Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dipool? heb ik wat gemist? of bedoel je de testopstelling die je had?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
dipool? heb ik wat gemist? of bedoel je de testopstelling die je had?
precies, de test opstelling.
Bijlagen
011 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Volgens mij is diffractie niet de oorzaak van wat je beschrijft (beetje schreeuwend). Zoek het in eerste instantie in het afstraalgedrag.
In het voorbeeld wat ik gaf wel, ik had het namelijk over een standaard tweeweg systeem (15cm woofer met 1" tweeter) met een laag overname punt en dan axiaal geoptimaliseerd. Wat je dan off-axis krijgt is een bult in het frequentieverloop waar de diffractie ontstaat. Hierdoor gaat het schreeuwerig klinken. Als je deze off-axis optimaliseerd dan ontstaat er on-axis een kleine dip (op de plek waar de diffractie ontstaat).
Dus, als je de scheidingsfrequentie zo hoog verschuift dat deze boven de frequentie komt waarbij de diffractie kan ontstaan dan heb je weinig last van diffractie omdat het woofertje meer bundelt dan de tweeter in dit frequentiegebied. En dit heeft dus wel allemaal met afstraalgedrag te maken en met de hoeveelheid geluidsenergie je in de ruimte projecteert.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

We zijn het eens. :D

Zo had ik het nog niet bekeken, jij brengt diffractie en afstraalgedrag met elkaar in verband. Diffractie is mede oorzaak van bepaald afstraalgedrag. Maar doordat jij diffractie geïsoleerd noemde, begreep ik niet wat je werkelijk bedoelde.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mag ik daarbij stellen dat hier met een kastbreedte van 37cm (18 cm membraan tot verste punt horizontale afbuiging) de zaak nit problematisch is bij een cross boven de 2000 hz.

Hoe zit het truwens met de vertikale diffractie (de bovenkant van de kast). In hoeverre is die belangrijk in het totale geheel?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Om die minimaal te houden moet je zo weinig mogelijk kast boven de tweeter hebben.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Om die minimaal te houden moet je zo weinig mogelijk kast boven de tweeter hebben.
Dat gaat redelijk lukken. De dome zit op 15mm van de bovenkant en er komt nog 15mm deksel op te liggen waarvan de kant zal worden afgerond.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo zagen ze er uiteindelijk uit op de luisterdag in Breda.
De fotos met wat uitleg komen nog, maar eerst lekker van de zon genieten.
Bijlagen
HPIM3710 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben benieuwd hoe je hem nu precies gefilterd had gisteren in Breda, klonk bij de tweede poging (Ed gaat uitstekend om met kritiek) echt zeer veelbelovend. Sommigen vonden het zelfs al helemaal af. Geweldig doorzichtig beeld gekoppeld aan ruimtelijkheid. Geen spoortje van scherpte in de tweeter, lekker droog en realistisch middengebied. De bas met de cornerwoofers: kwam uiteindelijk behoorlijk goed, maar kan vast nog veel beter (in een andere ruimte als in Breda).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ben benieuwd hoe je hem nu precies gefilterd had gisteren in Breda, klonk bij de tweede poging (Ed gaat uitstekend om met kritiek) echt zeer veelbelovend.
Het passieve filter in de SATelite is een 12/12 geworden.
De avond voor de luisterdag had ik geen spoel ter beschikking van 0.68 mH, vandaar heb ik er 0.47mH in gestoken en dat heeft een bultje gegeven in het middengebied.
Tijdens de tweede luistersessie heb ik dat gedeelte via de DSP gecorrigeerd.

Oorspronkelijk had ik een 6/6 filter, maar de opslingering rond 5500 hz speelde daar teveel mee. Een notch heb ik geprobeerd, maar die kreeg ik niet in orde. Tevens zorgt dat voor een phase aansnijding die ik in dat gebied liever niet zie.

De rendementen van beide units lopen mooi gelijk. Meettechnisch is het een perfecte match, er hoeven geen weerstanden gebruikt te worden.. Echter, een lichte afzwakking in het mid krijgt mijn persoonlijke voorkeur en dat is hier moeilijker te bekomen. De seriesspoel met een iets hogere weerstand brengt hier oplossing.
Bijlagen
filter 12_12 v2.PNG
filter 12_12 v1.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Anders mininotch over de spoel op de reso op 5kHz aan te passen? (eventueel met weerstand)

Scheelt je een RCL filter parallel aan je woofer.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

nog enkele beelden van het bekleden van de kasten.

eerst is de vorm gelijk geschuurd (machinaal met de excenter schuurder en korrel 120). Dat ging snel en vlot.

