HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Hoe langer ik op dit forum rondhang, hoe meer tijd en geld er verdwijnt richting audio: nieuwe buizenversterker, nieuwe interlinks, knutselen aan een cd-speler en nu onlangs heb ik een pak centen overgemaakt naar een Sinees in Sina voor een HK DAC ! Bij Mr. Lawrence! (Happy Christmas!!!) :lol: Gelukkig heb ik m'n vorige versterker en platendraaier voor een mooie prijs kunnen verkopen. :sure:
Een HK DAC dus. Bestaat toch al minstens 5 jaar heb ik ondertussen begrepen, wordt ook elk jaar wat duurder (zoals alles :roll: ) en de kwaliteit der componenten durft ook al eens twijfelachtig zijn. Maar in deze aanbieding lijkt alles eigenlijk PERFECT en COMPLEET te zijn: supergoeie componenten, dikke PCB, beroemde chips, buizentrap, ... Tuurlijk, je weet natuurlijk niet of het goedkope caps zijn met een duur ogend plastiekje errond, maar dat is een klein risicootje. Dus, na een paar kleine vragen in de HK DAC-topic, besloot ik het "risico" te nemen en een bestelling te plaatsen. Niet alleen een HKDAC maar meteen ook maar een mooie slanke behuizing ervoor.
Twee weken later was het dan zover: een briefje van de Post om te zeggen dat ze iets voor me hadden op kantoor. Na het betalen van zo'n 22 euro aan taksen kon ik het pak in ontvangst nemen: een vormeloos pak, duidelijk ooit een kartonnen doos geweest, volledig ingetapet en twee A4-en erop getapet met de adressen erop. Na het uitpakken stond er een grote witte "doos" voor me, niet van piepschuim maar van dat ander, luchtiger maar erg schuim, dat veel veerkrachtiger is en niet kan breken, met echt zo'n schuimstructuur. Geen idee hoe dat spul noemt eigenlijk. Deksel eraf en jawel, daarin zat dan de behuizing van de DAC, proper toegeschroefd. Een prachtige rebuuste behuizing, met een stevig front, een mooie deftige stroom aansluiting, aan-uit-schakelaar. En dààrin zaten de HK DAC componenten, lekker knus bij elkaar, stuk voor stuk goed ingepakt en met een pak bubbeltjesplastiek erin. Ze krijgen alvast tien op tien voor de verpakking !

Hier even een compleet overzicht van de specs zoals ze op de bieding stonden (en staan):

PRODUCT INFORMATION:
Support Max.24 bit/192KHz input
independent digit optical fibre input
independent digit coaxial input
analogy signal non-balanced output
With lots of quality HIFI components
The Opamp with all plated components and is easy to replaced.
With double-faced(cuprum on one side and foil on the other side)circuit board which is thicker and superior.

specifications:
Recevial chip CS8416
Decode Chip CS4397
Analogy Opamp chip: 5534
S/N ratio 105dB
Distortion 0.0005%
dynamic range: 117dB
Frequency Response 20Hz-30KHz(±0.5dB)
analogy output frequency: 2V
Imput port: one digital optical fibre input
one digital coaxial input
Output port: one RCA analogy un-balance output
power imput voltage: ~110 or 220V 50Hz±10%

The kit contents :as in the pics
* Main DAC board. Size 85mm(D) X 60mm(W) X 25mm(H)
*. Power supply board Size 80mm(D) X 55mm(W) X 40mm(H)
*. IEC AC socket x1pcs
*. Connection cables

Tube Buffer DIY KIT -
Tube Buffer

Characteristics:
1) 2pcs 6N11J .
2) 2pcs Solen cap from France 2.2UF400V.
3) 4pcs WIMA cap from Germany.
4) 7pcs Hi End ELNA audio cap from Japan.
5) Input 12-15v AC.
6) Hi and Low voltage 3 regulators.
7) LED power indicator.
8) Size : 173MM(L) X 83MM (W)X 70MM(H)
9) power input voltage: ~110 or 220V50Hz±10%
10) It has a very high input impedance, of about half a meg [500k ohms], and quite a low output impedance, less than 200 ohms.

