De speakers zijn eindelijk strak genoeg om in de lak gezet te worden. Ik heb voor de foto even de driver en de baspijp (half) erin gezet om een idee te krijgen.
De aluminium busjes staan er ook onder voor een overzicht. De speakers worden gemonteerd op een 2/3 cm dikke zwarte marmeren tegel. Met de aluminium busjes als een afstandshoudertje.
Zo gisteren en eergisteren even lekker wezen aflakken. Helaas is de lak zo plakkerig als wat en ontstaat er bobbeltjes in de lak. Na aanbrengen is het na 20 seconden al stroop.
Van hoogglans kan niet echt worden gesproken. Er moet teveel geschuurd worden om het te polijsten. Ik ben van plan om het even aan te mengen met terpentine. Het gaat om Histor lak. Goede zet?
Vandaag even 2 maal 24x24 hardstenen voeten laten maken. Met facet en bevestigingsgaten. De kasten zijn ook weer afgeschuurd en opnieuw gelakt. De lak heb ik met 5% verdunt. Zelfs nu ze nat zijn zien ze er al een stuk strakker uit dan de eerste poging. Sommige putjes van de grondlak zijn nog aardig zichtbaar, dus dat wordt sowieso een 2de laag. Eindelijk heb ik de bevestiging dat Histor met roller een strak (genoeg) resultaat kan geven. En daar ben ik blij om.
Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Als je het te dun maakt, krijg je zakkers. Om lak goed te laten vloeien moet je het vooral niet te dun opzetten. Zó dik, dat het net niet gaat uitzakken.
Wat heel belangrijk is dat de lak op temperatuur is dat scheelt enorm in viscositeit van de lak.Zet de pot een dag op voorhand in een ruimte waar kamertemperatuur heerst.Daarna pas verdunnen
Tot hoever is lak te verdunnen? Van mij mag het als water zijn. Daarmee kan ik het beste overweg. Kan Histor een hoger percentage dan 5% aan?
Als je het te dun maakt, krijg je zakkers. Om lak goed te laten vloeien moet je het vooral niet te dun opzetten. Zó dik, dat het net niet gaat uitzakken.
Okido, dan hou ik gewoon 5% aan. Dat werkte echt lekker. De dekking is wel wat afenomen maar dat is geen probleem. Liever 2 goede lagen. Nu maar even afwachten of het goed droogt.
meanman64 schreef:
Wat heel belangrijk is dat de lak op temperatuur is dat scheelt enorm in viscositeit van de lak.Zet de pot een dag op voorhand in een ruimte waar kamertemperatuur heerst.Daarna pas verdunnen
Mijn lak staat sowieso altijd op zolder en niet in de garage ofzo.
Zolang het maar minstens 20° kamertemperatuur is.Zelf heb ik dit getest door de verfpot bij de verwarmingsketel te zetten en ook op een koudere plaats en je merkt echt verschil qua vloei van de verf.Het verven word dit met rol of met spuit gedaan?
Zolang het maar minstens 20° kamertemperatuur is.Zelf heb ik dit getest door de verfpot bij de verwarmingsketel te zetten en ook op een koudere plaats en je merkt echt verschil qua vloei van de verf.Het verven word dit met rol of met spuit gedaan?
De tweede laag rolde ik de verf bij 24/25 graden. Dit was namelijk op zolder. Ik vermoed dat er echt een optimaal punt is kwa luchtvochtigheid en temperatuur waarbij de verf goed rolt.
Tijdens de tweede laag leek het op stroop, terwijl het toch warm was. Kennelijk te warm. De eerste laag ging wel aardig. Het was toen ook wat kouder.
Ondertussen heb ik de tapeinden in de gaten onderop de kasten gemonteerd. Helaas begon het MDF weer te scheuren op de plekken waar ik naderhand heb geboord. Kennelijk toch teveel kracht gezet.
Op de plekken waar de scheuren zich bevinden heb ik drie haakse sleuven gemaakt. 3 nietjes erin en weer dichtgeplamuurd. Opnieuw lakken, ole!
Heb je de tip van Owatrol nog gelezen?
Datn spul is 1000x beter dan terpentine, en verdunt de verf niet.
In tegendeel zelfs, het verrijkt de verf en je krijgt een nog gladder eindresultaat. (minder sinasappeltjes)
Scheelt enorm in je polijst uurtjes (als je dat nog doet)
Heb je de tip van Owatrol nog gelezen?
Datn spul is 1000x beter dan terpentine, en verdunt de verf niet.
In tegendeel zelfs, het verrijkt de verf en je krijgt een nog gladder eindresultaat. (minder sinasappeltjes)
Scheelt enorm in je polijst uurtjes (als je dat nog doet)
Ik heb inderdaad over de Owatrol post heengelezen. Mijn excuses. Is dit spul verkrijgbaar bij een verfspecialist?
Nog even een klein vraagje. Mocht het goed uitpakken ben ik van plan om de lak mat te zetten. Schuren tot korrel 1200 geeft een erg mooi dof en glad uiterlijk. Helaas blijft vuiligheid (van bv. handen) erg goed op de lak plakken en trekt er haast in.
Ik heb geprobeerd om met turtlewax de doffe laag te sealen, maar dit helpt niet. Het gaat er enkel iets meer van glanzen, maar blijft vuil opnemen. Een kleine poetsbeurt met Belgom heeft hetzelfde effect.
Is er een goede manier om de lak af te sluiten vor vuil waarbij de dofheid nog enigszins bewaard blijft? Ik begrijp dat een gladde, gepolijste laag minder vuil aan trekt, maar dat is niet de bedoeling.
Commandant is niet geschikt aangezien daar een pigment in zit. Als ik dit inpoets op de lak blijft de pigmentkleur alsnog een beetje achter.