Een paar Cyburgs Stick Hoch

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Een paar Cyburgs Stick Hoch

Bericht door Xander »

Een klein simpel tussen door projectje naar aanleding van mijn nieuwsgierigheid naar de klank van een dubbel bass reflex systeempje. :)

Het project is vrij recht-toe recht-aan dus ik maak er geen avondvullend entertainment verhaal van. Toevallig had ik tijdens de bouw een camera bij de hand dus heb ik even wat kiekjes geschoten. Ik was eigenlijk niet van plan om iets te posten.

Maar aangezien ik het ook altijd leuk vind om bouwverslagjes te zien post ik deze ook maar.

Ondertussen is al het zaag en freeswerk gedaan en plak ik morgen de panelen in elkaar. :)

Dit is een van de eerste projectjes kwa "from-scratch" speakerbouw en ik ben er goed tevreden over hoe het lukt. Het belangrijkste is dat je een goede voorbereiding hebt. Je moet bijvoorbeeld zeker weten dat de frees mal goed is door middel van een proefstukje. Een goede voorbereiding kost wat tijd, maar bespaard een hoop ellende en tijd tijdens de werkelijke bouw.

Het zakje met onderdelen dat gebruikt gaat worden in dit porject.

Afbeelding

De gebruikte driver, een Tang Band W4-655SA

Afbeelding

Filter in elkaar gebeunt

Afbeelding

Kasten frezen.

Afbeelding

Tweede frees gang op dezelfde diepte om de juiste speaker flens breedte te krijgen.

Afbeelding

Tomtiedom, een paar keer erin hakken en hij is door. :)

Afbeelding

Meteen even netjes uitsparingen gemaakt. De gaten in het speaker chassis zijn namelijk niet erg groot.

Afbeelding

En hier staat alles te wachten om gelijmd te worden.

Afbeelding

Morgen lijmen. :)
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Is de uitsparing achter de driver overigens groot genoeg zo? :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Xander schreef:
Is de uitsparing achter de driver overigens groot genoeg zo? :)
lijkt me wel
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Vorderingen in dit project?
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Yep, ze zijn al klaar om gelakt te worden. Ik heb momenteel even geen beschikking over een camera. Maar aangezien dat frezen en schuren me wel bevallen is wil ik even wat anders proberen. Dus de kit staat te koop! ;)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Een hoop lurkers en weinig praters hier. :+
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Ik denk dat als het er als gesneden koek en doordacht uitziet, dat er niet veel op- / aan te merken valt.

We (ik in ieder geval) kijken wel met je mee hoor! :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Haha Xander, je krijgt in ieder geval een =D> voor je opmerking!
Leuk project hoor! Ik heb er ook heel erg sterk over gedacht om deze te maken maar ja... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Vinculum schreef:
Haha Xander, je krijgt in ieder geval een =D> voor je opmerking!
Leuk project hoor! Ik heb er ook heel erg sterk over gedacht om deze te maken maar ja... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Ik ben beniewd naar jouw moelijke oplossing! :D

Zo staan ze er momenteel bij. Helaas is het buiten nog niet warm genoeg om een laagje hars aan te brengen, dus dat moet nog even wachten.

Afbeelding
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Dan zal ik mijn monoloog hier maar voortzetten met een kort verhaaltje.

De hars en grondlaag zitten er ondertussen op. Helaas is het hout op de kopse kanten enorm gaan barsten. Scheurtjes van ±1mm zijn niet uitgesloten. Of het door de hars komt of door de wisseling van lucht vochtigheid is onduidelijk. Ze hebben namelijk 3 dagen en nachten in de garage gestaan.

Afschuren en dan toch maar plamuren. Tewijl ik geen plamuur wilde gebruiken.
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Gewoon even ~1000 views en een hand vol reacties! :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bij deze een reactie :P
Heb je de plamuur al in de scheuren aangebracht :?:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Ole!

Neee. :D
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Hierbij even wat foto's. De platen MDF vertonen ernstige scheurvorming. Ik heb ze na het gronden twee weken op zolder gezet. Iemand die hier ervaring mee heeft? Opmerkelijk is dat de geharste kast die 2/3 weken heeft uitgehard geen enkele last heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat ziet er raar uit. Heb je ook een idee hoe diep die scheuren zijn?

Het lijkt erop dat het MDF is gaan werken, maar dat verklaart geen kopse scheuren.

Is de kast omgevallen zonder dat je het wist?


Heb je de speakers al laten spelen? Ben wel benieuwd naar de klank.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zulke bizarre scheuren heb ik ook nog nooit gezien bij MDF.

Nouja een keer, tot mijn speaker drijfnat waren geworden door een lekkage.
Zelfs dat is na enige tijd weer weggetrokken.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Welke grondverf heb je gebruikt? Het lijkt wel oververzadigd door primer op waterbasis..

MDF van de bouwmarkt is troep, persing is vaak lala..
Beter naar een goede houthandel gaan en degelijk spul kopen...maar ja, daar heb je nu natuurlijk niks aan.

Verzadigde MDF op een warme zolder :?: :?:

Gr,

Bukem
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

RobertD schreef:
Dat ziet er raar uit. Heb je ook een idee hoe diep die scheuren zijn?