Linkje naar de bieding (die code met href werkt niet?) :
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-TU ... 3cdd55c3c2

Fotootjes volgen meteen.
Laatst gewijzigd door Muug op vr 02 mei 2014, 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Muug
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Zoals je zal zien aan de foto's is dit geen echt compleet ik-ontwerp-zelf-en-bouw-zelf-pakket. Mijn excuses daarvoor. Het is eerder een ik-steek-ineen-wat-een-ander-ontworpen-heeft-pakket. :lol: Een Ikea-pakket kortom. Ik ben daar goed in. :mrgreen: Dus gewoon alles monteren, aansluiten en inpluggen !
De handleiding is in het Sinees. Kan beetje probleem zijn. Google Translate werkt niet op papier. Maar, kijk eens aan, sinds een paar jaar heb ik een broer die een relatie heeft met een Spaanse die jaren in Sina gewoond en gewerkt heeft. Het mailtje met de foto's van de handleiding heb ik daarnet verzonden. Ik denk wel dat ze dat vertaald krijgt. Ik hou jullie op de hoogte.
Monteren zal nog niet voor de eerste paar weken zijn. In de Paasvakantie zijn we op reis, dus het zal eerder voor de 2de helft van april zijn.

En hier nu eindelijk de foto's !
(Ik zal ook later nog eens wat foto's online smijten van de verpakking en complete behuizing)
Bijlagen
Bovenaanzicht van de behuizing gevuld met pakjes. Net Sinterklaas !
Bovenaanzicht van de behuizing gevuld met pakjes. Net Sinterklaas !
Een juweeltje !
Een juweeltje !
Nog een juweeltje !
Nog een juweeltje !
Mini !
Mini !
WP_20140327_010.jpg
Het inschakel-pcbtje.
Het inschakel-pcbtje.
Net niet vacuum verpakt ! Sjonge toch.
Net niet vacuum verpakt ! Sjonge toch.
Handleiding ééntalig Chinees !
Handleiding ééntalig Chinees !
Het ziet er gewoon gewéldig mooi uit.
Het ziet er gewoon gewéldig mooi uit.
Lief klein buisje. Hoe schattig !
Lief klein buisje. Hoe schattig !
Strakke voorkant. Vind ik wel knap.
Strakke voorkant. Vind ik wel knap.
Superstrak afgewerkt van binnen. Toppie !
Superstrak afgewerkt van binnen. Toppie !
ray5150

Bericht door ray5150 »

En wat mag dan het verschil zijn tussen een lampucera en een lampizator :?: :idea: :think:
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 28 mar 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
BertDB

Bericht door BertDB »

ik denk dat lampucera de tweaks bevatten aan de dak en lampizator de buizentrap.
Qua duidelijke benaming mag Lukasz nog wel wat schaven ja :mrgreen:

Mooi projectje, zeker voor dat geld !
Breng je'm mee naar Breda ?
sander1238

Bericht door sander1238 »

Muug schreef:
Hoe langer ik op dit forum rondhang, hoe meer tijd en geld er verdwijnt richting audio
denk dat we dit allemaal wel kennen :mrgreen:

ben idd ook wel benieuwd hierna, dus breda??
zou hem wel eens willen vergelijken met mijn dac met de cs4398 http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=19561
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Inderdaad is een lampucera een getweakte HK dac met een buizentrap.
Deze dac lijkt me al ge-osconiseerd. Ik hoop dat die OSCONs echt zijn. :mrgreen:
Dit is dus een lampucera, voor een prijs waarvoor je de onderdelen los misschien maar net kan bijeensprokkelen. Het kastje is niet mijn smaak, ik maak liever iets zelf van hout. Zie ik het nu goed of zou er nog een USB ingang kunnen worden bijgezet?

Ik sprokkel dus alles bij elkaar en bak zelf. Buizentrapje:
image.jpg
Lekker compact.

