Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
In het voorbeeld wat ik gaf wel, ik had het namelijk over een standaard tweeweg systeem (15cm woofer met 1" tweeter) met een laag overname punt en dan axiaal geoptimaliseerd. Wat je dan off-axis krijgt is een bult in het frequentieverloop waar de diffractie ontstaat. Hierdoor gaat het schreeuwerig klinken. Als je deze off-axis optimaliseerd dan ontstaat er on-axis een kleine dip (op de plek waar de diffractie ontstaat).Volgens mij is diffractie niet de oorzaak van wat je beschrijft (beetje schreeuwend). Zoek het in eerste instantie in het afstraalgedrag.
Dus, als je de scheidingsfrequentie zo hoog verschuift dat deze boven de frequentie komt waarbij de diffractie kan ontstaan dan heb je weinig last van diffractie omdat het woofertje meer bundelt dan de tweeter in dit frequentiegebied. En dit heeft dus wel allemaal met afstraalgedrag te maken en met de hoeveelheid geluidsenergie je in de ruimte projecteert.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
mag ik daarbij stellen dat hier met een kastbreedte van 37cm (18 cm membraan tot verste punt horizontale afbuiging) de zaak nit problematisch is bij een cross boven de 2000 hz.
Hoe zit het truwens met de vertikale diffractie (de bovenkant van de kast). In hoeverre is die belangrijk in het totale geheel?
Hoe zit het truwens met de vertikale diffractie (de bovenkant van de kast). In hoeverre is die belangrijk in het totale geheel?
Ben benieuwd hoe je hem nu precies gefilterd had gisteren in Breda, klonk bij de tweede poging (Ed gaat uitstekend om met kritiek) echt zeer veelbelovend. Sommigen vonden het zelfs al helemaal af. Geweldig doorzichtig beeld gekoppeld aan ruimtelijkheid. Geen spoortje van scherpte in de tweeter, lekker droog en realistisch middengebied. De bas met de cornerwoofers: kwam uiteindelijk behoorlijk goed, maar kan vast nog veel beter (in een andere ruimte als in Breda).
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Het passieve filter in de SATelite is een 12/12 geworden.jeroen_d schreef:Ben benieuwd hoe je hem nu precies gefilterd had gisteren in Breda, klonk bij de tweede poging (Ed gaat uitstekend om met kritiek) echt zeer veelbelovend.
De avond voor de luisterdag had ik geen spoel ter beschikking van 0.68 mH, vandaar heb ik er 0.47mH in gestoken en dat heeft een bultje gegeven in het middengebied.
Tijdens de tweede luistersessie heb ik dat gedeelte via de DSP gecorrigeerd.
Oorspronkelijk had ik een 6/6 filter, maar de opslingering rond 5500 hz speelde daar teveel mee. Een notch heb ik geprobeerd, maar die kreeg ik niet in orde. Tevens zorgt dat voor een phase aansnijding die ik in dat gebied liever niet zie.
De rendementen van beide units lopen mooi gelijk. Meettechnisch is het een perfecte match, er hoeven geen weerstanden gebruikt te worden.. Echter, een lichte afzwakking in het mid krijgt mijn persoonlijke voorkeur en dat is hier moeilijker te bekomen. De seriesspoel met een iets hogere weerstand brengt hier oplossing.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
nog enkele beelden van het bekleden van de kasten.
eerst is de vorm gelijk geschuurd (machinaal met de excenter schuurder en korrel 120). Dat ging snel en vlot.
De plexischijf die tussen het mid en de tweeter zit was moeilijker om gelijk te krijgen met de houtschijven. Dit omdat de hardheid van beide materialen verschillend is.
Ook kun je op het eindresultaat nog de plexischijf door het leder zien.
Na het schuren is het deksel gefreesd en op de onderkant en bovenkant aangepast.
Het materiaal hiervoor is geriegelde Bergsicamore. Eigenlijk hetzelfde hout dat Stradivarius toendertijd voor de hals en de achterzijde van zijn violen gebruikte.
Omdat er niet veel tijd meer was tussen de afwerking van de kast en de ZBA dag heb ik de kast afgewerkt met dun Nubuckleder. Het hout is afgewerkt met witte zuurvrije Vasoline.
Vandaar de hoge aaibaarheidsfactor
De foto's laten het aanbrengen van het Nubuckleder zien.
