en eergisteren even lekker wezen aflakken. Helaas is de lak zo plakkerig als wat en ontstaat er bobbeltjes in de lak. Na aanbrengen is het na 20 seconden al stroop.

Van hoogglans kan niet echt worden gesproken. Er moet teveel geschuurd worden om het te polijsten. Ik ben van plan om het even aan te mengen met terpentine. Het gaat om Histor lak. Goede zet?
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Vandaag even 2 maal 24x24 hardstenen voeten laten maken. Met facet en bevestigingsgaten. De kasten zijn ook weer afgeschuurd en opnieuw gelakt. De lak heb ik met 5% verdunt. Zelfs nu ze nat zijn zien ze er al een stuk strakker uit dan de eerste poging. Sommige putjes van de grondlak zijn nog aardig zichtbaar, dus dat wordt sowieso een 2de laag. Eindelijk heb ik de bevestiging dat Histor met roller een strak (genoeg) resultaat kan geven. En daar ben ik blij om.

Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Al eens aan "owatrol" gedacht.....
Laat de lak beter vloeien.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Xander schreef:
Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Als je het te dun maakt, krijg je zakkers. Om lak goed te laten vloeien moet je het vooral niet te dun opzetten. Zó dik, dat het net niet gaat uitzakken.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Wat heel belangrijk is dat de lak op temperatuur is dat scheelt enorm in viscositeit van de lak.Zet de pot een dag op voorhand in een ruimte waar kamertemperatuur heerst.Daarna pas verdunnen :wink:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Arno schreef:
Xander schreef:
Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Als je het te dun maakt, krijg je zakkers. Om lak goed te laten vloeien moet je het vooral niet te dun opzetten. Zó dik, dat het net niet gaat uitzakken.
Okido, dan hou ik gewoon 5% aan. Dat werkte echt lekker. De dekking is wel wat afenomen maar dat is geen probleem. Liever 2 goede lagen. Nu maar even afwachten of het goed droogt.
meanman64 schreef:
Wat heel belangrijk is dat de lak op temperatuur is dat scheelt enorm in viscositeit van de lak.Zet de pot een dag op voorhand in een ruimte waar kamertemperatuur heerst.Daarna pas verdunnen :wink:
Mijn lak staat sowieso altijd op zolder en niet in de garage ofzo.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Zolang het maar minstens 20° kamertemperatuur is.Zelf heb ik dit getest door de verfpot bij de verwarmingsketel te zetten en ook op een koudere plaats en je merkt echt verschil qua vloei van de verf.Het verven word dit met rol of met spuit gedaan?
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

meanman64 schreef:
Zolang het maar minstens 20° kamertemperatuur is.Zelf heb ik dit getest door de verfpot bij de verwarmingsketel te zetten en ook op een koudere plaats en je merkt echt verschil qua vloei van de verf.Het verven word dit met rol of met spuit gedaan?
De tweede laag rolde ik de verf bij 24/25 graden. Dit was namelijk op zolder. Ik vermoed dat er echt een optimaal punt is kwa luchtvochtigheid en temperatuur waarbij de verf goed rolt.

Tijdens de tweede laag leek het op stroop, terwijl het toch warm was. Kennelijk te warm. De eerste laag ging wel aardig. Het was toen ook wat kouder.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Wanneer had je de tweede laag gezet moet natuurlijk wel tijd genoeg tussen zitten.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

meanman64 schreef:
Wanneer had je de tweede laag gezet moet natuurlijk wel tijd genoeg tussen zitten.
Dat was ongeveer 22 uur later denk ik.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Het valt me niets tegen hoeveel glans er nog uit hoogglans valt te halen zonder enige nabewerking. En dat gewoon in de schaduw op een bewolkte dag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Ziet er goed uit als ik de foto zo zie!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

WOW :shock:

Ik zou best eens een close-upje willen zien :roll:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

SARK schreef:
WOW :shock:

Ik zou best eens een close-upje willen zien :roll:
Dan zie je ook hier een kleine sinaasappel huidje.

Het einde komt in zicht. Ik denk dat ik ze mat ga zetten. Vond ook dat erg mooi.

Afbeelding
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Ondertussen heb ik de tapeinden in de gaten onderop de kasten gemonteerd. Helaas begon het MDF weer te scheuren op de plekken waar ik naderhand heb geboord. Kennelijk toch teveel kracht gezet.

Op de plekken waar de scheuren zich bevinden heb ik drie haakse sleuven gemaakt. 3 nietjes erin en weer dichtgeplamuurd. Opnieuw lakken, ole!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oei dat is inderdaad een tegenvaller!

Heb je de tip van Owatrol nog gelezen?
Datn spul is 1000x beter dan terpentine, en verdunt de verf niet.
In tegendeel zelfs, het verrijkt de verf en je krijgt een nog gladder eindresultaat. (minder sinasappeltjes)
Scheelt enorm in je polijst uurtjes (als je dat nog doet)
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

bartsegers schreef:
Oei dat is inderdaad een tegenvaller!

Heb je de tip van Owatrol nog gelezen?
Datn spul is 1000x beter dan terpentine, en verdunt de verf niet.
In tegendeel zelfs, het verrijkt de verf en je krijgt een nog gladder eindresultaat. (minder sinasappeltjes)
Scheelt enorm in je polijst uurtjes (als je dat nog doet)
Ik heb inderdaad over de Owatrol post heengelezen. Mijn excuses. Is dit spul verkrijgbaar bij een verfspecialist?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

meestal hebben ze dit in een botenwinkel, gewoon ff de dealerships nakijken.
Ik had een botenwerf met klein verfwinkeltje om de hoek zitten blijkbaar :D

Je moet zoeken op owatrol olie (wordt gebruikt tegen roest overigens)
op het potje staat echter ook verf-verrijker.

succes!
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Jeeminee, dat spul is net zo duur als een driver. Dat ontgaat het doel een beetje. Ik ga wel lekker met terpentine prutsen. ;)
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Nog even een klein vraagje. Mocht het goed uitpakken ben ik van plan om de lak mat te zetten. Schuren tot korrel 1200 geeft een erg mooi dof en glad uiterlijk. Helaas blijft vuiligheid (van bv. handen) erg goed op de lak plakken en trekt er haast in.

Ik heb geprobeerd om met turtlewax de doffe laag te sealen, maar dit helpt niet. Het gaat er enkel iets meer van glanzen, maar blijft vuil opnemen. Een kleine poetsbeurt met Belgom heeft hetzelfde effect.

Is er een goede manier om de lak af te sluiten vor vuil waarbij de dofheid nog enigszins bewaard blijft? Ik begrijp dat een gladde, gepolijste laag minder vuil aan trekt, maar dat is niet de bedoeling.

Commandant is niet geschikt aangezien daar een pigment in zit. Als ik dit inpoets op de lak blijft de pigmentkleur alsnog een beetje achter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Een matte transparante aflak?
Zijdeglans blank bv.

Afbeelding
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

bartsegers schreef:
Een matte transparante aflak?
Zijdeglans blank bv.

Afbeelding
Dat zou niet logisch zijn aangezien ik ze dan net zo goed direct in de zijdeglans had kunnen zetten. ;)
Gesloten