De dac moet nog wat oscons hebben, en er ligt een Pjotr voeding bij. Het meeste werk is het kastje.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb Elna's gebruikt, mag dat ook ? :mrgreen:
En hier ook een Pjotr voeding, met een buizentrap erachter. (6N1P.)
IMG_0026.JPG
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

BertDB schreef:
ik denk dat lampucera de tweaks bevatten aan de dak en lampizator de buizentrap.
Qua duidelijke benaming mag Lukasz nog wel wat schaven ja :mrgreen:

Mooi projectje, zeker voor dat geld !
Breng je'm mee naar Breda ?
Persoonlijk vind ik de benamingen van die kerel zo ongeveer het slechtste van de hele site. :mrgreen: Ik heb mij al een breuk gelachen met zijn rake formuleringen. Een boek van hem zou een beststeller zijn. En, wees eerlijk, moest de reklam op TV en in de boekskes ook zo gebracht worden, we zouden veel meer plezier hebben in het leven ! En de mensen zouden blijven zitten om de reklam te zien!
Maar je hebt dus gelijk. De DAC is de lampucera, de buizentrap de lampizator.
Breda zeg je? hmmmmmmmm , de 24ste mei... moet ik over nadenken. Ik zou dan wel graag miss Muug meebrengen, die houdt ook wel van muziek. :D
democles

Bericht door democles »

Ziet er allemaal wel erg verdacht goedkoop uit,volgens mij 1 van de weinige echte chinezen,heel verdacht die oscon,s en de voedings elco,s niet aan beginnen!

Maar ja dit is DIY................ :mrgreen:

Trouwens leuk gedaan Jan Geert,dat 6N16 trapje.

Zelf zou ik geen BC elco,s hebben gebruikt voor de voeding,mij te kil voor deze frisse buizen.
Maar die pio,s zijn dan wel weer heel leuk....... :wink:

democles,dit is DIY ,sorry voor het commentaar,maar ja zo zou ik het gedaan hebben............. :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (15.14 KiB) 3024 keer bekeken
Laatst gewijzigd door democles op zo 30 mar 2014, 0:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

democles schreef:
Ziet er allemaal wel erg verdacht goedkoop uit
Definieer "goedkoop". De afwerking is nl. 100% tip top in orde, ik zie niet in hoe je het mooier of ordelijker kan krijgen. Maar eigenlijk vind ik je mening niet zo belangrijk. :D Het is mijn stukje speelgoed en ik heb ingecalculeerd dat de componenten fake kunnen zijn en dat het walgelijk slecht klinkt en dat het dus weggesmeten geld is. Maar het kan even goed geweldig klinken. Noem het een berekend risico. :wink:
democles

Bericht door democles »

Maar het kan even goed geweldig klinken.
Ja dat kan,voor de rest mooi speelgoed...................... :mrgreen:

Succes.!

Mocht je de Chinese buizen niet bevallen dan heb ik nog wel een aantal 6N1P russen liggen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ben ondertussen wat aan het kijken welk vlees ik in de kuip heb. :-s
- De titel van het elektrisch schema van de "Lampizator" is X10-D Hifi Tube buffer. Het blijkt een chinese variant te zijn van de gekende Musical Fidelity X10-D, zij het met een aantal betere en beter gekoelde componenten. :-s Als dat niet leuk klinkt, kan ik altijd nog overwegen om zélf een lampizator-schema in elkaar te solderen. :D
- De "doos" is van een Leming DAC3 LM-3 en gaat nogal krapjes worden. 8-[ Het originele moederbordje ervan is te zien op internet. De uitgangen achteraan komen logischerwijs ook niet echt geweldig overeen met die van de Lampucera. Iemand trouwens een idee hoeveel volt dat front-pcbtje mag hebben, zodat oa het ledje van de powerbutten kan branden?
- De "power regulator" heeft twee "ingangen" voor de stroom. Het ontgaat me voorlopig even waarvoor ze dienen.

Wordt vervolgd.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

democles schreef:
Mocht je de Chinese buizen niet bevallen dan heb ik nog wel een aantal 6N1P russen liggen.
Goed om weten, ben ik best benieuwd naar !
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
Zie ik het nu goed of zou er nog een USB ingang kunnen worden bijgezet?
Het gat is alleszins voorzien, jawel. De aanwezige gaten vloeken trouwens goed met de aansluitingen van het lampucera-bordje. Dat vraagt om zagen/boren.
Ondertussen ben ik ook dit te weten gekomen:
- "lampucera" is een pools woordgrapje van mr. Lampizator. Google maar eens op lampucera, je gaat een paar rare foto's van een bepaald type vrouwen vinden.
- Hier een link naar het volledige werkende apparaat : DAC LM-3. http://16982718.blog.hexun.com/63803102_d.html Je ziet meteen dat dit toestel wél mooi voorzien is van een usb-aansluiting.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Muug schreef:
Ben ondertussen wat aan het kijken welk vlees ik in de kuip heb. :-s
- De titel van het elektrisch schema van de "Lampizator" is X10-D Hifi Tube buffer.
Aha, ik dacht ook al, wat moet dat met 3 spanningsregelaars op een bordje met 2 kleine dubbeltriodes. 8-[