De plexischijf die tussen het mid en de tweeter zit was moeilijker om gelijk te krijgen met de houtschijven. Dit omdat de hardheid van beide materialen verschillend is.
Ook kun je op het eindresultaat nog de plexischijf door het leder zien.

Na het schuren is het deksel gefreesd en op de onderkant en bovenkant aangepast.
Het materiaal hiervoor is geriegelde Bergsicamore. Eigenlijk hetzelfde hout dat Stradivarius toendertijd voor de hals en de achterzijde van zijn violen gebruikte.
Omdat er niet veel tijd meer was tussen de afwerking van de kast en de ZBA dag heb ik de kast afgewerkt met dun Nubuckleder. Het hout is afgewerkt met witte zuurvrije Vasoline.
Vandaar de hoge aaibaarheidsfactor :lol:

De foto's laten het aanbrengen van het Nubuckleder zien.
Als verlijming is een bus duitse sproeiklever geruikt. Het is een soort zeer fijne contactlijm. Veel fijner dan de klassieke contactlijm spuitbussen die in België te vinden zijn. Die liep probleemloos en snel.
Wel moet je het werk goed voorbereiden dat je ongestoord kunt verder werken.
Het krantenpapier dat als onderlaag is gebruikt, zorgt ervoor dat er nergens ongewilde stukjes mee tussen het hout en het leder komen. Die zijn nadien anders duidelijk zichtbaar.
Bijlagen
080.JPG
077.JPG
079.JPG
075.JPG
073.JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en het afgewerkte resultaat
Bijlagen
041 [800x600].JPG
087.JPG
090.JPG
056 [800x600].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op di 26 mei 2009, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had het al gezegd geloof ik, maar Ed, echt een top klasse design!!!!!!!

Schitterend in harmonie en kan prima in het interieur.
Mijn complimenten.

Voor een bepaalde speaker die nog hier op de wachtlijst staat hebben deze materialen zeker potentie.
Gebruikersavatar
4smulders
Berichten: 18
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 13:36
Locatie: Zegveld

Bericht door 4smulders »

Nou asterduc je krijgt zeker mijn complimenten voor het eindresultaat. Moet zeggen ze zien er weer schitterend uit. =D>
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Ed, ziet er weer heel netjes uit!
Er worden veel te weinig luidsprekers met ronde vormen gemaakt, blij dat jij dat met je ontwerpen een beetje compenseert.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Uitzonderlijk mooie monitor! Mijn complimenten!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zeer fraai! Ik moet de ESL nog horen die deze performance haalt...en dit kastje combineert probleemloos met grote woofers voor het laag! Na enige DSP intelligentie. :wink:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

respect ed
op alle gebied zeer mooi
mvg
audioot
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Complimenten ook van mij. Ziet er mooi uit. Weer es wat anders.. :wink:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Mooi hoor Ed! Ben benieuwd hoe ze klinken!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ben gisteren 3 uur intensief bezig geweest om de DSP van de Lyngdorf TDAI 2200 in te regelen op de SATelites en de 2 ScanSpeak cornerwoofers (25W-8567-SE).

Hieronder de meting van beide woofers en de beide SATelite's, beide gemeten op de luisterplek, zonder crossover (full-range) en zonder correctie.

De zwarte curve is het resultaat van de totale set met DSP, waarbij het crossoverpunt tussen SATelite's en Cornerwoofers op 400 hz is genomen (4de orde LR).

Voor de DSP afstelling is elke kast individueel eerst uitgelijnd.
Gevolgd door verdere correctie in Stereo.
Daarna is dan de Crossover frequentie en steilheid gekozen.
Uiteindelijk is dan de totale somcurve nog wat bijgetuned en van een persoonlijke 'voicing' voorzien.

De weergave is mooi homogeen, alles is keurig aanwezig, maar het geluid zit nog teveel rond de SATelite's en te weinig centraal in het midden met te weinig dieptebeeld.

Ed.
Bijlagen
SATelite 20090530 preset 2.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Typisch, op de luisterdag Breda V was het geluid juist zo ruimtelijk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Frappant, kan het zijn dat niet iedere ruimte zich makkelijk laat corrigeren?
Ik vond ook in Breda het beeld erg ruimtelijk en los van de speakers staan.
Kan het zijn dat lengte en breedte verhouding van de ruimte hier dan een rol speelt?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ed, corrigeer je nou in het middengebied en hoog voor de ruimte? Dat werkt niet goed is mijn ervaring. Naast de 2 hardnekkige staande golven onder 130 Hz zou ik beide satalieten hetzelfde filter geven, dat de monitors een vlakke respons geeft met gating, zonder reflecties mee te nemen dus. Een reso op bijv 500Hz die op de luisterplek of met een langere gating ontstaat zou ik laten zitten..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”