Het lijkt erop dat het MDF is gaan werken, maar dat verklaart geen kopse scheuren.

Is de kast omgevallen zonder dat je het wist?


Heb je de speakers al laten spelen? Ben wel benieuwd naar de klank.
Geen idee, als ik moet gokken een mm of 2 denk ik.

Een van de kasten is inderdaad omgevallen door een windvlaag. Dit was tijdens het harsen. Omdat de hars al grotendeels opgedroogd was zat er geen schade aan de kast.

Ik heb ze nog niet laten spelen. Ik heb ze net in de plamuur gezet. Maar wat een drama is dat. Plamuur geeft alleen maar extra werk. Daarom wilde ik dat ook voorkomen.
Bukem schreef:
Welke grondverf heb je gebruikt? Het lijkt wel oververzadigd door primer op waterbasis..

MDF van de bouwmarkt is troep, persing is vaak lala..
Beter naar een goede houthandel gaan en degelijk spul kopen...maar ja, daar heb je nu natuurlijk niks aan.

Verzadigde MDF op een warme zolder :?: :?:

Gr,

Bukem
Het is alcyd grondverf. Daar heb ik speciaal om gevraagd. Volgens mij is het wel goed spul. Zo uit mn hoofd meen ik van CEC. :?

Dat MDf van de bouwmarkt bende is ben ik het mee eens. Het is dat het enorm makkelijk is om het daar te halen. Maar het is de laatste keer geweest.


Ik heb ze net in de plamuur gezet. De scheuren trekken alweer door in de plamuur dus dat wordt een tweede sessie. Als de scheuren daarna nog blijven ben ik er klaar mee. Ik heb een @#@$ hekel aan barsten in de lak.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

zacht mdf, natte verf, extra vet op de kopse zijde gesmeerd. Vervolgens te snel gedroogd.......dan krijg je dit :cry: Balen man.

Misschien als je het met lijm volgooit en vervolgens met een plankje afgeschuurd als het uitgedroogd is dat het nog wat word. Wat jammer.

jan
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

Wowly schreef:
zacht mdf, natte verf, extra vet op de kopse zijde gesmeerd. Vervolgens te snel gedroogd.......dan krijg je dit :cry: Balen man.

Misschien als je het met lijm volgooit en vervolgens met een plankje afgeschuurd als het uitgedroogd is dat het nog wat word. Wat jammer.

jan
Wat bedoel je met extra vet? De hars? Ik heb het volgezet met plamuur. Even afwachten wat het wordt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

te vet, te dik, teveel ineens, dik erop smeren.

Met name die kopse kanten zuigen me een boel vocht op dat wil je niet weten. Edet doekjes zijn er niks bij hihi. Voor je gevoel heb je nog nix geverfd, maar er zit al veel vocht in de kopse kant getrokken. Vandaar dat alabastine mdf-grondverf en dat soort spul. Zit minimaal vocht in.....

Maar zoals gezegd, blijft natuurlijk kl*((te, na al dat noeste werk :cry:

Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou ze eerst maar eens uitproberen. Straks vind je de klank ook niks en is het alsnog voor niets geweest.

(enne.... ik ben ook best benieuwd daarnaar....)
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

RobertD schreef:
Ik zou ze eerst maar eens uitproberen. Straks vind je de klank ook niks en is het alsnog voor niets geweest.

(enne.... ik ben ook best benieuwd daarnaar....)
Ik heb weinig keus. Duurdere speakers zijn momenteel echt niet mijn prioriteit. Als ze niet bevallen geef ik ze weg. De enige manier om jou te laten weten hoe de speakers klinken is door zelf te komen luisteren. Ik heb niet voldoende referentie om ee goede en objectieve uitspraak daarover te doen. ;)

Het lijkt er op dat mn glasvezel plamuur goed werk doet. Helaas viel me op dat het hout wel is gaan werken. De kopse kanten zijn namelijk met mn nagel goed te voelen. Zijn er middeltjes om dit een beetje te vookomen? Bv een goede laag spuitplamuur oid?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Xander schreef:
De enige manier om jou te laten weten hoe de speakers klinken is door zelf te komen luisteren. Ik heb niet voldoende referentie om ee goede en objectieve uitspraak daarover te doen. ;)
Kom je naar Breda?

Waar woon je? Ik ben best benieuwd, ben namelijk een soort breedbanderverslaafde...
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Bericht door Xander »

RobertD schreef:
Xander schreef:
De enige manier om jou te laten weten hoe de speakers klinken is door zelf te komen luisteren. Ik heb niet voldoende referentie om ee goede en objectieve uitspraak daarover te doen. ;)
Kom je naar Breda?

Waar woon je? Ik ben best benieuwd, ben namelijk een soort breedbanderverslaafde...
Ik heb geen idee wat er in Breda is, dus reken er maar niet op. ;)

Ik kom zelf uit de omgeving van Haarlem. Mocht dit voor je in de buurt zijn kan je me altijd even contacten zodra ze klaar zijn.

Vandaag alles weer netjes afgeschuurd en de eerste laag grond zit op de kale vlakken. Vanavond als de vlakken droog zijn nogeens de complete kast doen.
Gesloten