X10d is dacht ik beide triodes in serie achter elkaar als anodevolger, global feedback om de versterking terug te brengen naar ongeveer 1, beide triodes 'hangen' tussen een + en - 30v voeding B+.
Ik denk dat Lukasz gillend weg zou rennen.... :mrgreen: maar waarschijnlijk werkt het wel.

Zelf een lampizator in elkaar solderen is niet moeilijk, zie mijn printje, maar houd er wel rekening mee dat, als je een SRPP maakt zoals een 'standaard' lampizator, de output zelfs met een lage mu buis onbedaarlijk hard gaat zijn. Een 'gewone' kathodevolger, zoals ik hier ook had verwacht, werkt dan beter. De DAC chip zelf geeft al ongeveer 1.5v P/P aan de uitgang. Zelfs met een lage mu buis komt er dan al gauw meer dan 10 volt uit.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
X10d is dacht ik beide triodes in serie achter elkaar als anodevolger, global feedback om de versterking terug te brengen naar ongeveer 1, beide triodes 'hangen' tussen een + en - 30v voeding B+.
Ik denk dat Lukasz gillend weg zou rennen.... :mrgreen: maar waarschijnlijk werkt het wel.
Ik zal vanavond alleszins een foto van het schema online plaatsen, maar het lijkt verdacht sterk op dit schema :
http://gc.digitw.com/KITs/X10D-GC-TubeB ... IN-SCH.jpg
en dat komt van deze pagina:
http://gc.digitw.com/new_page_24.htm
Je kan daarop Google Translate proberen, maar da's altijd een beetje lachen natuurlijk.

Met "feedback" bedoel je terugkoppeling wellicht? Voor zover ik weet is dat soms nodig maar soms ook overbodig,right? Heeft er trouwens iemand tijd en zin om effe goed het verschil tussen kathodevolger en anodevolger uit te leggen? Zowel technisch als qua fenomeen, voor- en nadelen en zo, dankuwel. Op Google vind ik niet meteen een uitleg.

Okay, de foto stond op m'n smartphone. :roll: Daarom nu al online. Lijkt mij inderdaad een "gewone" X10-D te zijn, ondanks de andere lay-out. Dat stond natuurlijk niet vermeld op Ebay. Anders had ik dat niet mee besteld. Nu ja, we zien wel.
Bijlagen
buffer.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er staat bij dat ( :( ) schema geen buistype vermeld :?
Je liet een 6N1 zien zonder merk (achterkant?).Niet dat het hier veel uitmaakt maar de 6N1 van Svetlana is duidelijk anders dan de russische data aangeven.Misschien de oorzaak van een klankverschil.

"Vieze" schakeling :o .De min-voeding is het referencie-niveau voor de ingang en de plus-voeding voor de uitgang.
Kun je van twee kanten brol binnenkrijgen.De versterking is ong.2x maar onder 10Hz loopt 't op naar meer dan 100x (6dB/oktaaf),lukt wel niet over het geheel wegens de koppel-C's, wel mogelijk is intermodulatie geflodder.