Als verlijming is een bus duitse sproeiklever geruikt. Het is een soort zeer fijne contactlijm. Veel fijner dan de klassieke contactlijm spuitbussen die in België te vinden zijn. Die liep probleemloos en snel.
Wel moet je het werk goed voorbereiden dat je ongestoord kunt verder werken.
Het krantenpapier dat als onderlaag is gebruikt, zorgt ervoor dat er nergens ongewilde stukjes mee tussen het hout en het leder komen. Die zijn nadien anders duidelijk zichtbaar.
eerst is de vorm gelijk geschuurd (machinaal met de excenter schuurder en korrel 120). Dat ging snel en vlot.
De plexischijf die tussen het mid en de tweeter zit was moeilijker om gelijk te krijgen met de houtschijven. Dit omdat de hardheid van beide materialen verschillend is.
Ook kun je op het eindresultaat nog de plexischijf door het leder zien.
Na het schuren is het deksel gefreesd en op de onderkant en bovenkant aangepast.
Het materiaal hiervoor is geriegelde Bergsicamore. Eigenlijk hetzelfde hout dat Stradivarius toendertijd voor de hals en de achterzijde van zijn violen gebruikte.
Omdat er niet veel tijd meer was tussen de afwerking van de kast en de ZBA dag heb ik de kast afgewerkt met dun Nubuckleder. Het hout is afgewerkt met witte zuurvrije Vasoline.
Vandaar de hoge aaibaarheidsfactor
De foto's laten het aanbrengen van het Nubuckleder zien.
Als verlijming is een bus duitse sproeiklever geruikt. Het is een soort zeer fijne contactlijm. Veel fijner dan de klassieke contactlijm spuitbussen die in België te vinden zijn. Die liep probleemloos en snel.
Wel moet je het werk goed voorbereiden dat je ongestoord kunt verder werken.
Het krantenpapier dat als onderlaag is gebruikt, zorgt ervoor dat er nergens ongewilde stukjes mee tussen het hout en het leder komen. Die zijn nadien anders duidelijk zichtbaar.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ben gisteren 3 uur intensief bezig geweest om de DSP van de Lyngdorf TDAI 2200 in te regelen op de SATelites en de 2 ScanSpeak cornerwoofers (25W-8567-SE).
Hieronder de meting van beide woofers en de beide SATelite's, beide gemeten op de luisterplek, zonder crossover (full-range) en zonder correctie.
De zwarte curve is het resultaat van de totale set met DSP, waarbij het crossoverpunt tussen SATelite's en Cornerwoofers op 400 hz is genomen (4de orde LR).
Voor de DSP afstelling is elke kast individueel eerst uitgelijnd.
Gevolgd door verdere correctie in Stereo.
Daarna is dan de Crossover frequentie en steilheid gekozen.
Uiteindelijk is dan de totale somcurve nog wat bijgetuned en van een persoonlijke 'voicing' voorzien.
De weergave is mooi homogeen, alles is keurig aanwezig, maar het geluid zit nog teveel rond de SATelite's en te weinig centraal in het midden met te weinig dieptebeeld.
Ed.
Hieronder de meting van beide woofers en de beide SATelite's, beide gemeten op de luisterplek, zonder crossover (full-range) en zonder correctie.
De zwarte curve is het resultaat van de totale set met DSP, waarbij het crossoverpunt tussen SATelite's en Cornerwoofers op 400 hz is genomen (4de orde LR).
Voor de DSP afstelling is elke kast individueel eerst uitgelijnd.
Gevolgd door verdere correctie in Stereo.
Daarna is dan de Crossover frequentie en steilheid gekozen.
Uiteindelijk is dan de totale somcurve nog wat bijgetuned en van een persoonlijke 'voicing' voorzien.
De weergave is mooi homogeen, alles is keurig aanwezig, maar het geluid zit nog teveel rond de SATelite's en te weinig centraal in het midden met te weinig dieptebeeld.
Ed.
Ed, corrigeer je nou in het middengebied en hoog voor de ruimte? Dat werkt niet goed is mijn ervaring. Naast de 2 hardnekkige staande golven onder 130 Hz zou ik beide satalieten hetzelfde filter geven, dat de monitors een vlakke respons geeft met gating, zonder reflecties mee te nemen dus. Een reso op bijv 500Hz die op de luisterplek of met een langere gating ontstaat zou ik laten zitten..