Kathodevolger is wel iets bij voor te stellen,kathode volgt de ingang (min of meer,eerder min).
Anodevolger,wat er meestal mee bedoeld wordt (zal wel weer uit amerika komen,hebben wel meer rare benamingen zoals "current feedback" die er geen is),slaat nergens op.Anode volgt helemaal niet de ingang maar levert een omgekeerde versterkte versie van de ingang.
Een buis heeft drie toegangen,rooster,kathode en anode.Rooster kan geen uitgang zijn,geen stroom (normaal toch)
Kun je een van de aansluitingen als de nul (geaard) nemen waar tegenover de overgebleven twee veranderen.
Geaarde kathode ("anodevolger"),rooster in anode uit.Spanningsversterking en stroomversterking (kunst,in-stroom=0 :) ),tegenfase.
Geaarde anode (kathodevolger),rooster in kathode uit.Spanningsversterking<1 (liefst niet teveel kleiner) en veel stroom.
Geaard rooster ,dat is eigenlijk een anodevolger.De anodestroom volgt de ingangsstroom vanuit de kathode=ingang.Stroomversterking=1 veel spanningsversterking.Deze heeft dus spanning en stroom aan de ingang,de andere twee enkel spanning.
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Er staat bij dat ( :( ) schema geen buistype vermeld :?
Je liet een 6N1 zien zonder merk (achterkant?).Niet dat het hier veel uitmaakt maar de 6N1 van Svetlana is duidelijk anders dan de russische data aangeven.Misschien de oorzaak van een klankverschil.
6N11J is het buisje, weet ik van buiten. Is dat voldoende? Anders moet ik vanavond eens kijken of ik er een merk op vind.
(Dus de Annastasia is dan ook een anodevolger, gezien de geaarde kathode... )
Ah, een moment van inzicht : hetgeen je aan de aarding legt, kan geen kant meer uit, alles vloeit weg richting aarding, dus die kan niet meer volgen, 't is de ander die volgt. Kathode aarden = anode volgt. En omgekeerd. Nice. :goeie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
6N11J is het buisje, weet ik van buiten. Is dat voldoende? Anders moet ik vanavond eens kijken of ik er een merk op vind.
(Dus de Annastasia is dan ook een anodevolger, gezien de geaarde kathode... )
Ah, een moment van inzicht : hetgeen je aan de aarding legt, kan geen kant meer uit, alles vloeit weg richting aarding, dus die kan niet meer volgen, 't is de ander die volgt. Kathode aarden = anode volgt. En omgekeerd. Nice. :goeie:
Had het erover omdat Democles ook nog 6N1 had liggen,als 't dezelfde zijn heeft verwisselen niet veel zin.
Anatasia is de versterker,die uitdrukkingen slaan op de schakelwijze van één versterkertrap.
Kathode aarden = anode volgt :o ,m'n neus :lol: .De anode volgt dan helemaal niet,gaat zelfs de andere kant uit (tegenfase)
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Anatasia is de versterker,die uitdrukkingen slaan op de schakelwijze van één versterkertrap.
Wel, dat bedoelde ik eigenlijk, ik gebruikte wat te weinig woorden. :D
Ah!buis schreef:
Kathode aarden = anode volgt :o ,m'n neus :lol: .De anode volgt dan helemaal niet,gaat zelfs de andere kant uit (tegenfase)
Idem hier, ik bedoel niet dat de anode de kathode volgt, neen, ik bedoelde dat de kathode dus niks kan "doen" omdat ze aan de aarde hangt en dat het dus de anode is die moet "werken". :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Let er wel even op dat de gloeistroom van de 6N1P een stuk hoger is dan die van een 6N11
(600 mA, terwijl een 6N11 het met iets meer dan 300 mA doet.)
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Let er wel even op dat de gloeistroom van de 6N1P een stuk hoger is dan die van een 6N11
(600 mA, terwijl een 6N11 het met iets meer dan 300 mA doet.)
thanks, had ik ook net ontdekt.
Neen, ik ga gewoon eerst alles monteren, dan zien of er een ander buisje in mag.
(maar er moet eigenlijk ook nog een pak geschilderd worden in huis....)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eerst de belangrijke zaken, natuurlijk ! :lol: :lol: :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Eerst de belangrijke zaken, natuurlijk ! :lol: :lol: :mrgreen:
Zo'n groot verschil IS belangrijk :sure:
De 6N11 ken ik niet,schijnt ongeveer de 6N23 te zijn :o
Op de foto zie ik 6N1 met iets onduidelijks erachter,dacht een of ander russisch teken,kan ook best nog een 1 zijn :?
Hoe dan ook,liever een 6N11 (23) ,minder gloeistroom=minder brom.
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ik heb wat zitten lezen links en rechts over die Musical Fidelity X10-D en het valt toch op dat de meningen zwaar uiteenlopen. Wat vinden jullie buizenexperts van dat schema? Ah!Buis heeft er alleszins al duidelijk zijn twijfels over.
Plaats reactie